search icon

Ο ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ

Σκουρλέτης: Έχουμε απέναντί μας μια αυτιστική αντιπολίτευση

Τα πράγματα για την Ελλάδα είναι σαφώς πολύ πιο καλά και από το 2010 και από το 2015 υπογραμμίζει, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης

Για τη νέα Υπηρεσία που θα διαχειρίζεται τις έκτακτες ανάγκες, αντικαθιστώντας την Πολιτική Προστασία, ο αρμόδιος υπουργός σημειώνει, μέσω της συνέντευξής του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «η βασική λογική αυτού του σχεδίου που παρουσιάστηκε είναι ότι προσπαθεί να ενσωματώσει μέσα από τη δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου φορέα αντιμετώπισης των εκτάκτων καταστάσεων και των φυσικών καταστροφών, στη λειτουργία αυτού του φορέα τόσο την επιστημονική γνώση και εμπειρία μαζί με την αντίστοιχη διαχειριστική εμπειρία αυτών των καταστάσεων».

Ο κ. Σκουρλέτης, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει ότι «η πολιτική της ακραίας λιτότητας μας δημιούργησε προβλήματα όλα τα τελευταία χρόνια», και στον τομέα της πυρόσβεσης. Στο θέμα της οικιστικής πολιτικής κατηγορεί τις προηγούμενες κυβερνήσεις τόσο της Νέας Δημοκρατίας όσο και του ΠΑΣΟΚ ότι «είχαν ενσωματώσει στον τρόπο πολιτικής αναπαραγωγής τους την πρακτική των ρουσφετιών, την πολιτική εκείνη που διευκόλυνε την μικροαυθαιρεσία», αντιθέτως «ο ΣΥΡΙΖΑ ποτέ δεν είχε τέτοιου είδους σχέσεις με την ελληνική κοινωνία», και αυτό αποτελεί ευκαιρία για τον τόπο, συμπληρώνει.

Όσον αφορά την οικονομία και το μετα-μνημονιακό σκηνικό, ο Π. Σκουρλέτης, επικαλούμενος σειρά δεικτών, συμπεραίνει ότι «τα πράγματα για την Ελλάδα είναι σαφώς πολύ πιο καλά και από το 2010 και από το 2015, οφείλουμε και μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι». Όσον αφορά τη στάση της Νέας Δημοκρατίας, ο υπουργός Εσωτερικών χαρακτηρίζει «αυτιστική» την αντιπολίτευση. Χαρακτηρισμό που δικαιολογεί λέγοντας πως «είτε ολοκληρώνεται το πρόγραμμα, είτε ολοκληρώνεται μια διαπραγμάτευση τα προηγούμενα χρόνια, είτε τώρα που αντιμετωπίζουμε μια εθνική τραγωδία και προσπαθούμε όλοι να συζητήσουμε για τις αναγκαίες αλλαγές και για τις πραγματικές αιτίες αυτής της μοιραίας πυρκαγιάς της 23ης Ιουλίου, η ΝΔ μιλάει μόνο για εκλογές».

Αναλαμβάνετε και το χαρτοφυλάκιο της Προστασίας του Πολίτη που βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας μετά τα τραγικά γεγονότα στο Μάτι. Αναλαμβάνετε όμως εν μέσω θέρους και ενώ έχει προηγηθεί αυτή η καταστροφή. Με ποιους στόχους, κύριε υπουργέ;

Νομίζω ότι αυτό που προέχει στην παρούσα φάση είναι να μπορέσουμε να είμαστε αποτελεσματικοί, κυρίως στα ζητήματα της πυροπροστασίας μια και είμαστε στο μέσο της θερινής περιόδου, έτσι ώστε να μην έχουμε άλλα τέτοια τραγικά γεγονότα. Η δουλειά που κάνει το Πυροσβεστικό Σώμα ξέρουμε ότι είναι μια πάρα πολύ κρίσιμη δουλειά. Είναι άνθρωποι που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Θεωρώ λοιπόν ότι η συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή γύρω από τα κρίσιμα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουμε σε σχέση με τη διαχείριση της πυρκαγιάς της 23ης Ιουλίου, είναι ερωτήματα που έχουν να κάνουν τόσο με το παρόν αλλά και με παρελθόν, γιατί πολλές από τις αιτίες αυτής της τραγικής κατάληξης ανάγονται σε πολλά χρόνια πίσω. Αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μην τραυματίσει και να μην ρίξει το φρόνημα και την αποτελεσματικότητα του Πυροσβεστικού Σώματος.

