Σε φάση ριζικού μετασχηματισμού και μπροστά σε νέους μεγάλους στόχους βρίσκεται η NAK Shoes, η δημοφιλής αλυσίδα καταστημάτων υπόδησης, που μετράει έξι δεκαετίες στην αγορά, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη και κατακτώντας στη συνέχεια και την Αθήνα.
Για την ιστορική διαδρομή της εταιρείας, το πώς αποδείχθηκε… survivor κατά τη μακρά περίοδο της οικονομικής κρίσης, αλλά και τους πυλώνες στους οποίους βασίζεται η στρατηγική του για την περαιτέρω ανάπτυξή της μίλησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της Αγης Γεωργούδας. «Η εταιρεία ξεκίνησε από τον πατέρα μου στην πλατεία Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη το 1966, δημιουργώντας ένα πολύ καλό μαγαζί για τα τότε δεδομένα της πόλης. Το 2005 εγώ εγκαινίασα τη δραστηριοποίησή της στην Αθήνα, σε μια συγκυρία ιδιαίτερα ευνοϊκή για την αγορά», όπως αναφέρει.
Ο κ. Γεωργούδας αναπολεί την περίοδο 2005-2010, χαρακτηρίζοντάς την ως «τα καλύτερα χρόνια για την εταιρεία».
Ετσι, «ενώ ο στόχος μας ήταν να ανοίξουμε ένα σημείο στην Αθήνα, τελικά δημιουργήσαμε πολλά καταστήματα, παράλληλα με την αύξηση των σημείων πώλησης και στη Θεσσαλονίκη».
Η κρίση ως ευκαιρία
Το 2010, όμως, η χώρα είχε ήδη εισέλθει στη μακρά και βασανιστική περίοδο της οικονομικής κρίσης. Σε αυτές τις δύσκολες για την αγορά συνθήκες, η ΝΑΚ Shoes αποδείχθηκε αρκετά θωρακισμένη, με αποτέλεσμα η κρίση να αποτελέσει ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξή της.
Οπως εξηγεί ο κ. Γεωργούδας, «σε εκείνη τη φάση εμείς δεν ήμασταν ιδιαίτερα εκτεθειμένοι ούτε δανειακά ούτε σε άλλες υποχρεώσεις, σε αντίθεση με αρκετούς ανταγωνιστές μας που είτε αναγκάστηκαν να κλείσουν, είτε να περιορίσουν τα σημεία τους, δίνοντάς μας περισσότερο χώρο. Αρα, μπορώ να πως ότι εμείς ευνοηθήκαμε από την κρίση και μάλιστα πολύ». Καθοριστική σημασία βέβαια γι’ αυτή την εξέλιξη είχε και η στρατηγική της εταιρείας, που αναγνωρίζοντας τη νέα πραγματικότητα πρόσφερε προϊόντα τα οποία «άντεχε» ο καταναλωτής. «Εμείς έχουμε ένα κομμάτι στην αγορά που είναι το μέσο και μεσο-ανώτερο. Μας ενδιαφέρει να προσφέρουμε ποιοτικά παπούτσια γι’ αυτό το target group, που δεν θέλει να πάρει το φθηνό, αλλά ούτε και να δώσει 800 ευρώ. Ετσι και λόγω της αποχώρησης αρκετών ανταγωνιστών, πήραμε μεγαλύτερο κομμάτι μέσα στην κρίση. Δηλαδή, ενώ η πίτα μίκρυνε, το δικό μας μερίδιο μεγάλωσε», όπως τονίζει.
Ο βραχίονας του real estate
Δεν ήταν, ωστόσο, μόνο αυτό. Η οικογένεια Γεωργούδα έχει πάντα στον πυρήνα της στρατηγικής της, παράλληλα με τη βασική εμπορική δραστηριότητα, και την αγορά ακινήτων. «Πάντα στη δική μας στρατηγική ήταν και η αγορά ακινήτων. Αυτή τη στιγμή εισπράττουμε μισθώματα από 12 καταστήματα, εκτός φυσικά από τα δικά μας, τα οποία μισθώνουμε σε άλλους. Αυτό το σκέλος του εμπορικού real estate διαδραμάτισε και ακόμη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τη στήριξη της κύριας δραστηριότητας της εταιρείας. Ιδιαίτερα τώρα που τα ενοίκια έχουν αυξηθεί πολύ», παραδέχεται ο κ. Γεωργούδας.
