Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε ριζικές αλλαγές στον τρόπο έκδοσης και λειτουργίας των αδειών οδήγησης, στο πλαίσιο της αναθεώρησης των κανόνων για την οδική ασφάλεια. Στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία κοστίζουν τη ζωή σε περίπου 20.000 ανθρώπους ετησίως στους δρόμους της ΕΕ.
Ψηφιακές άδειες και αυστηρότερη εκπαίδευση
Οι νέοι κανονισμοί προβλέπουν ψηφιακές άδειες οδήγησης, διετή δοκιμαστική περίοδο για νέους οδηγούς, αυστηρότερη εκπαίδευση και ενιαία αντιμετώπιση των σοβαρών παραβάσεων σε όλη την ΕΕ. Το πλαίσιο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό όραμα «Vision Zero», που στοχεύει στην πλήρη εξάλειψη των θανάτων από τροχαία έως το 2050. Οι προβλέψεις θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη-μέλη θα διαθέτουν τρία χρόνια για ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο και ακόμη έναν χρόνο για πλήρη εφαρμογή.
Διετής δοκιμαστική περίοδος και άδεια στα 17
Για πρώτη φορά, θεσπίζεται υποχρεωτική δοκιμαστική περίοδος δύο ετών για όλους τους νέους οδηγούς, με αυστηρότερες κυρώσεις σε παραβάσεις όπως οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μη χρήση ζώνης ή μη χρήση παιδικών καθισμάτων. Οι νέοι θα μπορούν να αποκτούν άδεια οδήγησης αυτοκινήτου από τα 17, με την προϋπόθεση ότι θα οδηγούν μόνο με τη συνοδεία έμπειρου οδηγού μέχρι την ενηλικίωση.
Εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις σύγχρονες ανάγκες
Οι εξετάσεις θα περιλαμβάνουν πλέον πιο ρεαλιστικά σενάρια οδήγησης, όπως αναγνώριση τυφλών σημείων, χρήση συστημάτων υποβοήθησης, ασφαλή έξοδο από το όχημα και κινδύνους από τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, όπως πεζοί, παιδιά και ποδηλάτες.
Διάρκεια ισχύος και ιατρικοί έλεγχοι
Οι νέες άδειες οδήγησης θα ισχύουν για 15 έτη για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες και για 5 έτη για φορτηγά και λεωφορεία. Στις χώρες όπου η άδεια χρησιμοποιείται και ως δελτίο ταυτότητας, η διάρκεια μπορεί να μειώνεται στα 10 έτη. Πριν από την έκδοση ή ανανέωση, θα απαιτείται ιατρικός έλεγχος όρασης και καρδιοαγγειακής κατάστασης, με δυνατότητα κάθε χώρας να επιλέγει εναλλακτικά συστήματα αξιολόγησης ή φόρμες αυτοαξιολόγησης.
Η ψηφιακή άδεια γίνεται ο νέος κανόνας
Η ψηφιακή άδεια οδήγησης, διαθέσιμη μέσω κινητού τηλεφώνου, θα αποτελέσει σταδιακά τη βασική μορφή άδειας στην ΕΕ. Παράλληλα, οι οδηγοί θα μπορούν να ζητούν φυσική κάρτα, η οποία θα πρέπει να παραδίδεται εντός τριών εβδομάδων. Η ψηφιακή μορφή θα έχει πλήρη νομική ισχύ, ισότιμη με την παραδοσιακή έντυπη.
Ενιαίες ποινές για όλη την Ευρώπη
Κομβική καινοτομία αποτελεί η ενιαία εφαρμογή ποινών: αφαίρεση ή αναστολή άδειας οδήγησης για σοβαρές παραβάσεις θα ισχύει σε όλα τα κράτη-μέλη. Έτσι, ένας οδηγός που τιμωρείται σε μία χώρα της ΕΕ δεν θα μπορεί να οδηγεί σε άλλη. Ως σοβαρές παραβάσεις ορίζονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, η εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο και η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κατά περισσότερο από 50 χιλιόμετρα την ώρα.
Ευκολότερη πρόσβαση για επαγγελματίες οδηγούς
Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, η οδηγία επιτρέπει πλέον τη χορήγηση άδειας φορτηγού (κατηγορία C) από τα 18 έτη και λεωφορείου (κατηγορία D) από τα 21, υπό την προϋπόθεση κατοχής επαγγελματικού πιστοποιητικού επάρκειας. Χωρίς αυτό, τα όρια παραμένουν στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα.
Διαβάστε ακόμη
Η UniCredit απλώνει χρηματοοικονομικά «πλοκάμια» σε όλη την Ευρώπη
Δισεκατομμυριούχοι απευθύνονται σε αυτόν για να ζήσουν ως τα βαθιά γεράματα
Συνέντευξη: Κώστας Βαρώτσος – H ιδέα πίσω από το νέο Πεντάγωνο και την Κιβωτό Εθνικής Μνήμης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
