Visa και Mastercard ανακοίνωσαν νέο συμβιβασμό ύψους 38 δισ. δολαρίων με τους traders που τις κατηγορούσαν ότι επιβάλλουν υπέρογκες προμήθειες για τη χρήση των πιστωτικών τους καρτών, σε μια προσπάθεια να πείσουν τη δικαστή που απέρριψε τον προηγούμενο –μικρότερο– διακανονισμό των 30 δισ. δολαρίων.
Η νέα συμφωνία, που ανακοινώθηκε τη Δευτέρα, θα τερματίσει 20 χρόνια δικαστικής διαμάχης στις ΗΠΑ, κατά την οποία επιχειρήσεις κατηγόρησαν τις δύο εταιρείες και τις συνεργαζόμενες τράπεζες ότι παραβίασαν τους αντιμονοπωλιακούς νόμους μέσω της είσπραξης των λεγόμενων “swipe fees” — των προμηθειών που επιβάλλονται σε κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή με κάρτα.
Ωστόσο, οργανώσεις εμπόρων όπως η National Retail Federation και η Merchants Payments Coalition αντιδρούν, υποστηρίζοντας ότι το νέο σχέδιο δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα που είχε επισημάνει η δικαστής Μάργκο Μπρόντι, η οποία είχε χαρακτηρίσει το προηγούμενο ποσό «ανεπαρκές». Όπως τονίζουν, οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να πληρώνουν υπερβολικά, ειδικά για τις κάρτες ανταμοιβών που κυριαρχούν στην αγορά.
Η νομική σύμβουλος της NRF, Στέφανι Μαρτς, δήλωσε: «Δεν μπορείς ξαφνικά να πεις στο 80% των πελατών σου ότι δεν θα δέχεσαι τις κάρτες τους – θα έχανες τεράστιο τζίρο».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NRF, οι προμήθειες συναλλαγών ανήλθαν το 2024 στα 111,2 δισ. δολάρια, έναντι 100,8 δισ. το 2023 — τετραπλάσιες από το 2009.
Τι προβλέπει η νέα συμφωνία
Οι δύο εταιρείες δεσμεύονται να μειώσουν τις προμήθειες κατά 0,1 ποσοστιαία μονάδα για πέντε χρόνια, από τον μέσο όρο 2,35% του 2024. Οι έμποροι θα μπορούν πλέον να επιλέγουν ποιες κατηγορίες καρτών θα δέχονται (π.χ. επαγγελματικές, premium ή βασικές). Οι προμήθειες για τις βασικές καταναλωτικές κάρτες θα ανώτατα περιοριστούν στο 1,25% για οκτώ χρόνια, δηλαδή μείωση άνω του 25%. Επιπλέον, θα έχουν ελευθερία να επιβάλλουν προσαυξήσεις έως 3% στις πληρωμές με κάρτα.
Η Visa ανέφερε ότι το αποτέλεσμα προσφέρει «ουσιαστική ανακούφιση» σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, ενώ η Mastercard τόνισε ότι οι μικροί έμποροι θα ωφεληθούν περισσότερο.
Οι οικονομολόγοι Τζόζεφ Στίγκλιτζ (Νόμπελ Οικονομίας) και Κιθ Λέφλερ εκτιμούν πως ο τερματισμός της «ανόδου χωρίς φρένο» στις προμήθειες θα μπορούσε να εξοικονομήσει 38 δισ. δολάρια έως το 2031, ενώ συνολικά οι μεταρρυθμίσεις μπορεί να εξοικονομήσουν 224 δισ. δολάρια και να ωφελήσουν τους καταναλωτές.
Η συμφωνία δεν συνεπάγεται παραδοχή ενοχής από Visa ή Mastercard, ενώ οι μετοχές τους παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες.
Αντιπαράθεση για τους κανόνες
Η δικαστής Μπρόντι είχε απορρίψει την προηγούμενη πρόταση, λέγοντας ότι οι ετήσιες εξοικονομήσεις των 6 δισ. δολαρίων ήταν «ασήμαντες» και ότι οι έμποροι θα συνέχιζαν να πληρώνουν υψηλότερες χρεώσεις απ’ όσες θα υπήρχαν χωρίς τις παραβιάσεις ανταγωνισμού. Είχε επίσης επικρίνει τον κανόνα “Honor All Cards”, που υποχρεώνει τους εμπόρους να δέχονται όλες τις κάρτες Visa και Mastercard ή καμία.
Το νέο σχέδιο προσπαθεί να διορθώσει αυτή τη διάταξη, ενώ αίρει εν μέρει και τους περιορισμούς στις “anti-steering” πρακτικές που απαγόρευαν στους εμπόρους να κατευθύνουν τους πελάτες σε φθηνότερους τρόπους πληρωμής.
Υπέρ του συμβιβασμού τάχθηκε η Electronic Payments Coalition, που περιλαμβάνει τις κάρτες και μεγάλες τράπεζες όπως Bank of America, Capital One, Chase και Citibank. Ο πρόεδρός της, Ρίτσαρντ Χαντ, είπε ότι ο συμβιβασμός μειώνει τις προμήθειες περισσότερο απ’ ό,τι προβλέπει σχετικό νομοσχέδιο της Γερουσίας.
Ωστόσο, ο Νταγκ Κάντορ της National Association of Convenience Stores απάντησε πως η συμφωνία «δεν δίνει κίνητρο στις τράπεζες να μειώσουν τις χρεώσεις τους» και επιτρέπει σε Visa και Mastercard να αυξήσουν τις δικές τους χωρίς περιορισμό.
Διαβάστε ακόμη
COP30: Γιατί οι πλούσιες χώρες έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για το κλίμα
Τα anime απογειώνουν τη Sony – «Βλέπει» ετήσια λειτουργικά κέρδη 9,3 δισ. δολάρια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
