Μια αναφορά στο εργασιακό νομοσχέδιο ανοίγει τον δρόμο για μπόνους έως 10 έτη σύνταξης για ασφαλισμένους του ΟΓΑ, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα — υπό προϋποθέσεις και μέσω αξιοποίησης της «πρόσθετης ασφάλισης» του ΟΓΑ. Η πρόβλεψη αναγνωρίζει το χρονικό διάστημα 1988-1997, όταν οι ασφαλισμένοι είχαν ενταχθεί στην πρόσθετη ασφάλιση του ΟΓΑ, ως συντάξιμο χρόνο για την κύρια ασφάλιση. Με τον τρόπο αυτό, πολλοί μπορούν να συμπληρώσουν νωρίτερα τα απαιτούμενα έτη και να μειώσουν τα όρια ηλικίας.
Η πρόταση ορίζει ότι ο χρόνος αυτός θα προσμετράται, εφόσον ο ασφαλισμένος το αιτηθεί και εφόσον δεν έγινε χρήση του χρόνου αυτού σε επικουρική ασφάλιση ή άλλες παροχές. Για παράδειγμα, σε ένα σενάριο όπου κάποιος είχε μεταβεί από ΙΚΑ στον ΟΓΑ και κατόπιν επέστρεψε σε ΙΚΑ, η αξιοποίηση αυτού του χρόνου θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά το απαιτούμενο υπόλοιπο έτους ή να επιτρέψει την έξοδο σε πλήρη σύνταξη νωρίτερα.
Όρια ηλικίας και προϋποθέσεις
Με την αίτηση που θα υποβληθεί μετά την ψήφιση του νόμου και με την έκδοση κατευθυντήριων οδηγιών από τον ΕΦΚΑ, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν καταβάλει τις ανάλογες εισφορές και να μην έχουν ήδη χρησιμοποιήσει τον χρόνο αυτό στην επικουρική ασφάλιση. Η πρόοδος αφορά όσους είναι κοντά στην ηλικία συνταξιοδότησης και προσφέρει ισχυρό κίνητρο για υποβολή αιτήσεων άμεσα μόλις ολοκληρωθεί η νομοθέτηση.
Οφέλη και πρακτικά παραδείγματα
Ασφαλισμένος που είχε ενδιάμεσο πέρασμα μεταξύ ΙΚΑ και ΟΓΑ και μετά επέστρεψε στο ΙΚΑ μπορεί να χρησιμοποιήσει τον χρόνο της πρόσθετης ασφάλισης ΟΓΑ για να συμπληρώσει 40 έτη σύνταξης νωρίτερα — π.χ. να «φεύγει» στα 62 αντί για 67. Αντίστοιχα, ο ασφαλισμένος στον ΟΑΕΕ με 30 έτη και 10 έτη πρόσθετης ασφάλισης μπορεί να επιτύχει απαραίτητο χρόνο 40 ετών για πλήρη σύνταξη.
Η αλλαγή αυτή παρέχει σημαντικό όφελος — ειδικά για ηλικιακές ομάδες που βρίσκονται στο όριο εξόδου, αλλά έχουν ενδιάμεσες διαδρομές ασφάλισης. Το μέτρο στοχεύει να δώσει μια πραγματική «ένεση» σε ασφαλισμένους που θεωρούνται σχεδόν εγκαταλειμμένοι από το παλαιό πλαίσιο.
Προκλήσεις και εφαρμογή
Η εφαρμογή της διάταξης απαιτεί την έκδοση οδηγιών από τον ΕΦΚΑ και σαφή νομικά πλαίσια για τον έλεγχο των αιτήσεων. Πρέπει να διασφαλιστεί ότι όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις δεν θα κάνουν κατάχρηση του μέτρου. Επίσης, η δημοσιονομική επιβάρυνση πρέπει να παρακολουθείται προσεκτικά ώστε το κόστος να μη θέσει υπό πίεση τα Ταμεία.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια πολιτική τομή που επηρεάζει την έννοια της διαδοχικής ασφάλισης και τη λογική του «συνυπολογισμού χρόνων». Αν η διάταξη εφαρμοστεί σωστά, θα προσφέρει σημαντικό κίνητρο και ανακούφιση σε χιλιάδες ασφαλισμένους που διαθέτουν μικτές διαδρομές — και θα δείξει ότι το κράτος μπορεί να διορθώσει αδικίες του παρελθόντος μέσα από στοχευμένες αλλαγές.
Διαβάστε ακόμη
Οκτώ χρόνια από την εμπορική συμφωνία ΕΕ- Καναδά: Πώς εκτόξευσε τις ελληνικές εξαγωγές (γραφήματα)
ΟΠΕΚΕΠΕ τέλος: Η ΑΑΔΕ αναλαμβάνει τις αγροτικές επιδοτήσεις με έργο 8,8 εκατ. ευρώ
Πλειστηριασμοί: Για ποια γνωστά ονόματα της κλωστοϋφαντουργίας χτυπάει το σφυρί (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
