Σε μάχη με τον χρόνο έχει αποδυθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου να προχωρήσουν κρίσιμα έργα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα ώστε να μη χαθούν πολύτιμοι πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η Ελλάδα έχει ήδη απωλέσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Απόλλων» πληρώνοντας τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου για την ενεργειακή εξοικονόμηση των δήμων, την ώρα που και άλλα ενεργειακά έργα βρίσκονται στο «κόκκινο» και κινδυνεύουν να απενταχθούν.
Η επένδυση της EnEarth στον Πρίνο
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η μεγάλη επένδυση της EnEarth, θυγατρικής της Energean, για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο. Με προϋπολογισμό που ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, το έργο βρίσκεται σε φάση ουσιαστικής προετοιμασίας.
Στον Κόλπο της Καβάλας διεξάγονται γεωφυσικές έρευνες ενόψει της πόντισης νέου αγωγού, ενώ έχει κατατεθεί στην ΕΔΕΥΕΠ ο τελικός σχεδιασμός των γεωτρήσεων που θα εκτελεστούν το 2026.
Η πρώτη φάση χρηματοδοτείται με 150 εκατ. ευρώ από το RRF, με αυστηρή προϋπόθεση ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2026, γεγονός που καθιστά την έγκαιρη έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων απολύτως καθοριστική για την πορεία του έργου. Πόσο μάλλον που σχετικό φάκελος έχει κατατεθεί στο ΥΠΕΝ εδώ και ένα χρόνο!
Τριπλή παρέμβαση ΥΠΕΝ
Το ασφυκτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης εγείρει σοβαρό προβληματισμό καθώς για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να αλλάξουν οι ρυθμοί. Τα ορόσημα του RRF δεν βγαίνουν αν το ΥΠΕΝ δεν λάβει τα μέτρα του προωθώντας ένα νέο πλαίσιο που θα προβλέπει τριπλή παρέμβαση: απλοποίηση των διαδικασιών, αναθεώρηση του μοντέλου κατανομής χωρητικότητας στις αποθήκες CO₂ και θέσπιση δεσμευτικών χρονοδιαγραμμάτων για όλα τα στάδια.
Απώτερος στόχος είναι να αποφευχθεί ο κίνδυνος απώλειας χρηματοδοτήσεων, που συνολικά μπορούν να φτάσουν τα 3 δισ. ευρώ για την ελληνική αγορά CCS.
Η αλυσίδα έργων
Η επένδυση στον Πρίνο αποτελεί τον κορμό, αλλά γύρω της αναπτύσσονται και άλλα μεγάλα έργα. Η Holcim (Ηρακλής), ο Τιτάνας και η Motor Oil έχουν ήδη εξασφαλίσει πάνω από 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας, ενώ αίτηση για χρηματοδότηση έχει υποβάλει και ο ΔΕΣΦΑ με το έργο ApolloCO₂ για τη μεταφορά υγροποιημένου CO₂.
Καθώς όλα αυτά τα projects αποτελούν τμήματα της ίδιας αλυσίδας, στελέχη της αγοράς τονίζουν ότι είναι κρίσιμο να προχωρήσουν συντονισμένα. Αν κάποιο μέρος της αλυσίδας καθυστερήσει ή δεν υλοποιηθεί, τότε κινδυνεύει να μείνει μετέωρη ολόκληρη η στρατηγική επένδυση.
Η δυναμικότητα και οι προοπτικές
Με τη δεύτερη φάση του έργου Πρίνου να προβλέπει σταθμό ελλιμενισμού πλοίων και συνολική δυναμικότητα 2,8 εκατ. τόνων ετησίως – ποσότητα που καλύπτει περίπου το 25% των εκπομπών της ελληνικής βαριάς βιομηχανίας – το ΥΠΕΝ καλείται να κινηθεί με ταχύτητα, ώστε η χώρα να αξιοποιήσει στο έπακρο το παράθυρο ευκαιρίας που προσφέρουν οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις.
Διαβάστε ακόμη
Εφορία: Το 0,25% των οφειλετών κρατά στα χέρια του το 76% του χρέους
Ο Τραμπ προειδοποιεί για κύμα απολύσεων και περικοπών εάν συνεχιστεί το shutdown
Ασταμάτητο ράλι: Ο χρυσός ξεπέρασε σε αποδόσεις ακόμη και το bitcoin (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
