search icon

Ελλάδα

Από τις 526.000 κενές κατοικίες στα προσιτά ενοίκια – Η Ελλάδα χρειάζεται γενναία λύση (πίνακες)

Η Αττική έχει πάνω από 526.000 κενά σπίτια, αλλά τα υπάρχοντα προγράμματα ανακαίνισης αποκλείουν όσους δεν έχουν κεφάλαιο - Απαιτείται νέο, κοινωνικά δεσμευτικό μοντέλο τύπου Κύπρου με προσιτά ενοίκια

123rf

Πολλές φορές έχουμε επισημάνει τη σημασία και την αναγκαιότητα ενός «γενναίου» προγράμματος ανακαίνισης και αναβάθμισης ακινήτων, το οποίο θα απευθύνεται στους ιδιοκτήτες που δεν μπορούν να ενταχθούν στα ήδη υφιστάμενα προγράμματα, όπως το «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» και το «Αναβαθμίζω».

Από τον Φεβρουάριο,  μέσα από έρευνά μας, έχουμε αναδείξει την έκταση του προβλήματος: 516.144 κατοικίες έχουν δηλωθεί ως «κενές» μόνο στην Περιφέρεια Αττικής, εκ των οποίων 117.137 βρίσκονται στον Δήμο Αθηναίων. Πρόκειται για ένα τεράστιο απόθεμα ανεκμετάλλευτων κατοικιών, τη στιγμή που η χώρα μας καταγράφει το υψηλότερο κόστος στέγασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα τελευταία επτά – οκτώ συναπτά έτη, ενώ το 71,9% των νέων ηλικίας 18-34 ετών εξακολουθεί να διαμένει στο παιδικό του δωμάτιο, αδυνατώντας να αποκτήσει οικονομική και στεγαστική αυτονομία.

526.154 κατοικίες είναι δηλωμένες ως  κενές στην Περιφέρεια Αττικής από το σύνολο των 2.162.826 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής της ΕΛΣΤΑΤ για το 2021, στην Περιφέρεια Αττικής καταγράφονται 526.154 κενές κατοικίες. Από αυτές, 167.109 έχουν επιφάνεια έως 59 τ.μ. – κατοικίες που θεωρούνται κατάλληλες για νέους, φοιτητές και μικρές οικογένειες, ενώ 359.041 είναι άνω των 60 τ.μ.

Η μεγαλύτερη συγκέντρωση κενών κατοικιών εντοπίζεται στην Περιφερειακή Ενότητα Κεντρικού Τομέα Αθηνών, η οποία περιλαμβάνει τους Δήμους Αθηναίων, Βύρωνα, Γαλατσίου, Δάφνης–Υμηττού, Ζωγράφου, Ηλιουπόλεως, Καισαριανής και Νέας Φιλαδέλφειας–Νέας Χαλκηδόνας. Πρόκειται για περιοχές που ταυτόχρονα παρουσιάζουν και από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στις ζητούμενες τιμές μίσθωσης κατοικιών.

Ωστόσο, ένα κρίσιμο στοιχείο που απουσιάζει από τα διαθέσιμα δεδομένα είναι η κατάσταση των ακινήτων αυτών: πόσες από τις κενές κατοικίες χρειάζονται μερική ή ολική ανακαίνιση, καθώς και πόσες παραμένουν ενεργές από πλευράς υποδομών – όπως η σύνδεση με παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Η γνώση αυτών των παραμέτρων θα ήταν καθοριστική για την αποτύπωση της πραγματικής δυνατότητας αξιοποίησης του υφιστάμενου οικιστικού αποθέματος.

