Ερωτήματα προκαλεί το κείμενο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο ΔΕΣΦΑ πριν από λίγες ημέρες σχετικά με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025–2034 και το οποίο προτείνει ανάμεσα σε άλλα και την απένταξη του FSRU της Διώρυγα Gas.
Υπενθυμίζεται ότι στο κείμενο που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, όσον αφορά το έργο του Μετρητικού και Ρυθμιστικού Σταθμού για τη σύνδεση με το FSRU της Διώρυγα Gas, αναφέρεται ότι «η υλοποίηση του εν λόγω Έργου Σύνδεσης τελούσε υπό την προϋπόθεση της έγκαιρης εκπλήρωσης συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων του φορέα υλοποίησης του έργου, Διώρυγα Gas Α.Ε. Δεδομένου ότι αυτές δεν εκπληρώθηκαν εμπρόθεσμα, επήλθε η λύση της σχετικής σύμβασης σύμφωνα με τις οικείες κανονιστικές διατάξεις, και συνακόλουθα το Έργο Σύνδεσης απεντάσσεται από το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης».
Κατόπιν αυτού, αναμένεται η επίσημη «απάντηση» της Διώρυγα Gas, θυγατρικής του Ομίλου της Motor Oil, μέσω παρέμβασής της στη δημόσια διαβούλευση, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι θα αμφισβητηθεί η απόφαση του ΔΕΣΦΑ με συγκεκριμένα νομικά και άλλα επιχειρήματα.
Παράγοντες της ενεργειακής αγοράς τονίζουν, πάντως, ότι αυτή η εξέλιξη έρχεται παρότι το έργο έχει χαρακτηριστεί Στρατηγική Επένδυση, βρίσκεται στο επικαιροποιημένο ΕΣΕΚ και έχει προχωρήσει σημαντικά την αδειοδοτική του ωρίμανση όσο κανένα από τα άλλα παρόμοια έργα.
Επισημαίνουν δε, ότι η χρονική συγκυρία της απόφασης εντείνει τα ερωτήματα, δεδομένου πως η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αυξάνεται σημαντικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποφασίσει την πλήρη απεξάρτηση από το Ρωσικό αέριο, ενώ οι Η.Π.Α. πιέζουν ασφυκτικά την Ευρώπη για απορρόφηση της αναπτυσσόμενης παραγωγής τους σε LNG.
Στρατηγικό project
Υπενθυμίζεται ότι στις 20 Νοεμβρίου, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων εννεαμήνου του Ομίλου της Motor Oil, ο αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης επιβεβαίωσε τη στρατηγική απόφαση να προχωρήσει η ανάπτυξη του νέου τερματικού σταθμού LNG στους Αγίους Θεοδώρους. Προς αυτή την κατεύθυνση επισήμανε ότι το έργο αποτελεί πλέον κομβικό στοιχείο της μακροχρόνιας ενεργειακής στρατηγικής του Ομίλου και ένα παράδειγμα ευελιξίας και ικανότητας προσαρμογής στις νέες συνθήκες της αγοράς, τη στιγμή που η ζήτηση για LNG αυξάνεται και επαναδιαμορφώνει τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
Υπό τούτο το πρίσμα, το εν λόγω project αποκτά αναβαθμισμένη στρατηγική σημασία την ώρα που το αμερικανικό LNG ενισχύει τον ρόλο του ως βασική πηγή τροφοδοσίας της Ευρώπης, οδηγώντας στην αναζήτηση τέτοιων FSRU ως ασφαλών πυλών εισόδου του «γαλάζιου χρυσού» προς τις νέες αγορές.
Κατά τις ίδιες πηγές, η απένταξη ενός ώριμου έργου που θα δημιουργούσε την νέα πύλη εισόδου στη νότια Ελλάδα μοιάζει, τουλάχιστον, αντιφατική με τη συνολική στρατηγική της χώρας για ασφάλεια εφοδιασμού καθώς οι υφιστάμενες πύλες εισόδου δεν επαρκούν ούτε για τις σημερινές, ούτε για τις μελλοντικές ανάγκες και για την ενίσχυση της περιφερειακής ενεργειακής ροής στην ευρύτερη περιοχή με την πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου.
