search icon

Οικονομία

Μπαράζ ανατιμήσεων από χονδρεμπόρους και σούπερ μάρκετ – Χαρακτηριστικά παραδείγματα

Ιδίως σε τρόφιμα, οι ανατιμήσεις φθάνουν σε διψήφιο ποσοστό - Τι απαντούν στο newmoney στελέχη σούπερ μάρκετ

Την ευκαιρία για να προβούν σε ανατιμήσεις σε σειρά βασικών αγαθών αυξάνοντας τα περιθώρια κέρδους τους βρήκαν σούπερ μάρκετ και χονδρέμποροι με την επιβολή του δεύτερου lockdown. Σε πολλά προϊόντα, ιδίως σε τρόφιμα, οι ανατιμήσεις φθάνουν σε διψήφιο ποσοστό και δεν μπορούν να συνδεθούν με καμία άλλη αιτία πέραν της αυξημένης ζήτησης που υπολόγιζαν οι παράγοντες της αγοράς όταν πλέον διαφαίνονταν ότι η χώρα θα όδευε προς νέα αναστολή δραστηριοτήτων για να περιοριστεί η πανδημία.

Ένα συμπέρασμα που προκύπτει αβίαστα βλέποντας κανείς την εξέλιξη των τιμών σε βασικά αγαθά μέσα απ’ το επίσημο παρατηρητήριο τιμών του υπ. Ανάπτυξης. Και αυτό καθώς μέσα σε ένα βράδυ επιβλήθηκε ένα μπαράζ ανατιμήσεων, το οποίο βέβαια ένοιωσαν οι καταναλωτές στα πορτοφόλια τους! Μία προφανής επίδειξη δύναμης από προμηθευτές και σούπερ μάρκετ που πλέον έχουν «μαζέψει» την αγορά…

Πάμε να δούμε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα για το πώς εξελίχθηκαν οι τιμές την περασμένη εβδομάδα σε κάποια βασικά προϊόντα, από τρόφιμα, καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής, τα οποία επιλέξαμε κατά τύχη. Διευκρινίζεται ότι πρόκειται για τη μέση τιμή ενός προϊόντος με βάση τις τιμές που υποχρεωτικά κοινοποιούν πλέον στο Υπ. Ανάπτυξης όλες οι αλυσίδες λιανικής με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα

«Μπαλάκι»

Στελέχη σούπερ μάρκετ με τα οποία επικοινώνησε το newmoney έλεγαν ότι ανατιμήσεις που παρατηρούνται σε κάποια προϊόντα αφορούν όλη την αλυσίδα παραγωγής, εφοδιασμού και πωλήσεων και ότι σε ένα βαθμό γι αυτό ευθύνεται η απόφαση πολλών βιομηχανιών να τερματίσουν προωθητικές ενέργειες και προσφορές.

«Εμείς τιμές δεν αλλάξαμε. Με τις ίδιες τιμές προ κορωνοϊού πορευόμαστε τηρώντας και μία υπεύθυνη στάση. Τώρα γιατί υπάρχουν αυξήσεις στο τελικό ράφι νομίζω ότι δεν είναι δύσκολο να το αντιληφθεί κανείς», σχολίαζε απ’ την πλευρά του στέλεχος γνωστής βιομηχανίας τροφίμων που όμως δεν θέλει να κατονομαστεί για ευνόητους λόγους. Ο ίδιος μάλιστα εξηγεί ότι οι βιομηχανίες δεν μπορούν να επηρεάσουν οποιαδήποτε δραματική αλλαγή στις τελικές τιμές των προϊόντων μιας που η δική τους τιμολόγηση συνήθως γίνεται μήνες πριν και όχι την ώρα που γίνεται ένα ξαφνικό γεγονός.

Το πρώτο «κύμα»

Η χώρα πάντως είχε βιώσει ένα κύμα ανατιμήσεων με το πρώτο lockdown. Τότε, σύμφωνα με μετρήσεις που έγιναν από εταιρείες συμβούλων προέκυψε πως οι ανατιμήσεις σε κάποια βασικά τυποποιημένα είδη «αιχμής» κινήθηκαν μεταξύ 5% και 8%.

Ακόμα μεγαλύτερες ήταν οι αυξήσεις την περασμένη άνοιξη στα φρούτα, λαχανικά και κρέατα. Ιδίως στα φρούτα, για τα οποία υπήρχε μεγάλη ζήτηση και απ’ το εξωτερικό, όπως τα πορτοκάλια οι τιμές είχαν αυξηθεί στο ράφι μέχρι το Μάιο ως και 50%.

Η χονδρική

Σήμερα στη χονδρική αυξήσεις καταγράφονται κυρίως στα λαχανικά, όπως φαίνεται απ’ το ημερήσιο δελτίο τιμών του Οργανισμού Κεντρικής Αγοράς Αθηνών.

Έτσι τα κολοκυθάκια για παράδειγμα, που στα σούπερ μάρκετ πωλούνται με μέση τιμή 1,4 ευρώ με βάση το παρατηρητήριο τιμών του υπ. Ανάπτυξης, είχαν επικρατούσα τιμή στην χονδρική της Κεντρικής Αγοράς την περασμένη Δευτέρα τα 0,70 ευρώ. Πέρυσι την ίδια ακριβώς μέρα η επικρατούσα τιμή ήταν 0,60 ευρώ το κιλό.

Τα κουνουπίδια φέτος έχουν διπλάσια τιμή στη χονδρική, 1,2 ευρώ. Διπλάσια η τιμή και για τις χοντρές πιπεριές, επίσης στο 1,2 ευρώ. Στο 1,5 ευρώ είναι οι κόκκινες πιπεριές, από 0,80 ευρώ πέρυσι. Τα μπρόκολα κινούνται στο 1,2 ευρώ από 0,80 ευρώ που ήταν πέρυσι. Τα λάχανα, μαρούλια είναι αυξημένα κατά 5 λεπτά από πέρυσι (0,25 ευρώ και 0,30 ευρώ αντίστοιχα). Οι τομάτες στο 1,2 ευρώ από 1 ευρώ πέρυσι κοκ

Στα κρέατα σημαντικά αυξημένες σε σχέση με πέρυσι τέτοια εποχή είναι οι τιμές στα κατσίκια γάλακτος (7,2 ευρώ το κιλό από 6,2 – 6,5 ευρώ) και στα γιδοπρόβατα (4,2 ευρώ από 2,5 – 3,7 ευρώ).

Exit mobile version