search icon

Ναυτιλία

Σε πτωτική τροχιά η ναυλαγορά των φορτηγών πλοίων λόγω Κίνας και δασμών ΗΠΑ

Η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα από την Κίνα περιορίζεται, οδηγώντας σε κατάρρευση τον δείκτη BDI και τις ναύλα Capesize, την ώρα που η εμπορική πολιτική των ΗΠΑ προσθέτει αβεβαιότητα στην παγκόσμια ναυλαγορά

Σε περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας και επιβραδυνόμενης παγκόσμιας ζήτησης για πρώτες ύλες, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου καταγράφει αισθητή πτώση, με επίκεντρο τα πλοία κατηγορίας Capesize. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του Νίκου Ταγκούλη από τον ναυλομεσιτικό οίκο INTERMODAL, ο Baltic Dry Index έχει υποχωρήσει κατά 28% από τα μέσα Ιουνίου, αντανακλώντας τις πιέσεις που δέχεται ο κλάδος λόγω της μείωσης των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, αλλά και εν όψει των πιθανών νέων δασμών από τις ΗΠΑ.

Πτώση του BDI και η κατάρρευση των Capesize

Ο Baltic Dry Index βρέθηκε στα επίπεδα των 1.431 μονάδων, σημειώνοντας πτώση 28% από τα μέσα Ιουνίου. Η μεγαλύτερη πίεση προέρχεται από την αγορά Capesize, με τον σχετικό δείκτη (BCI) να έχει μειωθεί πάνω από 50%, από τις 3.731 μονάδες στις 1.825.

Η υποχώρηση αυτή αντικατοπτρίζει την πτώση στη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, τα δύο βασικά φορτία των Capesize, που επηρεάζονται έντονα από τη μείωση των εισαγωγών της Κίνας.

Η αγορά σιδηρομεταλλεύματος, που αντιστοιχεί σε πάνω από 70% των φορτίων των Capesize, παραμένει στενά συνδεδεμένη με την κινεζική ζήτηση. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέα παγκοσμίως, απορροφώντας πάνω από τα ¾ των παγκόσμιων ροών.

Η μείωση της ζήτησης σχετίζεται με:

Οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος προβλέπεται να μειωθούν κατά 3% το 2025, ενώ οι παγκόσμιες εισαγωγές θα υποχωρήσουν κατά 2%.

Παρόμοια πτωτική τάση παρατηρείται και στο διεθνές εμπόριο άνθρακα, με την παγκόσμια θαλάσσια διακίνηση να προβλέπεται να μειωθεί κατά 6% το 2025. Οι κινεζικές εισαγωγές αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 11%, κυρίως λόγω:

Μέσα στο ζοφερό αυτό τοπίο, το θαλάσσιο εμπόριο βωξίτη αναδεικνύεται ως θετική εξέλιξη. Αναμένεται αύξηση κατά 19% σε ετήσια βάση το 2025, με κινητήριο δύναμη την αυξημένη ζήτηση από την Κίνα, λόγω της ισχυρής παραγωγής αλουμινίου, που στηρίζεται από:

Η Κίνα, παρά τη δική της παραγωγή, αναμένεται να εισάγει 194 εκατ. τόνους βωξίτη (+22% ετησίως), καλύπτοντας το 87% των παγκόσμιων εισαγωγών.

Επιπλέον, η αυξημένη μεταφορά από Γουινέα προς Κίνα, σε σχέση με τη συντομότερη διαδρομή Αυστραλία–Κίνα, αυξάνει σημαντικά τη ζήτηση σε τόνο-μίλια, προσφέροντας στήριξη στο Capesize segment.

Ο στόλος των Capesize αριθμεί 2.046 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 404 εκατ. dwt, αυξημένος κατά 1,3% ετησίως. Ο μέσος όρος ηλικίας φτάνει πλέον τα 11,67 έτη, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία από το 2017.

Το orderbook αριθμεί 165 πλοία (36,2 εκατ. dwt), καλύπτοντας περίπου το 9% του στόλου, το υψηλότερο ποσοστό από το 2021. Ωστόσο, παραμένει κάτω από τον μέσο όρο 15ετίας (22,6%).

Η δραστηριότητα διάλυσης είναι περιορισμένη, με μόλις 3 Capesize πλοία (0,61m dwt) να έχουν οδηγηθεί σε scrap το 2025. Για το 2024, είχαν διαλυθεί μόλις 5 πλοία (0,85m dwt), ενώ το 2020 ο αριθμός είχε φτάσει τα 49 πλοία (11,4m dwt).

Οι spot ναύλοι στα Capesize (Capesize 5TC) έχουν υποχωρήσει στα $14.521/ημέρα, σημειώνοντας πτώση πάνω από 50% από την κορύφωσή τους στα μέσα Ιουνίου (~$31.000/ημέρα) και 40% χαμηλότερα από τον μέσο όρο του Ιουνίου.

Η εικόνα αυτή καταδεικνύει την εύθραυστη κατάσταση της αγοράς και την πίεση που δέχονται οι πλοιοκτήτες.

Οι δασμοί των ΗΠΑ στο μικροσκόπιο

Η αβεβαιότητα εντείνεται από τις εξελίξεις στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ. Η προσωρινή αναστολή των αυξημένων δασμών λήγει αύριο, με τον Πρόεδρο Τραμπ να ανακοινώνει νέες αυξημένες τιμές δασμών από την 1η Αυγούστου, αφήνοντας όμως ανοιχτό παράθυρο για διαπραγματεύσεις.

Ενδεχόμενη επιβολή δασμών σε βασικά εμπορεύματα, όπως ο χάλυβας και το αλουμίνιο, ενδέχεται να επηρεάσει την παγκόσμια ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές και να επιβαρύνει περαιτέρω την ήδη πιεσμένη ναυλαγορά..

Η ναυλαγορά Capesize κινείται σε τεντωμένο σχοινί, με το σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα να καταγράφουν πτωτικές τάσεις και το εμπόριο βωξίτη να λειτουργεί ως προσωρινό αντίβαρο. Η μελλοντική πορεία εξαρτάται από την ανάκαμψη της κινεζικής βιομηχανικής δραστηριότητας και τις γεωπολιτικές ισορροπίες, με τους δασμούς των ΗΠΑ να αποτελούν καταλύτη για τις εξελίξεις στην παγκόσμια ναυτιλία.

Διαβάστε ακόμη 

Πρόστιμο £21 εκατ. σε βρετανική ψηφιακή τράπεζα – Δέχθηκε πελάτες με διεύθυνση… Μπάκιγχαμ και Ντάουνινγκ Στριτ 10

Μύκονος: Ραντεβού τον Σεπτέμβρη με… νέα σφυριά για βίλες και οικόπεδα (pics)

Κώστας Γεράρδος: Οι νέες επενδύσεις που χτίζουν το «ΠΛΑΙΣΙΟ του μέλλοντος» και η υπέρβαση του μισού δισ.

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version