Ο μετασχηματισμός
Στην πορεία η αγορά δέχθηκε αλλεπάλληλα πλήγματα, νέες κρίσεις, όπως με την πανδημία, που δεν άφησαν ανεπηρέαστη καμία επιχείρηση. Η ΝΑΚ Shoes κατάφερε να σταθεί όρθια και σε αυτές τις δύσκολες στιγμές καθώς έλαβε τα κατάλληλα μέτρα.
«Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια υλοποιούμε έναν μετασχηματισμό της εταιρείας, καθώς πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόζονται στην εκάστοτε πραγματικότητα. Αυτή η διαδικασία ήταν κοστοβόρα, αλλά ήμασταν αποφασισμένοι να υποστούμε αυτό το κόστος για να προχωρήσουμε μπροστά. Ετσι, κάποια καταστήματα που με τη σημερινή κατάσταση της αγοράς και με τη μεγάλη αύξηση των ενοικίων δεν ανταποκρίνονταν στους στόχους μας τα αφήσαμε. Είναι γεγονός ότι κλείσαμε αρκετά μαγαζιά τα τελευταία δύο χρόνια και με σημαντικό κόστος, αλλά ανοίξαμε και νέα σε άλλα σημεία με ευνοϊκότερους όρους», επισημαίνει ο επικεφαλής της εταιρείας. Αναλύοντας τη λογική αλλά και τους πυλώνες αυτού του μετασχηματισμού ο κ. Γεωργούδας αναφέρει ότι «δεν θα περιμένουμε να γυρίσει η αγορά. Αφήνουμε τα ζημιογόνα σημεία, δηλαδή μειώνουμε το αποτύπωμά μας στη λιανική στην Ελλάδα και ενισχύουμε το αποτύπωμά μας στο real estate και στο εξωτερικό».
Κατά τον ίδιο, οι πυλώνες στους οποίους βασίζεται το όλο εγχείρημα αφορούν ειδικότερα:
■ Την αναδιάταξη-αναδιοργάνωση της παρουσίας στη λιανική με κλείσιμο ζημιογόνων σημείων και άνοιγμα ορισμένων νέων.
■ Αύξηση του χαρτοφυλακίου στο real estate, στο οποίο πρόσφατα προστέθηκε και το κτίριο του ιστορικού ζαχαροπλαστείου «Κρίνος» στην οδό Αιόλου. Επίσης, υπάρχει συμφωνία μακροχρόνιας μίσθωσης προς τη Notos του ομίλου Παπαέλληνα για το ιδιόκτητο κατάστημα στην Πανεπιστημίου 13.
■ Παρουσία και εξαγωγές στο εξωτερικό.
Η συμφωνία με τη Ferre
Βασικός βραχίονας αυτής της κίνησης για την επέκταση της δραστηριότητας εκτός συνόρων είναι, όπως αποκαλύπτει ο κ. Γεωργούδας, η συμφωνία της ΝΑΚ Shoes με την Gianfranco Ferre προκειμένου να αναλάβει την αντιπροσώπευση των προϊόντων της σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες. «Είναι κάτι που τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη. Εχουμε στήσει σχετικό μηχανισμό στην Ιταλία και προσβλέπουμε στην ανάπτυξη προς αρκετές χώρες», αναφέρει σχετικά με την υλοποίηση της συμφωνίας με την εμβληματική ιταλική φίρμα. Προς αυτή την κατεύθυνση μάλιστα έχει επιστρατευτεί από τη ΝΑΚ Shoes ο παλαιός εμπορικός διευθυντής της Versace.
Η σημερινή παρουσία
Η ΝΑΚ Shoes διαθέτει σήμερα δίκτυο 9 καταστημάτων, τα οποία πολύ σύντομα θα γίνουν 10, καθώς προγραμματίζεται το άνοιγμα ενός ακόμη σε κεντρικό σημείο.
Εξ αυτών τα 5 βρίσκονται στην Αθήνα, με flagship store αυτό επί της Πανεπιστημίου 11 και Αμερικής, καθώς και στην Ερμού, στη Γλυφάδα, στην Κηφισιά και στο εμπορικό κέντρο Avenue στο Μαρούσι. Τέσσερα καταστήματα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, επίσης σε κεντρικά σημεία, όπως στη Μακένζυ Κινγκ, όπου και η έδρα της εταιρείας, στη Βασ. Ολγας και στα εμπορικά κέντρα Mediterranean Cosmos και Mega Outlet.
