search icon

Επιχειρήσεις

Στροφή 180 μοιρών στις Βρυξέλλες: Τώρα τρέχουν για να ελαφρύνουν τις επιχειρήσεις – Τι αλλάζει με τα πακέτα Omnibus

Διοικητικό βάρος 8,4 δισεκατομμυρίων θα αφαιρέσει από τις επιχειρήσεις το πρώτο πακέτο Omnibus - Ποιοι τομείς θα ωφεληθούν πρώτοι, ποιοι είναι επόμενοι στη λίστα

123rf

Έχει περάσει λίγο περισσότερο από ένας χρόνος από την ειδική εκδήλωση που οργάνωσε ο ΣΕΒ με τίτλο «Ο κόσμος αλλάζει, η Ευρώπη μπορεί;».

Σε εκείνη την εκδήλωση, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τράπεζας για τη Βιομηχανία (ERT) και πρόεδρος του ελληνικού Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, κράτησε στα χέρια του ένα πολυσέλιδο τόμο και είπε: 

«Το βλέπετε αυτό; 55 τέτοια έχουν βγει από τις Βρυξέλλες τα τελευταία πέντε χρόνια. Έχουν σχεδόν 5.500 σελίδες! 850 νομοσχέδια αφορούν μόνο στις επιχειρήσεις κάθε μεγέθους!», καταδεικνύοντας το μέγεθος των βαρών που φορτώνει στις πλάτες των επιχειρήσεων η γραφειοκρατία των Βρυξελλών.

Χρειάστηκε η ανατροπή στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, η κρίση τους κόστους ζωής στην Ευρώπη και η απειλούμενη κατάρρευση ενός από τους πυλώνες της ευρωπαϊκής οικονομίας (της αυτοκινητοβιομηχανίας) για να συνειδητοποιήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι έπρεπε να αλλάξει πορεία.

Σταματήστε το ρολόι!

Για τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η νέα στρατηγική «σταματάμε το ρολόι» (“stop the clock”), που ακολουθείται τώρα, είναι πρωτοποριακή. 

Πρακτικά σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δε θα επιβαρύνουν με νέους κανονισμούς τις επιχειρήσεις, μέχρι να ολοκληρωθεί η υιοθέτηση των πακέτων Omnibus, τα οποία απλουστεύουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

«Κοιτώντας μπροστά, πρέπει επίσης να εντάξουμε την απλούστευση στην κανονιστική μας κουλτούρα. Θα πρέπει να αποτελεί κεντρικό στοιχείο του τρόπου με τον οποίο σχεδιάζουμε όλους τους κανόνες στο μέλλον. Ως εκ τούτου, δεν πρόκειται για μια άσκηση αναθεώρησης μέσω γενικών οδηγιών. Είναι ένας νέος τρόπος να κάνουμε τα πράγματα στο μέλλον»  διαμήνυσε ο Ε. Επίτροπος Οικονομίας και Παραγωγικότητας, Βάλντις Ντομπρόβσκις, σε ενημέρωση δημοσιογράφων για την πρόοδο της «επιχείρησης Omnibus». 

Η αλλαγή στάσης στους διαδρόμους των Βρυξελλών είναι ξεκάθαρη: η ανταγωνιστικότητα (έννοια που λίγο απασχολούσε τους γραφειοκράτες μέχρι πριν από μερικούς μήνες) έχει κερδίσει μία θέση δίπλα στην άλλη κορυφαία προτεραιότητα της ΕΕ, την άμυνα. 

«Η απλούστευση (των διαδικασιών) αποτελεί κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής μας για την ενίσχυση της ικανότητας της Ευρώπης να ανταγωνίζεται στον σημερινό μεταβαλλόμενο και απαιτητικό κόσμο. Στην πραγματικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η ασφάλεια είναι οι δύο πρωταρχικές προτεραιότητες αυτής της εντολής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» τόνισε ο Ντομπρόβσκις. 

«Απλούστευση σημαίνει να κάνουμε τους κανόνες και κανονισμούς της ΕΕ πιο απλούς, πιο αναλογικούς και πιο εύκολους να πλοηγηθούν σε αυτούς οι επιχειρήσεις. Αυτό θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να αφιερώνουν τον χρόνο τους στην καινοτομία, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη—όχι στη γραφειοκρατία» είπε. 