Με αυτά τα δεδομένα, διατυπώνεται από κύκλους της αγοράς το κεντρικό ερώτημα «για ποιον λόγο υπονομεύεται και δεν υποστηρίζεται ένα στρατηγικό έργο που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο αδειοδότησης και θα ενίσχυε την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και, κατ’ επέκταση, ολόκληρης της περιοχής;». Παράλληλα, διαμηνύεται ότι η απάντηση, όταν δοθεί, θα πρέπει να είναι πειστική, όχι μόνο με όρους ανταγωνισμού αγοράς, αλλά και για την ευρύτερη δημόσια συζήτηση γύρω από τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας.
Το 2026 σε λειτουργία
Με βάση την τελευταία επίσημη εικόνα, όπως αυτή αποτυπώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της Διώρυγα Gas, «το 2025 έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα για την έναρξη λειτουργίας του FSRU, ενώ τέλος του 2026 αναμένεται η επιχείρηση να ξεκινήσει κανονικά τη λειτουργία της».
Κάτι που δείχνει ότι ο θυγατρικός βραχίονας του Ομίλου Motor Oil έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα τα περισσότερα από τα αναγκαία βήματα ώστε αυτή η νέα πύλη εφοδιασμού φυσικού αερίου να γίνει πραγματικότητα.
Βεβαίως και πριν ακόμη ανακύψει το θέμα της απένταξης από το νέο Δεκαετές του ΔΕΣΦΑ 2025–2034, υπήρχαν ορισμένες εκκρεμότητες, κυρίως όσον αφορά το σκέλος της χρηματοδοτικής υποστήριξης του έργου.
Έτσι, τον περασμένο Ιανουάριο, σε παρέμβαση της διοίκησης της Διώρυγα Gas κατά τη δημόσια διαβούλευση του Σχέδιου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2024 -2033, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβανόταν η άμεση υποστήριξη του project. «Ζητάμε ίση μεταχείριση και απρόσκοπτη πρόσβαση στο δίκτυο του ΕΣΦΑ. Σε αντίθεση με την υλοποίηση του συνόλου των υπέρμετρων έργων στο προτεινόμενο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η χρηματοδότηση (με €179 εκατ.) της Dioriga Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα €0,88 δισ. (0,7δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17δισ. ΔΙΩΡΥΓΑ) και όχι στα €1,3 δισ. του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ».
Περαιτέρω τονιζόταν ότι «υπό το πρίσμα της διακοπής του ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας (180 TWh/έτος έλλειμμα ή 15 TWh το μήνα ή 3-4 νέα FSRUs) και με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, προκύπτει η ανάγκη για τη δημιουργία μίας πύλης εισόδου LNG στην Ελλάδα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το FSRU της Dioriga Gas μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια εξασφαλίζοντάς την».
Τι περιλαμβάνει
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου που περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα FSRU χωρητικότητας έως και 210.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου και διασύνδεση της με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Επίσης, προβλέπονται λιμενικές εγκαταστάσεις και αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου επί της λιμενικής εγκατάστασης έως την ακτή μήκους 220 μέτρων καθώς και χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις κοντά στη λιμενική εγκατάσταση και στον νέο Μετρητικό Σταθμό του ΔΕΣΦΑ.
Το μήκος του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την ακτή έως το σημείο διασύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου υπολογίζεται στα 2.680 μέτρα.
Σημειώνεται ότι τον Ιανουάριο του 2025 δόθηκε από το ΥΠΕΝ η άδεια εγκατάστασης προς τη Διώρυγα Gas, που είναι πενταετούς διάρκειας και περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου- (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) καθώς και μια λιμενική εγκατάσταση η οποία θα εξυπηρετεί τη μόνιμη αγκυροβόληση του FSRU.
Το έργο, σύμφωνα με την εταιρεία, ενισχύει την ελληνική και ευρωπαϊκή ασφάλεια εφοδιασμού καθώς, μεταξύ άλλων, θα αποτελέσει νέο σημείο εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα και νέα ενεργειακή πύλη προς τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης, αυξάνοντας τη δυναμικότητα αποθήκευσης ΥΦΑ στη χώρα μας κατά 170.000 – 210.000 m3 χωρίς να εξαρτάται από γεωπολιτικούς κινδύνους.
Παράλληλα, θα παρέχει ανοικτές και ανταγωνιστικές υποδομές για την προώθηση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ενισχύοντας τον ανταγωνισμό των τιμών στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά προς όφελος των τελικών καταναλωτών.
Διαβάστε ακόμη
Η πιο έξυπνη γυναίκα του κόσμου με IQ 228
Τι δεν πρέπει να ρωτάτε το παιδί αμέσως μετά το σχολείο
Η εμβληματική κατοικία του Λος Άντζελες πωλείται για 25 εκατ. δολάρια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
