search icon

Οικονομία

Καραμανλής: Προκαταρκτικές συζητήσεις στις Βρυξέλλες για το Πάτρα-Πύργος

Τα ντεσού και οι προβληματισμοί της αγοράς για τον νέο σχεδιασμό - Στο υπουργείο εκτιμούν ότι δεν θα προλάβει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023

Με μικρό καλάθι προσέρχεται σήμερα στο Συμβούλιο Υπουργών Mεταφορών στις Βρυξέλλες, ο κ. Κώστας Καραμανλής για να δώσει το σήμα για την αλλαγή σχεδιασμού της κυβέρνησης για το Πάτρα-Πύργος.

Το εμβληματικό οδικό έργο, για το οποίο άφησε βαριά τη σκιά του ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω του τεμαχισμού του σε οκτώ εργολαβίες, πάγωσε ο υπουργός αμέσως μετά τις εκλογές και εξελίσσεται πλέον σε γόρδιο δεσμό με απρόβλεπτο τέλος.

Με κυρίαρχο επιχείρημα ότι ο σχεδιασμός του αποτελεί ωρολογιακή βόμβα, στο υπουργείο εκτιμούν ότι δεν θα προλάβει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023 για να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ με κίνδυνο να επιβαρύνει εθνικούς πόρους για να τελειώσει.

Το εναλλακτικό σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει να προσδεθεί στο άρμα της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, από την οποία βγήκε το 2013 κατά την επανεκκίνηση των αυτοκινητόδρομων, μία επιλογή που θεωρείται η πιο ασφαλής για να μην χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση.

Τα επιχειρήματα του υπουργείου ενισχύονται από το γεγονός ότι σήμερα συμβάσεις υπάρχουν για τις έξι από τις 8 εργολαβίες καθώς οι άλλες δύο παραμένουν μπλοκαρισμένες και ότι η ζημία που θα προκληθεί από το δημόσιο από ένα ημιτελές έργο θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το να προχωρήσει στον επανασχεδιασμό του και σε αποζημίωση των αναδόχων. Στο υπουργείο έχουν πολλά παραδείγματα αντίστοιχων έργων –φαντασμάτων με πλέον πρόσφατο το Άκτιο Αμβρακία.

Στην αγορά των κατασκευών υπάρχουν πάντως πολλές επιφυλάξεις για την τύχη του εγχειρήματος.

Αφενός γιατί η Κομισιόν βρίσκεται σε στάδιο «αλλαγής φρουράς», πράγμα που σημαίνει ότι σαφή στάση δεν μπορεί να πάρει αυτή την περίοδο, αφετέρου γιατί το υπουργείο πρέπει να πείσει με ισχυρά επιχειρήματα τις Βρυξέλλες για το νέο σχεδιασμό. Επιπλέον στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου εκφράζουν φόβους σχετικά με το χρόνο που θα πάρει για να εγκριθεί η αναθεώρηση του έργου.

Ως παράδειγμα φέρνουν το νότιο τμήμα του Ε65, το οποίο για να εγκριθεί από την Κομισιόν χρειάστηκαν 2,5 χρόνια. Εάν οι χρόνοι αυτοί επαναληφθούν και στο Πάτρα-Πύργος το έργο έχει χαθεί.

Η τοπική κοινωνία εμφανίζεται ανάστατη από την ανατροπή του σχεδιασμού και ίσως αυτό εξηγεί και την χθεσινοβραδινή ανακοίνωση του υπουργείου για την υπογραφή AMOU μεταξύ των υπουργείων Υποδομών και Πολιτισμού για την συνέχιση των αρχαιολογικών ανασκαφών.

Πρόκειται για μια τυπική διαδικασία για να συνεχιστούν οι αρχαιολογικές εργασίες που σίγουρα δεν μεταβάλλει τις εξελίξεις στο έργο. Στο υπουργείο τονίζουν μάλιστα ότι οι εργασίες αυτές είναι αναγκαίες όποια λύση και αν επιλεγεί.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Αυγούστου ο κ. Καραμανλής επικύρωσε την απόφαση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων με την οποία ο κ. Καλογρίτσας κηρύχθηκε έκπτωτος και από τις δύο εργολαβίες που είχε αναλάβει. Αμέσως μετά τις εκλογές το υπουργείο πάγωσε κάθε χρηματοδότηση του έργου με αποτέλεσμα οι μόνες προκαταβολές που έχουν χορηγηθεί να είναι προς την GD Infrastrutture.

Exit mobile version