search icon

Οικονομία

Handelsblatt για Ελλάδα: Ύφεση έως 15% φέτος – Απώλειες 2,5 δισ. από ιδιωτικοποιήσεις

O Covid-19 ανατρέπει τα σχέδια, καθώς, στην καλύτερη περίπτωση, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να είναι στα €300 εκατ. φέτος, γράφει η εφημερίδα - Η φετινή θα ήταν μια εκπληκτική χρονιά για την Ελλάδα, επισημαίνει

Η φετινή θα ήταν μια εκπληκτική χρονιά για την Ελλάδα, ωστόσο ο κορωνοϊός ανατρέπει κάθε σχέδιο, αναφέρει δημοσίευμα στην ηλεκτρονική έκδοση της γερμανικής Handelsblatt με τίτλο «Ο κορωνοϊός ακυρώνει τα σχέδια της Αθήνας για ιδιωτικοποιήσεις».

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, έλπιζε να αντλήσει 2,5 δισ. ευρώ το 2020 από ιδιωτικοποιήσεις. Θα ήταν το μεγαλύτερο ποσό από την έναρξη του προγράμματος το 2011.

Ωστόσο, ο Covid-19 ανατρέπει τα σχέδια, καθώς, στην καλύτερη περίπτωση, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να είναι στα 300 εκατ. ευρώ φέτος.

Ο προϋπολογισμός δεν θα τηρηθεί πλέον: οι αναλυτές εκτιμούν ότι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της Ελλάδας θα μειωθεί κατά 5% έως 15% ως αποτέλεσμα της ύφεσης και ότι τα φορολογικά έσοδα θα καταρρεύσουν.

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση πρέπει να ξοδέψει δεκάδες δισεκατομμύρια για έκτακτα επιδόματα και για την υποστήριξη των ευάλωτων επιχειρήσεων. Αρα η απώλεια των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις είναι ιδιαίτερα σοβαρή.

Όπως σχολιάζει η εφημερίδα, δεν είναι το πρώτο πισωγύρισμα για τα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας. Το 2011, η τότε κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου είχε παρουσιάσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα πωλήσεων που προέβλεπε ιδιωτικοποιήσεις 50 δισ. ευρώ εντός πενταετίας. Γρήγορα αποδείχθηκε ουτοπικό. Μέχρι το 2015 μόνο 3,2 δισ. ευρώ είχαν μπει στα ταμεία και μέχρι σήμερα τα έσοδα ανέρχονται συνολικά στα 9 δισ. ευρώ. Εξ αυτών το 1,2 δισ. εισπράχθηκε πέρυσι.

Οι αιτίες που καθυστέρησαν τα σχέδια, πολλές: νομικά κωλύματα, γραφειοκρατία, έλλειψη αγοραστών κατά τα χρόνια της ελληνικής κρίσης, αλλά και πολιτικά εμπόδια, καθώς δεν υπήρχε προθυμία να ιδιωτικοποιηθούν κρατικά ελεγχόμενες επιχειρήσεις που έπαιζαν βαρύνοντα ρόλο στο πελατειακό ελληνικό σύστημα.

Ο σημερινός, συντηρητικός πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, που ανέλαβε τον Ιούλιο του 2019, θέλει να σπάσει αυτή την παράδοση. Ως πρώην συνεργάτης της Chase και της εταιρείας συμβούλων McKinsey είναι ένθερμος υποστηρικτής των ιδιωτικοποιήσεων.

Το πρόγραμμα θα έκανε μεγάλη πρόοδο το 2020 με το πλάνο να περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομους, εταιρείες παροχής ενέργειας, μαρίνες, μια πετρελαϊκή, ακίνητα, λιμάνια: περίπου 10 πρότζεκτ είχαν σχεδιαστεί για φέτος από το ΤΑΙΠΕΔ. Και μετά ήρθε ο κορωνοϊός. Η πανδημία παρέλυσε την οικονομία και τους επενδυτές.

Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να τελειώνει ειδικά με ένα θέμα: την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Η πώληση του πακέτου προηγουμένως φάνταζε ως πετράδι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Η πώληση των μετοχών θα έφερναν έσοδα άνω του ενός δισ., δηλ. σχεδόν το 50% των εσόδων που αναμένονταν για φέτος.

Μέχρι στιγμής, το κράτος έχει το 55% των μετοχών του ΔΑΑ. Η γερμανική AviAlliance έχει το 40% και το καναδικό fund PSP Investments βρίσκεται από πίσω. Ενα 5% κατέχει ο Όμιλος Κοπελούζου.

Ο ΔΑΑ είχε κέρδη ακόμα και μέσα στην οικονομική κρίση του 2009. Το 2018 κατάφερε να έχει κέρδη Ebitda 325,5 εκατ. ευρώ και πωλήσεις 479 εκατ. ευρώ.

Αρα δεν αποτελεί έκπληξη το τεράστιο ενδιαφέρον από επενδυτές: υπήρχαν δέκα ενδιαφερόμενοι, συμπεριλαμβανομένης και της AviAlliance. Οι ενδιαφερόμενοι θα έπρεπε να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές εντός του β’ τριμήνου του τρέχοντος έτους.

Τώρα κάτι τέτοιο έχει βγει από το κάδρο και η εικόνα έχει αλλάξει δραματικά: τον Μάρτιο η επιβατική κίνηση στην Αθήνα μειώθηκε κατά 61,3% έναντι της περσινής χρονιάς.

Exit mobile version