Πόσοι από εμάς δεν έχουν, έστω και άτυπα, χωρίσει τη ζωή τους σε «εποχή πριν το ChatGPT» και «εποχή μετά το ChatGPT» ως προς το πώς ψάχνουμε πληροφορίες ή κάνουμε δουλειές; Η έλευση των AI chatbots για πολλούς δεν είναι πια λύση ανάγκης, αλλά ένα σταθερό, καθημερινό εργαλείο εργασίας.
Μόλις πριν από τρία χρόνια, όποιος ήθελε να φτιάξει μια βρύση που στάζει ή να καταλάβει τι είναι ο πληθωρισμός, συνήθως ακολουθούσε μία από τρεις οδούς: πληκτρολογούσε την ερώτηση στο Google, έψαχνε βίντεο με οδηγίες στο YouTube ή μιλούσε απελπισμένα στην Alexa για βοήθεια.
Σήμερα, εκατομμύρια άνθρωποι ξεκινούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο: ανοίγουν το ChatGPT ή κάποιο άλλο αντίστοιχο chatbot, όπως το Copilot, το Claude ή το Gemini, και απλώς ρωτούν. Αυτή η μετατόπιση στο πρώτο εργαλείο που επιλέγουμε για να βρούμε απαντήσεις βρίσκεται στον πυρήνα του πώς το ChatGPT έχει αλλάξει τη σχέση μας με την τεχνολογία στην καθημερινότητα, σημειώνει η καθηγήτρια του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Μισισιπί και διευθύντρια ερευνών για τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης, Ντέμπορα Λι, σε άρθρο της στο theconversation.
Η αλλαγή στον τρόπο αναζήτησης
Η ουσιαστική τομή δεν είναι ότι τα παλιά εργαλεία εξαφανίστηκαν. Είναι ότι το ChatGPT έχει γίνει η νέα «προεπιλογή» για την αναζήτηση πληροφορίας. Μέσα σε λίγους μήνες από το λανσάρισμά του, στις 30 Νοεμβρίου 2022, το ChatGPT έφτασε τους 100 εκατομμύρια εβδομαδιαίους χρήστες. Μέχρι τα τέλη του 2025, ο αριθμός αυτός είχε εκτιναχθεί στα 800 εκατομμύρια, καθιστώντας το μία από τις πιο διαδεδομένες καταναλωτικές τεχνολογίες στον κόσμο.
Οι έρευνες δείχνουν ότι αυτή η χρήση δεν είναι απλή περιέργεια, αλλά πραγματική αλλαγή συνηθειών. Μελέτη του Pew Research Center το 2025 βρήκε ότι το 34% των ενηλίκων στις ΗΠΑ έχει χρησιμοποιήσει το ChatGPT, περίπου το διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με το 2023. Στους ενήλικες κάτω των 30 ετών, μια καθαρή πλειοψηφία – 58% – δηλώνει ότι το έχει δοκιμάσει. Έρευνα της AP-NORC έδειξε ότι περίπου το 60% των ενηλίκων στις ΗΠΑ που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη τη χρησιμοποιούν κυρίως για αναζήτηση πληροφοριών, κάνοντάς την το συνηθέστερο σενάριο χρήσης AI. Στην ομάδα κάτω των 30 ετών το ποσοστό αυξάνεται στο 74%.
Οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης εξακολουθούν να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ψηφιακού οικοσυστήματος πληροφορίας, αλλά ο τύπος των ερωτημάτων που υποβάλλουν οι χρήστες έχει αλλάξει μετρήσιμα από τότε που το ChatGPT μπήκε στη σκηνή. Οι άνθρωποι αλλάζουν το εργαλείο στο οποίο απευθύνονται πρώτα.
Για πολλά χρόνια, το Google ήταν η αυτονόητη επιλογή για οτιδήποτε – από το «πώς κάνω reset το router» μέχρι το «εξήγησέ μου το όριο χρέους των ΗΠΑ». Αυτού του τύπου τα απλά, επεξηγηματικά ερωτήματα αποτελούσαν τεράστιο μέρος της κίνησης αναζήτησης. Πλέον όμως, αυτά τα καθημερινά «τι σημαίνει αυτό» είναι ακριβώς οι ερωτήσεις στις οποίες το ChatGPT απαντά πιο γρήγορα και πιο καθαρά από μια σελίδα γεμάτη links.
