Στις αρχές Φεβρουαρίου, κορυφαία στελέχη της YKK, του μεγαλύτερου κατασκευαστή φερμουάρ παγκοσμίως, συγκεντρώθηκαν στην Κουρόμπε της Ιαπωνίας για την ετήσια σύσκεψη προϋπολογισμού. Φέτος, όμως, το κλίμα ήταν διαφορετικό. Οι καθιερωμένες συζητήσεις είχαν αφήσει πίσω τον χαρακτήρα ρουτίνας και έμοιαζαν περισσότερο με άσκηση διαχείρισης κρίσης. Αφορμή; Οι πρώτες κινήσεις του Ντόναλντ Τραμπ στη δεύτερη θητεία του, με νέους δασμούς σε εισαγωγές από την Κολομβία, την Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό.
Η YKK, με παρουσία σε 70 χώρες και περισσότερα από 500 εργοστάσια, κατέχει περίπου το 40% της παγκόσμιας αγοράς σε φερμουάρ. Οι πελάτες της εκτείνονται από τη Levi’s και την Adidas έως τη Shein και την Patagonia. Εκτός από φερμουάρ, η εταιρεία κατασκευάζει εξειδικευμένα κουμπώματα για την αυτοκινητοβιομηχανία, ιατρικές συσκευές και αρχιτεκτονικά συστήματα.
Στην Κουρόμπε, το ιστορικό κέντρο παραγωγής της εταιρείας, η διοίκηση προβληματίζεται σχετικά με το πώς προσαρμόζεται μια παγκόσμια βιομηχανία σε έναν κατακερματισμένο εμπορικό κόσμο; Ο Τζιμ Ριντ, πρόεδρος της YKK Αμερικής, τόνισε ότι δεν πρέπει να υπάρξουν βιαστικές αντιδράσεις, παρότι οι ΗΠΑ είναι ιδιαίτερα ευάλωτες. Όπως είπε, οι δασμοί λειτουργούν περισσότερο ως πολιτικό εργαλείο, παρά ως μακροπρόθεσμη στρατηγική. «Ο κύκλος παραγωγής για το φθινόπωρο του 2025 έχει ήδη ξεκινήσει. Δεν προλαβαίνεις να προσαρμοστείς», τόνισε.
Η πολυπλοκότητα της παραγωγής είναι τεράστια. Ένα μόνο προϊόν, το σύστημα hook-and-loop για καθίσματα αυτοκινήτων, απαιτεί διασυνοριακή συνεργασία ανάμεσα στις ΗΠΑ, τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα. Ένας νέος δασμός αρκεί για να προκαλέσει αλυσιδωτές καθυστερήσεις και αυξήσεις κόστους.
Ο πρώην CEO της YKK, Μασαγιούκι Σαρουμάρου, μίλησε για μια «απρόβλεπτη και πρωτόγνωρη» κατάσταση. Μετά από πέντε δεκαετίες στην εταιρεία, παραδέχθηκε πως ποτέ άλλοτε η διοίκηση δεν ένιωθε τόσο αδύναμη απέναντι στις γεωπολιτικές εξελίξεις. Καθώς οι δασμοί τέθηκαν σε ισχύ και ο Καναδάς ανταπάντησε με αντίμετρα, οι επιπτώσεις έγιναν άμεσες: κρίσιμες αλυσίδες παραγωγής στην ένδυση, την αυτοκινητοβιομηχανία και τον ιατρικό εξοπλισμό δέχτηκαν ισχυρά πλήγματα.
Η ιστορία της YKK ξεκινά το 1934, όταν ο Ταντάο Γιοσίδα ίδρυσε την εταιρεία στο Τόκιο. Με καινοτομία, καθετοποιημένη παραγωγή και ισχυρή επένδυση σε R&D και αυτοματοποίηση, η εταιρεία εξελίχθηκε σε παγκόσμιο ηγέτη.
Το βασικό της εργοστάσιο στις ΗΠΑ βρίσκεται στο Macon της Τζόρτζια. Εκεί κατασκευάζονται, εκτός από φερμουάρ, αρχιτεκτονικά συστήματα, κράματα αλουμινίου και εξαρτήματα αυτοκινήτων. Το μοντέλο leasing μηχανημάτων, παροχή εξοπλισμού στους πελάτες υπό την προϋπόθεση χρήσης υλικών της YKK, προσέφερε συγκριτικό πλεονέκτημα.
Κατά την πρώτη δεκαετία αυτής της πολιτικής, οι πωλήσεις τετραπλασιάστηκαν. Όταν οι πελάτες μεταφέρθηκαν στο Μεξικό λόγω NAFTA, η YKK είχε ήδη προετοιμαστεί. Μετά το 2000, η είσοδος της Κίνας στον ΠΟΕ και η κατάρρευση της αμερικανικής παραγωγής ενδυμάτων έφεραν νέα πρόκληση. Η εταιρεία επένδυσε στην διαφοροποίηση, ενισχύοντας την παρουσία της σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και η ιατρική τεχνολογία.
Η YKK λειτουργεί με φιλοσοφία αποκέντρωσης. Σύμφωνα με τον Σαμαρού: «Αυτός που ξέρει την αγορά είναι αυτός που τη ζει, όχι τα κεντρικά». Το 5% του ετήσιου προϋπολογισμού επενδύεται σε έρευνα και ανάπτυξη. Ειδικές ομάδες εστιάζουν σε αγορές-κλειδιά, όπως το Μπαγκλαντές και η Ατλάντα.
Ο Μπράιαν Λα Πλαντ, διευθυντής βιωσιμότητας, επισημαίνει ότι η αποπαγκοσμιοποίηση δεν συνεπάγεται μείωση παραγωγής, αλλά αναδιάταξή της σε νέες γεωγραφίες. Η Kozue Childress, υπεύθυνη logistics, υπενθυμίζει πώς η πανδημία ανέδειξε τη σημασία των τοπικών αποθεμάτων και της ευελιξίας. Ωστόσο, ο Ριντ προειδοποιεί: «Η αβεβαιότητα μειώνει τις επενδύσεις. Τραβάς ένα νήμα και δεν ξέρεις πού θα καταλήξει».
Εάν η προστατευτική πολιτική συνεχιστεί, ή ενταθεί, σε νέα θητεία Τραμπ, η YKK μπορεί να χάσει την σταθερότητά της. Οι ελλείψεις σε κρίσιμες πρώτες ύλες όπως οι σπάνιες γαίες ή οι ανατιμήσεις στα είδη fast fashion θα επηρεάσουν ευρύτερα την αγορά, από τους καταναλωτές μέχρι την τεχνολογία υγείας και τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Διαβάστε ακόμη
Ναυτιλία: Η χρηματιστηριακή ρότα των Greeks από τη Wall Street μέχρι το Όσλο (pics)
Τοκενοποιημένα ομόλογα: Ποιοι τα πουλάνε και γιατί αναμένεται να κυριαρχήσουν (πίνακες + tweet)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
