search icon

Ναυτιλία

Γιώργος Προκοπίου: «Πώς να τιμωρήσεις κάποιον για καύσιμα… που δεν υπάρχουν;»

Οι καθαρές θέσεις του Έλληνα εφοπλιστή στη Bahri Week του Ντουμπάι για τον ΙΜΟ, τον “shadow fleet”, το κόστος των κανονισμών και τον ρόλο της ειρήνης στο παγκόσμιο εμπόριο

Τέσσερις κεντρικές αλήθειες για το μέλλον της ναυτιλίας ανέδειξε  ο Γιώργος Προκοπίου στο πλαίσιο της Bahri Week στο Ντουμπάι  στη διάρκεια του  Capital Link Forum που διοργάνωσαν ο Νίκος και η Όλγα Μπορνόζη. Πιο συγκεκριμένα;

Η ομιλία του Προκοπίου ήταν ένα κάλεσμα για λογική, μετριοπάθεια και πραγματισμό, την ώρα που ο κλάδος καλείται να διαχειριστεί τεχνολογικές αλλαγές, γεωπολιτικές αναταράξεις και οικονομικές αβεβαιότητες.

Αναφερόμενος στην απόφαση του ΙΜΟ να αναβάλει για έναν χρόνο τη ψήφιση του νέου πλαισίου μηδενικών εκπομπών, ο κος Προκοπίου δήλωσε πως η κατάληξη αυτή ήταν αναμενόμενη: «Ήμουν βέβαιος ότι δεν θα περάσει. Είναι παράλογο να επιβάλλεις ποινές επειδή δεν χρησιμοποιούνται καύσιμα τα οποία στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν ακόμη.»

Ο ίδιος εξήγησε ότι η πράσινη μετάβαση είναι μια αναγκαιότητα, αλλά δεν μπορεί να γίνεται χωρίς τεχνολογική βάση και χωρίς ρεαλισμό: «Δεν είμαστε κατασκευαστές μηχανών ή ναυπηγεία. Είμαστε χρήστες, σαν τους οδηγούς ταξί της θάλασσας. Τα καύσιμα τα φτιάχνουν οι ενεργειακές εταιρείες – δεν μπορεί να ζητείται από εμάς να λύσουμε μόνοι μας το πρόβλημα.»

Αναλύοντας το οικονομικό σκέλος των νέων περιβαλλοντικών πολιτικών, ο Προκοπίου μίλησε με αριθμούς:

Ένα σύγχρονο Suezmax κοστίζει 75–80 εκατ. δολάρια. Με βάση το Net Zero Framework, η πλοιοκτησία αυτού του πλοίου μπορεί να επιβαρυνθεί με 240 εκατ. δολάρια σε πρόστιμα στη διάρκεια ζωής του.

«Τέτοιες επιβαρύνσεις δεν μπορεί να τις αντέξει κανείς. Τελικά θα τις πληρώσει ο καταναλωτής, με αποτέλεσμα μεγαλύτερο πληθωρισμό και μείωση του βιοτικού επιπέδου» είπε.

Επεσήμανε επίσης ότι η ναυτιλία ευθύνεται μόλις για το 2,5% της παγκόσμιας ρύπανσης:«Γιατί δεν ξεκινάμε από το υπόλοιπο 97,5%;»

Στη συνέχεια παρουσίασε την προσέγγιση των οικογενειακών ναυτιλιακών εταιρειών:

«Είμαστε οικογενειακή επιχείρηση. Θέλουμε ένα καλύτερο περιβάλλον για τα παιδιά και τα εγγόνια μας. Αλλά οφείλουμε να προχωράμε με ό,τι είναι δυνατό, όχι με ό,τι είναι απλώς επιθυμητό.»

Από τα πιο δυνατά σημεία της ομιλίας του ήταν η σύνδεση της ναυτιλίας με την παγκόσμια σταθερότητα: «Όταν επικρατεί ειρήνη, το εμπόριο αναπτύσσεται και το επίπεδο ζωής ανεβαίνει. Το 90% της παγκοσμιοποίησης γίνεται μέσω της ναυτιλίας. Η ειρήνη είναι το θεμέλιο της ευημερίας.»

Αναφερόμενος στα γεωπολιτικά ρίσκα, σημείωσε: «Κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει αύριο. Αλλά αν πρέπει να ποντάρουμε σε κάτι, ας ποντάρουμε στην ειρήνη, όχι στον πόλεμο.»

Ο κος Προκοπίου έριξε φως και στο θέμα των πλοίων που λειτουργούν υπό κυρώσεις: «Ο όρος ‘dark fleet’ είναι παραπλανητικός. Δεν είναι σκοτεινή· είναι μια παράλληλη αγορά που κινείται με εντελώς διαφορετικό κόστος. Αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, καταλήγουμε να της προσφέρουμε φθηνότερη μεταφορά.»

Η θέση του ήταν καθαρή: η κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί, καθώς στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και αυξάνει τους κινδύνους για τη διεθνή ασφάλεια και το περιβάλλον.

Αναφερόμενος στο μέλλον των ναυπηγήσεων εξήγησε: «Τα ναυπηγεία είναι πλήρη μέχρι το 2029. Ποιος μπορεί να προβλέψει την αγορά τέσσερα χρόνια μπροστά; Μια οικονομική κρίση ή λάθος δασμολογικές πολιτικές μπορούν να τα ανατρέψουν όλα.» Παρόλα αυτά, τόνισε την αξία των νεότερων πλοίων: «Κάθε νέο πλοίο είναι σημαντικά πιο αποδοτικό. Η εξοικονόμηση 30–35% στα καύσιμα είναι τεράστιο πλεονέκτημα.»

Διαβάστε ακόμη

Καιρός: Σε υψηλά για την εποχή επίπεδα η θερμοκρασία Πού θα βρέξει (vid)

Το Bitcoin διαγράφει τα κέρδη όλου του έτους Εντείνεται η πτώση της αγοράς κρυπτονομισμάτων (γραφήματα)

Επέτειος Πολυτεχνείου: Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις Ποιοι σταθμοί του μετρό θα κλείσουν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version