search icon

INSIDER

Moody’s: Ποιοι θα είναι οι μεγάλοι χαμένοι από την εμπορική διαμάχη ΗΠΑ-ΕΕ

Το πλήγμα θα είναι ισχυρό συνολικά για την παγκόσμια οικονομία

H Ευρωπαϊκή Ένωση προετοιμάζει αντίποινα έναντι των ΗΠΑ για τις επιδοτήσεις της Boeing Co., κλιμακόνωντας σημαντικά τις διατλαντικές εμπορικές εντάσεις ώρες αφότου η Ουάσιγκτον δεσμεύθηκε να χτυπήσει την ΕΕ για την υποστήριξη της στην Airbus SE.

Τα δύο μέτρα δασμών και αντιποίνων είναι οι τελευταίες ανατροπές σε μια 14χρονη διαφωνία που οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν φέρει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, με κάθε πλευρά να κατηγορεί την άλλη για την παράνομη επιδότηση των κύριων κατασκευαστών αεροσκαφών. Η κυβέρνηση του προέδρου Donald Trump δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές από την ΕΕ ύψους 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης στην Airbus.

Την ώρα που μαίνεται η διαμάχη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ε.Ε.ο οίκος Moody’s σε σημείωμά του στους επενδυτές επαναφέρει στο προσκήνιο μία άλλη πολύ μεγαλύτερη εμπορική ανησυχία: αυτή για την υλοποίηση της αμερικανικής απειλής να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

Όπως γράφει η γενική διευθύντρια του αμερικανικού οίκου, Έλενα Ντάγκαρ, εάν οι ΗΠΑ προχωρήσουν σε μία τέτοια ενέργεια, θα καταφέρουν σημαντικό πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Και τούτο γιατί θα αναγκάσουν Γερμανία, Ιαπωνία και Νότιο Κορέα να κατεβάσουν αισθητά ταχύτητα. Από την άλλη ο αντίκτυπος θα ήταν λιγότερο σοβαρός στην Κίνα, καθώς οι εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων βαρύνονται ήδη με περιορισμούς.

Συνολικό όμως το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αισθανόταν τα βάρος σύμφωνα με τον Moody’s. «Οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προκαλέσουν ευρύτερο πλήγμα στην επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη» εξήγησε η Ντάγκαρ.

Να σημειωθεί ότι και ο ΟΟΣΑ έχει διαμηνύσει πως ενδεχόμενοι δασμοί στα αυτοκίνητα θα είχαν πολύ πιο σοβαρές συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία από ό,τι ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος.

Υπολογίζεται ότι οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα από τα μισά (4,72 εκατομμύρια) προοήλθαν από τους εταίρους τους στη NAFTA, δηλαδή το Μεξικό και τον Καναδά και τα υπόλοιπα σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομίες που προσδιορίζει o Moody’s. Ωστόσο τα εισαγόμενα από την μεξικανική και καναδική αγορά αυτοκίνητα είναι και αυτά γερμανικών και ασιατικών εταιρειών, που διατηρούν εργοστάσια εκεί.

Οι ΗΠΑ επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα. Οι Βρυξέλλες έχουν διαμηνύσει πως θα απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα στην αύξηση των αμερικανικών δασμών.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν πάντως εξασφαλίσει πριν από κάποιους μήνες συνάντηση στον Λευκό Όικο και φαίνεται να πιστεύουν ότι μπορεί να αποφευχθεί η απειλή των δασμών, με υποσχέσεις για την παρουσία τους στις ΗΠΑ. Οι Daimler, ΒΜW και Volskwagen διαχειρίζονται σήμερα τέσσερα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, που απασχολούν περισσότερους από 36.500 Αμερικανούς. Κατασκευάζουν περίπου 800.000 οχήματα ετησίως στα αμερικανικά εργοστάσια, με λιγότερο από τα μισά να πωλούνται στις ΗΠΑ. Τα υπόλοιπα κατευθύνονται σε τρίτες χώρες.

Exit mobile version