Τη χρηματοδότηση της εκπόνησης των τριών Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων ανέλαβε το Πράσινο Ταμείο.
Ειδικότερα, μετά από σχετικό αίτημα των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΝ, το Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου που συνεδρίασε χθες Πέμπτη 13 Νοεμβρίου, υπό τον Πρόεδρό του Ιωάννη Ανδρουλάκη, αποφάσισε τη διάθεση ποσού 1.050.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και την ένταξη του έργου στο Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» έτους 2025.
Τι αναφέρει η απόφαση
Όπως αναφέρεται στην απόφαση «η Οδηγία 2014/89/ΕΕ “περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό” που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το Νόμο υπ’ αρ. 4546/2018 “, έχει στόχο τη θέσπιση συγκεκριμένου πλαισίου με σκοπό την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιων οικονομιών, τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλάσσιων περιοχών και τη βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων.
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, δηλαδή η διαδικασία με την οποία η αρμόδια αρχή αναλύει και οργανώνει τις ανθρώπινες δραστηριότητες στις θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές για να επιτευχθεί η σύνθεση οικολογικών, περιβαλλοντικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών παραμέτρων με στόχο την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, αποτελεί ένα από τα κύρια οριζόντια δια τομεακά εργαλεία που στηρίζουν την υλοποίηση της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία υιοθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της «Γαλάζιας Βίβλου».
Περαιτέρω διευκρινίζεται ότι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός περιλαμβάνει την Εθνική Χωρική Στρατηγική για το Θαλάσσιο Χώρο και τα Θαλάσσια Χωροταξικά Σχέδια.
Η Εθνική Χωρική Στρατηγική για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ) αποτελεί κείμενο βασικών αρχών πολιτικής για την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου, για τις αλληλεπιδράσεις του θαλάσσιου χώρου με τον παράκτιο χώρο και για τον συντονισμό των διαφόρων πολιτικών με θαλάσσιες χωρικές επιπτώσεις.
Περιλαμβάνει στρατηγικές κατευθύνσεις, καθώς και μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους οργάνωσης και ανάπτυξης του θαλάσσιου χώρου στο επίπεδο της Γενικής Κυβέρνησης και των επιμέρους φορέων της. Επίσης, καθορίζει θαλάσσιες χωρικές ενότητες εντός του θαλάσσιου χώρου για τις οποίες εκπονούνται Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια και υποδεικνύει και αιτιολογεί τις προτεραιότητες για την εκπόνηση Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων στις επιμέρους χωρικές ενότητες.
Τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια αποτελούν την συνέχεια της ΕΧΣΘΧ και ουσιαστικά περιλαμβάνουν το σύνολο των έργων, ενεργειών και προτεραιοτήτων, όπου εξειδικεύονται οι απαιτούμενες για την εφαρμογή τους ρυθμίσεις και προγράμματα, οι φορείς και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους.
Η σημασία τους
Σύμφωνα με όσα επισημαίνονται στην απόφαση, η μελέτη των Θ.Χ.Π. εκπονείται:
(α) αφενός, γιατί η Ελλάδα ως χώρα διαθέτει εκτεταμένο θαλάσσιο χώρο και ποικιλία χρήσεων, και ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) αποτελεί ένα στρατηγικό εργαλείο διαχείρισης και οργάνωσης των θαλάσσιων περιοχών, με σκοπό την ορθολογική χρήση των πόρων, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την αρμονική συνύπαρξη δραστηριοτήτων όπως η αλιεία, ο τουρισμός, οι μεταφορές και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και
(β) αφετέρου, γιατί υπάρχει τεκμηριωμένη ανάγκη εφαρμογής ενός θεσμικού πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στα σύγχρονα δεδομένα και προκλήσεις της κατανομής υφιστάμενων και μελλοντικών δραστηριοτήτων και χρήσεων στο θαλάσσιο χώρο, διασφαλίζοντας ασφάλεια δικαίου αλλά και το δημόσιο συμφέρον.
Όπως σημειώνεται, το 1ο ΘΧΠ που αφορά το Βόρειο Αιγαίο έχει ήδη μελετηθεί και αναμένεται η διαβούλευση του, όμως υπάρχει εκκρεμότητα για την εκπόνηση των υπολοίπων 3 ΘΧΠ, για τα οποία θα αναλάβει ρόλο αναθέτουσας αρχής η ΕΕΣΥΠ μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) καθώς αυτά εντάσσονται στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.
Προς την κατεύθυνση της εκπόνησης Ειδικών Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων το ΥΠΕΝ πρόκειται να υπογράψει Προγραμματική Σύμβαση για την ανάθεση αρμοδιοτήτων αναθέτουσας αρχής στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.».
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω εξετάστηκε το αίτημα χρηματοδότησης της ΕΕΣΥΠ για την κάλυψη δαπανών και λειτουργικών εξόδων συνολικού ποσού 1.050.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), το οποίο και έγινε αποδεκτό από το Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου.
Για το Β. Αιγαίο
Στην ίδια χθεσινή συνεδρίασή του το Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου εξέτασε και έκανε δεκτό και αντίστοιχο αίτημα για τη χρηματοδότηση του έργου «Σύμβουλος υποστήριξης επικαιροποίησης και θεσμοθέτησης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Πλαισίου Βορείου Αιγαίου», με σκοπό την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων για την απρόσκοπτη υλοποίησή του, ήτοι 30.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Όπως σημειώνεται, «η εκπόνηση του πρώτου Θαλάσσιου Χωροταξικού Πλαισίου για το Βόρειο Αιγαίο ολοκληρώθηκε το 2022, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει στη φάση της θεσμοθέτησης. Η ανάγκη επικαιροποίησης και υποστήριξης έως και τη θεσμοθέτηση του Πλαισίου κρίνεται κρίσιμη, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και να ενισχυθεί η ορθολογική διαχείριση των θαλάσσιων και παράκτιων πόρων της χώρας».
Η εν λόγω δράση αφορά στην παροχή υπηρεσιών συμβούλου που θα υποστηρίξει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην ολοκλήρωση της διαδικασίας επικαιροποίησης του περιεχομένου του Πλαισίου, στην ενσωμάτωση νέων δεδομένων, στην τεκμηρίωση των προτεινόμενων ρυθμίσεων και στην προετοιμασία των απαραίτητων διοικητικών και θεσμικών ενεργειών για τη θεσμοθέτησή του.
Τονίζεται, ακόμη, ότι το Θαλάσσιο Χωροταξικό Πλαίσιο Βορείου Αιγαίου αποτελεί σημαντικό εργαλείο πολιτικής για την ολοκληρωμένη διαχείριση του θαλάσσιου χώρου, την προστασία του περιβάλλοντος και την προώθηση της βιώσιμης «γαλάζιας ανάπτυξης».
Το Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου αποφάσισε την ένταξη και αυτού του έργου στο Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» έτους 2025 και τη διάθεση συνολικού ποσού έως 37.200 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Διαβάστε ακόμη
Retailco: Ο νέος βραχίονας στη λιανική που ενεργοποιεί ο Θεόδωρος Φέσσας
Πάνω από τα $4.200 ο χρυσός – Προς εβδομαδιαία άνοδο 5% (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
