Την υπεροχή της Κίνας στο παγκόσμιο εμπόριο και τον κομβικής σημασίας ρόλος της στην ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας υπογράμμισε ο Κινέζος πρέσβης Fang Qiu στέλνοντας από την καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας, τον Πειραιά, μήνυμα για την επερχόμενη λαίλαπα δασμών που προτίθεται να επιβάλλει ο Ντόναλντ Τραμπ.
Μιλώντας στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς ο Κινέζος πρέσβης εστίασε και στο σφιχταγκάλιασμα που υπάρχει μεταξύ της Κίνας και της Ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας καταδεικνύοντας το γεγονός η μεγάλη ανάπτυξη της Ναυτιλίας τον 21ο αιώνα οφείλεται ξεκάθαρα στις σχέσεις της με την Κίνα. Μάλιστα προσκάλεσε τους Έλληνες πλοιοκτήτες “να μεταφέρουν περισσότερες κινεζικές εισαγωγές και εξαγωγές εμπορευμάτων” και εξήγησε ότι η ζήτηση για εισαγωγές και εξαγωγές στην Κίνα είναι τεράστια και συνεχώς αυξάνεται: “Το 2024, ο όγκος του εμπορίου ανήλθε σε 5,6 δισεκατομμύρια τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 30% περίπου του παγκόσμιου όγκου εμπορίου”.
Όπως επεσήμανε, “ανεξαρτήτως των διεθνών εξελίξεων, οι δύο χώρες έχουν τηρήσει πάντα τις αρχές του αμοιβαίου σεβασμού, της ισότητας, της αμοιβαίας ωφέλειας και της συνεργασίας με κοινά οφέλη, επιτυγχάνοντας ουσιαστικά αποτελέσματα για τα δύο έθνη”. Μήνυμα ξεκάθαρο με τη γλώσσα της διπλωματίας του Fang Qiu.
Στη συνέχεια παρέθεσε τα στοιχεία:
1. Το 2024, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 217 νέα πλοία, συνολικής χωρητικότητας 18,12 εκατομμυρίων τόνων, στην Κίνα, αυξάνοντας κατά 88% την παραγγελία τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 68% των συνολικών παραγγελιών νέων πλοίων στην Ελλάδα.
2. Περισσότερο από το ήμισυ των εισαγωγών ενεργειακών, πετρελαϊκών και άλλων χύμα εμπορευμάτων από το εξωτερικό στην Κίνα, μεταφέρονται από τον ελληνικό στόλο.
3. Αξιοσημείωτο είναι ότι πέρυσι άνοιξε με επιτυχία το γραφείο της Ένωσης Τραπεζιτών και Οικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας στη Σαγκάη, ενδυναμώνοντας τις ανταλλαγές και τη συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας στο ναυτιλιακό τομέα.
4. Καλωσορίζουμε τους Έλληνες πλοιοκτήτες να μεταφέρουν περισσότερες κινεζικές εισαγωγές και εξαγωγές και είμαστε χαρούμενοι που βλέπουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη του εμπορίου Κίνας-Ελλάδας.
5. Αν και η Κίνα έχει εμπορικό πλεόνασμα με την Ελλάδα, γενικά, η ανισορροπία του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών οφείλεται σε διαρθρωτικούς παράγοντες, όπως οι διαφορές στο μέγεθος των οικονομιών, τον πλούτο των πόρων και την βιομηχανική δομή. Όπως γνωρίζουμε, η καταναλωτική αγορά της Κίνας είναι τεράστια. Η Κίνα ποτέ δεν επιδιώκει σκόπιμα εμπορικό πλεόνασμα. Ελπίζουμε να δούμε περισσότερα από τα εξαιρετικά προϊόντα της Ελλάδας να εισέρχονται στην κινεζική αγορά και ενθαρρύνουμε περισσότερους Κινέζους πολίτες να επισκεφτούν την Ελλάδα.
