search icon

Επενδύσεις

Σταμπουλίδης: Η Μακεδονία και η Θράκη ίσως το μεγαλύτερο cluster έργων του ΤΑΙΠΕΔ αυτή την περίοδο

Τι δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου για τα έργα του ΤΑΙΠΕΔ στην περιοχή, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και το τελωνείο των Κήπων

Τα 150 εκατ. ευρώ αγγίζουν για την επόμενη διετία τα έργα που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ στη Μακεδονία και τη Θράκη, όπως επισήμανε ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, μιλώντας απόψε στο «East Macedonia & Thrace Forum», που διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά στην Αλεξανδρούπολη, από τη City Hub Events του ομίλου Alter Ego σε συνεργασία με την Tsomokos Communications.

O Παναγιώτης Σταμπουλίδης χαρακτήρισε την περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης ως «ίσως το μεγαλύτερο cluster έργων, που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ αυτή την περίοδο».

Αναλυτικότερα, ως προς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης υπενθύμισε ότι ήδη προκηρύχθηκαν -και είναι στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου- δύο μεγάλες παρεμβάσεις, το έργο εκβάθυνσης της προβλήτας και η αναβάθμιση και ασφαλτόστρωση της οδού που συνδέει το λιμάνι με την Εγνατία Οδό.

Παράλληλα, προσελήφθη διεθνής σύμβουλος για το master plan του λιμένος «και πολύ σύντομα θα έχουμε μακροπρόθεσμη στρατηγική για να αποτελέσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βιώσιμη επιλογή στο διηνεκές και να δημιουργεί υπεραξία στην περιοχή».

Ακόμη, πρόσθεσε πως υπάρχει αυξημένη κινητικότητα γύρω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από μεγάλες επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να εκμισθώσουν χώρους εκεί. «Δεν θα γίνει όμως τίποτα άναρχα. Θα εφαρμόσουμε το master plan με προσήλωση, ώστε ό,τι γίνει να είναι παραγωγικό, αναπτυξιακό, σταθερό και με βάση τα συμφέροντα του λιμανιού και τα εθνικά συμφέροντα.

Μας ενδιαφέρει να ανοίξουμε τις πύλες του λιμανιού όχι μόνο στους εσωτερικούς επενδυτές, αλλά να εντείνουμε περισσότερο τις διακρατικές συμφωνίες» υπογράμμισε και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι αυτό θα είναι πολύ έντομο την επόμενη περίοδο. Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης είπε ακόμα ότι το ΤΑΙΠΕΔ προστάτεψε τα εθνικά συμφέροντα όταν παλαιότερα απέτρεψε την ελληνική Πολιτεία από το να αποκρατικοποιήσει το λιμάνι.

Εξελίξεις στο Τελωνείο των Κήπων, στα καμένα και τις υποδομές υγείας

Ως προς το Τελωνείο των Κήπων, γνωστοποίησε πως «είναι ειλημμένη η πολιτική απόφαση και ήδη υπάρχει σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και του ΤΑΙΠΕΔ για τη γρήγορη αναβάθμιση της συγκεκριμένης πύλης εισόδου, προκειμένου να κερδηθεί ο χρόνος και να ωριμάσει το έργο που η Περιφέρεια θα αναλάβει να κάνει για τη δημιουργία νέου τελωνείου». Μάλιστα, πρόσθεσε, πολύ γρήγορα θα ξεκινήσει και διαδικασία μελέτης και διαγωνισμού, ώστε «να αλλάξει η όψη του».

