Μια πρόταση που περιλαμβάνεται στο πλαίσιο εμπορικής συμφωνίας μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να οδηγήσει σε τεκτονικές αλλαγές για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Στην κοινή δήλωση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση προτίθενται να αποδεχτούν και να παρέχουν αμοιβαία αναγνώριση των προτύπων τους σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα».

Η διατύπωση του άρθρου 8 της συμφωνίας έχει προκαλέσει σύγχυση μεταξύ ειδικών. Για κάποιους, η πιθανή εφαρμογή του σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στις δύο πλευρές του Ατλαντικού θα μπορούν να πωλούνται χωρίς τροποποιήσεις για να πληρούν διαφορετικά πρότυπα ασφαλείας ή εκπομπών.

Άλλοι υποστηρίζουν ότι, στην πράξη, οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν να προσαρμόζουν τα μοντέλα τους στις τοπικές αγορές, αλλά θα μπορούσαν να γλιτώσουν από την υποχρέωση διπλών δοκιμών, με τα αποτελέσματα των τεστ να γίνονται αμοιβαία αποδεκτά.

Αν οι αλλαγές προχωρήσουν, το όφελος για τους κατασκευαστές θα ήταν τεράστιο. Για παράδειγμα να Ford F-150 θα μπορούσε να κυκλοφορεί στην Ευρώπη χωρίς να χρειάζεται ανασχεδιασμό με απορροφητικά καπό, εξωτερικούς αερόσακους και ειδικούς προφυλακτήρες για προστασία πεζών, όπως απαιτούν σήμερα οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί.

Αντίστοιχα, ένα Volkswagen Golf θα μπορούσε να πουληθεί στις ΗΠΑ χωρίς την προσθήκη ενισχυμένων προφυλακτήρων, αμερικανικών φωτιστικών σωμάτων ή συστημάτων που επιβάλλει η NHTSA. Η εξοικονόμηση για τις εταιρείες θα μετρούσε σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.

Ωστόσο, η Ευρώπη εκφράζει ισχυρές αντιρρήσεις. Ο Ευρωπαϊκός Σύμβουλος Ασφάλειας και Μεταφορών προειδοποιεί ότι η αμοιβαία αναγνώριση προτύπων με τις ΗΠΑ «συμβιβάζει την οδική ασφάλεια».

Όπως τόνισε ο εκτελεστικός διευθυντής του, Αντόνιο Αβενοζο, η υποχρεωτική εφαρμογή συστημάτων όπως αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης ή υποβοήθηση λωρίδας έχει καταστήσει τους ευρωπαϊκούς δρόμους ασφαλέστερους, ενώ απουσιάζει από την αμερικανική νομοθεσία. Ακόμη πιο καυστικοί εμφανίζονται οι περιβαλλοντικοί οργανισμοί, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι η Ε.Ε. «νομιμοποιεί» την εισβολή ενεργοβόρων αμερικανικών SUV και pickup που είναι εκτός του ευρωπαϊκού οράματος για βιώσιμη κινητικότητα.

Οι διαφορές δεν είναι μικρές. Οι αμερικανικοί κανονισμοί δίνουν προτεραιότητα στην προστασία των επιβατών του οχήματος, ενώ οι ευρωπαϊκοί στους πεζούς. Στις εκπομπές, οι ΗΠΑ έχουν αυστηρότερα όρια για τα οξείδια του αζώτου, ενώ η Ε.Ε. εστιάζει περισσότερο στη μείωση των εκπομπών CO2. Η αποδοχή των διαφορετικών συστημάτων θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά το πώς σχεδιάζονται και πιστοποιούνται τα αυτοκίνητα.

Διαβάστε περισσότερα στo Newsauto.gr