Το 8% των 31,1 εκατ. αξιολογήσεων που υποβλήθηκαν στο Tripadvisor το 2024 ήταν ψεύτικες, σύμφωνα με την ετήσια Έκθεση Διαφάνειας για το 2025.
Πρόκειται για περισσότερο από το διπλάσιο των ψεύτικων αξιολογήσεων που εντοπίστηκαν το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι διπλασιάστηκε και ο συνολικός αριθμός των ψεύτικων αξιολογήσεων, εξηγεί η Μπέκι Φόλεϊ, αντιπρόεδρος και επικεφαλής του τομέα «εμπιστοσύνης και ασφάλειας» του Tripadvisor.
Όπως σημειώνει, αφενός οι υποβολές αξιολογήσεων αυξήθηκαν, αφετέρου η πολιτική της εταιρείας απέναντι στις ψεύτικες αξιολογήσεις έγινε αυστηρότερη, ιδίως σε περιπτώσεις που αφορούν τις λεγόμενες «επιδοτούμενες κριτικές». Αυτές είναι οι περιπτώσεις όπου επιχειρήσεις προσφέρουν εκπτώσεις ή δώρα στους πελάτες τους με αντάλλαγμα μια θετική αξιολόγηση, ή όταν επιβραβεύουν υπαλλήλους των οποίων το όνομα αναφέρεται μέσα στις κριτικές.
«Οι υπάλληλοι ζητούν από τη μαμά, τον καλύτερό τους φίλο ή τον ξάδελφο να γράψουν μια κριτική με το όνομά τους. Το αποτέλεσμα είναι να γεμίζει η πλατφόρμα με κριτικές που δεν προσφέρουν καμία πραγματική αξία στην κοινότητα», εξηγεί η Φόλεϊ.
«Το σύστημά μας βελτιώνεται συνεχώς»
Η μεγαλύτερη αιτία αύξησης των ανιχνεύσεων, σύμφωνα με την ίδια, είναι η συνεχής αναβάθμιση του συστήματος εντοπισμού ψεύτικων αξιολογήσεων. Η Tripadvisor εφαρμόζει μια τριπλή διαδικασία ελέγχου που περιλαμβάνει αυτόματη ανίχνευση, ανθρώπινη αξιολόγηση και σχόλια της κοινότητας.
Το 2024, περίπου το 7% των υποβολών απορρίφθηκε αυτόματα πριν δημοσιευθεί, σύμφωνα με την έκθεση. Επιπλέον, ένα ακόμη 5% των αξιολογήσεων επισημάνθηκε για ανθρώπινη αξιολόγηση, αφού πρώτα εντοπίστηκε από τα αυτόματα φίλτρα. Συνολικά, η ομάδα αξιοπιστίας και ασφάλειας της Tripadvisor διαχειρίστηκε πάνω από 4,2 εκατ. αξιολογήσεις – δηλαδή πάνω από το 13% των συνολικών υποβολών του 2024.
Επιπλέον, 244.000 αξιολογήσεις αμφισβητήθηκαν από χρήστες στο τρίτο στάδιο ελέγχου. Από αυτές, το 72% παρέμεινε, ενώ το 28% αφαιρέθηκε, σύμφωνα με την εταιρεία.
Πώς να ξεχωρίσετε μια ψεύτικη κριτική
Σύμφωνα με το CNCB, η Tripadvisor διαχωρίζει τις ψεύτικες αξιολογήσεις σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: τεχνητή ενίσχυση αξιολόγησης, βανδαλισμό, δόλιες ενέργειες από μέλη και επί πληρωμή κριτικές.
Παρά την επικρατούσα αντίληψη ότι ο «βανδαλισμός» – δηλαδή κακόβουλες κριτικές με στόχο την υποβάθμιση επιχειρήσεων – είναι η κύρια μορφή απάτης, στην πραγματικότητα, η πλειονότητα των ψεύτικων αξιολογήσεων προέρχεται από απόπειρες τεχνητής ενίσχυσης της φήμης (54%) και από δόλιες πρακτικές μελών (39%), εξηγεί η Φόλεϊ.