Χαρακτήρισε ως ένα από τα αναγκαία και πολύ συμβολικά έργα στην περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης την αποκατάσταση της καμένης περιοχής. «Ερχόμαστε μαζί με το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και τη Γενική Διεύθυνση Δασών και αποκαθιστούμε άμεσα, με αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα, τις περιοχές που υπέστησαν ζημίες, ώστε να αποφύγουμε μεγάλες καταστροφές» σημείωσε και πρόσθεσε ότι ταυτόχρονα υλοποιείται και το πρόγραμμα AntiNERO για καθαρισμούς και αναδασώσεις.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στα έργα υποδομών υγείας, μεταξύ των οποίων και εκείνα στο νοσοκομείο της Αλεξανδρούπολης, ύψους 14 εκατ. ευρώ. Πρόκειται όπως είπε για έργα που έχουν δημοπρατηθεί και θα παραδοθούν στις υπεσχημένες ημερομηνίες, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και για αυτό με πιεστικά χρονικά ορόσημα.

Ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης αναφέρθηκε ακόμα στην αξία του σιδηροδρόμου και ιδίως στη σύνδεσή του με το λιμάνι. «Θεωρώ πως αν πιέσουμε εμείς προς τα πάνω, αναγκαστικά θα πιεστεί και το δίκτυο να αναπτυχθεί. Ειναι πολύ αισιόδοξος ότι αυτό θα το δούμε την επόμενη περίοδο να παίρνει σάρκα και οστά» επισήμανε, ενώ υπενθύμισε ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενταχθεί και η ΒΙΠΕ Κομοτηνής για έργα ανάπτυξης υποδομών και δικτύων ηλεκτροδότησης μέσω ΑΔΜΗΕ. Η ένταξη αυτών των έργων, διευκρίνισε, έχει εγκριθεί, οπότε είναι πλέον θέμα υλοποίησης.

Πρόταση ΣΒΕ για σιδηροδρομικό cluster

Ως μεγάλη πρόκληση για την Ελλάδα χαρακτήρισε τη μείωση της περιφερειακής ανισότητας η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), επιχειρηματίας Λουκία Σαράντη, επισημαίνοντας πως οι τελευταίοι δείκτες κοινωνικών και οικονομικών τάσεων, όπως αυτή αποτυπώνονται σε σχετική έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), δείχνουν ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ανέρχεται τις 12.000 ευρώ, ενώ ο μέσος όρος της χώρας είναι 17.000.

Οι πιο κρίσιμες παράμετροι για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα και την περιοχή, πρόσθεσε, είναι η ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού και οι λειτουργικές υποδομές, με καλά στελεχωμένα λιμάνια και ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο με επιβατικά και εμπορικά τρένα. Στο πλαίσιο αυτό, είπε, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σιδηροδρομικό cluster, με μεταφορά της έδρας του από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, δίνοντας έμφαση στην αποτελεσματική διασύνδεση των αστικών και βιομηχανικών κέντρων της Βόρειας Ελλάδας με τη Βαλκανική και την Κεντρική Ευρώπη.

Πρωτοβουλία JTI για συντονισμό των μεγάλων βιομηχανιών της Θράκης ως προς τα αιτήματά τους

Δημόσιο κάλεσμα σε όλες τις μεγάλες εταιρείες της Θράκης θα απευθύνει η JTI, προκειμένου συντονισμένα -και συμπληρωματικά προς τη δουλειά που κάνουν οι σύνδεσμοι και επιχειρηματικοί φορείς της περιοχής- να υποστηρίξουν τα αιτήματα της εκεί βιομηχανίας, όπως ανακοίνωσε από το βήμα του φόρουμ ο Μπάμπης Θαμνίδης, οικονομικός διευθυντής της JTI Ελλάδας, η οποία εξαγόρασε τη ΣΕΚΑΠ. Στο «τραπέζι» της σχετικής συνάντησης των πέντε μεγαλύτερων βιομηχανιών της Θράκης θα πέσουν ζητήματα και αιτήματα όπως αυτά που αφορούν τις υποδομές, την ενέργεια, τις τηλεπικοινωνίες και τις κατασκευές.

