Μακάρι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές να κατανοήσουν προτού να είναι αργά ότι θα ήταν λάθος να γυρίσουν την πλάτη στην παράδοσή τους στα θερμικά μοντέλα για να κυνηγήσουν το τσουνάμι της ηλεκτροκίνησης. Χάρη σε αυτή την παράδοση είναι σε θέση να δημιουργούν αυτοκίνητα που ξεφεύγουν από το ψυχρό πλαίσιο μιας άχρωμης συσκευής την οποία απλώς χρησιμοποιείς.
Αυτοκίνητα που έχουν ακόμα χαρακτήρα, προικισμένο και διανθισμένο με πτυχές, ή ακόμα και μικρές λεπτομέρειες, οι οποίες είναι σε θέση να δημιουργήσουν μια αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και μηχανής. Οπως το μελωδικό γουργούρισμα του 3λιτρου V6 TFSI που γεμίζει με νότες ατόφιας μηχανολογίας και όχι με τεχνητούς ηλεκτρονικούς ήχους την καμπίνα του νέου Audi S5.
Ενας κινητήρας που η Audi εξελίσσει και βελτιώνει για περισσότερο από μία δεκαετία με την ίδια προσήλωση και τον ίδιο σεβασμό που δείχνει για ακόμα μεγαλύτερο διάστημα τελειοποιώντας τη συνταγή των γρήγορων station wagon.

Το S5 Avant είναι ίσως ένα χαρακτηριστικό δείγμα του πώς η παράδοση μπορεί να ενσωματώσει οργανικά τις σύγχρονες τεχνολογικές επιταγές χωρίς αλλοίωση της φιλοσοφίας της. Ο 3.0 V6 TFSI, για παράδειγμα, έχει δεχθεί μια σειρά μηχανολογικών αναβαθμίσεων (βλ. key tech) που βελτιώνουν τα λειτουργικά χαρακτηριστικά και ενισχύουν την απόδοση, φτάνοντας πλέον τους 367 PS και τα 550 Nm ροπής.
Ομως παράλληλα με αυτό, η Audi τον έχει εφοδιάσει με το νέο 48V ήπια υβριδικό σύστημα MHEV Plus το οποίο προσθέτει στην εξίσωση 24 PS και 230 Nm από τον ηλεκτροκινητήρα που είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο και τροφοδοτείται από μπαταρία 1,7 kWh. Προτεραιότητα του υβριδικού συστήματος είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας, μεταξύ άλλων, την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε πολύ χαμηλές ταχύτητες και ελιγμούς, όπως στην εκκίνηση από τα φανάρια και στο παρκάρισμα.

Επιπλέον, σε συνθήκες αυξημένου φορτίου ο ηλεκτροκινητήρας ενισχύει τη συνολική απόδοση, τονίζοντας με τη ροπή του την απόκριση χαμηλά και γεμίζοντας ακόμα και τα ελάχιστα κενά μεταξύ αλλαγών στο κιβώτιο ώστε να δίνεται η αίσθηση μιας σχεδόν αδιάλειπτης παροχής ισχύος.
Ετσι, το S5 Avant δείχνει εξαιρετικά πρόθυμο να επιταχύνει ακόμα και χαϊδεύοντας το γκάζι από το ρελαντί, σπάει το φράγμα των 100 km/h από στάση σε 4,5” και σίγουρα χωρίς τον ηλεκτρονικό κόφτη θα μπορούσε να ξεπεράσει άνετα τα 250 km/h. Καθόλου άσχημα για ένα μεγάλο station wagon που ξεπερνά τα 4,8 m και φλερτάρει με τους 2 τόνους.
Οι επιδόσεις λοιπόν δεν λείπουν, όμως είναι σαφές ότι δεν αποτελούν αυτοσκοπό, όπως ουδέποτε αποτελούσε προτεραιότητα για τη Σειρά S της Audi η δήλωση της δυναμικής πτυχής. Είναι εκεί, έτοιμη να έρθει στην επιφάνεια όταν την αναζητήσεις, αλλά πάντα ως συστατικό μιας συνταγής που περιστρέφεται γύρω από τη χρηστικότητα.

Προφανώς γι’ αυτόν τον λόγο τα μοντέλα S ανέκαθεν αγαπούσαν τη διακριτικότητα – και το νέο S5 Avant δεν αποτελεί εξαίρεση. Μην ψάχνετε για φουσκωμένα φτερά, μεγάλες εισαγωγές αέρα και αεροδυναμικές προσθήκες. Πρακτικά μόνο οι δαγκάνες με τον λογότυπο «S» στα φρένα και οι διπλές απολήξεις της εξάτμισης στα δύο άκρα του πίσω προφυλακτήρα μπορούν να βοηθήσουν για να το ξεχωρίσεις στον δρόμο, ενώ ακόμα και στο εσωτερικό τα δεδομένα δεν απομακρύνονται από αυτή τη λογική.
Χωρίς τη μεταλλική μελωδία του V6 και το τριάκτινο τιμόνι θα ήταν δύσκολο να μαντέψεις ότι βρίσκεσαι στο S5 και όχι σε ένα απλό Α5, αφού ακόμα και τα άνετα σπορ καθίσματα με την πολύ καλή στήριξη θα μπορούσαν να είναι μέρος του εξοπλισμού μιας έκδοσης S Line.
Δεν μπορείς να έχεις κάποιο παράπονο από την ποιοτική και πολυτελή αύρα που απολαμβάνεις, όμως η Audi θα μπορούσε να είναι περισσότερο γενναιόδωρη, προσθέτοντας ίσως κάποιες πινελιές από ανθρακονήματα ή ενθέσεις με πιο έντονες αποχρώσεις στις επενδύσεις και τον διάκοσμο. Πόσο μάλλον να εμπλουτίσει τις απεικονίσεις του πίνακα οργάνων με μια επιλογή που θα είχε πιο οδηγοκεντρικό μοτίβο, όπως αυτή με το μεγάλο κεντρικό στροφόμετρο που υπήρχε στην προηγούμενη γενιά.

