search icon

business stories

Γιάννης Βασιλάκος: Το όραμα του νέου ισχυρού άνδρα της Κωτσόβολος

Η δυναμική προσπάθεια μετασχηματισμού του ομίλου με στόχο να αγκαλιάσει τις νέες τάσεις των καταναλωτών, που αλλάζουν μαζί με τις καταιγιστικές εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας

του Στέλιου Μορφίδη

Η αρχή, όπως λέει ο θυμόσοφος λαός μας, είναι το ήμισυ του παντός. Και η αρχή του κ. Γιάννη Βασιλάκου στο τιμόνι της Κωτσόβολος, της κορυφαίας εταιρείας ηλεκτρονικών – ηλεκτρικών συσκευών της χώρας, εξελίσσεται σε μια δυναμική προσπάθεια μετασχηματισμού του ομίλου με στόχο να αγκαλιάσει την καταναλωτική τάση, που αλλάζει μαζί με τις καταιγιστικές εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας.

«Οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν δραματικά και με μεγάλη ταχύτητα τον κόσμο. Οπότε αλλάζουν και τα ”θέλω” των καταναλωτών», λέει ο κ. Βασιλάκος στο «business stories», σημειώνοντας ότι βασικός του στόχος είναι η ενίσχυση της ηγετικής θέσης της αλυσίδας στην αγορά μέσω της αλλαγής κουλτούρας και του συνεχούς μετασχηματισμού. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «να παραμείνουμε τα επόμενα πέντε, δέκα… μέχρι και στα 100 μας χρόνια (σ.σ.: η Κωτσόβολος θα σβήσει σε λίγο 70 κεράκια) σε ηγετική θέση».

Το πρώτο ανανεωμένο κατάστημα «Κωτσόβολος», που υπηρετεί τη νέα φιλοσοφία που προσπαθεί να περάσει ο κ. Βασιλάκος, ένας άνθρωπος με σημαντική διαδρομή από το 1997 στον χώρο της τεχνολογίας μέσα από γνωστές εταιρείες, είναι γεγονός. Το εν λόγω κατάστημα είναι στο The Mall Athens και τα εγκαίνιά του έγιναν προ δεκαημέρου. «Πρόκειται για ένα κατάστημα-βαρόμετρο», λέει ο ίδιος, σημειώνοντας ότι ήδη είναι σε εξέλιξη η ανακαίνιση-αλλαγή και του καταστήματος στο πάρκο του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών. Η νέα φιλοσοφία που σταδιακά θα αφομοιώσει σε βάθος τριετίας το σύνολο των φυσικών καταστημάτων της αλυσίδας μέσα από ένα επενδυτικό πρόγραμμα 8 έως 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο επιχειρεί να συνδέσει όλα τα κανάλια των πωλήσεων (online, καταστήματα, B2B) προσφέροντας παράλληλα μεγαλύτερες εμπειρίες στους καταναλωτές και διαδραστικότητα.
«Πλέον έχουμε μπει σε μια διαδικασία όλες οι προϊοντικές ομάδες που παρουσιάζουμε εντός ενός καταστήματος να παρουσιάζονται με τρόπο που να προσφέρουν στον πελάτη μια διαδραστική εμπειρία ώστε αυτός να έχει περισσότερους λόγους να μας επισκεφθεί και να κάνει την αγορά του εντός του φυσικού καταστήματος».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το κανάλι της online αγοράς παραμένει η «βιτρίνα», αφού το 70% των πωλήσεων που γίνονται σήμερα ξεκινούν πρώτα από διαδικτυακή αναζήτηση. Ωστόσο ο ίδιος είναι σίγουρος ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις, που για την Κωτσόβολος σήμερα αναλογούν μόλις σε μονοψήφιο ποσοστό επί του ετήσιου τζίρου, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το φυσικό κατάστημα.

«Το Ιντερνετ και οι online αγορές θα αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο στο σύνολο των πωλήσεών μας. Θα πρέπει να βρούμε τον ρόλο του φυσικού καταστήματος, που δεν είναι άλλος από ένα διαδραστικό κατάστημα όπου ο πελάτης μπορεί να δει, να χρησιμοποιήσει και να καταλάβει πλήρως το προϊόν που θέλει να αγοράσει. Να βοηθηθεί από τον πωλητή και με τη διαδραστική σχέση να ενισχύσουμε τον ρόλο του φυσικού καταστήματος μέσα από έναν πολυκαναλικό οργανισμό που είμαστε εμείς».