Μιας που το θέτετε, στο θέμα του «τις πταίει» πού έχετε καταλήξει εσείς έως τώρα;

Αντιλαμβάνεστε ότι το ερώτημα αυτό πρέπει να απαντηθεί με έναν τρόπο πειστικό και θα είναι αποτέλεσμα μιας συνολικής έρευνας αλλά και διαδικασιών που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, τόσο σε σχέση με την έρευνα που κάνει η Δικαιοσύνη αλλά και με τη συζήτηση και τον απολογισμό που γίνεται σε όλες τις εμπλεκόμενες αρχές και υπηρεσίες. Θεωρώ λοιπόν άστοχο αυτό που γίνεται από άλλες πλευρές, το ότι με έναν πολύ εύκολο τρόπο και υποκαθιστώντας ο καθένας τους ειδικούς προβαίνει σε συνολικά συμπεράσματα. Δεν βοηθάει στην παρούσα στιγμή. Εκείνο που έπρεπε η κυβέρνηση και όφειλε να κάνει και έχει κάνει είναι να αναλάβει τις ευθύνες που τις αναλογούν. Αυτό πρέπει να το κάνουν όλες οι πλευρές. Και έμπρακτα να προσπαθήσει να δρομολογήσει νέες διαδικασίες και τρόπο αντιμετώπισης των ακραίων φαινομένων των φυσικών καταστροφών, όπως ήδη έκανε ο πρωθυπουργός παρουσιάζοντας το νέο σχέδιο για την Πολιτική Προστασία, αλλά ταυτόχρονα και να συνεχίσει την υλοποίηση των μέτρων που σχετίζονται με την ανακούφιση των πυρόπληκτων συμπολιτών μας.

Κάνατε κάποιες εξαγγελίες με τον πρωθυπουργό. Ποια η βασική αλλαγή που κόμιζει αυτή η νέα υπηρεσία διαχείρισης εκτάκτων αναγκών;

Η βασική λογική αυτού του σχεδίου που παρουσιάστηκε είναι ότι προσπαθεί να ενσωματώσει μέσα από τη δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου φορέα αντιμετώπισης των εκτάκτων καταστάσεων και των φυσικών καταστροφών, στη λειτουργία αυτού του φορέα τόσο την επιστημονική γνώση και εμπειρία μαζί με την αντίστοιχη διαχειριστική εμπειρία αυτών των καταστάσεων. Ταυτόχρονα επιχειρεί να ενοποιήσει όλα τα διαθέσιμα μέσα έτσι ώστε να έχουμε καλύτερο συντονισμό και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Υπάρχουν, όπως είδατε, και από την πρόσφατη εμπειρία της 23ης Ιουλίου, αλλά και από άλλες φυσικές καταστροφές, υπάρχουν θέματα, που σχετίζονται με την καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων μέσων, μέσα που είτε μπορεί να βρίσκονται κάτω από την υπηρεσία του στρατού είτε μπορούν να αφορούν την καλύτερη αξιοποίηση των εθελοντικών ομάδων, τα πτητικά μέσα για παράδειγμα, της Αεροπορίας. Πρέπει λοιπόν όλα τα διαθέσιμα μέσα να τα αξιοποιήσουμε στη βάση ενός ενιαίου σχεδίου. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερες και πιο αποφασιστικές αρμοδιότητες στο νέο φορέα αντιμετώπισης των ζητημάτων της Πολιτικής Προστασίας και προφανώς για να γίνουν όλα αυτά πράξη απαιτούν περισσότερους πόρους, περισσότερη θερμική θωράκιση και περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό.

Πότε θα λειτουργήσει όμως αυτή η νέα υπηρεσία, κύριε υπουργέ;

Προϋπόθεση για να λειτουργήσει προφανώς είναι, όταν ανοίξει η Βουλή να ψηφιστεί το αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο. Εμείς αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε αυτή τη φάση επεξεργασίας των αναγκαίων νομοθετικών αλλαγών και ακολούθως να συγκροτηθεί αυτός ο νέος φορέας.

