search icon

Διεθνή

Super Cubes: Το μυστικό επιτυχίας της βρετανικής αυτοκρατορίας πάγου Ice Co

Πώς χτίζεται μια αυτοκρατορία από κάτι που γεννιέται για να λιώσει; Η βρετανική Ice Co έχει την απάντηση αλλά πλέον καλείται να αντιμετωπίσει μια νέα πρόκληση: Τι να τον κάνεις τον πάγο χωρίς τα πάρτι;

Η κορυφαία εταιρεία πάγου της Βρετανίας παράγει πέντε δισεκατομμύρια κύβους από παγάκια ετησίως.

O πάγος μας χρησιμεύει σε πολλά. Γεμίζει ποτήρια με κοκτέιλ, μέχρι και μπάνια πλέον είναι φτιαγμένα από πάγο. Σήμερα όμως είναι αντιμέτωπος με την πιο δύσκολη πρόκληση.

Γιατί, τι είναι ο πάγος χωρίς τα πάρτι;

Όπως η θέρμανση και το ζεστό νερό, έτσι και ο πάγος είναι μια από αυτές τις μικρές πολυτέλειες της ζωής που σπάνια ωστόσο παρατηρούμε.

Τα περισσότερα από αυτά τα παγάκια που όλοι χρησιμοποιούμε σχεδόν καθημερινά, το πιο πιθανό είναι ότι προέρχονται από το ίδιο μέρος:  μια βιομηχανική περιοχή λίγο έξω από το South Kirkby στο Δυτικό Γιορκσάιρ όπως αναφέρει η Guardian. 

Η εταιρεία ονομάζεται The Ice Co. Αν δεν την έχετε ακούσει, είναι σχεδόν σίγουρο ότι έχετε χρησιμοποιήσει ή έχετε «πιει» τα προϊόντα της. Η Ice Co είναι η πρώτη που μετέτρεψε το κοινό σε όλους μας παγωμένο νερό σε εταιρεία αξίας 38 εκατ. αγγλικών λιρών.

Ωστόσο, δεν είναι κυρίαρχη μόνο στη δική της αγορά. Είναι προμηθευτής ενός πολύτιμου αγαθού σε μεγάλους εμπόρους λιανικής πώλησης. Έρχεται πρώτη σε σύγκριση με πολλές άλλες γνωστές μάρκες τροφίμων και ποτών του Ηνωμένου Βασιλείου.

Πρόσφατα ξεπέρασε επιχειρήσεις όπως η «100% φυτική» εταιρεία τροφίμων Fullgreen και ο premium προμηθευτής σνακ μπαρ Made For Drink. Χαρακτηρίστηκε ως μάρκα της χρονιάς στα διάσημα Grocer Gold Awards. Οι νικήτριες εταιρείες έχουν κάτι παραπάνω από αυτές του ανταγωνισμού, είτε πρόκειται για ανώτερη γεύση και ποιότητα, είτε και για την ξεχωριστή προσωπικότητα της μάρκας.

«Καθαρίστε σαν πάγος», έγραψε ο Σαίξπηρ. «Το απλούστερο στερεό πράγμα που μπορείτε να αγοράσετε στο σούπερ μάρκετ», σημείωσε ένας σύγχρονος σχολιαστής. Τελικά ο πάγος εάν είναι διαυγής, χωράει σε ένα ποτήρι και παραμένει συμπαγής, έχει εκπληρώσει τον πραγματικό του σκοπό. Αυτά είναι μάλιστα τα μόνα ουσιαστικά στοιχεία για τα οποία πραγματικά ενδιαφέρονται οι καταναλωτές.

Η επιτυχία της Ice Co δεν είναι τυχαία

Γενιές παραγωγών πάγου έχουν αναζητήσει άπειρους τρόπους προκειμένου να καταφέρουν να πουλήσουν κάτι που απλώς προέρχεται από το πιο διαδεδομένο και πολύτιμο αγαθό, το νερό.

Πώς χτίζετε μια αυτοκρατορία από κάτι που γεννιέται για να λιώσει;

Το 1626, ο Άγγλος φιλόσοφος Φράνσις Μπέικον, ήταν ένας από τους πρώτους δυτικούς που ανακάλυψαν μια νέα χρήση του πάγου. Προσπάθησε να συσκευάσει ένα νεκρό κοτόπουλο στο χιόνι με την ελπίδα να διατηρήσει τη σάρκα του. Και τα κατάφερε (με τα δικά του λόγια, «άριστα καλά»), αλλά δυστυχώς δεν έζησε για να δει την αποδοχή της ανακάλυψής του, καθώς μόλις λίγες μέρες αργότερα αρρώστησε βαριά και πέθανε.

