search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

ΑΔΜΗΕ: Το μεγάλο στοίχημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων ύψους 2,6 δισ. ευρώ (pics)

Ποια έργα στο εσωτερικό της χώρας βρίσκονται σε εξέλιξη και ποια ακολουθούν - Την κούρσα σε επίπεδο τιμήματος οδηγούν η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής και η διασύνδεση των νησιών του ΒΑ Αιγαίου

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα «στοιχήματα» του ΑΔΜΗΕ κατά τα τελευταία χρόνια.
Πέραν των διεθνών διασυνδέσεων που περιλαμβάνουν έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης, όπως ο EuroAsia Interconnector, ο Gregy Interconnector (διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου) στις οποίες συμμετέχει, ο Διαχειριστής έχει σε εξέλιξη ή στον προγραμματισμό για το άμεσο μέλλον μια σειρά διασυνδέσεων στο εσωτερικό της χώρας που αντιπροσωπεύουν επενδύσεις ύψους περί τα 2,6 δισ. ευρώ.

Σε αυτές περιλαμβάνονται τα ακόλουθα έργα:

Διασύνδεση Κυκλάδων

Έχουν ολοκληρωθεί οι πρώτες τρεις φάσεις και βρίσκεται σε εξέλιξη η τέταρτη. Η Δ’ φάση, ύψους 524 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2021 και περιλαμβάνει τη διασύνδεση των νησιών Θήρας, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).

Οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για την καλωδιακή γραμμή Νάξου-Θήρας και τον Υποσταθμό και SVC Θήρας έχουν υπογραφεί, τα έργα βρίσκονται υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος έτους. Επίσης, το 1ο τρίμηνο του 2023 υπεγράφησαν οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για τις καλωδιακές γραμμές Λαυρίου-Σερίφου, Σερίφου-Μήλου, Μήλου-Φολεγάνδρου και Φολεγάνδρου-Θήρας. Ακολουθούν οι συμβάσεις προμήθειας και εγκατάστασης για τους Υποσταθμούς Σερίφου, Μήλου και Φολεγάνδρου.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, η υποθαλάσσια γραμμή της Θήρας αναμένεται να ηλεκτριστεί το 1ο εξάμηνο του 2024 και τα υπόλοιπα νησιά εκτιμάται ότι θα διασυνδεθούν με το ΕΣΜΗΕ το 2ο εξάμηνο του 2025.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332MW στα νησιά , επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.

Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Με ταχύ ρυθμό προχωρούν οι κατασκευαστικές εργασίες και στο χερσαίο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της εγκατάστασης των υποβρυχίων καλωδίων του έργου τον Μάρτιο του 2023.

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική είναι η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση, ύψους 1 δισ. ευρώ που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, με την οποία ο ΑΔΜΗΕ θα ενσωματώσει πλήρως την Κρήτη στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, έως το τέλος του 2024.
Το έργο αυτό είναι η φυσική συνέχεια της μικρής διασύνδεσης Κρήτη – Πελοπόννησος και εξυπηρετεί τους ίδιους σκοπούς μέσω της περαιτέρω ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού της νήσου μαζί με την ανάγκη αύξησης της ικανότητας απορρόφησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.

Παράλληλα, αναμένεται περαιτέρω σημαντική μείωση των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο υλοποιείται από την 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION», η οποία επιπρόσθετα θα αναλάβει την επιλογή εταιρειών που θα συνάψουν συμβάσεις με τον Διαχειριστή και θα ασχολούνται με τη συντήρηση του συστήματος για 10 έτη.
Το project αποτελείται από δύο υποέργα: Το πρώτο αφορά στη «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση καλωδίων και σταθμών ηλεκτροδίων για την ηλεκτρική διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής (2 x 500 MW)» και το δεύτερο στη «Μελέτη, Προμήθεια και Εγκατάσταση δυο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού για την Ηλεκτρική Διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής (2 x 500 MW)»

Οι εργασίες μελέτης – κατασκευής από τους αναδόχους βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στους Σταθμούς Μετατροπής, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή του μεγαλύτερου μέρους του εξοπλισμού τους ενώ έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι εργασίες θεμελίωσης των κτιρίων και έχει ξεκινήσει η ανέγερση τους. Αναφορικά με την πρόοδο του καλωδιακού τμήματος, έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή όλων των τμημάτων των καλωδίων (υποβρύχιων και υπόγειων). Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των δύο πόλων (Ανατολικού και Δυτικού, 2 x 336χλμ) βάσει χρονοδιαγράμματος καθώς και η πόντιση των οπτικών ινών στο σύνολό της.
Τέλος, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του υπόγειου τμήματος της όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αττική.

Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά)

Το κέντρο υψηλής τάσης Μεγαλόπολης, το οποίο τέθηκε πλήρως σε λειτουργία εντός του 2014, ήταν απαραίτητο για τη σύνδεση της νέας μονάδας παραγωγής στην περιοχή (μονάδα «Μεγαλόπολη V»), για την αύξηση της διείσδυσης από ΑΠΕ στην Πελοπόννησο και για την υποστήριξη των τάσεων σε ώρες υψηλών φορτίων. Η διασύνδεση του κέντρου υψηλής τάσης Μεγαλόπολης με τα κυκλώματα 400 kV στην πλευρά του Αντιρρίου πραγματοποιείται με νέα γραμμή μεταφοράς 400 kV διπλού κυκλώματος, αποτελούμενη από εναέρια, υπόγεια και υποβρύχια τμήματα, καθώς και τις αντίστοιχες αυτεπαγωγές αντιστάθμισης. Τα έργα του Δυτικού Διαδρόμου, ύψους 108 εκατ. ευρώ, έχουν πλέον ολοκληρωθεί και στα τέλη Μαΐου το project τέθηκε σε πλήρη λειτουργία.

Η νέα Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Μεγαλόπολης-Πάτρας-Δυτικής Στερεάς Ελλάδας, είναι μία ιδιαίτερα σημαντική υποδομή για την ασφαλή ηλεκτροδότηση της Πελοποννήσου, με την οποία θα αποσυμφορηθούν τα κορεσμένα δίκτυα της περιοχής και θα δημιουργηθεί ένας ισχυρός διάδρομος τροφοδότησης από και προς την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω των Κέντρων Υπερυψηλής Τάσης Αχελώου και Διστόμου.
Ο Δυτικός Διάδρομος θα δώσει στις τοπικές θερμικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής (φυσικού αερίου ή λιγνίτη) τη δυνατότητα να λειτουργούν έως και στη μέγιστη ισχύ τους, συμβάλλοντας έτσι στην ευστάθεια του Συστήματος και στην αποδοτικότερη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Ένα ακόμη σημαντικό όφελος του έργου, είναι ότι η νέα Γραμμή Μεταφοράς 400 kV θα ισχυροποιήσει περαιτέρω και την υφιστάμενη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με τη Λακωνία.

Ανατολικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική)

Βασικός κόμβος του Ανατολικού Διαδρόμου είναι το κέντρο υψηλής τάσης Κορίνθου, το οποίο προβλέπεται να συνδεθεί στο Σύστημα 400 kV ως εξής:
• Σε πρώτο στάδιο με το κέντρο υπερυψηλής τάσης Μεγαλόπολης με την κατασκευή μιας νέας εναέριας Γ.Μ. 400 kV διπλού κυκλώματος Μεγαλόπολη – Κόρινθος, οι εργασίες κατασκευής της οποίας ολοκληρώθηκαν στο τέλος του 2022.
• Σε επόμενο στάδιο με το νέο κέντρο υπερυψηλής τάσης Κουμουνδούρου με την κατασκευή μίας νέας εναέριας Γ.Μ. 400 kV διπλού κυκλώματος Κόρινθος – Κουμουνδούρου. Το εν λόγω έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει χαρακτηριστεί γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Τον Μάρτιο ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής προσφορών με στόχο την ανάδειξη αναδόχου και υπογραφή σύμβασης έως το τέλος Αυγούστου. Η ολοκλήρωση του αναμένεται εντός του 1ου εξαμήνου του 2026. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 105,7 εκατ. ευρώ.

Διασύνδεση νήσων ΒΑ Αιγαίου

Το έργο της διασύνδεσης του Βορειοανατολικού Αιγαίου αφορά τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ της ομάδας των νήσων του Βορειοανατολικού Αιγαίου η οποία περιλαμβάνει τα 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των ΜΔΝ Λήμνου, Άγιου Ευστρατίου, Σκύρου, Λέσβου, Χίου (Ψαρών), Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), Ικαρίας και Αγαθονησίου.

Συνολικά, προβλέπεται η κατασκευή 5 νέων Υ/Σ 150kV κλειστού τύπου (GIS) για τις ανάγκες τροφοδότησης των φορτίων επί των νησιών Λήμνου, Λέσβου, Σκύρου, Χίου και Σάμου. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή 3 Υ/Σ ζεύξης (με στοιχεία αντιστάθμισης) στην περιοχή Θράκης προς Λήμνο, στην περιοχή Εύβοιας προς Σκύρο (στην περίπτωση που δεν υλοποιηθεί η Γ.Μ. 150 kV από το σημείο προσαιγιάλωσης μέχρι το ΚΥΤ Αλιβερίου με υπόγειο καλώδιο) και πλησίον του σημείου προσαιγιάλωσης στη Λέσβο των υποβρυχίων καλωδίων από Σκύρο, Λήμνο και Χίο.

Το έργο θα υλοποιηθεί σε 3 φάσεις και η ολοκλήρωση του προβλέπεται εντός του 2029. Τον Ιανουάριο φέτος μάλιστα υπογράφτηκε η σύμβαση για την αναγνωριστική μελέτη βυθού μεταξύ της Εύβοιας και της Σκύρου.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 863 εκατ. ευρώ, καθιστώντας το δεύτερο μεγαλύτερο μετά τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, ενώ προγραμματίζεται η συγχρηματοδότησή του από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων.

Διαβάστε ακόμη

Το τοπ 5 των ξένων επισκεπτών – Πώς κινούνται Μύκονος, Ρόδος, Σαντορίνη (πίνακας)

Τρέχουν να εισπράξουν παλιά πρόστιμα και κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας

Μητσοτάκης: Ραντεβού με UEFA και Big 4 του ελληνικού ποδοσφαίρου στο Μαξίμου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version