Η ΝΑΚ Shoes αντιπροσωπεύει σήμερα γνωστά brands της διεθνούς αγοράς, μεταξύ των οποίων τα Stonefly, Fratelli Rossetti, Gianfranco Ferre, Tata Italia, Grunland, Bibi Lou, Lola Cruz κ.ά.
Παράλληλα, όπως λέει ο κ. Γεωργούδας, «βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με νέες εταιρείες που ανταποκρίνονται στις σημερινές συνθήκες», ενώ ουσιαστικά θέτει ένα ορόσημο: «Περάσαμε μια φάση σκόπιμης συρρίκνωσης του τζίρου προς ενίσχυση της κερδοφορίας, που με βάση τον προγραμματισμό, από εδώ και πέρα, σταματά και ξεκινά πάλι η αύξησή του».
Η κατάσταση στην αγορά
Ο επικεφαλής της NAK Shoes δηλώνει «σχετικά αισιόδοξος με τα σημερινά δεδομένα». Ωστόσο, δεν κρύβει τον προβληματισμό του για τη γενικότερη κατάσταση στην αγορά.
«Υπάρχει κρίση και θα κλιμακωθεί, καταρχάς γιατί δεν έχουμε τους Ρώσους και τους Κινέζους τουρίστες που είχαμε και ήταν μακράν οι μεγάλοι spenders. Επίσης, έχει αδυνατίσει η εσωτερική αγορά λόγω της ακρίβειας».
Ακόμη, χαρακτηρίζει ασθμαίνουσα την ανάπτυξη καθώς, εκτός των άλλων, «οι δύο τομείς που πήγαιναν καλά, η οικοδομή και ο τουρισμός από φέτος έχουν πρόβλημα. Οι οικοδομικές άδειες έχουν μειωθεί κατακόρυφα και από την άλλη τα βασικά νησιά είναι πεσμένα σε κρατήσεις».
Κατά την άποψή του, «η οικονομία είναι ένα ταμείο και από κάπου πρέπει να μπουν λεφτά. Είτε πρέπει να περισκοπούν φόροι, είτε με επενδύσεις κυρίως ξένες, που δεν υπάρχουν σε κλίμακα η οποία θα επηρεάσει την κατάσταση».
Πιστεύει, δηλαδή, ότι «προς το παρόν πρέπει να κάνουμε υπομονή και συντήρηση. Είναι εποχή για σωφροσύνη και θα έρθει πάλι η ώρα που θα ανοίξουμε τα φτερά μας».
Μια διαδρομή έξι δεκαετιών
Η ΝΑΚ Shoes ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1966 από τον Αστέριο Γεωργούδα, με αντικείμενο το εμπόριο παπουτσιών και δερμάτινων αξεσουάρ. Εχοντας θητεύσει προηγουμένως σε δουλειές που του επέτρεψαν να μάθει την αγορά του παπουτσιού από μέσα, όπως πωλητής σε κατάστημα, αλλά και εργαζόμενος σε εργοστασιακή μονάδα, όταν έκανε το πρώτο μεγάλο δικό του βήμα, με το υπόγειο κατάστημα στην πλατεία Αγίας Σοφίας, ήταν σαν έτοιμος από καιρό…
Σε μια εντελώς διαφορετική εποχή, με ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες και με τη Θεσσαλονίκη να εξελίσσεται σε ισχυρό εμπορικό κέντρο, ο Αστέριος Γεωργούδας ρίχνει γερές βάσεις στην τοπική αγορά. Με βασικά όπλα την ποιότητα, την ποικιλία και τις προσιτές τιμές χτίζει το «όνομα» της εταιρείας. Με λελογισμένη οικονομική διαχείριση και κατά το δυνατόν ίδια κεφάλαια ενισχύει την παρουσία της NΑΚ, που με τα χρόνια γίνεται από τις πιο δημοφιλείς φίρμες στη συμπρωτεύουσα.
Η επόμενη γενιά, ο Αγης Γεωργούδας και η αδελφή του Μάγδα (νυν αντιπρόεδρος της εταιρείας), γεννήθηκαν μέσα στη «μυρωδιά» των καινούριων παπουτσιών και έμαθαν από νωρίς τα μυστικά της δουλειάς.
