search icon

Ναυτιλία

Containerships: Η αντεπίθεση των μικρών feeder πλοίων στη σκιά των γιγάντων

Καθώς η παγκόσμια αγορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων -containerships πλημμυρίζει από υπερμεγέθη νεότευκτα, ο αναλυτής Γιάννης Παργανάς της Intermodal φωτίζει τον σταθερό, αλλά στρατηγικά κρίσιμο ρόλο των feeders στη νέα ναυτιλιακή πραγματικότητα

123RF

Σε μια παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά που κατακλύζεται από εντυπωσιακούς τίτλους σχετικά με παραγγελίες-ρεκόρ και γιγαντιαία containerships, ένας κρίσιμος, αν και πιο αθόρυβος, τομέας ξεχωρίζει με τη σταθερότητα και την αντοχή του: η αγορά των feeder πλοίων. Σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του αναλυτή Γιάννη Παργανά του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, ο κλάδος των feeders* λειτουργεί σχεδόν “αντισυστημικά”, παραμένοντας σταθερό και στρατηγικά ευέλικτο, την ώρα που οι μεγαλύτερες κατηγορίες πλοίων αντιμετωπίζουν έντονα φαινόμενα υπερπροσφοράς.

Η αντίθεση είναι ξεκάθαρη. Ενώ ο λόγος παραγγελιών προς τον υφιστάμενο στόλο φτάνει το 30% συνολικά, και εκτοξεύεται στο 44% για την κατηγορία των 12.000–16.999 TEU (Neo-Panamax), ο αντίστοιχος δείκτης για τα feeder πλοία παραμένει στο ιστορικά χαμηλό επίπεδο του 4,93%. Μέσα στο 2025, προβλέπεται αύξηση του παγκόσμιου στόλου των containerships κατά 6,7%, με τις κατηγορίες Neo-Panamax να ξεπερνούν το 17%, ενώ τα feeder πλοία ακολουθούν τον δικό τους, πολύ πιο συντηρητικό δρόμο.

Περισσότερο από το 28% των feeder πλοίων έχει πλέον ξεπεράσει την ηλικία των 20 ετών, με τη μέση ηλικία να υπερβαίνει τα 15. Οι εντεινόμενες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντική αποψίλωση του στόλου, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για πτώση κατά 1,3% μέχρι το 2026 — το μεγαλύτερο “ψαλίδι” από το 2016. Αυτό το “συρρικνούμενο” προφίλ καθιστά τον τομέα μοναδικό σε μια εποχή όπου η υπερπροσφορά απειλεί τη βιωσιμότητα άλλων κλάδων.

Παρά τις μέτριες προβλέψεις για την παγκόσμια ανάπτυξη των TEU (2,5% για το 2025 και 2,7% για το 2026), οι ανάγκες σε περιφερειακό επίπεδο —εκεί όπου κυριαρχούν τα feeders— παραμένουν σθεναρές. Οι ενδοασιατικές ροές, τροφοδοτούμενες από τη στρατηγική “China +1” και τη μετατόπιση της παραγωγής, συνεχίζουν να αυξάνονται. Αντίστοιχα, στην Ευρώπη, η πυκνή δικτύωση μικρότερων λιμανιών, οι δρόμοι εμπορίου στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και η τάση για nearshoring- (μεταφορά της παραγωγής σε γειτονικές ή περιφερειακά κοντινές χώρες) καθιστούν τα feeders αναντικατάστατο κρίκο στην αλυσίδα εφοδιασμού.

Οι αγορές ναύλωσης αποτυπώνουν την εύρωστη εικόνα του κλάδου: μέσα στο 2025, τα πλοία των 1.000 TEU είδαν αύξηση ναύλων κατά 14%, ενώ τα 1.700 TEU κατέγραψαν ενίσχυση άνω του 21%. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η εικόνα στα τριετή συμβόλαια, με αύξηση περίπου 25% από την αρχή του έτους, κάτι που υποδεικνύει αφενός τη μείωση του διαθέσιμου τονάζ, και αφετέρου την πρόθεση των operators να “κλειδώσουν” χωρητικότητα για το μέλλον.

Όπως σημειώνει ο Γιάννης Παργανάς στην ανάλυσή του, «το τελευταίο διάστημα, παρατηρείται αύξηση στο ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες στον κλάδο, χωρίς ωστόσο να δημιουργείται υπερπροσφορά. Η ισορροπία αυτή, σε συνδυασμό με τις δομικές πιέσεις στην προσφορά και τη σταθερή ζήτηση, αναδεικνύει το feeder segment ως στρατηγικής σημασίας πυλώνα της παγκόσμιας ναυτιλίας την επόμενη διετία”.

Ενώ η προσοχή στρέφεται συνήθως στους “γιγαντιαίους παίκτες”, η μεθοδική και ήρεμη πρόοδος των feeder πλοίων, όπως αποτυπώνεται εύστοχα στην ανάλυση του Γιάννη Παργανά, αποτελεί παράδειγμα ανθεκτικότητας και στρατηγικής διορατικότητας. Σε μια εποχή υπερβολών, ο ρεαλισμός φαίνεται να δίνει ξανά αξία — και οι feeders το αποδεικνύουν περίτρανα.

*Τα feeder containerships (ή feeder vessels) είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) μικρότερου μεγέθους, τα οποία λειτουργούν ως «τροφοδότες» του παγκόσμιου ναυτιλιακού δικτύου. Ο ρόλος τους είναι να μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια μεταξύ μικρότερων λιμένων και μεγάλων λιμενικών κόμβων (hubs), όπου γίνεται η σύνδεση με τα μεγάλα mainline πλοία (π.χ. Ultra Large Container Vessels – ULCVs).

Μέγεθος:

Συνήθως έχουν χωρητικότητα από 500 έως 3.000 TEU (Twenty-foot Equivalent Units). Οι πιο διαδεδομένες κατηγορίες είναι τα 1.000 TEU, 1.300 TEU, 1.700 TEU, κ.ά.

Ρόλος:

Δεν εκτελούν υπερατλαντικά ή διηπειρωτικά δρομολόγια. Αντίθετα, καλύπτουν ενδοπεριφερειακές μεταφορές (π.χ. ενδοασιατικές, ενδοευρωπαϊκές, Αδριατική – Μεσόγειος κ.λπ.). Λειτουργούν συχνά ως ενδιάμεσοι κρίκοι ανάμεσα σε τοπικά λιμάνια και μεγάλους σταθμούς διανομής (hubs).

Διαβάστε ακόμη

Αλλάζει ο λογαριασμός ρεύματος: Τιμολόγια διαφορετικών ταχυτήτων και ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών στο μενού των παρόχων ενέργεια

Ποιοι προορισμοί ανά την Ελλάδα είχαν τις περισσότερες διεθνείς αφίξεις το α’ 6μηνο – Στα 10,3 εκατ. το σύνολο

Damavand: Οι μετοχικές ανακατατάξεις, οι νέοι επενδυτές και οι επιδόσεις (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version