 

                                                                                                          Κενές
Σύνολο κενών ακινήτων                                                                  Eπιφάνεια σε τ.μ.
Περιγραφή Ποσοστό κενών ακινήτων επί του συνόλου των κατοικιών Κάτω από 30 30 – 39  40 – 49  50 – 59  60 – 79 80 – 99  100 – 119 120 – 149  150+ 
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ 526.154 24,37% 12.547 25.997 46.653 81.912 158.730 106.260 48.776 25.680 19.595
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ  153.310 24,01% 5.492 11.924 18.472 30.869 48.025 23.696 9.268 4.024 1.540
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ 40.546 13,96% 598 1.170 1.932 3.894 8.783 8.877 6.635 4.459 4.196
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ               41.351           17,22% 1.071 1.982 3.753 6.407 13.904 9.516 3.274 1.139 299
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΟΤΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ 50.084 17,81% 1.077 2.523 3.971 7.444 13.984 10.872 5.583 3.067 1.569
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 25.163 30,27% 613 914 1.727 3.352 7.008 6.552 2.771 1.383 843
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 49.370 20,31% 1.105 2.276 4.687 8.154 17.951 10.318 3.304 1.214 365
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ 43.657 59,82% 974 1.797 4.374 5.902 14.915 8.933 3.478 1.909 1.374

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του παρακάτω πίνακα, το 48,3% των κενών κατοικιών έχει κατασκευαστεί την περίοδο 1961–1980. Πρόκειται για κατοικίες που, σε μεγάλο βαθμό, εκτιμάται ότι απαιτούν τουλάχιστον μερική, αν όχι ολική ανακαίνιση.

Παράλληλα, το 41% των κενών κατοικιών (216.279) αφορά κτίρια που ανεγέρθηκαν μετά το 1981, τα οποία θεωρείται ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι κατοικήσιμα, ή ενδεχομένως χρειάζονται περιορισμένες παρεμβάσεις συντήρησης και αναβάθμισης.

Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος των κενών κατοικιών στην Αττική εντοπίζεται σε πολυκατοικίες, οι οποίες ανέρχονται σε 329.845. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ως πολυκατοικία ορίζεται το κτίριο που κατασκευάζεται για κατοικία και περιλαμβάνει τρεις ή περισσότερες κατοικίες.

Κενές
Σύνολο                                                                 Τύπος κτιρίου
Περιγραφή/Περίοδος κατασκευής Μονοκατοικία Διπλοκατοικία Πολυκατοικία Κτίριο που η κύρια χρήση του δεν είναι κατοικία
ΑΤΤΙΚΗ 526.154 130.256 63.779 329.845 2.273
Πριν από το 1919 3.148 2.062 587 452 45
1919-1945 10.170 4.633 2.171 3.262 107
1946-1960 42.090 12.774 7.861 21.171 276
1961-1980 254.461 44.313 22.927 186.389 829
1981-1990 95.204 33.657 13.261 47.842 453
1991-2000 57.869 19.620 9.086 28.905 260
2001-2010 50.261 10.314 6.176 33.521 246
2011-2015 7.209 1.864 993 4.319 30
2016 και μετά 5.736 1.014 715 3.979 21

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates 

 

Η εικόνα αυτή αποτυπώνει τη βαθιά στρέβλωση που χαρακτηρίζει την ελληνική στεγαστική πραγματικότητα: από τη μία πλευρά, ένα μεγάλο πλήθος κατοικιών μένει αδρανές, και από την άλλη, χιλιάδες νοικοκυριά και νέοι αντιμετωπίζουν σοβαρή στεγαστική ανασφάλεια. Για να υπάρξει, ωστόσο, ρεαλιστική αποτύπωση της κατάστασης και ουσιαστικός σχεδιασμός πολιτικής, είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να πραγματοποιηθεί διασταύρωση στοιχείων μεταξύ της ΑΑΔΕ και των παρόχων ενέργειας και ύδατος, ώστε να διαπιστωθεί πόσες κατοικίες είναι πραγματικά κλειστές και πόσες απλώς εμφανίζονται ως τέτοιες.

Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να εξαιρεί τα ακίνητα που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των τραπεζικών ιδρυμάτων και των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (servicers), ώστε να αποτυπωθεί με ακρίβεια ο πραγματικός αριθμός των ιδιωτικών, αδρανών κατοικιών. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει μια ξεκάθαρη βάση δεδομένων, πάνω στην οποία η πολιτεία θα μπορέσει να στηρίξει στοχευμένες πολιτικές ενεργοποίησης του κτιριακού αποθέματος και αύξησης της προσφοράς κατοικιών στην αγορά.