Αναφερόμενος ειδικά στην επένδυση της εταιρείας στην Ξάνθη, όπου το πρώην εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ εντάχθηκε στο διεθνές χαρτοφυλάκιο της JTI το 2018, ο κ.Θαμνίδης επισήμανε: «Μέσα σε έξι χρόνια υλοποιήθηκε πλάνο επενδύσεων 40 εκατ. ευρώ. Όταν ξεκινήσαμε παράγονταν στο εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ 700 εκατ. τσιγάρα και σήμερα 5 δισ., με την προοπτική αυτά να αυξηθούν μέχρι τα 7 δισ., με τον υπάρχοντα μηχανολογικό εξοπλισμό».

Η παραγωγή αυτή, όπως είπε, αντιστοιχεί σε αξία μισού δισ. ευρώ, ενώ τα δύο τρίτα της εξάγονται σε χώρες της ΕΕ. Πρόσθεσε πως η JTI απασχολεί σε όλη την ελληνική επικράτεια περίπου 300 άτομα και, άμεσα ή έμμεσα, προσφέρει οφέλη σε περίπου 50.000 οικογένειες που δραστηριοπιούνται στον κλάδο του καπνού.

Γιατί είναι ασύμφορο να εξάγεις χαρτί στο Μεξικό και ο κανιβαλισμός για το ανθρώπινο δυναμικό

Την εκτίμηση ότι οι επιδοτήσεις και οι χρηματοδοτήσεις από διάφορα προγράμματα για τις βιομηχανίες της Θράκης αναπληρώνουν σε έναν βαθμό τις ανεπάρκειες σε δομικά θέματα και θέματα υποδομών, διατύπωσε από την πλευρά του ο Πάρης Γραβουνιώτης, CEO της Elina Χαρτοποιία Κομοτηνής. Ως προς τις ανεπάρκειες των υποδομών, ενδεικτικά ανέφερε δύο παραδείγματα: πρώτον, ότι ενώ η χαρτοποιία θα μπορούσε να φέρνει την πρώτη ύλη της μέσω Καβάλας ή Αλεξανδρούπολης, αναγκάζεται -καθώς τα δύο αυτά λιμάνια δεν εξυπηρετούν κοντέινερ- να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με μεταφορικό κόστος 40 ευρώ για να φτάσει το φορτίο Κομοτηνή (έναντι 12 ευρώ για να έρθει σε bulk από Καβάλα).

Την ίδια στιγμή, η έλλειψη υποδομών δημιουργεί πρόβλημα και στις εξαγωγές: «Βρήκα αγορά για χαρτί στο Μεξικό και Νέα Υόρκη, αλλά δεν υπάρχει τρόπος για να το εξάγω, γιατί το κόστος είναι απαγορευτικό. Στοιχίζει 500 ευρώ για να πάει το φορτηγό από την Κομοτηνή στη Θεσσαλονίκη, σε σύνολο κόστους 1500 για να πάει στη Βόρεια Αμερική!», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γραβουνιώτης.

Ο επιχειρηματίας επισήμανε πάντως ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει αναζωογόνηση στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής με οργασμό επενδύσεων, αλλά η έλλειψη εργατικού δυναμικού προκαλεί κανιβαλισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. «Αυτό είναι κάτι που πρέπει να το κοιτάξουμε σίγουρα» είπε, επισημαίνοντας πως σε διαφορετική περίπτωση η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού θα λειτουργήσει σαν τροχοπέδη για την ανάπτυξη των επενδύσεων και των επιχειρήσεων. Πρόσθεσε πως παρατηρεί αλλαγή οικονομικού κλίματος επί το βέλτιο στο περιβάλλον όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και γενικά της περιοχής των Βαλκανίων.

Διαβάστε ακόμη

Πάιατ: Ο Κάθετος Διάδρομος το επόμενο οραματικό έργο για την ενεργειακή ανάπτυξη

Γέλεν: «Ηταν λάθος μου να μιλήσω για προσωρινό πληθωρισμό»

Euro 7: Εγκρίθηκαν τα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων από τα αυτοκίνητα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version