search icon

Επιχειρήσεις

Κερδίζουν έδαφος λόγω COVID-19 οι ευέλικτοι χώροι γραφείων

Στο παιχνίδι μεγάλοι του κλάδου, όπως η IWG με τα brands Regus και Spaces, συμπληρωματικά η Beat, καθώς και μικρότεροι και μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων όπως ο όμιλος Προκοπίου

H Beat στεγάζει τώρα, εν μέσω COVID-19, στο εντυπωσιακό κτίριο «The Orbit» της λεωφόρου Κηφισίας επαγγελματίες και μικρές εται­ρείες τεχνολογίας που αναζητούν ευελιξία όσον αφορά τη μίσθωση χώρων γραφείων.

Tην ίδια στιγμή, η IWG, ο μεγαλύτερος παίκτης αυτή τη στιγμή στην εγχώρια αγορά ευέλικτων χώρων γραφείων, μέσω των γνωστών brands Regus και Spaces, θέλει να αναπτύξει μέσα στην επόμενη πενταετία 60 τέτοια κτίρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις σε όλη την Ελλάδα είτε μέσω franchise είτε μέσω συνεργασιών με μεγάλους ιδιοκτήτες.

Και αν συνολικά η αγορά γραφείων στη χώρα μας, αλλά και στην Ευρώπη, ψάχνει να βρει τα πατήματά της εν μέσω πανδημίας, αφού πολλές από τις μεγάλες εταιρείες επανεξετάζουν τώρα τη στρατηγική στέγασής τους αναζητώντας την ισορροπία μεταξύ τηλεργασίας και εξασφάλισης καλύτερης ποιότητας γραφειακών χώρων για τους εργαζομένους τους, η πιο «ειδική» αγορά των ευέλικτων χώρων εργασίας, με μισθώσεις που γίνονται με τη μέρα, με τον μήνα ή ακόμα και με την ώρα (!) φαίνεται ότι έχει μέλλον στην Ελλάδα, η οποία μάλιστα έχει μείνει πίσω στον συγκεκριμένο τομέα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Ως προς το τελευταίο, δεν είναι τυχαίο το mega-project του ομίλου Προκοπίου στον αριθμό 50 της Σταδίου, στο Μέγαρο Αθηνογένους, το οποίο περιλαμβάνει και αυτού του είδους τις χρήσεις για την αξιοποίηση του διατηρητέου, με απώτερο στόχο να αλλάξει όλη την εικόνα και να προσδώσει αξία στην καρδιά της Αθήνας.

Η γνωστή εφοπλιστική οικογένεια σχεδιάζει την ανάπλαση του Μεγάρου Αθηνογένους με σκοπό τη δημιουργία, σε 10.000 τ.μ., της πρώτης μεγάλης θερμοκοιτίδας για επιχειρήσεις και χώρους πολλαπλών χρήσεων για εργασία, συνεργασία και αναψυχή, ενώ η δημιουργία συνεργατικών χώρων είναι μία από τις κεντρικές χρήσεις της όλης επενδυτικής προσπάθειας που υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον ότι ο όμιλος, μετά από μακρά περίοδο αναμονής εξαιτίας γραφειοκρατικών διαδικασιών λόγω και του χαρακτήρα του ακινήτου, έχει πλέον εξασφαλίσει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις για τη μετατροπή του διατηρητέου μεγάρου με την προσθήκη και νέας σύγχρονης κατασκευής, ενώ κατά τις πληροφορίες επόμενο βήμα, εφόσον κριθούν κατάλληλες οι συνθήκες, θα είναι η πρόσκληση σε κατασκευαστές.

Η Βeat, το Orbeat, το «Orbit» και ο κορωνοϊός

Οταν η Beat, με τη γνωστή εφαρμογή που συνδέει χιλιάδες επιβάτες με διαθέσιμους επαγγελματίες οδηγούς, μετακόμισε πέρυσι στο κτίριο «The Orbit» επί της λεωφόρου Κηφισίας, ιδιοκτησίας της εταιρείας Noval Property ΑΕΕΑΠ του ομίλου BIOXAΛΚΟ, ως κεντρικό σημείο της στρατηγικής της είχε να δημιουργήσει έναν κόμβο τεχνολογίας και ανταλλαγής γνώσεων σε ένα από τα πλέον καινοτόμα και «πράσινα» κτίρια της Αθήνας.

