Ο Οκτώβριος αποδείχθηκε ιδιαίτερα δυναμικός για την αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπως αναφέρει στην τελευταία του έκθεση ο ναυλομεσιτικός οίκος INTERMODAL και ο αναλυτής του, Νίκος Ταγκούλης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα ναύλα σημείωσαν αξιοσημείωτη άνοδο, με τον μέσο όρο για πλοία χωρητικότητας 174.000 cbm να διαμορφώνεται στα 49.750 δολάρια/ημέρα στο τέλος του μήνα — επίπεδα πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2025, που βρίσκεται στα 27.886 δολάρια/ημέρα.
Ο Ατλαντικός ήταν ο βασικός πυλώνας της ανάκαμψης, με τις spot τιμές να ξεπερνούν ακόμη και τα 60.000 δολάρια/ημέρα, γεγονός που αντικατοπτρίζει την έντονη δραστηριότητα και τη μειωμένη διαθεσιμότητα πλοίων. Συνολικά, τα μέσα spot ναύλα του Οκτωβρίου αυξήθηκαν κατά 6% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
«Η άνοδος των εξαγωγών LNG από τις ΗΠΑ αποτέλεσε τον κύριο κινητήριο μοχλό για την ενίσχυση των ναύλων στον Ατλαντικό», σχολιάζει ο Νίκος Ταγκούλης στην ανάλυσή του. «Οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 27,6% σε ετήσια βάση, με την Ευρώπη να απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων».
Η Ευρώπη, ενόψει της χειμερινής περιόδου και της προσπάθειας απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο αγωγών, αύξησε τη ζήτησή της. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε τον Οκτώβριο στην ανακοίνωση του 19ου πακέτου κυρώσεων, το οποίο προβλέπει την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού LNG από το 2027 για μακροπρόθεσμα συμβόλαια και τη σταδιακή λήξη των βραχυπρόθεσμων συμφωνιών μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Παράλληλα, οι καιρικές συνθήκες συνέβαλαν στην ενίσχυση της αγοράς. Ο κυκλώνας Melissa, που αναβαθμίστηκε σε κατηγορία 5, κινήθηκε στον ανατολικό Ατλαντικό χωρίς να πλήξει άμεσα τις εγκαταστάσεις LNG στον Κόλπο του Μεξικού, αλλά δημιούργησε ανησυχίες για πιθανές διαταραχές στις ναυτιλιακές γραμμές.
«Αν και η υποδομή των ΗΠΑ δεν επηρεάστηκε σημαντικά, ο κυκλώνας περιόρισε προσωρινά τη διαθεσιμότητα πλοίων, προσφέροντας πρόσθετη στήριξη στα ναύλα», τονίζει ο Ταγκούλης.
Αντίθετα, η εικόνα στην Ασία ήταν πιο ήπια. Η Νότια Κορέα και η Κίνα είδαν μειωμένες εισαγωγές λόγω ήπιων καιρικών συνθηκών, ενώ η Ιαπωνία αύξησε τις εισαγωγές της κατά 17% σε ετήσια βάση, με προέλευση κυρίως από την Αυστραλία και τη Μαλαισία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ανακατατάξεις στις ροές του LNG και οι γεωπολιτικές μεταβολές έχουν αλλάξει τα εμπορικά πρότυπα, περιορίζοντας τη φετινή αύξηση των «ton-miles» μόλις στο 1,4%. Ωστόσο, προβλέπεται ισχυρή ανάκαμψη το 2026, με άνοδο 19%, καθώς νέα έργα υγροποίησης θα τεθούν σε λειτουργία, ενισχύοντας την παγκόσμια προσφορά.
Στο μέτωπο της προσφοράς, ο στόλος των LNG carriers αναμένεται να αυξηθεί κατά 9% το 2025, υπερβαίνοντας την προβλεπόμενη άνοδο του εμπορίου LNG (5%). Παρότι ο δείκτης παραγγελιών προς στόλο έχει μειωθεί από τα μέσα του 2024, παραμένει υψηλός στο 41%. Το 32% του συνολικού στόλου έχει ηλικία μικρότερη των 5 ετών, ενώ η μέση ηλικία των πλοίων ανέρχεται στα 10,36 έτη.
Η μακρά περίοδος χαμηλών ναύλων, οι νέοι κανονισμοί και η εμπορική πίεση έχουν επιταχύνει τη διάλυση παλαιών πλοίων, με 12 LNG carriers (συνολικής χωρητικότητας 1,63 εκατ. cbm) να έχουν ήδη αποσυρθεί το 2025 — αριθμός-ρεκόρ για τον κλάδο.
Όπως καταλήγει ο Νίκος Ταγκούλης: «Η βραχυπρόθεσμη εικόνα παραμένει θετική χάρη στις εξαγωγές των ΗΠΑ και τη χειμερινή ζήτηση, ωστόσο οι θεμελιώδεις παράγοντες της αγοράς δείχνουν ότι η βιωσιμότητα αυτής της δυναμικής είναι αβέβαιη. Η ουσιαστική ανάκαμψη αναμένεται από το 2026, όταν οι νέες υποδομές υγροποίησης θα αυξήσουν την παγκόσμια προσφορά και κατ’ επέκταση τη ζήτηση για μεταφορές LNG».
Διαβάστε ακόμη
Ασφάλιστρα: Ετσι θα υπολογίζεται ο νέος δείκτης για την αύξηση (πίνακας)
Μetlen: Αμερικανικό ενδιαφέρον για την παραγωγή γαλλίου και το LNG
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
