Ο Αντόνιο Φιλόζα, ο οποίος ανέλαβε τον Ιούνιο, ξεκίνησε μια προσπάθεια για να διορθώσει το χάος που άφησε ο προκάτοχός του Κάρλος Ταβάρες, ο οποίος επεδίωξε υψηλά περιθώρια κέρδους μέσω ενός συνδυασμού μείωσης κόστους και αυξήσεων τιμών που αποθάρρυνε πολλούς επίδοξους πελάτες.
Ο Ταβάρες αναγκάστηκε να αποχωρήσει στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς οι πωλήσεις της Stellantis το 2024 μειώθηκαν κατά 15% στις ΗΠΑ -τον κύριο μοχλό κερδών της αυτοκινητοβιομηχανίας- ενώ οι πωλήσεις σε ολόκληρο τον κλάδο αυξήθηκαν κατά 2,2%.
Ο άμεσος στόχος του Φιλόζα είναι να αποφέρει πωλήσεις και έσοδα φέτος πάνω από τις χαμηλές προβλέψεις των αναλυτών -οι καλύτερες από τις οποίες δείχνουν σταθερά αποτελέσματα σε σχέση με το 2024.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι η στρατηγική του αρχίζει να λειτουργεί, καθώς οι πωλήσεις της Stellantis αυξήθηκαν κατά 6% στη Βόρεια Αμερική το τρίτο τρίμηνο, η πρώτη αύξηση εδώ και οχτώ τρίμηνα.
Η στρατηγική της Stellantis αναπτύσσεται σε μια εποχή που η εταιρεία προσαρμόζεται στους δασμούς των ΗΠΑ, ενώ παλεύει και με την δαπανηρή μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τον επιθετικό κινεζικό ανταγωνισμό.
Οι τακτική του Φιλόζα επικεντρώνεται σε πωλήσεις στόλου στις ΗΠΑ – πωλήσεις χαμηλότερου περιθωρίου κέρδους σε εταιρείες ενοικίασης, εταιρείες και κυβερνητικές υπηρεσίες που οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν χρησιμοποιήσει ιστορικά για να «ξεφορτώσουν» το πλεονάζον απόθεμα, ενώ η Stellantis επενδύει επίσης στα κερδοφόρα μοντέλα Jeep και Ram. Ο Φιλόζα προσπαθεί επίσης να καταλάβει ποιες από τις 15 μάρκες της Stellantis – συμπεριλαμβανομένης και της κινεζικής Leapmotor – έχουν βιώσιμο μέλλον.
Η εταιρεία θα εγκαταλείψει επίσης τους υπερ-φιλόδοξους στόχους πωλήσεων EV καθώς ο Φιλόζα θέτει την αγορά των ΗΠΑ ως κορυφαία προτεραιότητά του, σε αντίθεση με τον Ταβάρες, ο οποίος πήγε προς την «αντίθετη κατεύθυνση».
«Η Φιλόζα κατανοεί απόλυτα τι αντιπροσωπεύει η Βόρεια Αμερική στην εταιρεία», δήλωσε ο Σαμ Φιοράνι, αντιπρόεδρος της ερευνητικής εταιρείας AutoForecast Solutions. Η Stellantis τιμολόγησε τα οχήματά της πολύ υψηλά για τους πελάτες και επέτρεψε σε μοντέλα όπως το Bronco της Ford να κανιβαλίζουν το μερίδιο αγοράς της Jeep.
Το μερίδιο αγοράς της Stellantis στις ΗΠΑ έπεσε κάτω από το 8% μέχρι στιγμής φέτος – το χαμηλότερο που έχει καταγραφεί για τη Stellantis και τη Fiat Chrysler πριν από αυτήν, από 12,5% το 2020.
Υπό τον Φιλόζα, η Stellantis έχει εγκαταλείψει τις άμεσες επενδύσεις στην αυτόνομη οδήγηση και τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο σε μια φιλοσοφίας επιστροφής στα βασικά.
Αυτό περιλαμβάνει επίσης την κατάργηση μιας βασικής δέσμευσης του Ταβάρες ότι μέχρι το 2030 το 100% των ευρωπαϊκών πωλήσεων της Stellantis και το 50% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ θα είναι EV.