Σας ακούσαμε να λέτε στην ΕΡΤ ότι το σχέδιο υπήρχε στο συρτάρι αλλά δεν εφαρμοζόταν λόγω της μνημονιακής περικοπής των σχετικών κονδυλίων. Είναι άλλη μια πλευρά της μνημονιακής εποπτείας;

Δεν το είπα έτσι ακριβώς. Σας λέω ότι πολλά πράγματα είχαν μείνει πίσω στον τομέα της στήριξης του Πυροσβεστικού Σώματος εν προκειμένω, στον τομέα των ανταλλακτικών, στον τομέα των προμηθειών. Είναι κάτι το οποίο το συναντάμε σε όλο το φάσμα του δημόσιου τομέα το γνωρίζουν όλοι. Είναι αποτέλεσμα των ακραίων πολιτικών λιτότητας που εφαρμόστηκαν στη χώρα μας μετά το 2010, ενώ παράλληλα το σχέδιο της αναδιοργάνωσης ήταν σε εξέλιξη, ούτως ή άλλως το επεξεργάζονταν στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Είναι, νομίζω, γνωστό σε όλους ότι πολλά πράγματα πήγαν πίσω τα χρόνια του μνημονίου και εκείνο το οποίο θα πρέπει να κρατήσουμε είναι πως βγαίνοντας από το τελευταίο μνημονιακό πρόγραμμα θα μπορέσουμε να προτεραιοποιήσουμε τις ανάγκες. Και να επαναφέρουμε την κανονικότητα όσο είναι αυτό δυνατό σε όλους αυτούς τους κρίσιμους τομείς που σχετίζονται τόσο με την ασφάλεια των πολιτών αλλά, θα έλεγα, και με την υγεία και με την παιδεία και σε άλλους δηλαδή, τομείς που είδαμε ότι η πολιτική της ακραίας λιτότητας μας δημιούργησε προβλήματα όλα τα τελευταία χρόνια.

Μιλάμε ακόμη για την εφαρμογή του νόμου Τρίτση και ας έχουν περάσει σχεδόν τέσσερις δεκαετίες. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτή η κυβέρνηση θα μπορέσει να πετύχει εκεί που απέτυχαν οι προηγούμενες;

Θα σας πω. Γιατί οι προηγούμενες κυβερνήσεις τόσο της Νέας Δημοκρατίας όσο και του ΠΑΣΟΚ είχαν ενσωματώσει στον τρόπο πολιτικής αναπαραγωγής τους την πρακτική των ρουσφετιών, την πολιτική εκείνη που διευκόλυνε την μικροαυθαιρεσία. Ηταν μια πελατειακή πολιτική η οποία ακριβώς εξασφάλιζε συναινέσεις σε συγκεκριμένα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας, αλλά τελικά ήταν σε βάρος της χωροταξίας, οδηγούσε σε άναρχη δόμηση και σε μια σειρά άλλου είδους καταστάσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ ποτέ δεν είχε τέτοιου είδους σχέσεις με την ελληνική κοινωνία. Νομίζω λοιπόν ότι είναι ευκαιρία που τα χρόνια αυτά βρίσκεται μια κυβέρνηση στα πράγματα η οποία δεν έχει τέτοιους είδους δεσμά. Να μπορέσει να δημιουργήσει εκείνες τις κατάλληλες κοινωνικές και πολιτικές συμμαχίες και να ικανοποιήσει κατά τη γνώμη μου ένα πλειοψηφικό αίτημα του ελληνικού λαού. Ότι, εν πάση περιπτώσει, πρέπει να μπουν κανόνες στον τρόπο που χτίζονται οι πόλεις, να γίνει πράξη η έννοια του οικιστικού σχεδιασμού και να μην μένουν οι νόμοι μόνο στα συρτάρια και στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Αυτά όλα τα οποία κατά καιρούς έχουν ψηφιστεί αλλά και πολύ περισσότερα άλλα θα πρέπει να γίνουν πράξη.

Μιλήσατε ήδη για τις αλλαγές προτεραιοτήτων στην μεταμνημονιακή εποχή. Ποια, αλήθεια, περιθώρια υπάρχουν λαμβάνοντας υπόψη και αυτά τα οποία ήδη πριν λίγα 24ωρα διατύπωσε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το οποίο συστήνει η οικονομική πολιτική να είναι συντηρητική και προσεκτική.