Τα παραπάνω στοιχεία και ανάγκες καταδεικνύουν ότι τα υφιστάμενα προγράμματα, αν και σημαντικά, δεν επαρκούν για να αντιμετωπίσουν τη στεγαστική κρίση. Έχουν ουσιαστικά αποκλείσει ένα μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών και, κατά συνέπεια, ένα κρίσιμο τμήμα του κτιριακού αποθέματος που θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί, εάν υπήρχε μια πιο ευέλικτη και κοινωνικά δίκαιη πολιτική ανακαίνισης.

Όταν η έλλειψη κεφαλαίων μετατρέπεται σε αποκλεισμό

Ο βασικός λόγος του αποκλεισμού αυτού είναι ότι, για να ενταχθεί ένας ιδιοκτήτης σε αυτά τα προγράμματα, θα πρέπει να διαθέτει ίδια κεφάλαια ή να έχει τη δυνατότητα τραπεζικού δανεισμού. Αν, όμως, ένας ιδιοκτήτης δεν έχει αποταμιεύσεις ούτε πληροί τα τραπεζικά κριτήρια για τη λήψη δανείου, τότε πρακτικά μένει εκτός κάθε υφιστάμενου προγράμματος.

Με άλλα λόγια, τα τρέχοντα εργαλεία στεγαστικής πολιτικής είναι άμεσα συνδεδεμένα με τραπεζικό δανεισμό και προσωπικές αποταμιεύσεις, αφήνοντας αδρανές ένα σημαντικό κομμάτι του κτιριακού αποθέματος της χώρας.

Η ανάγκη για ένα διαφορετικό μοντέλο ενίσχυσης

Αν ο στόχος είναι να αντιμετωπιστεί η τεχνητή έλλειψη διαθέσιμων κατοικιών, να ενισχυθεί η προσφορά και να βελτιωθεί το υφιστάμενο κτιριακό απόθεμα, τότε οποιοδήποτε νέο πρόγραμμα οφείλει να έχει διαφορετική φιλοσοφία.

Πρέπει να απαντά πρακτικά και άμεσα στις ανάγκες του ιδιοκτήτη που δεν διαθέτει ίδια κεφάλαια και δεν μπορεί να δανειστεί, αλλά κατέχει ένα κλειστό, παλαιό και μη ενεργό ακίνητο που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί.

Προτεραιότητα στις περιοχές με στεγαστικές πιέσεις

Καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας θα αποτελέσει ο αριθμός και ο ρυθμός διάθεσης νέων και ανακαινισμένων ακινήτων στην αγορά, ιδιαίτερα στις περιοχές όπου καταγράφονται έντονες πιέσεις στα ενοίκια και στη διαθεσιμότητα κατοικιών.

Είναι, επομένως, απαραίτητο το νέο πρόγραμμα να συνδέεται με στοχευμένα κριτήρια ανά περιοχή, ώστε να κατευθύνονται οι πόροι εκεί όπου υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη.

Η κοινωνική ανταποδοτικότητα ως προϋπόθεση δημόσιας ενίσχυσης

Επειδή μιλάμε κυρίως για κλειστά και μη ανακαινισμένα ακίνητα, είναι δίκαιο να τεθούν σαφείς κοινωνικοί όροι για τη χρήση τους μετά την ανακαίνιση.

Αν ο ιδιοκτήτης λάβει δημόσια χρηματοδότηση – δηλαδή χρήματα από τον φορολογούμενο, για να αναβαθμίσει το ακίνητό του, αυξάνοντας την αξία της περιουσίας του και αποκτώντας εισόδημα από ένα ανενεργό ακίνητο, τότε η πολιτεία οφείλει να θέτει αντίστοιχες υποχρεώσεις.

Μία από αυτές θα πρέπει να είναι ότι, για ένα χρονικό διάστημα 6 έως 8 ετών, το μίσθωμα δεν θα είναι αγοραίο, αλλά «προσιτό», εξυπηρετώντας κοινωνικούς και στεγαστικούς σκοπούς.