Ο όμιλος έχει ήδη επαναφέρει δημοφιλή μοντέλα όπως το Jeep Cherokee και τον ισχυρό 8κύλινδρο βενζινοκινητήρα Hemi στην αγορά των ΗΠΑ. Σχεδιάζονται πιο προσιτά μοντέλα για να ανακτήσουν το μερίδιο που χάθηκε από τους ανταγωνιστές.
Ο Μάρκο Σαντίνο, συνεργάτης της εταιρείας συμβούλων Oliver Wyman, δήλωσε ότι η αποκατάσταση του μεριδίου αγοράς της Stellantis στις ΗΠΑ στα επίπεδα του 2021 είναι εφικτή. «Αυτός είναι ένας αξιόπιστος στόχος για τη Βόρεια Αμερική, όπου η ομάδα έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις, αλλά όπου η συνολική δομή της έχει παραμείνει βασικά η ίδια».
Ο Χάρι Κρίσγουελ, πρόεδρος της Criswell Automotive, η οποία λειτουργεί 12 αντιπροσωπείες στη Βιρτζίνια και το Μέριλαντ, είπε ότι πλέον η Stellantis ακούει περισσότερο τους εμπορικούς αντιπροσώπους. «Θέλουν να πουλήσουν αυτοκίνητα. Θέλουν να κάνουν πολύ καλύτερης ποιότητας αυτοκίνητα από ό,τι έφτιαχναν».
Ο Φιλόζα είναι έτοιμος να θυσιάσει τα βραχυπρόθεσμα περιθώρια κέρδους ενώ επενδύει σε καλύτερα προϊόντα για να αποδείξει ότι η Stellantis μπορεί ακόμα να κατασκευάζει δημοφιλή αυτοκίνητα. Τον Οκτώβριο, η Stellantis ανακοίνωσε μια επένδυση 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην αγορά των ΗΠΑ για την ενίσχυση των πωλήσεων και την αντιστάθμιση των δασμών.
Οι μεγάλοι επενδυτές της Stellantis γνωρίζουν ότι οι πραγματικές διορθώσεις θα χρειαστούν χρόνια και είναι πρόθυμοι να μην πιέσουν τον Φιλόζα για την κερδοφορία, προς το παρόν. Ο νέος CEO τον Οκτώβριο είπε ότι ένα περιθώριο 6 έως 8% στα προσαρμοσμένα λειτουργικά έσοδα (AOI) ήταν ένας «λογικός στόχος μεσοπρόθεσμα».
Το προσαρμοσμένο λειτουργικό περιθώριο κέρδους της Stellantis αναμένεται να φτάσει σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά φέτος. Οι περισσότεροι αναλυτές δεν αναμένουν τίποτα πάνω από 5% το 2027, έναντι περίπου 13% το 2022 και το 2023.
Ακόμη και πριν από τη δημιουργία του Stellantis, ο Ταβάρες, τότε διευθύνων σύμβουλος της PSA, προειδοποίησε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία εισερχόταν σε μια «δαρβινική» περίοδο όπου μόνο οι πιο ευέλικτες μάρκες θα επιβίωναν.
Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, όπου οι μάρκες της Stellantis έχουν διαφορετικούς πελάτες αλλά μοιράζονται τους ίδιους αντιπροσώπους, στην Ευρώπη η συγχώνευση της FCA και της PSA συγκέντρωσε αλληλεπικαλυπτόμενες μάρκες, γεγονός που καθιστά πολύ πιο δύσκολη την ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς εκεί. Μάρκες όπως η Citroen και η Opel ανταγωνίζονται σε παρόμοιες κατηγορίες προϊόντων, ενώ οι premium μάρκες όπως η DS και η Lancia έχουν ελάχιστο μερίδιο αγοράς.
Οι επιλογές του Φιλόζα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την κατάργηση ορισμένων εμπορικών σημάτων, ειδικά των επικαλυπτόμενων ευρωπαϊκών. Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι.
Οι ισχυρές πωλήσεις στις ΗΠΑ στο τέλος του έτους θα μπορούσαν να αγοράσουν χρόνο στον Φιλόζα για να χαράξει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και να καθησυχάσει τους επενδυτές ότι η Stellantis δεν βρίσκεται σε διαρθρωτική πτώση.
Διαβάστε ακόμη
Το υπερπολυτελές τρένο της ερήμου με τις 33 σουίτες – Μια νέα εμπειρία στη Σαουδική Αραβία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
