Ο Ντόναλντ Τραμπ επιδιώκει να αποκλείσει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες από την αμερικανική αγορά, όμως εκείνες ενισχύουν σταθερά την παγκόσμια παρουσία τους. Από τις ασιατικές πρωτεύουσες μέχρι τις αναδυόμενες αγορές, κατασκευαστές όπως οι BYD, Chery και Great Wall αυξάνουν το μερίδιό τους, προσφέροντας προσιτά, σύγχρονα βενζινοκίνητα και ηλεκτρικά οχήματα. Αν και ΗΠΑ, Καναδάς και Ε.Ε. εφαρμόζουν δασμούς στα κινέζικα EVs, οι καταναλωτές σε περιοχές όπως η Χιλή, η Τουρκία και η Αφρική επιλέγουν φθηνότερες εναλλακτικές.
Οι δυναμικές στρατηγικές μάρκετινγκ και οι δελεαστικές τιμές ενισχύουν την αποδοχή τους. Σήμερα, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων παγκοσμίως, με εκτιμώμενη αύξηση του παγκόσμιου μεριδίου ως το 2030. Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αναγνωρίζουν την αυξανόμενη πίεση, καθώς οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνουν τις γραμμές εφοδιασμού και διεισδύουν σε βασικές αγορές όπως η Νότια Αμερική και η Ινδία.
Παρότι ΗΠΑ, Καναδάς και Ε.Ε. περιορίζουν τις εισαγωγές, οι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες οικονομίες προτιμούν τα κινέζικα λόγω κόστους.
Χαρακτηριστική περίπτωση ο 29χρονος Oscar Mabuela από Νότια Αφρική. Αντί για το δημοφιλές Volkswagen Polo, επέλεξε το Haval Jolion SUV της Great Wall, λόγω φόβου κλοπής και χαμηλότερης τιμής. Πλήρωσε 19.300 δολάρια για το μοντέλο, όταν το Polo κοστίζει πάνω από 27.000. Ο ίδιος τονίζει πως το κινεζικό SUV έχει προηγμένη τεχνολογία που αλλού προσφέρεται ως έξτρα.
Σήμερα, τα κινέζικα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν σχεδόν 10% της αγοράς στη Νότια Αφρική, 8% στην Τουρκία και περίπου 33% στη Χιλή.
Η Κίνα ξεπέρασε όλους τους ανταγωνιστές στις εξαγωγές επιβατικών οχημάτων, φτάνοντας σχεδόν τα 5 εκατομμύρια το 2024 – από κάτω του ενός εκατομμυρίου το 2020.
Η αναλύτρια Abby Chun Tu της S&P Global Mobility σημειώνει ότι οι κινεζικές εταιρείες κερδίζουν έδαφος με ποιοτικά οχήματα και καλές τιμές. Η στρατηγική αυτή θυμίζει την πορεία Κορέας και Ιαπωνίας, αλλά η Κίνα διαθέτει επίσης ανώτερο λογισμικό και δυνατότητες, ακόμα και στα πιο φθηνά μοντέλα.
Η ανησυχία για κινεζική κυριαρχία στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε όταν η BYD παρουσίασε γρήγορης φόρτισης μοντέλα, αντίστοιχα του χρόνου ανεφοδιασμού με καύσιμα.
Η Xiaomi, από την πλευρά της, αύξησε τις προσδοκίες πωλήσεων, καθώς είχε θεαματική άνοδο εσόδων το 2023.
Ωστόσο, σχεδόν το 80% των εξαγωγών παραμένουν βενζινοκίνητα, αφού πολλές αναδυόμενες χώρες δεν έχουν επαρκές δίκτυο φόρτισης για EVs. Έτσι, οι Κινέζοι κατασκευαστές βρίσκουν αγοραστές για μοντέλα που δεν απορροφά πια η εγχώρια αγορά.
Το μερίδιό τους εκτός Κίνας προβλέπεται να ανέλθει στο 13% έως το 2030, από 3% σήμερα, ενώ το συνολικό παγκόσμιο ποσοστό (μαζί με την Κίνα) αγγίζει το 33%, και 39% σε Αφρική και Μέση Ανατολή.
Στο συνέδριο της Wolfe Research τον Φεβρουάριο, στελέχη της Ford και της GM δήλωσαν ότι δέχονται ισχυρή πίεση στις διεθνείς αγορές, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ford, Jim Farley, να τονίζει ότι η Κίνα παγκοσμιοποιεί τις αλυσίδες εφοδιασμού και κυριαρχεί σε Ινδία και Νότια Αμερική.
Η Ford τερμάτισε την παραγωγή της στη Βραζιλία, όπου το εργοστάσιό της πέρασε στα χέρια της BYD.
Το «κόλπο» των Κινέζων
Οι κινεζικές εταιρείες επένδυσαν στο τοπικό marketing. Στη Βραζιλία, η Great Wall προώθησε τα μοντέλα της μέσω του Mercado Livre με τον DJ Alok, ενώ η BYD χρησιμοποίησε τον Pele στις διαφημίσεις της.
Παρότι η προβολή παίζει ρόλο, οι ανταγωνιστικές τιμές παραμένουν το ισχυρό τους χαρτί.
Ο 61χρονος Luiz Palladino, πρώην οδηγός GM και Honda, αγόρασε ένα Haval H6 EV. «Ένιωσα σαν να οδηγώ BMW ή Audi. Εξαιρετική ποιότητα και εξοπλισμός», λέει χαρακτηριστικά.
Διαβάστε ακόμη
Υδρογονάνθρακες: Σινιάλα για περαιτέρω επενδυτικό ενδιαφέρον στην ελληνική αγορά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