Μέχρι που ήρθε ο κορωνοϊός και δημιούργησε τις συνθήκες προκειμένου η θυγατρική του ομίλου Free Now (της κοινοπραξίας των BMW Group και Daimler για τις αστικές μεταφορές) να αρχίσει να παρέχει υπηρεσίες μίσθωσης και υποστήριξης γραφείου, μέσω του «Οrbeat», σε ένα τμήμα του κτιρίου που είχε μισθώσει η ίδια. Από την Beat διευκρινίζουν ότι «δεν πρόκειται για κύρια δραστηριότητα, ωστόσο εν μέσω COVID-19 είδαμε ότι υπάρχει αυτή η ανάγκη και υπάρχει ζήτηση για τους χώρους γραφείων».

Ολοι οι χώροι στο «Orbeat» είναι εργονομικά σχεδιασμένοι «για να εμπνέουν παραγωγικότητα και συνεργασία», όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, ενώ ήδη εκεί στεγάζονται εταιρείες τεχνολογίας, interior designers, αλλά και ιδιώτες επαγγελματίες που εργάζονται από μακριά και θέλουν έναν πιο οργανωμένο χώρο σε σχέση με τοn χώρο του σπιτιού τους.

Franchise και joint ventures για την IWG

Μεγάλο πλάνο ανάπτυξης στην ελληνική αγορά, όπου δραστηριοποιείται σήμερα με 9 κέντρα μέσα από τα brands Regus και Spaces, έχουν για την επόμενη πενταετία η IWG και ο κ. Χρήστος Μισαηλίδης, από τα επιτελικά στελέχη του ομίλου, ο οποίος έχει αναλάβει να τρέξει την ανάπτυξη στην Ελλάδα μέσα από συμπράξεις franchise αλλά και joint ventures.

Η ΙWG, με πείρα 30 ετών, έχει παγκόσμια παρουσία στους ευέλικτους χώρους γραφείων σε 120 χώρες με 3.500 επιχειρηματικά κέντρα, ορισμένα από τα οποία πάντως δέχτηκαν πρόσφατα «κλυδωνισμούς» λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας.

Η IWG έχει τη μεγαλύτερη παρουσία και στην ελληνική αγορά, «η οποία βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο όσον αφορά τους ευέλικτους χώρους εργασίας», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε πρόσφατα στο συνέδριο ακινήτων της Prodexpo ο κ. Μισαηλίδης, δεδομένου ότι ειδικά στην Αθήνα υπάρχουν πάνω από 20 κτίρια γραφείων που λειτουργούν ως ευέλικτοι χώροι, ωστόσο ως μεμονωμένη δραστηριότητα από τους ιδιοκτήτες- μισθωτές.
Η IWG θέλει στην επόμενη πενταετία να αυξήσει σε τουλάχιστον 60 τα επιχειρηματικά της κέντρα ανά την Ελλάδα στα μεγάλα αστικά κέντρα -από 9 που είναι σήμερα- ώστε να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο.

Στόχος είναι η επέκταση να γίνει μέσω συνεργασιών για τα ακίνητα με τους ιδιοκτήτες, όπως π.χ. έχει γίνει με τον ΟΤΕ και το ισραηλινό επενδυτικό fund Zoia, ενώ πανελλαδικά σε κεντρικές πόλεις της χώρας μας μέσω franchise.

Η ανάπτυξη ευέλικτων χώρων εργασίας έχει έρθει για να μείνει και στα επόμενα χρόνια, αφού, όπως επισημαίνει ο κ. Μισαηλίδης, «σύμφωνα με έρευνες, έως το 2030 η γενικότερη στροφή στην εργασιακή ευελιξία θα οδηγήσει το 30% των εργαζομένων των μεγάλων εταιρειών να εργάζεται σε ευέλικτους χώρους εργασίας. Εχοντας την εμπειρία από τις υπόλοιπες αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε, ξέρουμε ότι η ελληνική αγορά έχει πολύ μεγαλύτερα περιθώρια».

Ο ίδιος εκτιμά σε σχέση με την πανδημία ότι διεθνώς, τώρα, υπάρχει τάση των μεγάλων πολυεθνικών για μείωση του κόστους γραφειακών αναγκών, διάθεση ευελιξίας και αναζήτηση της καλύτερης ισορροπίας ανάμεσα στην τηλεργασία από το σπίτι και στους ευέλικτους χώρους προκειμένου να μην επηρεάζεται η παραγωγικότητα.

Exit mobile version