search icon

Τουρισμός

διαΝΕΟσις: Όφελος 2,8 δισ. σε βάθος δεκαετίας από την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα (πίνακας)

Τα πρώτα συμπεράσματα από μελέτη για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα και το προτεινόμενο στρατηγικό σχέδιο

Οικονομική συνεισφορά της τάξεως των 2,8 δισ. ευρώ θα μπορούσε να κερδίσει η Ελλάδα την επόμενη δεκαετία από ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων της χώρας.

Η χώρα μας διαθέτει μια ακτογραμμή 13.700 χιλιομέτρων και ένα σημαντικό στόλο σκαφών αναψυχής, αποτελώντας εξαιρετικά ελκυστικό προορισμός για ιδιοκτήτες/χρήστες επαγγελματικών σκαφών αναψυχής. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μεσογειακά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε Μεσόγειο και Αδριατική, η Ελλάδα υστερεί σε πυκνότητα θέσεων ελλιμενισμού, διαθέτοντας σύμφωνα με τα στοιχεία 0,5 θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής.

Τα στοιχεία προέρχονται από τη διαΝΕΟσις, η οποία στο πλαίσιο της εκτενέστερης έρευνας για τις αναπτυξιακές προοπτικές του τουρισμού στην Ελλάδα, εξετάζει και τις θεσμικές παρεμβάσεις που χρειάζεται να γίνουν για την ενίσχυση της παρουσίας τουριστικών σκαφών αναψυχής και την ανάπτυξη των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων.

Οι εκτενέστερες μελέτες πρόκειται να δημοσιευθούν από το φθινόπωρο ωστόσο έχουν ενδιαφέρον τα πρώτα συμπεράσματα από τη μελέτη για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων στην Ελλάδα και το προτεινόμενο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων.

Σήμερα Τρίτη 20/7 η διαΝΕΟσις πραγματοποιεί δημόσια διαδικτυακή συζήτηση ακριβώς με θέμα τις αναπτυξιακές προοπτικές του τουρισμού στην Ελλάδα με έμφαση την κλιματική αλλαγή στο τοπίο του τουρισμού και την ανάπτυξη υποδομών στους τουριστικούς λιμένες της χώρας.

Όπως προκύπτει λοιπόν με τα βάση τα στοιχεία της διαΝΕΟσις ειδικά για τους τουριστικούς λιμένες:

-Παρά την πληθώρα χωροθετημένων εγκαταστάσεων, μόλις 37 από τους 168 χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες βρίσκονται στο στάδιο της λειτουργίας, ποσοστό 22%.

-Από τις 27.512 χωροθετημένες θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής είναι σήμερα διαθέσιμες μόνο το 30,9%, ή συνολικά 8.499 θέσεις.

-Από τις συνολικά 62 χωροθετημένες μαρίνες που έχουν κατασκευαστεί, λειτουργούν οι 23, ποσοστό 37,1%.

-Η πλέον πρόσφατη αξιοσημείωτη δημόσια επένδυση για τη δημιουργία νέας μαρίνας στη χώρα έγινε στη Λευκάδα το 2003.

Το προτεινόμενο σχέδιο στρατηγικής διοίκησης που προτείνει η έρευνα της διαΝΕΟσις αποτελείται από τέσσερις (4) πυλώνες:

Ο πρώτος πυλώνας, αυτός των υποδομών και της διαμόρφωσης δικτύου έχει να κάνει με τη χωροθέτηση τουριστικών λιμένων, τη χρήση γης, τις θέσεις ελλιμενισμού και διαχείμασης.

Ο δεύτερος πυλώνας σχετίζεται με τις επενδύσεις, ήτοι την αναμόρφωση της διαγωνιστικής διαδικασίας παραχωρήσεων, την αναπροσαρμογή των τελών παραχώρησης και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ο τρίτος πυλώνας έχει να κάνει με τη διοίκηση και τη διαχείριση των τουριστικών λιμένων και η τέταρτος με την ψηφιοποίηση.

Ποια είναι τα εμπόδια

Η διαΝΕΟσις προχωρά σε κατηγοριοποίηση των εμποδίων ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων σε πέντε βασικές κατηγορίες σε θέματα δηλαδή στρατηγικής, υποδομών, επενδύσεων, θεσμικού πλαισίου και εκπαίδευσης.