Η μεταστροφή από την παντοκρατορία του Google
Έρευνα καταναλωτών στις ΗΠΑ το 2025 έδειξε ότι το 55% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί πλέον το ChatGPT της OpenAI ή τα chatbots Gemini της Google για εργασίες για τις οποίες παλαιότερα θα κατέφευγε στην παραδοσιακή αναζήτηση Google – με ακόμη υψηλότερα ποσοστά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μια άλλη ανάλυση, σε πάνω από 1 δισ. συνεδρίες αναζήτησης, κατέγραψε ότι η κίνηση που προέρχεται από πλατφόρμες παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης αυξάνεται 165 φορές ταχύτερα από τις κλασικές αναζητήσεις, ενώ περίπου 13 εκατ. ενήλικες στις ΗΠΑ έχουν ήδη κάνει την παραγωγική AI το βασικό τους εργαλείο για διαδικτυακή ανακάλυψη.
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι χρήστες σταμάτησαν να «γκουγκλάρουν». Σημαίνει όμως ότι το ChatGPT έχει απορροφήσει το κομμάτι των ερωτήσεων όπου ο χρήστης θέλει μια άμεση, διατυπωμένη εξήγηση και όχι μια λίστα με αποτελέσματα. Θέλετε να καταλάβετε μια αλλαγή πολιτικής; Χρειάζεστε έναν σύντομο ορισμό; Ψάχνετε έναν ευγενικό τρόπο να απαντήσετε σε ένα δύσκολο email; Το ChatGPT είναι πιο άμεσο, μοιάζει πιο «συνομιλιακό» και δίνει την αίσθηση μεγαλύτερης βεβαιότητας.
Ταυτόχρονα, το Google αλλάζει κι αυτό. Οι σελίδες αποτελεσμάτων δεν θυμίζουν πια τις παλιές: η εταιρεία έχει ενσωματώσει το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης Gemini στην κορυφή, με τις περιλήψεις AI Overview να εμφανίζονται πάνω από τα παραδοσιακά αποτελέσματα και να δίνουν απάντηση σε πολλά απλά ερωτήματα – άλλοτε με ακρίβεια, άλλοτε όχι.
Ο αντίκτυπος του ChatGPT στο οικοσύστημα της αναζήτησης
Παρά τα όποια προβλήματα, πολλοί χρήστες δεν κάνουν καν scroll κάτω από αυτό το AI πλαίσιο. Αυτό, σε συνδυασμό με την άνοδο του ChatGPT, εξηγεί γιατί οι λεγόμενες αναζητήσεις «μηδενικού κλικ» έχουν εκτοξευθεί. Έκθεση με βάση δεδομένα της Similarweb διαπίστωσε ότι η κίνηση από το Google προς ιστοσελίδες ειδήσεων έπεσε από πάνω από 2,3 δισ. επισκέψεις στα μέσα του 2024 σε κάτω από 1,7 δισ. τον Μάιο του 2025, ενώ το ποσοστό των αναζητήσεων σχετικών με ειδήσεις που δεν καταλήγουν σε κανένα κλικ αυξήθηκε από 56% σε 69% μέσα σε έναν χρόνο.
Η αναζήτηση Google παραμένει ισχυρή όταν πρόκειται για εύρεση ενός ευρέος φάσματος πηγών και οπτικών, αλλά τα αποτελέσματα συχνά δείχνουν «φορτωμένα» και προσανατολισμένα στα κλικ, όχι απαραίτητα στη σαφήνεια. Το ChatGPT, αντίθετα, δίνει μια πιο συμπυκνωμένη, διαλογική απάντηση που βάζει σε προτεραιότητα την εξήγηση και όχι την κατάταξη συνδέσμων. Το μειονέκτημα είναι ότι η απάντηση δεν συνοδεύεται πάντα από πλήρη διαφάνεια πηγών ή ποικιλία προσεγγίσεων, όπως συμβαίνει σε μια σελίδα αναζήτησης Google.
Όσο για την ακρίβεια, και τα δύο εργαλεία μπορούν να σφάλουν. Το πλεονέκτημα του Google είναι ότι επιτρέπει στον χρήστη να συγκρίνει πολλές πηγές, ενώ η αξιοπιστία του ChatGPT εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της ερώτησης και την κριτική ικανότητα του χρήστη να αντιληφθεί πότε μια απάντηση χρειάζεται επιβεβαίωση αλλού.