Το παράδειγμα της Κύπρου: ένα ρεαλιστικό και κοινωνικά δίκαιο πρόγραμμα

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Κύπρος, η οποία έχει ήδη προχωρήσει στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω», με στόχο την ένταξη στην αγορά ενοικίου, οικιστικών μονάδων οι οποίες είναι κενές, αδρανείς, σε αχρησία, ώστε να διατεθούν προς ενοικίαση κατοικίες σε προσιτό Ενοίκιο σε πρόσωπα μέτριου ή χαμηλού εισοδήματος.

Χρονοδιάγραμμα: Έναρξη στις 15 Νοεμβρίου 2024, εφαρμογή έως 31 Δεκεμβρίου 2025, με προϋπολογισμό €25 εκατ.

Η ελληνική αντίθεση: ενίσχυση χωρίς κοινωνικό αντίκρισμα

Αντιθέτως, στη χώρα μας, παρότι προωθήθηκαν προγράμματα με παρόμοια φιλοσοφία, δεν τέθηκε καμία απολύτως υποχρέωση για τον ιδιοκτήτη που λαμβάνει οικονομική ενίσχυση. 

Έτσι, ενώ στην Κύπρο διασφαλίζεται η κοινωνική ανταποδοτικότητα και η αύξηση των διαθέσιμων κατοικιών με προσιτά ενοίκια, στην Ελλάδα οι δράσεις έχουν περιορισμένο κοινωνικό αποτύπωμα και ενισχύουν, κυρίως, την ιδιωτική περιουσία χωρίς αντίστοιχο κοινωνικό όφελος.

Η «κοινωνική αντιπαροχή» ως νέα στεγαστική πολιτική

Ο προσδιορισμός του «προσιτού ενοικίου» θα μπορούσε να καθοριστεί θεσμικά από τα συναρμόδια υπουργεία, στο πλαίσιο της «κοινωνικής αντιπαροχής», όπου ο ιδιοκτήτης θα επωφελείται από τη δημόσια ενίσχυση, αλλά θα προσφέρει προσιτή κατοικία στην αγορά. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται ισορροπία μεταξύ κοινωνικού οφέλους και ιδιωτικού κινήτρου, χωρίς να διαταράσσεται η αγορά ή να δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η ουσία: πολιτική βούληση και κοινωνική στόχευση

Η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει δείξει ότι χωρίς ενεργή συμμετοχή της πολιτείας και στοχευμένα, κοινωνικά δίκαια προγράμματα, η αγορά από μόνη της δεν μπορεί να εξισορροπήσει τη σχέση προσφοράς και ζήτησης.
Ένα πραγματικά «γενναίο» πρόγραμμα ανακαίνισης και αναβάθμισης ακινήτων πρέπει να ξεπερνά τα στενά τραπεζικά κριτήρια, να ενεργοποιεί ανενεργό κτιριακό απόθεμα, να αυξάνει την προσφορά κατοικιών και, ταυτόχρονα, να εξασφαλίζει προσιτό ενοίκιο για τους πολίτες.

Η Κύπρος απέδειξε στην πράξη ότι ένα τέτοιο μοντέλο είναι εφαρμόσιμο και αποδοτικό. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι απλό και κρίσιμο: Γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να εφαρμόσει ένα αντίστοιχο πρόγραμμα με κοινωνικό χαρακτήρα , προς όφελος τόσο των ιδιοκτητών όσο και των ενοικιαστών;

*Θεμιστοκλής Μπάκας: Πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Αυξήσεις για τον Νοέμβριο ανακοινώνουν οι πάροχοι – Τα νέα, «ευέλικτα» τιμολόγια μπαίνουν στην αγορά

Four Seasons Yacht – To πλωτό ξενοδοχείο έρχεται Μύκονο και Σαντορίνη, $45.000 για μια εβδομάδα (pics+video)

Τεχνολογικοί γίγαντες στο τραπέζι: Οι CEO των Nvidia, Samsung και Hyundai σε φαστφουντάδικο (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version