Αργότερα, ο Γκόρι, γιατρός που ειδικευόταν στη θεραπεία της ελονοσίας, είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο του σύγχρονου κλιματιστικού. Το 1851 έλαβε αμερικανικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για μία από τις πρώτες μηχανές παραγωγής πάγου στον κόσμο οι οποίες αξιοποίησαν τις ιδιότητες ψύξης των πεπιεσμένων αερίων.

Είχε δίκιο όταν ανησυχούσε όμως ότι θα μπορούσε να θεωρηθεί αιρετικός. Μετά από την επιτυχημένη επίδειξη της μηχανής το 1850 στη Φλόριντα, η New York Globe ανέφερε:

«Υπάρχει ένας γιατρός, που πιστεύει ότι μπορεί να παράγει πάγο από τη μηχανή του τόσο καλό όσο ο Θεός».

Αλλά δυστυχώς ούτε ο Γκόρι δεν έζησε για να απολαύσει την δικαίωσή του. Απέτυχε να βρει οικονομικούς υποστηρικτές για το προϊόν του και πέθανε, φτωχός, πέντε χρόνια αργότερα.

Ωστόσο, η ανακάλυψή του ήταν η αιτία για την ραγδαία ανάπτυξη του εμπορίου πάγου.

Στην Αμερική του 19ου αιώνα (και, σε μικρότερο βαθμό, στη Βρετανία), ο πάγος ήταν μια βιομηχανία στην οποία στηριζόταν ολόκληρο το έθνος, καθώς η εκτεταμένη εξαγωγή άφθονου φυσικού πάγου επέτρεψε στα φρέσκα προϊόντα να ταξιδέψουν περισσότερο και να παραμείνουν φρέσκα περισσότερο, βελτιώνοντας σημαντικά τις διατροφικές συνήθειες του παγκόσμιο βορρά.

Για χρόνια, ο φυσικός πάγος ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη σοδειά των ΗΠΑ. Μεταφερόταν κυρίως με τρένα και πλοία (η πρώτη, μιλώντας για εμπορεύματα, ήταν το βαμβάκι). Αλλά μέσα σε μερικές γενιές, μια σειρά καινοτομιών ώθησε το αρχικό εμπόριο πάγου να θεωρείται πλέον ξεπερασμένο.

Τι συμβαίνει στην Αγγλία

Ο Άλαν Μαρ, εγγονός του Τζόζεφ Μαρ – ιδρυτή της επιχείρησης , επισκέφθηκε τον Καναδά το 1978. Στην Αγγλία, οι μηχανότρατες με κατάψυξη – ψαρόβαρκες δημιουργούσαν μόνες τους πλέον τον δικό τους πάγο. Αυτό σημαίνει ότι οι χερσαίες εγκαταστάσεις παραγωγής πάγου της Ice Co κινδύνευαν να γίνουν εντελώς παρωχημένες.

Αλλά στον νέο κόσμο, ο Άλαν είδε μια νέα ευκαιρία. Ήταν έκπληκτος που έβλεπε ότι – όπως είπε η εγγονή του, η Πόλυ Μετκαλφ, η τρέχουσα διευθύνουσα σύμβουλος της Ice Co – «σε κάθε μπαρ και εστιατόριο που πήγαινε, γέμιζαν το ποτήρι με παγάκια.»

Στο άκουσμα πως ο πάγος είχε αναζωογονήσει την αμερικανική κουλτούρα για τα κοκτέιλ στις αρχές του 20ου αιώνα, οδηγώντας στη δημιουργία ολόκληρων κατηγοριών ποτών – juleps, smash, cobblers – βρετανικές ομάδες μάρκετινγκ άρχισαν να συνειδητοποιούν τις άφθονες δυνατότητες του πάγου. Έτσι, ο πάγος εμφανίστηκε ως το κεντρικό στοιχείο πολλών εξαιρετικά δημοφιλών εκστρατειών.

Όλες αυτές οι εκστρατείες αύξησαν τις προσδοκίες του κοινού. Οι παμπ έπρεπε τώρα να γεμίζουν ποτήρια με παγάκια. Ο ήχος του πάγου που γεμίζει γυάλινα σκεύη έγινε το soundtrack του βρετανικού καλοκαιριού. Στην Ice Co, υποστηρίζουν ότι πρόκειται για τη δύναμη του πάγου να προκαλεί στον καταναλωτή ένα απίστευτο συναίσθημα φέρνοντάς του στο νου όμορφες μνήμες.

Τώρα, ο πάγος στο Ηνωμένο Βασίλειο είχε αρχίσει να μετράει, τόσο σε ποσότητα όσο και σε ποιότητα.

Σε έρευνα που διεξήχθη το 2014, η Ice Co αποκάλυψε ότι ο μέσος καταναλωτής είχε υιοθετήσει αυτήν ακριβώς την άποψη.