Έξυπνα ηχεία και YouTube στην εποχή του ChatGPT
Η επίδραση του ChatGPT επεκτάθηκε πέρα από τις μηχανές αναζήτησης. Οι φωνητικοί βοηθοί, όπως τα έξυπνα ηχεία Alexa και Google Home, εξακολουθούν να εμφανίζουν υψηλά ποσοστά κατοχής, αλλά με μια ελαφρά πτώση. Σύνοψη στατιστικών φωνητικής αναζήτησης για το 2025 εκτιμά ότι περίπου 34% των ατόμων ηλικίας 12 ετών και άνω έχουν ένα έξυπνο ηχείο, κάτω από το 35% του 2023. Δεν πρόκειται για κατάρρευση, αλλά η στασιμότητα ίσως δείχνει ότι τα πιο σύνθετα ερωτήματα μεταφέρονται πλέον στο ChatGPT ή σε παρόμοια εργαλεία. Όταν κάποιος χρειάζεται λεπτομερή ανάλυση, αναλυτικά βήματα ή βοήθεια στη συγγραφή κειμένου, ένας φωνητικός βοηθός που απαντά με μία μόνο φράση φαίνεται πια περιορισμένος.
Αντίθετα, το YouTube παραμένει κολοσσός. Από το 2024 είχε περίπου 2,74 δισ. χρήστες, με σταθερή άνοδο από το 2010. Στους εφήβους των ΗΠΑ, σχεδόν το 90% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το YouTube, κάνοντάς το την πιο διαδεδομένη πλατφόρμα στην ηλικιακή αυτή ομάδα. Ωστόσο, αλλάζει το είδος των βίντεο που αναζητούνται.
Πολλοί χρήστες πλέον ξεκινούν από το ChatGPT και μεταβαίνουν στο YouTube μόνο αν χρειαστούν την έξτρα βοήθεια ενός οπτικού οδηγού. Για καθημερινά ζητήματα όπως «εξήγησέ μου τα ασφαλιστικά μου δικαιώματα» ή «βοήθησέ με να γράψω ένα email διαμαρτυρίας», ζητούν πρώτα από το ChatGPT μια περίληψη, ένα προσχέδιο ή μια checklist. Στο YouTube στρέφονται μόνο όταν πρέπει να δουν βήμα-βήμα μια φυσική διαδικασία.
Παρόμοια εικόνα υπάρχει και σε πιο εξειδικευμένους τομείς. Οι προγραμματιστές λογισμικού βασίζονταν για χρόνια σε sites όπως το Stack Overflow για λύσεις και αποσπάσματα κώδικα. Όμως ο αριθμός των ερωτήσεων εκεί άρχισε να μειώνεται απότομα μετά την κυκλοφορία του ChatGPT, και μια ανάλυση δείχνει ότι η συνολική κίνηση έπεσε περίπου 50% την περίοδο 2022–2024. Όταν ένα chatbot μπορεί να παράγει κατά παραγγελία κώδικα και εξηγήσεις, λιγότεροι χρήστες μπαίνουν στη διαδικασία να γράψουν ερώτηση σε δημόσιο φόρουμ.
Πού βρισκόμαστε σήμερα;
Τρία χρόνια μετά, το ChatGPT δεν διέλυσε τον υπόλοιπο ψηφιακό κόσμο· τον αναδιάταξε. Η «προεπιλεγμένη» αναζήτηση έχει μετακινηθεί. Οι κλασικές μηχανές εξακολουθούν να είναι χρήσιμες για βαθιά έρευνα και σύνθετες συγκρίσεις. Το YouTube παραμένει το εργαλείο για να βλέπουμε πραγματικούς ανθρώπους να κάνουν πραγματικά πράγματα. Τα έξυπνα ηχεία συνεχίζουν να εξυπηρετούν για γρήγορες, hands-free εντολές.
Όμως, όταν οι άνθρωποι θέλουν να καταλάβουν κάτι, όλο και περισσότεροι ξεκινούν πια όχι από ένα κουτί αναζήτησης, αλλά από μια συνομιλία με ένα chatbot. Αυτό είναι το πραγματικό «φαινόμενο ChatGPT»: δεν πρόσθεσε απλώς άλλη μια εφαρμογή στο κινητό μας – άλλαξε σιωπηλά το πρώτο βήμα που κάνουμε όταν ψάχνουμε πληροφορίες.
Διαβάστε ακόμη
Στεγαστική κρίση: Αυτοί είναι οι βασικοί πυλώνες στο πρώτο σχέδιο προσιτής κατοικίας της ΕΕ
Στροφή στη μπύρα για τους Έλληνες παρά την κρίση στην ΕΕ (πίνακες)
Το 15χρονο παιδί-θαύμα που έχει ήδη διδακτορικό στην Κβαντική Φυσική
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