Ετσι, όταν ήρθε η ώρα να παραλάβουν τη σκυτάλη τίποτα δεν ήταν γι’ αυτούς πρωτόγνωρο. Αντίθετα, ένιωσαν να βρίσκονται στον φυσικό τους χώρο και έτοιμοι να γράψουν τα επόμενα κεφάλαια σε αυτό το βορειοελλαδίτικο success story. Τα κεφάλαια αυτά ήταν πολλά και βέβαια όχι χωρίς δυσκολίες και εμπόδια.
Ο Αγης Γεωργούδας δεν έμεινε κλεισμένος στα «τείχη» της επιχείρησης. Ταξίδεψε στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, όπου σπούδασε, αλλά και διεύρυνε τους ορίζοντές του, αποκτώντας τις προσλαμβάνουσες που αργότερα θα έπαιζαν το ρόλο τους στην ανάπτυξη της εταιρείας. Στις ΗΠΑ ήρθε σε επαφή με μεγάλα brands, έχτισε «γέφυρες» και μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα ξεδίπλωσε τα φιλόδοξα πλάνα του για την επόμενη μέρα της ΝΑΚ Shoes.
Οταν ήρθε η ώρα της επέκτασης στην Αθήνα, ήταν εκείνος που ανέλαβε το εγχείρημα. Το 2005 άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην οδό Σταδίου 4, εκεί όπου παλαιότερα βρισκόταν το ιστορικό μαγαζί παπουτσιών του Μουριάδη.
Ηταν ίσως ένα παιχνίδι της μοίρας. Σίγουρα όμως αυτό το πρώτο μαγαζί έφερε αέρα στα πανιά της εταιρείας που άρχισε να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς τόσο στην Αθήνα όσο και στην πατρίδα της, τη Θεσσαλονίκη.
Για να πετύχει, όμως, ανέλαβε και τα αντίστοιχα ρίσκα, φέρνοντας, σε μια εποχή απόλυτης κυριαρχίας των ιταλικών brands, διάσημες στις ΗΠΑ, αλλά άγνωστες στην Ευρώπη φίρμες. Το 2003 υπέγραψε με την Brown shoes και μετά με άλλες. Το 2004 έγινε ο άνθρωπος της μυθικής Bally στην Ελλάδα, για να ακολουθήσουν συμφωνίες αποκλειστικής αντιπροσώπευσης ή τοπικής συνεργασίας με πολλά διεθνή εμπορικά σήματα υπόδησης, όπως Steve Madden, Clarks, Versace, Rockport, Naturalizer, Marc Fisher κ.ά.
Το «κλειδί» ήταν ότι δεν έμεινε μόνο στις πανάκριβες μάρκες των 500 και 600 ευρώ, αλλά προσάρμοσε το προϊοντικό µείγµα της ΝΑΚ στις δύσκολες συνθήκες, με πιο προσιτές λύσεις για τη γυναίκα, τον άνδρα και το παιδί κάθε ηλικίας, που περιλάμβαναν και την ευρύτατη γκάμα των private label ΝΑΚ.
Κάπως έτσι, μέσα στο πιο βαθύ σκοτάδι της κρίσης, όταν τα λουκέτα έπεφταν το ένα μετά το άλλο, με σταθερά, όχι όμως αλόγιστα βήματα, έχτισε μια αλυσίδα που έφτασε να διαθέτει 22 σημεία πώλησης (12 στην Αθήνα και 10 στη Θεσσαλονίκη), ενώ από το 2011 ξεκίνησε τη λειτουργία του και το διαδικτυακό κατάστημα της εταιρείας www.nak.gr.
Στα χρόνια που ακολούθησαν και μέχρι σήμερα υπήρξαν πολλές αλλαγές τόσο στην αγορά όσο και στην ίδια τη ΝΑΚ Shoes, που προσαρμόστηκε στις εκάστοτε επιταγές των καιρών, εδραιώνοντας την παρουσία της και βάζοντας πλέον στα σκαριά σχέδια που ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα.
Διαβάστε ακόμη
Καύση απορριμμάτων: Πώς φτάσαμε στη λύση με τα έξι εργοστάσια (πίνακας)
Νέες πιέσεις Τραμπ στην Ευρώπη: Σταματήστε να αγοράζετε ρωσικό πετρέλαιο
Έρχεται νέος κόφτης με αλγόριθμο για τα airbnb
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