Όλο και περισσότερο, οι άνθρωποι ήθελαν διαφορετικά είδη πάγου ανάλογα με το πώς επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί  αυτός ο πάγος – αν θα συσκευαστεί σε σέικερ για ένα κοκτέιλ ή για να διακοσμήσει απλώς ένα ποτήρι.

Η στρατηγική μάρκετινγκ με βασικό σύνθημα «ελπίδα για ένα καυτό καλοκαίρι» είχε εξυπηρετήσει τέλεια την Ice Co για δεκαετίες. Αλλά για μια αγορά όπου όλα τα προϊόντα είναι σχεδόν ίδια αυτό δεν αρκεί για να συνεχιστεί η επιτυχία.

Η βασική διαφορά

Ο συσκευασμένος πάγος μαζικής παραγωγής, διαμορφώνεται σε υπερψυκτωμένους κυλίνδρους που στη συνέχεια χωρίζονται σε μικρότερα κομμάτια.

Μια διαδικασία υψηλής ταχύτητας και υψηλής απόδοσης που δίνει προτεραιότητα στην ποσότητα σε σχέση με την ποιότητα. Όμως, η Ice Co είχε ήδη έναν μικρό αριθμό μηχανών Scotsman ιταλικής κατασκευής, οι οποίες δουλεύουν εντελώς διαφορετικά, ψεκάζοντας νερό προς τα πάνω σε ένα ανεστραμμένο καλούπι.

Με τις συγκεκριμένη μέθοδο, η βαρύτητα διασφαλίζει ότι τυχόν ιζήματα ή ακαθαρσίες στο νερό πέφτουν έξω από τον τελικό κύβο. Το αποτέλεσμα είναι ένα αισθητά ανώτερο προϊόν. Έτσι, η Ice Co κατάφερε να δημιουργήσει ένα προϊόν αρκετά υαλώδες και συμπαγές, το super cube.

Το Super Cube είναι μια απόλυτη μονάδα, τουλάχιστον τρεις φορές μεγαλύτερη από έναν συμβατικό κύβο. Και η αύξηση της ζήτησης του ισπανικού τζιν-τόνικ, αποτέλεσε μια ξεκάθαρη ευκαιρία.

Σήμερα, η Ice Co είναι ο επίσημος συνεργάτης του The Gin to My Tonic (η μεγαλύτερη επιχείρηση gin-centric στο Ηνωμένο Βασίλειο, με δεκάδες φεστιβάλ σε διάφορες πόλεις ετησίως) αλλά και του Craft Gin Club, τη συνδρομητική υπηρεσία Νο 1 gin του Ηνωμένου Βασιλείου.

Covid-19

Σήμερα, η πανδημία Covid-19 έθεσε ένα κρίσιμο ερώτημα. Τι θα ήταν ο πάγος χωρίς πάρτι; Η πανδημία ανάγκασε την εταιρεία να επαναπροσδιορίσει τους στόχους της για να ξεπεράσει τα εμπόδια.

Μπορεί να υπάρξει χώρος για συγκρατημένη αισιοδοξία στη γενική μετατόπιση που προκαλείται από πανδημία;

Τώρα που οι αγορές γίνονται ως επί το πλείστον διαδικτυακά πώς ένα τόσο ογκώδες προϊόν θα καταφέρει να μεταφερθεί χωρίς να λιώσει;

Αλλά όπως πολλές γενιές των ιδιοκτητών της επιχείρησης τα κατάφεραν έτσι και η Πόλυ μπορεί μόνο να ελπίζει ότι αυτή και η ομάδα της θα είναι σε θέση να παρέχουν στην αγορά παγωμένο νερό σε οποιαδήποτε μορφή αυτή υπαγορεύει.

«Προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα. Δεν θέλουμε να μείνουμε πίσω»

Και η Ice Co δεν αποτελεί απλώς μια ακόμη εταιρεία που παράγει απλώς πάγο. Μας διδάσκει για το εμπόριο πάγου περισσότερα από 200 ​​χρόνια τώρα.

Η απόδειξη των κύβων που λιώνουν στο ποτήρι μας υποδηλώνει ότι ο κόσμος αλλάζει τον πάγο. Αλλά και ότι ο πάγος έχει αλλάξει τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη: 

Πρόταση για ρύθμιση 120 δόσεων με κούρεμα οφειλών

Ουγγαρία και Πολωνία αποσύρουν το βέτο – Τι κρύβεται πίσω από το επικίνδυνο παιχνίδι τους με την ΕΕ

Αλ. Δανιηλίδης (Αθηναϊκή Ζυθοποιία): «Το 2022 θα αρχίσουμε να προσεγγίζουμε τη βάση που είχαμε το 2019» 

Exit mobile version