Τα περιθώρια είναι σαφώς περισσότερα αυτά που είχαμε μέχρι τώρα και βασίζονται στην πραγματικότητα και στην πορεία της ελληνικής οικονομίας, στη βελτίωση των μακροοικονομικών δεικτών, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, στην ενίσχυση της εξωστρέφειάς της. Αυτά είναι κάποια πραγματικά γεγονότα τα οποία μας επιτρέπουν να ασκήσουμε μια πολιτική, η οποία δεν θα υπακούει με έναν ισοπεδωτικό τρόπο στη μέχρι τώρα λογική της δημοσιονομικής λιτότητας και ισοπέδωσης -θα προσέθετα εγώ-. Αλλά που θα μπορεί να κατευθύνει πόρους σε κρίσιμους τομείς που είναι αναγκαίοι για τη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας, για την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών, αλλά και στη στήριξη του κοινωνικού κράτους, της υγείας και της παιδείας. Νομίζω ότι μας επιτρέπουν τα ίδια τα δείγματα γραφής, η ίδια η πορεία της ελληνικής οικονομίας να κάνουμε τέτοιου είδους σχεδιασμούς. Δεν αμφισβητώ ότι και τα χρόνια μετά το πρόγραμμα δεν θα έχουν τις δυσκολίες τους. Πολύ δε, περισσότερο όταν είμαστε μέλος μιας παγκόσμιας οικονομικής κοινότητας και κανείς δεν μπορεί να μιλάει με την ασφάλεια που μπορεί να του παρέχει, την ψευδαίσθηση ασφάλειας που μπορεί να έχει ο καθένας σε σχέση με την πορεία της δικής του οικονομίας. Αλλά θεωρώ ότι τα πράγματα για την Ελλάδα είναι σαφώς πολύ πιο καλά και από το 2010 και από το 2015. Οφείλουμε και μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι.

Και, μηνύματα όπως η αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής -όπως κατεγράφη τις προηγούμενες μέρες- αλλά και η μείωση της ανεργίας για πρώτη φορά κάτω από το φράγμα του 20% μετά από 7 χρόνια είναι μηνύματα προφανώς που συνηγορούν σε αυτή την κατεύθυνση θα έλεγε κανείς…

Προφανώς είναι άλλα δύο στοιχεία μαζί με αυτά που σας ανέφερα πριν τα οποία μας κάνουν να αισιοδοξούμε. Είναι πολύ σημαντικό ότι η Ελλάδα μετά από χρόνια ξαναγυρίζει στο επίπεδο κάτω από το 20% της ανεργίας παρότι εξακολουθεί και είναι πολύ ψηλή αυτή η ανεργία. Είναι ένα σημάδι ενθαρρυντικό. Νομίζω ότι θα πρέπει να δούμε και τα ποιοτικά στοιχεία αυτής της αποκλιμάκωσης της ανεργίας έτσι ώστε και να μειώνεται η ανεργία αλλά ταυτόχρονα να αποκαθιστώνται τα εργασιακά δικαιώματα να επανέλθει η έννοια της συλλογικής διαπραγμάτευσης, να χτυπήσουμε τη μαύρη εργασία για να μπορέσουμε τελικά να κάνουμε πράξη θέσεις εργασίας με πιο αξιοπρεπείς μισθούς.

Ωστόσο, η ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση -ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης- για κυνισμό. Και επανέλαβε το αίτημά του για εκλογές, εδώ και τώρα μάλιστα. Πώς απαντάτε;

Νομίζω πια ότι έχουμε απέναντί μας μια αυτιστική αντιπολίτευση, επιτρέψτε μου τον όρο. Λίγους μήνες μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 η ΝΔ το μόνο που καταθέτει ως συγκεκριμένη πρόταση είναι το αίτημα για εκλογές. Είτε ολοκληρώνεται το πρόγραμμα, είτε ολοκληρώνεται μια διαπραγμάτευση τα προηγούμενα χρόνια, είτε τώρα που αντιμετωπίζουμε μια εθνική τραγωδία και προσπαθούμε όλοι να συζητήσουμε για τις αναγκαίες αλλαγές και για τις πραγματικές αιτίες αυτής της μοιραίας πυρκαγιάς της 23ης Ιουλίου, η ΝΔ μιλάει μόνο για εκλογές. Προφανώς δεν θέλει, δεν μπορεί να κατανοήσει την πραγματικότητα και τελικά έχει αποδεχθεί για τον εαυτό της το ρόλο μιας άχρηστης αντιπολίτευσης. Η οποία λειτουργεί με έναν τρόπο ισοπεδωτικό απέναντι στην πραγματικότητα προσπαθώντας να ικανοποιήσει τις δικές της προτεραιότητες, τις δικές της σκοπιμότητες οι οποίες όμως δεν έχουν να κάνουν με τις πραγματικές ανάγκες του ελληνικού λαού.

Exit mobile version