Επέκταση σεζόν μέσα στο φθινόπωρο στη Μεσόγειο– μία τάση που είχε φανεί ήδη από πέρυσι και συνεχίζεται πιο έντονα και φέτος- αλλά και αυξημένος προβληματισμός για το θέμα του κόστους και της ακρίβειας στους προορισμούς λόγω και του πληθωρισμού.
Πρόκειται για δύο από τις βασικές τάσεις που αφορούν και τη χώρα μας και αποτυπώνει η τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (European Travel Commission- ETC) στο πλαίσιο των επαναλαμβανομένων αναλύσεων που πραγματοποιεί για τις προθέσεις στα ταξίδια των Ευρωπαίων. Η ETC, είναι ο επίσημος Οργανισμός που εκπροσωπεί 36 Εθνικούς Οργανισμούς Τουρισμού των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνεργάζεται με την Mindhaus «μετρώντας» σε τριμηνιαία βάση τη διάθεση για ταξίδια ανά την Ευρώπη. Όπως διαπιστώνεται στην τελευταία της ανάλυση, η πρόθεση των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν παραμένει ισχυρή για το επόμενο εξάμηνο, μέσα στο φθινόπωρο και το χειμώνα, με σχεδόν 3 στους 4 (73%) να θεωρεί «πιθανό» ή πολύ πιθανό να ταξιδέψει τους επόμενους μήνες, ακριβώς όπως και πέρυσι. Μάλιστα οι πιο «ισχυροί» μήνες είναι κυρίως ο Οκτώβριος- Νοέμβριος (39%) και ο Δεκέμβριος (30%), αποτυπώνοντας ακριβώς και τη διατήρηση της περυσινής τάσης.
Οι προορισμοί
Από τα εφετινά ευρήματα έχει μεγάλο ενδιαφέρον το γεγονός ότι υπάρχει αύξηση της ζήτησης για το επόμενο διάστημα κατά 7% σε σχέση με πέρυσι για τους προορισμούς σε Νότια Ευρώπη και ευρύτερα τη Μεσόγειο με τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες να δηλώνουν ότι διάκεινται θετικά σε ποσοστό 52% από 45% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι. Γεγονός, το οποίο δείχνει και το δρόμο για το θέμα της επιμήκυνσης της σεζόν σε προορισμούς με πιο ήπια κλίματα στη διάρκεια του φθινοπώρου. Στους πρώτους προορισμούς σύμφωνα με τα ευρήματα της ETC είναι η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία με την Ελλάδα να είναι χαμηλότερα στους προτιμώμενους προορισμούς, πίσω από άλλες χώρες που προηγούνται γενικότερα, όπως π.χ. η Γερμανία και η Πορτογαλία.
Γενικότερα όσον αφορά το επόμενό τους ταξίδι για το διάστημα των προσεχών έξι μηνών, το ταξιδιωτικό κοινό στην Ευρώπη, σε ποσοστό 50% δηλώνει ότι θα προτιμήσει ένα μεγάλο τουριστικό προορισμό με γνωστά αξιοθέατα με το τοπ 5 των τουριστικών ‘’hotspots’’ (σ.σ. πολλαπλές απαντήσεις) να απαρτίζουν η Ιταλία σε ποσοστό 60%, το Ηνωμένο Βασίλειο με 58%, το Βέλγιο να ακολουθεί με 50%, η Γαλλία και η Ισπανία με 49% η κάθε μια. Ελβετία, Αυστρία, Ολλανδία, Πολωνία και Γερμανία κατατάσσονται από το ταξιδιωτικό κοινό στις εναλλακτικές εκτός της …πεπατημένης.