Στο κομμάτι της στρατηγικής διαπιστώνει έλλειμμα στρατηγικής, καθώς επίσης και αναγκαιότητα επέκτασης της περιόδου θαλάσσιου τουρισμού και προώθησης και προβολής τουριστικών λιμενικών υποδομών. Στο θέμα των υποδομών, διαπιστώνει ως μείζονα ζητήματα αυτά της επικαιροποίησης /χωροθέτησης τουριστικών λιμένων, έλλειψης θέσεων ελλιμενισμού, σημαντικής διασποράς τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων, μικρού μεγέθους (χωρητικότητα) τουριστικών λιμένων, έλλειψης σε θέσεις ελλιμενισμού mega-yacht (μήκους > 24 μ.), ελλειψης θέσεων διαχείμασης, ανάγκης τακτοποίησης μη αδειοδοτημένων έργων-υποδομών τουριστικών λιμένων.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις επενδύσεις καταγράφονται μη ελκυστική διαγωνιστική διαδικασία, ανάγκη επικαιροποίησης υφιστάμενου μοντέλου παραχώρησης, γραφειοκρατία, ελλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων και ανάγκη παρουσίασης συντονιστικού οργάνου.

Στο κομμάτι του θεσμικού πλαισίου, υπάρχει αναγκαιότητα βελτίωσης θεσμικού πλαισίου χωροθέτησης και αδειοδότησης, ανάγκη αντικατάστασης/επικαιροποίησης στοιχείων του Ν. 2160/93 αλλά και έγκαιρης αντιμετώπισης θεμάτων καθημερινής λειτουργίας τουριστικών λιμένων.

Τέλος, στο θέμα της εκπαίδευσης θα πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης εργαζομένων στον θαλάσσιο τουρισμό

Τι θα κερδίσει η Ελλάδα από τη μεταρρύθμιση

Η έρευνα καταλήγει σε τρία σενάρια. Σύμφωνα με το βέλτιστο, με την κατασκευή του 30% των υφιστάμενων χωροθετημένων και μη κατασκευασμένων θέσεων ελλιμενισμού, τη δεκαετία 2022-2031 θα δημιουργηθούν 5.164 νέες θέσεις ελλιμενισμού που θα προκαλέσουν μία οικονομική συνεισφορά της τάξης των €2,8 δισ. Από το έτος 2031 και έπειτα, οι νέες θέσεις ελλιμενισμού θα συνεισφέρουν οικονομικά (άμεσα και έμμεσα) €602,7 εκατ. και 8.422 θέσεις εργασίας σε ετήσια βάση.

Το απαισιόδοξο σενάριο αναφέρεται στην περίπτωση όπου δεν εφαρμόζεται το προτεινόμενο σχέδιο στρατηγικής διοίκησης των τουριστικών λιμένων και απουσιάζει η ολοκληρωμένη πρωτοβουλία αύξησης των θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν αναμένεται κάποια ουσιαστική αλλαγή στην έκταση της συνεισφοράς του κλάδου στην εθνική οικονομία και απασχόληση.

Το αισιόδοξο σενάριο αναφέρεται στην περίπτωση όπου το προτεινόμενο σχέδιο στρατηγικής διοίκησης εφαρμόζεται μερικώς και όχι στο σύνολό του. Παρ’ όλα αυτά δημιουργεί τις προϋποθέσεις κατασκευής 15% του συνόλου των ήδη χωροθετημένων θέσεων ελλιμενισμού την περίοδο 2022-2031. Εκτιμάται ότι στο σενάριο αυτό και για σύνολο της δεκαετίας 2022- 2031 θα δημιουργήσει μία σωρευτική οικονομική επίπτωση της τάξης των 1,579 δισ. ευρώ. Από το έτος 2031 και έπειτα το αισιόδοξο σενάριο θα δημιουργεί κατ’ έτος μία συνολική οικονομική επίπτωση (άμεση και έμμεση) 332,9 εκατ. ευρώ ενώ θα συντηρεί περί τις 4.652 θέσεις άμεσης απασχόλησης.

Διαβάστε ακόμη

Τα παρά θιν’ αλός γραφεία των τραπεζών, το fund που έδωσε 1,6 δισ. για ελληνική εταιρία και τα μυστήρια των Γερμανών 

ΑΑΔΕ: Δικαίωμα ένστασης για όσους δεν πήραν επιστρεπτέες και επιδοτήσεις

COSMOTE Vs NOVA: Τηλεοπτικό «ντέρμπι» για τα εκατομμύρια του ποδοσφαίρου

 

 

 

 

Exit mobile version