Οικονομικά η Κωτσόβολος φέτος είναι σε τροχιά υλοποίησης των προβλέψεών της, αν και η τρέχουσα χρήση (1/5/2018 – 30/4/2019) ξεκίνησε αρκετά δύσκολα λόγω του άστατου καλοκαιριού που οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων σε κλιματισμό και εποχικά είδη. Οι καλύτερες των εκτιμήσεων πωλήσεις τηλεοράσεων, λόγω Μουντιάλ, και η κινητή τηλεφωνία κατάφεραν να καλύψουν το κενό, όπως μας λέει. Πέρυσι η εταιρεία, που αποτελεί θυγατρική της βρετανικής Dixons Carphone, είχε κύκλο εργασιών 460 εκατ. ευρώ και τα καθαρά της κέρδη ήταν 15 εκατ. ευρώ. Φέτος η εκτίμηση του κ. Βασιλάκου είναι ότι θα υπάρξει οριακή αύξηση.

«Στόχος μας πάντα είναι να κινούμαστε καλύτερα από την αγορά. Θέλουμε να κερδίζουμε μερίδια από τον ανταγωνισμό», σε μια αγορά που, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, τα επόμενα δύο με τρία χρόνια δεν πρόκειται να αναπτυχθεί με ρυθμό πάνω από 1,5% τον χρόνο. Κάτι που η Κωτσόβολος υπό τη διοίκηση του προκατόχου του κ. Βασιλάκου, Ανδρέα Αθανασόπουλου, που πλέον αναβαθμίστηκε στα κεντρικά της «μαμάς εταιρείας», κατάφερε να κάνει με ιδιαίτερη επιτυχία μέσα στην περίοδο της κρίσης, όπου αρκετοί ανταγωνιστές αναγκάστηκαν να βάλουν λουκέτο.

«Καταφέραμε να μεγαλώσουμε σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Το κάναμε όμως αποφασίζοντας να κοιτάξουμε εσωτερικά την εταιρεία και όχι τόσο τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας. Βελτιώσαμε τα καταστήματά μας. Αλλάξαμε τα συστήματά μας και όλη την προμηθευτική αλυσίδα. Αυξήσαμε τις υπηρεσίες service (εγκαταστάσεις, συντηρήσεις κ.ο.κ.). Τελικά γίναμε καλύτεροι, πιο παραγωγικοί, πιο ανταγωνιστικοί και κερδίσαμε μερίδια», εξηγεί ο κ. Βασιλάκος, ο οποίος συνεργάστηκε επί χρόνια στενά με τον κ. Αθανασόπουλο από τη θέση του εμπορικού διευθυντή της εταιρείας. Κάτι που σήμερα, όπως αναφέρει, του δίνει το προβάδισμα των κινήσεων: «Ηξερα τα πάντα για την εταιρεία πριν ακόμα αναλάβω διευθύνων σύμβουλος».

Μάλιστα ο ίδιος φανερώνει τον απώτερο στόχο του, να επιστρέψει η εταιρεία στα μεγέθη προ της κρίσης: «Το 2008 είχαμε τζίρο 500 εκατ. και 20 εκατ. ευρώ κέρδη. Αυτό θα το πετύχουμε και πάλι κάποια στιγμή. Αυτή τη φορά όμως με διαφορετική δομή και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα».

Για την εκτίμησή του αυτή στηρίζεται και στο γεγονός ότι το αυξητικό τουριστικό ρεύμα στη χώρα δημιουργεί νέες ανάγκες: «Είναι η κινητήριος δύναμη ανάπτυξης των παραδοσιακών μας προϊόντων (τηλεοράσεις, μικροσυσκευές κ.ο.κ.). Ξενοδοχεία δημιουργούνται και ανακαινίζονται, επίσης διαμερίσματα προς άγραν μεγαλύτερων αποδόσεων μέσω του Airbnb αναβαθμίζονται». Μάλιστα, όπως επισημαίνει, η σημαντική αύξηση πωλήσεων στο κομμάτι αυτό δεν προέρχεται τόσο από τα μεγάλα ξενοδοχεία όσο από τα μικρά ενοικιαζόμενα διαμερίσματα.

Ο κ. Βασιλάκος ωστόσο ανησυχεί για τη σταθερότητα στη χώρα: «Δεν έχουμε φτάσει στο σημείο να θεωρούμε ότι η σταθερότητα στη χώρα είναι δεδομένη». Γι’ αυτό και θεωρεί ότι την επόμενη διετία η αγορά θα εξακολουθήσει να αναπτύσσεται με ρυθμό 0,5%-1,5% ετησίως: «Αν τα πράγματα στρώσουν και υπάρξει ξεκάθαρη πορεία, τότε, όπως καταλαβαίνετε, θα φανεί στην καταναλωτική ζήτηση, η οποία θεωρώ ότι θα λάβει την ώθηση ενός πιεσμένου ελατηρίου».

Τι γίνεται όμως με το Brexit; Η μητρική εταιρεία βρίσκεται στη Βρετανία. «Δεν πρόκειται να υπάρξει άμεσος αντίκτυπος σε οποιοδήποτε σενάριο», λέει ο κ. Βασιλάκος και προσθέτει: «Ούτε κάνουμε εισαγωγή από τη ”μαμά εταιρεία”, ούτε λαμβάνουμε δανεισμό από αυτή. Οπότε τα πράγματα είναι ξεκάθαρα».