Σημειωτέον ότι ένα ποσοστό 64% σχεδιάζει να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι εντός Ευρώπης αλλά εκτός της χώρας του το επόμενο εξάμηνο, ενώ εντός των τειχών σκοπεύει να ταξιδέψει ένα 27%. Επιπλέον, ένα 60% εστιάζει σε έναν προορισμό, ενώ ένα 35% δηλώνει ότι θα επισκεφτεί περισσότερους προορισμούς. Τα ταξίδια αναψυχής παραμένουν νο 1, ενώ επιμέρους κατηγορίες όπως τα οι σύντομες αποδράσεις σε αστικά κέντρα (city breaks) κερδίζουν ολοένα και περισσότερο το κοινό όπως και η αύξηση που καταγράφεται φέτος το φθινόπωρο σε προορισμούς «Ηλιος και Θάλασσα» (σ.σ. κυρίαρχους στη χώρα μας), ενδεχομένως από τους Ευρωπαίους που αποφεύγουν αυτούς τους προορισμούς λόγω μεγάλης κίνησης, υψηλών τιμών και ζέστης.
Τιμές και ακρίβεια
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας και τις απαντήσεις των ερωτώμενων, ο σχεδιασμός τους περιλαμβάνει λιγότερα ταξίδια εντός της Ευρώπης για το επόμενο εξάμηνο, έχοντας πιο «σφιχτούς» προϋπολογισμούς κατά 4%: Ταξίδια διάρκειας 4-6 ημέρων είναι η τοπ επιλογή ενώ το ποσοστό αυτών που σκοπεύει να πραγματοποιήσει μεγάλες δαπάνες στο επόμενο εξάμηνο, με συνολικό ποσό άνω των 1.500 ευρώ, έχει μειωθεί κατά 4% φέτος σε σχέση με πέρυσι. Σχεδόν 3 στους 10 ή αλλιώς 28% σκοπεύει να δαπανήσει μεταξύ 501- 1.000 ευρώ.
Οσον αφορά τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν τους προορισμούς τους, οι Ευρωπαίοι βάζουν πρώτη την ασφάλεια σε ποσοστό 20%, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και η τιμή. Αν μάλιστα ο παράγοντας «χαμηλές δαπάνες» μετρηθεί αθροιστικά ήτοι αν προστεθούν οι απαντήσεις του 13% που επιλέγουν με κριτήρια τα ελκυστικά, από οικονομικής άποψης, πακέτα αλλά και του 10% που ζητεί χαμηλό κόστος στον προορισμό, τότε ο συνολικός έλεγχος του κόστους, με 23% περνά στην πρώτη θέση ως βασικό κριτήριο για την επιλογή ενός προορισμού. Μία παράμετρος που αφορά και τη χώρα μας είναι η απάντηση που έχει ανέβει φέτος, ότι δηλαδή ένα 15% επιδιώκει να επισκέπτεται προορισμούς με καλές καιρικές συνθήκες.
Στο ερώτημα «ποιες είναι οι ανησυχίες σας», σε ποσοστό 21% είναι το οικονομικό και η «αύξηση του συνολικού κόστους του ταξιδιού μου λόγω πληθωρισμού», ένα 16% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών ανησυχεί για την προσωπική οικονομική του κατάσταση, ενώ ένα 14% ανησυχεί για τα γεωπολιτικά με τη σύρραξη Ρωσίας- Ουκρανίας. Οσον αφορά την κλιματική αλλαγή πάνω από 3 στους 4 Ευρωπαίους προσαρμόζουν το ταξίδι τους στην κλιματική κρίση, κυρίως επιλέγοντας περιοχές με ηπιότερες καιρικές συνθήκες και ελέγχοντας τον καιρό πριν να ταξιδέψουν.
Οι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν κυρίως αεροπορικώς, σε ποσοστό 57% (+4%), ενώ έπεται το αυτοκίνητο με 25% και αυξάνεται το τρένο με 13% ως πιο «πράσινη» επιλογή.
Διαβάστε ακόμη
Τριήμερο 28ης Οκτωβρίου – Οι πιο δημοφιλείς και οικονομικοί προορισμοί στην Ελλάδα
Καταιγισμός ερωτήσεων για το καλώδιο Κρήτης–Κύπρου στην τηλεδιάσκεψη της Nexans
Στεγαστικό: Νέα «κλειδιά» στη βαλίτσα Μητσοτάκη από Βρυξέλλες – Μπλοκ για το green deal
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