Οι επί πληρωμή κριτικές, αν και λιγότερο συχνές (4,8%), θεωρούνται πιο επικίνδυνες. Πρόκειται για οργανωμένα «εργοστάσια κριτικών», τα οποία συχνά εμπλέκονται και σε άλλες μορφές ψηφιακής απάτης. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2024, το 1/3 των επί πληρωμή κριτικών εντοπίστηκαν στην Ινδονησία και το Βιετνάμ, ενώ το 2022 η πλειοψηφία προερχόταν από την Ινδία.
Η καταπολέμηση των ψεύτικων αξιολογήσεων είναι ένα συνεχές παιχνίδι όπως αυτό της γάτας και του ποντικιού, λέει η Φόλεϊ. Όμως, η Tripadvisor βελτιώνεται κάθε χρόνο στον εντοπισμό τους. «Δεν θα φτάσουμε ποτέ στην απόλυτη τελειότητα», δηλώνει. «Μπορεί να μη βρούμε μια ψεύτικη κριτική με την πρώτη, αλλά τελικά θα την εντοπίσουμε».
Η εταιρεία χρησιμοποιεί τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί εσωτερικά τα τελευταία 25 χρόνια, η οποία πλέον στηρίζεται λιγότερο στο περιεχόμενο της κριτικής και περισσότερο στον τρόπο υποβολής της. Η Tripadvisor εφαρμόζει τεχνητή νοημοσύνη και συμπεριφορικά βιομετρικά δεδομένα, ώστε να εντοπίζει πρότυπα όπως ξαφνικές «αιχμές» υποβολών ή απόπειρες απόκρυψης διευθύνσεων IP. Για να εντοπίσει επαγγελματίες ψεύτικων αξιολογήσεων, η ομάδα της Tripadvisor παρουσιάζεται ως «μεσάζοντας» για επί πληρωμή κριτικές, συγκεντρώνοντας εκατοντάδες δεδομένα από κάθε μία τους και δημιουργώντας μοτίβα για προηγούμενες υποβολές του ίδιου συντάκτη.
Οι παραβάτες δεν διαγράφονται από την πλατφόρμα, αλλά τιμωρούνται με πτώση στην κατάταξή τους για έναν χρόνο. Σε επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, η Tripadvisor τοποθετεί κόκκινο σήμα στην καταχώριση: «Αυτό το κατάλυμα προσπαθεί να σας εξαπατήσει», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Κριτικές με τη βοήθεια AI: Δεν είναι ψεύτικες, αλλά… απαγορεύονται
Η Φόλεϊ υποστηρίζει ότι οι περισσότερες αξιολογήσεις που έχουν γραφτεί με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι ψεύτικες, καταρρίπτοντας έναν από τους «μύθους», όπως λέει. Πρόκειται, κυρίως, για ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν την AI για να κάνουν πιο καλογραμμένο το κείμενό τους, όχι για επαγγελματίες απατεώνες.
Ωστόσο, η Tripadvisor προς το παρόν δεν επιτρέπει τέτοιες κριτικές. Το 2024, η εταιρεία κατέβασε περισσότερες από 200.000 αξιολογήσεις που υποπτεύεται πως είχαν συνταχθεί με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, σύμφωνα με την Έκθεση Διαφάνειας 2025. «Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε τις τάσεις και τα μοτίβα», λέει. «Αλλά προς το παρόν, δεν θέλουμε οι ταξιδιώτες να μπαίνουν στο Tripadvisor και να βλέπουν μια… θάλασσα από ομοιόμορφες κριτικές».
Διαβάστε ακόμη
Καπνός από πυρκαγιές: Πώς να προστατευθείτε από την κακή ποιότητα αέρα
Σιτάρι: Το ισχυρό δολάριο και η εξασθένηση της ζήτησης «ρίχνουν» τις τιμές (γράφημα)
Θανάσης Μαρτίνος: Νέα αγορά φορτηγού πλοίου από την EastMed
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