6. Η αύξηση των εξαγωγών στην Κίνα, η εξερεύνηση ανώτερων προϊόντων και η ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητας είναι το κλειδί για την επιτυχία. Πάρτε για παράδειγμα τη Χιλή, που από το 2017 εξάγει κεράσια στην Κίνα. Τα τελευταία επτά χρόνια, η παραγωγική ικανότητα κερασιών αυξάνεται συνεχώς, με εξαγωγές που έχουν αναπτυχθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 29%. Το Ιανουάριο του 2024, οι εξαγωγές κερασιών από τη Χιλή στην Κίνα απέφεραν έσοδα 4,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Γνωρίζω ότι η Ελλάδα παράγει εξαιρετικά κεράσια και ελπίζω να βλέπουμε περισσότερα ελληνικά κεράσια στα τραπέζια των Κινέζων στο μέλλον.
7. Η Ελλάδα κατέχει σχεδόν το 20% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου. Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας ηγούνται παγκοσμίως για 15 συνεχόμενα χρόνια. Η ναυπηγική στην Κίνα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως υψηλή σχέση κόστους-απόδοσης, μικρό χρόνο παράδοσης και προηγμένη τεχνολογία.
8. Η ζήτηση για εισαγωγές και εξαγωγές στην Κίνα είναι τεράστια και συνεχώς αυξάνεται. Το 2024, ο όγκος του εμπορίου ανήλθε σε 5,6 δισεκατομμύρια τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 30% περίπου του παγκόσμιου όγκου εμπορίου.
9. Η Κίνα διατηρεί τη θέση της ως η μεγαλύτερη χώρα στον εμπορικό τομέα για 8 συνεχόμενα χρόνια και έχει γίνει ο κύριος εμπορικός εταίρος περισσότερων από 150 χωρών και περιοχών παγκοσμίως.
10. Η Κίνα και η Ελλάδα έχουν ισχυρές συμπληρωματικότητες στους τομείς της ναυτιλίας και της ναυπηγικής, με ευρείες προοπτικές συνεργασίας.
Οι προτάσεις
Όπως τόνισε ο Κινέζος πρέσβης “για να ενισχύσουμε περαιτέρω τη συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας στη ναυτιλία, θα ήθελα να μοιραστώ μερικές προτάσεις:
Πρώτον, η Κίνα δεσμεύεται να στηρίξει την Ελλάδα στην ενίσχυση των ικανοτήτων της στον τομέα των ναυπηγείων και της ναυπήγησης, προσφέροντας χρηματοδοτική υποστήριξη σε Έλληνες πλοιοκτήτες για την κατασκευή πλοίων στην Κίνα. Επίσης, καλωσορίζουμε τους Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Εξαρτήματα πλοίων που κατασκευάζονται στην Ελλάδα θα εισέλθουν στην κινεζική αγορά, ενισχύοντας τη αμοιβαία ωφέλεια.
Δεύτερον, ας ενθαρρύνουμε την ενεργό συμμετοχή σε ναυτιλιακά φόρουμ και εκθέσεις που διοργανώνονται και στις δύο χώρες. Επίσης, καλωσορίζουμε τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που εξειδικεύονται στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, την ασφάλιση, τη διαιτησία και άλλες συναφείς υπηρεσίες να εγκατασταθούν στην Κίνα.
Τρίτον, η αντιμετώπιση των προκλήσεων της πράσινης μετάβασης στον τομέα της ναυτιλίας είναι επιτακτική. Μαζί, μπορούμε να προωθήσουμε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης εκπομπών, προωθώντας τη χρήση πράσινης ενέργειας. Ως υπεύθυνοι εταίροι στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, μπορούμε να οδηγήσουμε τον δρόμο προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Τέταρτον, πρέπει να ενισχύσουμε τη συνεργασία στην εκπαίδευση ναυτικών, να προωθήσουμε την εκπαίδευση ναυτικών, να ενισχύσουμε το πάθος της νεολαίας για το ναυτικό επαγγελματικό τομέα και να βοηθήσουμε τους νέους να βρουν θέσεις εργασίας και να ξεκινήσουν επιχειρήσεις στον τομέα της ναυτιλίας, εξασφαλίζοντας ότι η ναυτιλία Κίνας-Ελλάδας θα έχει άξιους διαδόχους.
Διαβάστε ακόμη
Blackstone: «Ξεφορτώνεται» assets της China Logistics έναντι $372 εκατ.
Σπίτι μου 2: Πώς μπορεί να διευρυνθούν οι δικαιούχοι και να αυξηθεί η διαθεσιμότητα ακινήτων
Ντουμπάι: O Ελον Μασκ θα κατασκευάσει υπόγειο αυτοκινητόδρομο (vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
