Σε αντίθεση με τις προηγούμενες προβλέψεις, η παγκόσμια ζήτηση για μαζούτ έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη άνοδο από το 2019, καθώς οι μακρύτερες διαδρομές για την αποφυγή της απειλής των Χούθι στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και η αύξηση του αριθμού των σκαφών του «σκιώδους στόλου» έχουν συμβάλει στην αύξηση της κατανάλωσης μαζούτ στη ναυτιλιακή βιομηχανία, σύμφωνα με αναλυτές που μίλησαν στο Reuters.
Οι πλοιοκτήτες έχουν εγκαταστήσει τα λεγόμενα «scrubbers» για να μειώσουν τις εκπομπές από τη χρήση μαζούτ, αντί να αυξήσουν σημαντικά τη χρήση ναυτιλιακού πετρελαίου και μαζούτ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (LSFO), σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου.
Γεωπολιτικοί κίνδυνοι – Παλαιότητα πλοίων
Τα τελευταία δύο χρόνια, η γεωπολιτική κατάσταση έχει επίσης συμβάλει στην αύξηση της ζήτησης για μαζούτ. Τα πλοία άρχισαν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα στα τέλη του 2023, εν μέσω των επιθέσεων των Χούθι κατά της εμπορικής ναυτιλίας. Αυτό έχει κάνει το ταξίδι μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στην Αφρική πολύ πιο μακρύ και απαιτεί μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων ανά ταξίδι.
Επιπλέον, ένας αυξανόμενος αριθμός πολύ παλαιών πλοίων εντάσσεται στον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» για τη μεταφορά πετρελαίου από Ρωσία, Ιράν και Βενεζουέλα και πετρελαϊκών προϊόντων. Αυτά τα δεξαμενόπλοια είναι αναποτελεσματικά και καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων.
Ο σκιώδης στόλος έχει επεκταθεί σημαντικά από το 2023, καθώς η Δύση απαγόρευσε τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, εκτός εάν η τιμή του είναι χαμηλότερη από ένα ανώτατο όριο.
Ο σκιώδης στόλος αντιπροσωπεύει περίπου το 17% όλων των δεξαμενόπλοιων που βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία στον ωκεανό, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών S&P Global Market Intelligence. Η μέση ηλικία των σκαφών του σκιώδους στόλου είναι περίπου 20 έτη, σε σύγκριση με 13 έτη για τον συνολικό παγκόσμιο στόλο πετρελαίου.
«Πολλά από αυτά τα σκάφη θα είναι ουσιαστικά σκουριασμένα κουτιά που είναι άνω των 15 και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και άνω των 20 ετών», δήλωσε ο Γιουτζίν Λίντελ της εταιρείας συμβούλων FGE στο Reuters.
Αυτά τα πετρελαιοφόρα πλοία είναι λιγότερο αποδοτικά σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμων και ταξιδεύουν σε μακρινές διαδρομές, γεγονός που αυξάνει περαιτέρω την κατανάλωση πετρελαίου, πρόσθεσε ο Λίντελ.
Επιπλέον, οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου της Μέσης Ανατολής, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, χρησιμοποιούν και εισάγουν αυξανόμενους όγκους πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, καθώς καίνε πετρέλαιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και επιδιώκουν να απελευθερώσουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους σε αργό πετρέλαιο για εξαγωγές.
Διαβάστε ακόμη
Το success story της Pandora – Αλλαγή σελίδας με γυναίκα CEO και νέα στρατηγική
Κυβέρνηση: Κωδικός συσπείρωση με «όπλο» τη νεολαία και «βατήρα» την επέτειο
Εφορία: Το 0,25% των οφειλετών κρατά στα χέρια του το 76% του χρέους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
