search icon

Οικονομία

Ηλεκτρονικές συναλλαγές: Δεύτερες σκέψεις για πλαφόν 20% αντί 30%

Τέλος οι χάρτινες αποδείξεις για όσους απαλλάσσονται από τις e-πληρωμές

Σε αλλαγές στα απαιτούμενα όρια ηλεκτρονικών συναλλαγών προσανατολίζεται η κυβέρνηση, πριν ή και μετά την κατάθεση του φορολογικού νομοσχεδίου.  Για τον λόγο αυτόν μάλιστα, ενδεχομένως να καθυστερήσει και η -προγραμματισμένη για σήμερα ή αύριο- ανάρτηση των σχετικών διατάξεων προς δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΝΜ, στο υπό δημοσιοποίηση σχέδιο νόμου:

1.  Όσοι εξαιρούνται από την υποχρέωση ηλεκτρονικών συναλλαγών, θα απαλλάσσονται επίσης και από την υποχρέωση φύλαξης και προσκόμισης χάρτινων αποδείξεων.

Σε τέτοια περίπτωση, φορολογούμενοι που θα απαλλάσσονται από το μέτρο συλλογής αποδείξεων θα είναι: φορολογούμενοι άνω των 70 ετών, άτομα με ποσοστά αναπηρίας 80% και άνω, άτομα που βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι υπηρετούντες τη στρατιωτική τους θητεία, κάτοικοι χωριών κάτω των 500 κατοίκων και νησιών κάτω των 3.100 κατοίκων (πλην τουριστικών περιοχών), δημόσιοι υπάλληλοι και στρατιωτικοί που υπηρετούν στο εξωτερικό, οι διαμένοντες σε οίκους ευγηρίας, οι τρόφιμοι σωφρονιστικών ή ψυχιατρικών καταστημάτων, κάτοικοι εξωτερικού, πρόσφυγες κ.ά.

Για τέτοιες περιπτώσεις, η νομοθεσία προέβλεπε ότι αν και απαλλάσσονταν από ηλεκτρονικές συναλλαγές, «υποχρεούνται σε προσκόμιση αποδείξεων», γεγονός  που δημιουργούσε και μεγάλα προβλήματα σε ανάπηρους, κατάκοιτους, κατοίκους ορεινών χωριών ή νησιών της άγονης γραμμής, ιδιαιτέρως δε στους κληρονόμους τους σε περίπτωση θανάτου τους.

2.  Εντόνως απασχολεί η επιβολή υποχρέωσης για ηλεκτρονικές δαπάνες τουλάχιστον 30% και από το 1ο ευρώ, για τα χαμηλά εισοδήματα και ειδικά για τις περιπτώσεις με τεκμαρτά εισοδήματα (πχ άνεργοι ή ημιαπασχολούμενοι με εισοδήματα κάτω των 6.000 ευρώ αλλά τεκμήρια διαβίωσης άνω των 9.550 ευρώ υποχρεούνται σε ηλεκτρονικές δαπάνες τουλάχιστον 50% του εισοδήματός τους χωρίς να προσμετρώνται άλλες δαπάνες ενοικίου ή στεγαστικού δανείου, πληρωμές φόρων κλπ).

3.  Σε συζήτηση μπαίνει όμως και το 30%, προκειμένου να μειωθεί σε 20% ενδεχομένως -ή να επιβάλλεται κλιμακωτά- εξέλιξη που δεν θα πιέζει ιδιαίτερα τα ασθενέστερα εισοδηματικά στρώματα, χωρίς να μειώσει ιδιαίτερα την δυναμική του μέτρου στην αγορά.

Στον προβληματισμό αυτόν φαίνεται να συνέτεινε ιδιαίτερα και η παρέμβαση της ΠΟΜΙΔΑ, η οποία σε επιστολή της προς τον Χρήστο Σταϊκούρα επισημαίνει ότι «η αθροιστική φορολόγηση των μισθωμάτων της «μεσαίας τάξης» με συντελεστή 35-45%, με εισφορά αλληλεγγύης έως και 10%, με ετήσιο ΕΝΦΙΑ και με το συμπληρωματικό του φόρο ο οποίος επιβάλλεται κυρίως σε απρόσοδα ακίνητα, χωρίς κανένα όριο προς τα επάνω, αλλά και σειρά από άλλους πολυποίκιλους φόρους και κάθε είδους τέλη, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά κλπ., έχει συνολικά δημευτικό χαρακτήρα, «τα παίρνει όλα» κυριολεκτικά, με αποτέλεσμα να μην  απομένει διαθέσιμο εισόδημα της τάξης του 30% που αξιώνετε  να δαπανηθεί μέσω του τραπεζικού συστήματος».

Σε ένα ακραίο –αλλά υπαρκτό- παράδειγμα, ιδιοκτήτης μεγάλου ακινήτου που λαμβάνει ετήσιο εισόδημα από ενοίκια 60.000 ευρώ, υποχρεούται σε ηλεκτρονικές δαπάνες 18.000 ευρώ (30%) ενώ την ίδια στιγμή, το ίδιο άτομο και για το ίδιο ακίνητο, πιθανόν να πληρώνει σε φόρους και μόνον τα 44.000 από όσα βγάζει (21.100 ευρώ σε φορο εισοδήματος, 2.880 εισφορά αλληλεγγύης και 20.000 σε ΕΝΦΙΑ και συμπληρωματικό φόρο). Στην περίπτωση αυτή, η εφορία απαιτεί να δαπανά 44.000 + 18.000 = 62.000 ευρώ το χρόνο, ενώ το εισόδημα δεν ξεπερνά τα 60.000 ευρώ.

Exit mobile version