Η πορεία του

Ο κ. Βασιλάκος θα μπορούσε να εργάζεται εδώ και χρόνια στα κεντρικά της μητρικής Dixons Carphone στο Λονδίνο. Ωστόσο ο κ. Αθανασόπουλος ήταν αυτός που διέκρινε τις ικανότητές του ζητώντας του να παραμείνει με αναβαθμισμένο ρόλο στην Κωτσόβολος και να τον βοηθήσει από τη θέση του διευθυντή Δικτύων Πώλησης και αργότερα ως εμπορικός διευθυντής. Ηδη όμως είχε διαγράψει σημαντική πορεία στην αγορά.

«Πάντα η τεχνολογία ήταν αυτό που με εξίταρε», αναφέρει στο «b.s.» ο κ. Βασιλάκος, ο οποίος ξεκινώντας από τη Μάνδρα Αττικής, όπου γεννήθηκε, και το Παγκράτι, όπου μεγάλωσε, εξελίχθηκε σε CEO μιας εκ των μεγαλύτερων και ιστορικών εταιρειών της χώρας.

Πρώτος επαγγελματικός σταθμός μετά τις σπουδές του ήταν η εμβληματική τη δεκαετία του ’90 και εισηγμένη στο Χ.Α. Πουλιάδης. Μετά ακολούθησε ο όμιλος Informer, για να μετακινηθεί αργότερα στον όμιλο Γερμανού, φτάνοντας στη θέση του εμπορικού διευθυντή της Multirama και αναλαμβάνοντας λίγο μετά τη διεύθυνση του δικτύου πωλήσεων. «Παρέμεινα εκεί μέχρι που ξεκίνησαν να ξεπηδούν τα πρώτα ”Public”», λέει. Το επόμενο μεγάλο σκαλί ήταν η Κωτσόβολος. Αρχικά ως εμπορικός διευθυντής για τα προϊόντα τεχνολογίας και από εκεί σταδιακά έως τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου που ανέλαβε τον περασμένο Μάιο.

Οι μεγαλύτερες αδυναμίες του είναι η 9χρονη κόρη του και η σύζυγός του. Και επειδή, όπως λένε, το μήλο κάτω απ’ τη μηλιά θα πέσει, η μαθήτρια της Δ’ Δημοτικού ενδιαφέρεται πολύ για την τεχνολογία, αν και, όπως τονίζει ο ίδιος, «προσπαθούμε όλα να γίνονται με μέτρο». Και σε αυτό πιστώνει πολλά στην Ιουλία, τη γυναίκα του: «Η μαμά της προσπαθεί με νύχια και με δόντια να τη συγκρατήσει και να παραμείνει στην παραδοσιακή προσέγγιση μαθητείας, να διαβάσει το βιβλίο της και να μην εθίζεται τόσο στο τάμπλετ και το κινητό».
Οσο για τον ίδιο; Αν και θα περίμενε κανείς να δοκιμάζει όλα τα προϊόντα αιχμής πριν αυτά καν κυκλοφορήσουν, δηλώνει: «Δοκιμάζω μόνο αν είναι κάτι που θα μου κινήσει την περιέργεια, κυρίως αυτά στον χώρο της τεχνολογίας, αλλά πρέπει να σας πω ότι δεν εντυπωσιάζομαι εύκολα από την τεχνολογία. Προσπαθώ να είμαι αποστασιοποιημένος».

Η ΝΕΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ

Για τον κ. Βασιλάκο είμαστε μπροστά σε μια νέα τεχνολογική επανάσταση η οποία, όπως λέει, θα αλλάξει σημαντικά τη ζωή μας. «Υπάρχουν τεχνολογίες που θα μπουν δυναμικά στη ζωή μας, αν και στην Ελλάδα έχουν καθυστερήσει ελαφρώς. Οπως το Voice Assistant, που κατ’ ουσίαν θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνουμε μια πληροφορία από το Ιντερνετ. Θα υπάρχει ένα κομμάτι των απαντήσεων από ρομπότ και τεχνητή νοημοσύνη και όλα θα είναι πολύ πιο προσωποποιημένα. Είναι πολύ κοντά η στιγμή που και στην Ελλάδα δεν θα γράφουμε αλλά θα ρωτάμε, π.χ., το Google για το πού μπορούμε να βρούμε μια τηλεόραση που θέλουμε να αγοράσουμε. Και θα μας απαντά… Κοινώς, αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο ο καταναλωτής θα έρχεται σε επαφή με τον λιανέμπορο. Επίσης, θα αλλάξει ο τρόπος που λειτουργούμε διαδραστικά με το Ιντερνετ, τις αλυσίδες, τους οργανισμούς, τις υπηρεσίες κ.ο.κ. Θα υπάρξουν νέες ανάγκες, νέα προϊόντα. Γι’ αυτό και επιμένω ότι πρέπει να επενδύσουμε αρκετά, να μετασχηματιστούμε και να καβαλήσουμε την αλλαγή της εποχής».

Exit mobile version