search icon

Ναυτιλία

Προκοπίου: Δεν χρειάζεται να περιμένουμε τον Τραμπ για να μας δείξει τον δρόμο της πράσινης μετάβασης

«Δεν μειώνονται οι εκπομπές με φόρους – αλλά με ρεαλισμό και τεχνολογία» - Ο Έλληνας εφοπλιστής στο Maritime Cyprus 2025 τάχθηκε υπέρ της ουσιαστικής δράσης και κατά των “φορολογικών τιμωριών”, υπογραμμίζοντας ότι οι λύσεις για το περιβάλλον περνούν από την τεχνική γνώση, όχι τη γραφειοκρατία

Φωτό Μηνάς Τσαμόπουλος

Με τον χαρακτηριστικό του ευθύ και παθιασμένο λόγο, ο Γιώργος Προκοπίου πήρε τον λόγο στο Maritime Cyprus 2025 Conference, θέτοντας στο επίκεντρο τη συζήτηση για την πραγματική μείωση των εκπομπών στη ναυτιλία και ασκώντας έντονη κριτική στο ενδεχόμενο νέων “πράσινων” φόρων.

«Με τη φορολογία και τα πρόστιμα δεν μειώνεις τις εκπομπές – απλώς μετατρέπεις τη ναυτιλία σε φοροεισπράκτορα», δήλωσε, αποσπώντας χειροκρότημα από το κοινό.

Ο κ. Προκοπίου υπενθύμισε ότι ήδη πριν από οκτώ χρόνια είχε προτείνει ένα απλό αλλά ουσιαστικό μέτρο: «Είχα πει τότε ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε από την επόμενη κιόλας μέρα να μειώνουμε τα αέρια του θερμοκηπίου, μειώνοντας την ταχύτητα των πλοίων κατά δύο κόμβους. Αυτό οδηγεί σχεδόν σε 50% μείωση, γιατί η απαιτούμενη ιπποδύναμη αυξάνεται εκθετικά με την ταχύτητα».

Παραδέχθηκε ότι τότε «το 80% του ακροατηρίου, κυρίως οι βορειοευρωπαίοι φίλοι μας, ήταν εναντίον μου», αλλά όπως είπε, «σήμερα βλέπουμε ότι όλες οι κλάσεις και οι νηογνώμονες εντάσσουν τη μείωση ταχύτητας στα βασικά τους μέτρα». «Τα ίδια τα ναυπηγεία πλέον μειώνουν τις ταχύτητες των πλοίων τους – αυτό που κάποτε ήταν “αιρετικό”, τώρα είναι η νέα πραγματικότητα», σχολίασε με νόημα.

Αναφερόμενος στη χάσμα μεταξύ ρεαλισμού και πολιτικής ρητορικής, ο Προκοπίου τόνισε: «Οι πολιτικοί υπόσχονται το επιθυμητό, γιατί ο ορίζοντάς τους είναι τέσσερις, πέντε ή έξι μήνες – όσο διαρκούν οι διαπραγματεύσεις τους. Εμείς, ως επιχειρηματίες και τεχνικοί άνθρωποι, πρέπει να μιλάμε μόνο για το εφικτό.»

Επεσήμανε ότι οι πλοιοκτήτες είναι οι πρώτοι που επιθυμούν καθαρότερη ναυτιλία, όχι από πολιτική σκοπιμότητα, αλλά γιατί η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου σημαίνει λιγότερη ρύπανση και μεγαλύτερη αποδοτικότητα. «Για πρώτη φορά, οι πλοιοκτήτες και οι περιβαλλοντoλόγοι έχουν κοινό στόχο: λιγότερη ρύπανση. Και αυτό εξαρτάται από το πόσο καύσιμο καίς και τι ποιότητας είναι αυτό το καύσιμο.»

Αναφερόμενος στις επενδύσεις του, ο κ. Προκοπίου αποκάλυψε: «Κάποιοι έχουν 15 πλοία υπό παραγγελία· εγώ έχω 103. Κι αυτό γιατί θέλουμε το καλύτερο που υπάρχει στην αγορά.»

Εξήγησε ότι οι παραγγελίες των νέων πλοίων φτάνουν πλέον μέχρι το 2029, γεγονός που δείχνει τον μακροπρόθεσμο χαρακτήρα της ναυπηγικής βιομηχανίας. «Αυτό είναι το καλύτερο που μπορούμε να παραδώσουμε σήμερα. Αλλά πρέπει να είμαστε ειλικρινείς – αυτό έχουμε, αυτό μπορούμε να δώσουμε μέσα σε τρία ή τέσσερα χρόνια.»

Στρέφοντας τα βέλη του στην ιδέα επιβολής φόρων εκπομπών μέσω του IMO, ο Έλληνας εφοπλιστής προειδοποίησε: «Με τη φορολόγηση και τα πρόστιμα δεν πετυχαίνεις λιγότερη ρύπανση. Γίνεσαι απλώς φοροεισπράκτορας.»

Υπενθύμισε ότι η ναυτιλία έχει δώσει στο παρελθόν μάχες γύρω από τη φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα (GRT): «Τότε αναρωτιόμασταν αν η φορολόγηση ανά GRT ήταν καλή ή κακή. Αυτό όμως είναι αστείο σε σχέση με αυτά που σχεδιάζονται σήμερα.»

Και προειδοποίησε τους ρυθμιστές: «Αν φτιάχνεις κανονισμούς που δεν μπορούν να εφαρμοστούν, τότε γελοιοποιείσαι – κι αυτό συνέβη ήδη με ανθρώπους που έφυγαν από τον IMO επειδή δεν είχαν επαφή με την πραγματικότητα.»

Ο Προκοπίου κάλεσε τους αρμόδιους να σταματήσουν τις άσκοπες ρυθμίσεις και να δώσουν προτεραιότητα στην πραγματική τεχνολογική πρόοδο: «Πρέπει να γίνει παύση. Δεν χρειάζεται να περιμένουμε τον Τραμπ για να μας δείξει τον δρόμο· εμείς οι ίδιοι πρέπει να τον χαράξουμε, γιατί ξέρουμε το αντικείμενό μας.»

Εξήρε την ανάγκη για ορθή τεχνική ανάλυση, αξιόπιστα δεδομένα και επένδυση στην τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα: «Το μέλλον είναι στη δέσμευση άνθρακα – όχι σε υγρή αλλά σε στερεή μορφή. Η παραγωγή, η μεταφορά, η αποθήκευση και οι μηχανές υπάρχουν. Αυτός είναι ο δρόμος. Τα υπόλοιπα είναι ιδέες του Ιουλίου Βερν».

Διαβάστε ακόμη

«Δώρο» οι φόροι τριών ετών σε όσους ανοίξουν σπίτια για ενοικίαση

Κυβέρνηση: Alert για Ταμείο Ανάκαμψης, καρφί για Τσίπρα και πρέσινγκ στις «Ζαχάροβες»

Αυστηρό μήνυμα Μητσοτάκη: Καμία παράταση για τα έργα του RRF – Κίνδυνος απώλειας πόρων αν δεν μπει …γκάζι στα εργοτάξια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version