search icon

business stories

Οι επιχειρηματικοί κολοσσοί που στηρίζουν τα έσοδα της ποδοσφαιρικής βιομηχανίας (pics)

Τα 20 «χρυσά» deals 9 δισ. ευρώ αθροιστικά με τις Emirates, Etihad, Qatar Airways, TeamViewer, Spotify, Three, T, Standard Chartered, Jeep και Adidas, Nike, Puma για 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές ομάδες

«Χρυσά» deals με διεθνείς επιχειρηματικούς κολοσσούς συνολικής αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση στηρίζουν τα έσοδα ορισμένων εκ των κορυφαίων ομάδων της Ευρώπης και μαζί εκείνα ολόκληρης της ποδοσφαιρικής βιομηχανίας.

Σε εποχές που ορισμένα από τα κορυφαία brands των γηπέδων της Γηραιάς Ηπείρου προσπαθούν ακόμα να «σβήσουν» τις ζημιές και τα χρέη που άφησε πίσω η πανδημία, εισρέουν… μυθικά ποσά στα ταμεία τους από τις συμφωνίες τους με τους βασικούς χορηγούς τους.

Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα αυτές είναι πολυετείς και ως εκ τούτου το όφελος θεωρείται μακροπρόθεσμο.

Οι αριθμοί προκαλούν ίλιγγο: Μόνο δέκα top σύλλογοι (Ρεάλ Μαδρίτης, Μπαρτσελόνα, Τσέλσι, Μάντσεστερ Σίτι, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Άρσεναλ, Λίβερπουλ, Παρί Σεν Ζερμέν, Μπάγερν Μονάχου, Γιουβέντους) από τα πέντε μεγαλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, το αγγλικό, το ισπανικό, το γερμανικό, το ιταλικό και το γαλλικό, των λεγόμενων «Big 5», εισπράττουν αθροιστικά κάθε σεζόν 1,339 δισ. ευρώ, από μόνο δύο χορηγίες έκαστος.

Πέρα από τους σπόνσορες της αθλητικής τους ένδυσης, τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως οι Adidas, Nike, Puma, συνεισφέρουν στον τζίρο που «γράφουν» οι συγκεκριμένες ομάδες ως κύριοι χορηγοί στο κεντρικό μέρος της φανέλας τους οι ισχυρότερες αραβικές αεροπορικές εταιρείες, τηλεπικοινωνιακοί και τεχνολογικοί όμιλοι, μια εταιρεία κινητών τηλεφώνων, μία τράπεζα και μία αυτοκινητοβιομηχανία.

Πώς μοιράζονται αυτά τα έσοδα και για ποιούς, πόσο διαρκούν οι συμφωνίες και πιο είναι το μέγεθος του «πακέτου» για τους «10»; Ακολουθούν τα ονόματα των ομάδων, οι πάροχοι αθλητικού υλικού και κύριοι χορηγοί, το ύψος των συμφωνιών ανά αγωνιστική περίοδο και η διάρκειά τους (Πηγές: Global Data Sponsorship Deal Database και Football Benchmark Club Finance & Operations tool):

«Τα συμβόλαια του αιώνα»

Σε αυτήν τη λίστα, Ρεάλ και Μπαρτσελόνα, τα δύο «μεγαθήρια» της La Liga, εμφανίζουν τις υψηλότερες ετήσιες απολαβές τους από τους βασικούς χορηγούς τους (χωρίς να υπολογίζονται άλλα έσοδα, εμπορικά ή από μικρότερους σπόνσορες, εισιτήρια, τηλεοπτικά δικαιώματα κ.ά.).

Αν κάνει κάποιος όλες τις απαραίτητες μαθηματικές πράξεις, προσθέσεις και πολλαπλασιασμούς, προκύπτει ένα ποσό αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ, για όλα αυτά τα 20 deals των 10 ομάδων με τα υψηλότερα έσοδα από τους δύο κύριους σπόνσορές τους στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.

