search icon

Επιχειρήσεις

Άδειο το διπλανό κάθισμα με επιπλέον χρέωση: Η νέα τάση στις πτήσεις

Μία αεροπορική εταιρεία προσφέρει τη δυνατότητα να κρατήσεις άδεια τη μεσαία θέση δίπλα σου μέσω δημοπρασίας, έναντι επιπλέον κόστους — ειδικά σε πτήσεις οικονομικής κατηγορίας

Pixabay

Το να έχεις ένα άδειο κάθισμα δίπλα σου στο αεροπλάνο δεν είναι πλέον απλά μια επιθυμία — γίνεται εμπορεύσιμο δικαίωμα. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες πλέον επιτρέπουν στους επιβάτες να προσφέρουν χρήματα ώστε το διπλανό κάθισμα να παραμείνει κενό. Η υπηρεσία αυτή εφαρμόζεται κυρίως σε πτήσεις οικονομικής κατηγορίας και σε σύντομα ή μεσαίας διάρκειας δρομολόγια, μετατρέποντας την άνεση σε προνόμιο με έξτρα κόστος.

Σε πολλές περιπτώσεις οι επιβάτες μπορούν μέσω εφαρμογής της εταιρείας να υποβάλουν προσφορά για το διπλανό κάθισμα, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται ώρες πριν την αναχώρηση. Αν η προσφορά εγκριθεί, το κάθισμα παραμένει κενό· αν όχι, τα χρήματα επιστρέφονται. Τα ποσά ξεκινούν από περίπου 17 ευρώ, αλλά διαφέρουν ανάλογα με τη διαδρομή και τη ζήτηση.

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Η προσέγγιση βασίζεται σε δημοπρασία: οι επιβάτες που έχουν ήδη κάθισμα σε πτήση οικονομικής κατηγορίας έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν χρήματα για να εξασφαλίσουν χώρο δίπλα τους. Η εταιρεία ενημερώνει τον επιβάτη λίγες ώρες πριν την πτήση αν η προσφορά του έγινε δεκτή.

Μερικές πτήσεις έχουν ήδη ενσωματώσει αυτή την επιλογή, όπως η Virgin Australia με την υπηρεσία «neighbour-free seating» σε εσωτερικά και μικρής διάρκειας διεθνή δρομολόγια. Άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη προσφέρουν παρόμοιες επιλογές — η Air France επιτρέπει κρατήσεις έως και τριών διπλανών θέσεων υπό όρους, και η Lufthansa προσφέρει την επιλογή διατήρησης του διπλανού καθίσματος ακόμα και για υπερατλαντικές πτήσεις, μέσω υπηρεσιών όπως «Sleeper’s Row».

Η χρέωση ποικίλλει ανάλογα με τη διαδρομή και τον αριθμό των καθισμάτων. Η δυνατότητα αφορά μόνο επιβάτες με συγκεκριμένες θέσεις και η κράτηση γίνεται υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει πραγματικά διαθέσιμος χώρος.

Οικονομικές και ψυχολογικές επιπτώσεις

Η πρακτική αυτή έχει δύο όψεις. Από τη μία, δίνει στους επιβάτες που επιθυμούν άνεση μια επιλογή με κόστος, κάτι που μπορεί να αυξήσει τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών. Από την άλλη, δημιουργεί ανισότητα ανάμεσα σε εκείνους που μπορούν να πληρώσουν παραπάνω και τους υπόλοιπους.

Για τον επιβάτη, ο ψυχολογικός αντίκτυπος είναι σημαντικός: η αίσθηση ότι «αγοράζει» άνεση μπορεί να αλλάξει την αντίληψη ταξιδιού. Για τις εταιρείες, ανοίγει πεδίο επιπλέον εσόδων, αλλά και κινδύνων: πρέπει να διαχειριστούν την αντίδραση των πελατών που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να πληρώσουν επιπλέον.

Προοπτική και υιοθέτηση στο μέλλον

Αν η τάση αυτή καθιερωθεί, δεν θα είναι έκπληξη αν δούμε και άλλες υπηρεσίες «premium» εντός της οικονομικής κατηγορίας: επιπλέον προσωπικός αποθηκευτικός χώρος, φόρτιση συσκευών, ή ακόμα και μεγαλύτερα καθίσματα ως επιπρόσθετα πακέτα.

Οι εταιρείες που θα το υιοθετήσουν πρώτες θα δημιουργήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Όμως, η εξέλιξη θα πρέπει να γίνει προσεκτικά ώστε να μην εντείνει τις κοινωνικές διαφορές στην εμπειρία του ταξιδιού. Το στοίχημα είναι να ισορροπήσουν την άνεση με την προσβασιμότητα στις πτήσεις.

Διαβάστε ακόμη 

Ξεπέρασε και τα $51 το ασήμι – Πόσο εφικτό είναι το σενάριο για ράλι έως τα 100 δολάρια

Ρεκόρ για τη χρυσή λίρα: Πόσες κατέχουν οι Ελληνες, τι γίνεται στην «παράλληλη» αγορά

Τζέιμι Ντάιμον: Χτυπά καμπανάκι κινδύνου για μεγάλη διόρθωση έως 30% στις αγορές – «Να αποθηκεύουμε σφαίρες, όχι crypto»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version