Omnibus: Ομολογία αποτυχίας ή συνειδητή προσαρμογή;

Το πρώτο πακέτο Omnibus έχει στόχο να αφαιρέσει διοικητικά βάρη 8,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. 

Συνολικά, τα πακέτα Omnibus θα πρέπει να απαλλάξουν τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από επαναλαμβανόμενα διοικητικά κόστη ύψους 37,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (25% των συνολικών διοικητικών εξόδων). 

«Το 55% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων θεωρούν τους ρυθμιστικούς κανόνες ως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν» παραδέχονται πηγές της Κομισιόν, εξηγώντας ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις περνάνε στους μικρούς προμηθευτές και συνεργάτες τους το βάρος των διοικητικών υποχρεώσεων που απαιτεί η ΕΕ. «Με τις ρυθμίσεις Omnibus απαλλάσσουμε τις μικρότερες επιχειρήσεις από πολλά έγγραφα» συμπληρώνουν.

Το πρώτο πακέτο Omnibus, που παρουσίασε η Κομισιόν και τώρα θα περάσει από τις συμπληγάδες του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, αφορά έξι τομείς: 

Το επόμενο Omnibus, που αναμένεται να παρουσιαστεί από την Κομισιόν έως τα τέλη του έτους, θα παρουσιάσει προτάσεις απλούστευσης των κανονισμών για:

Κάθε Επίτροπος έχει υποχρέωση να ελέγξει την εφαρμογή των απλουστεύσεων και να διεξάγει δύο «διαλόγους εφαρμογής» με τα ενδιαφερόμενα μέρη ετησίως. 

Η Κομισιόν έχει επίσης εισαγάγει ένα νέο είδος διαβούλευσης, τους «ελέγχους πραγματικότητας» (“reality checks”) για να επικοινωνήσει με τους επαγγελματίες που εφαρμόζουν τους κανόνες και να κατανοήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όταν τους εφαρμόζουν.

«Είχαμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο σημείο εξυπηρέτησης (one stop shop) για την χρηματοδότηση της ανταγωνιστικότητας» αναφέρει ως παράδειγμα ανώτερο στέλεχος της γενικής διεύθυνσης Απλούστευσης και Εφαρμογής της Κομισιόν. «Έχουμε μετρήσει περίπου 14 one stop shop στα υπάρχοντα συστήματα. Το να λέμε 14 one stop shop είναι φυσικά μια αντίφαση. Αν έχετε 14 one stop shop, δεν έχετε ουσιαστικά ένα σημείο εξυπηρέτησης (one stop shop). Αυτά είναι λοιπόν τα πράγματα που εξετάζουμε και τα οποία αποτελούν ένα πολύ, πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό της ατζέντας απλούστευσης.»

Μεγάλες φιλοδοξίες, χαμηλός πήχης

Στην Κομισιόν δεν έχουν αυταπάτες. Γνωρίζουν ότι τα πακέτα θα αντιμετωπίσουν αντιδράσεις, αφού ανατρέπουν λογικές και συμφέροντα δεκαετιών.

Οι πρώτες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας έξω από το στρατηγείο της Κομισιόν είναι ήδη γεγονός.

Επίσης, τα πακέτα πρέπει να εγκριθούν από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και στη συνέχεια να υιοθετηθούν από τα κράτη μέλη.

Πάντως, η αρχή έχει γίνει. Στις 29 Σεπτεμβρίου, το Συμβούλιο COMPET υπέγραψε επίσημα την πολιτική συμφωνία σχετικά με την πρόταση απλούστευσης για τον μηχανισμό προσαρμογής των συνόρων άνθρακα ή CBAM. Αυτό σημαίνει ότι θα ​​δημοσιευτεί σύντομα στην Επίσημη Εφημερίδα και θα τεθεί σε ισχύ. 

Διαβάστε ακόμη

Έλεγχοι για τέλη κυκλοφορίας και αναφάλιστα ΙΧ: Ειδοποιητήρια από την ΑΑΔΕ για πάνω από 320.000 παραβάτες

3 ελληνικά μπαρ στα 50 καλύτερα του κόσμου για το 2025

Η ΡΑΕΚ μεταβίβασε στον ΑΔΜΗΕ τις άδειες του EuroAsia Interconnector

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version