Χρήματα που αντιστοιχούν σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό του κύκλου εργασιών τους και επιβεβαιώνουν την ψήφο εμπιστοσύνης της αγοράς στα «βαριά» ποδοσφαιρικά brands, ακόμα και όταν μερικές από τις ομάδες αυτές μένουν χωρίς τίτλους…

Ορισμένες από τις συμφωνίες έχουν χαρακτηριστεί ως «τα συμβόλαια του αιώνα», καθώς η συνολική αξία τους είτε αγγίζει, είτε υπερβαίνει το «φράγμα» του 1 δισ. ευρώ. Η Ρεάλ φέρεται να διατηρεί σε αυτή την κατηγορία (πάροχος αθλητικού υλικού και βασικός χορηγός) ενεργές συμφωνίες 1,24 δισ. ευρώ, η Μπαρτσελόνα 805 εκατ. ευρώ, η Τσέλσι 1,191 δισ. ευρώ, η Μάντσεστερ Σίτι 839 εκατ. ευρώ, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ 990 εκατ. ευρώ, η Άρσεναλ 590 εκατ. ευρώ, η Λίβερπουλ 363 εκατ. ευρώ, η Παρί 1,178 δισ. ευρώ, η Μπάγερν 1,15 δισ. ευρώ και η Γιουβέντους 575 εκατ. ευρώ. Σύνολο: Minimum 8,921 δισ. ευρώ. Ή και περισσότερα…

Η «λεπτομέρεια»; Η Μάντσεστερ Σίτυ εξακολουθεί να βείσκεται σε κλοιό ερευνών για παραβάσεις σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων και κατ’ απέκταση για τις οικονομικές σχέσεις της με τους ιδιοκτήτες της από το Άμπου Ντάμπι. Η διάρκεια του νέου χορηγικού συμβολαίου των πρωταθλητών της Premier League με τον βασικό χορηγό της χαρακτηρίζεται στην προαναφερόμενη λίστα ως μυστική. Συνεπώς, έχει να λαμβάνει 79 εκατ. ευρώ τον χρόνο από την Etihad, χωρίς να διευκρινίζεται για… πόσο καιρό.

Δεν είναι εύκολο, άλλωστε, να αποτιμηθούν οικονομικά οι σχέσεις όλων των ομάδων με τους ιδιοκτήτες τους, κάτι που συμβαίνει και με την Παρί. Άλλα ρεπορτάζ θέλουν την Μπαρτσελόνα, για παράδειγμα, να επεκτείνει τη συνεργασία της με τη Nike έως το 2028, σε δεκαετή βάση, την Άρσεναλ με την Adidas έως το 2030 και τη Λίβερπουλ με τη Standard Chartered Bank έως το 2027.

«Πόλεμος» για τα brands

Πολλοί χορηγοί σπεύδουν να «δέσουν» τις ομάδες, με τις οποίες συνεργάζονται, με νέα συμβόλαια, προκειμένου να εξασφαλίσουν την προβολή τους μέσω ενός ισχυρού ποδοσφαιρικού brand για περισσότερα χρόνια, διότι δεν λείπει ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρηματικών «κολοσσών».

Ποιος ξεχνά τη δικαστική διαμάχη ανάμεσα στη New Balance και τη Nike για τη συνεργασία τους με τη Λίβερπουλ; Σε ειδικές περιπτώσεις, οι χορηγίες αφορούν και άλλα πεδία, όπως η ονοματοδoσία του γηπέδου, η διαφήμιση στα ρούχα της προπόνησης ή το logo στην εμφάνιση και της γυναικείας ή της παιδικής ομάδας κτλ.

Σε μία από τις σπουδαιότερες υποθέσεις που παραμένουν ανοικτές για το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, αυτήν της πώλησης της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από την οικογένεια των Αμερικανών Γκλέιζερ σε άλλον επενδυτή, είτε στον Σεϊχη του Κατάρ, είτε στον Βρετανό billionaire Τζιμ Ράτκλιφ, σαφώς παίζουν ρόλο ως προς τη διαμόρφωση του τελικού τιμήματος και εμπορικά έσοδα του συλλόγου και τα ενεργά deals με τους χορηγούς.

Διαβάστε ακόμη

Ξέφραγο αμπέλι» οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι – Οι ευθύνες της ΡΑΣ: Τι αποκαλύπτει ο αρμόδιος ευρωπαϊκός Οργανισμός (γραφήματα + tweet)  

Τέλης Μυστακίδης: Ο «βασιλιάς του χαλκού» που βρήκε… χρυσό στις ελληνικές τράπεζες

Τα brands που έγραψαν ιστορία τη δεκαετία του ’60: Ανθος Ορύζης, Tαμ-ταμ, Καλμόλ, Προ-πο, Φλορέτα, Μπρούσκο Ναούσης και Vat 69  

Exit mobile version