Ισως λοιπόν σε αυτό το επίπεδο το S5 να μην καταφέρνει να δημιουργήσει μια αίσθηση ιδιαιτερότητας αντίστοιχης με τον χαρακτήρα του. Ομως μιλώντας με αντικειμενικά χρηστικούς όρους είναι ξεκάθαρο πως κεφαλαιοποιεί όλα τα πλεονεκτήματα που έχει μεταγγίσει η φρέσκια πλατφόρμα PPE στο νέο Audi A5: από το εύχρηστο ψηφιακό οικοσύστημα του συστήματος πολυμέσων και το διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης έως την αναβάθμιση των χωροταξικών δεδομένων και την ενδυνάμωση των δυναμικών ικανοτήτων.
Το S5 Avant, εκτός από την πολυτέλεια και την πληθωρικότητα ενός μεγάλου Audi, έχει και όλα όσα μπορεί να ζητήσεις από ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Πιο σημαντικό στοιχείο της συνολικής αύξησης των διαστάσεων σε σχέση με το προηγούμενο αντίστοιχο S4 Avant είναι το μεγαλύτερο κατά 80 mm μεταξόνιο, το οποίο με τη σειρά του έχει δώσει ένα σαφές θετικό πρόσημο στον αέρα για τα γόνατα των πίσω επιβατών, τη στιγμή που ο χώρος αποσκευών των 448 lt (+31 lt από το Sedan) μπορεί να αυξηθεί έως τα 1.396 lt ρίχνοντας τις πλάτες των πίσω καθισμάτων.

Σε αυτή την χρηστική πτυχή προστίθεται και η πιο σαφής διαφοροποίηση του συνολικού ύφους του αυτοκινήτου μέσω των προγραμμάτων του Audi Drive Select (Efficiency, Comfort, Dynamic και Individual) χάρη στην ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και χαμηλότερη κατά 20 mm σπορ ανάρτηση. H μεταβολή των χαρακτηριστικών απόσβεσης (σε τρία στάδια), σε συνδυασμό με τις ανάλογες ρυθμίσεις σε κινητήρα, μετάδοση και τιμόνι, επιτρέπει στο S5 να ευθυγραμμίζεται απόλυτα στις ανάγκες κάθε στιγμής.
Για παράδειγμα, στα προγράμματα Efficiency και Comfort η κύλιση είναι αφράτη και άνετη ακόμα και όταν τα ελαστικά 20’’ με το 35άρι προφίλ περνούν επάνω από ανωμαλίες και λακκούβες. Την ίδια στιγμή το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (που έχει αντικαταστήσει το κλασικό αυτόματο 8άρι του προηγούμενου S4) δουλεύει βελούδινα, σχεδόν αόρατα, φροντίζοντας ώστε ο V6 να ψιθυρίζει, ενώ το τιμόνι κόβει αρκετά και είναι τόσο ελαφρύ ώστε να κάνει το μεγάλο station wagon να δείχνει πιο μαζεμένο στους ελιγμούς μέσα στην κίνηση.
Είναι τα ιδανικά προγράμματα για να ζεις με το S5 καθημερινά μέσα στην πόλη, αλλά και για το ταξίδι, ώστε να νιώθεις τόσο άνετα όσο στο σαλόνι του σπιτιού σου και να βλέπεις την κατανάλωση κάτω από τα 8 lt/100 km. Κι όμως, το αυτοκίνητο που παίζει ιδανικά τον ρόλο του ταλαντούχου συντρόφου είναι ικανό να υπηρετήσει με την ίδια ευστοχία και τις οδηγικές ανησυχίες σου.

Στο πρόγραμμα Dynamic όλα αποκτούν περισσότερη διαύγεια, σαν να αφαιρούνται από το S5 κάποια φίλτρα εξευγενισμού. Δεν αισθάνεσαι σαν να οδηγείς ξαφνικά κάτι άλλο, όμως κάθε σήμα που λαμβάνεις είναι πιο ξεκάθαρο και κάθε αντίδραση πιο αποφασιστική. Η ανάρτηση, χωρίς να γίνεται ξερή ή να διαβάζει κάθε ανωμαλία, έχει μια σαφή αίσθηση ελέγχου, ακόμα και όταν φορτίζεται υπερβολικά σε ένα δυνατό φρενάρισμα ή μια ξαφνική αλλαγή πορείας επάνω σε μια γρήγορη καμπή.
Η δύναμη δεν σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό παρόλο που σχεδόν πάντα η πραγματική ταχύτητα είναι μεγαλύτερη απ’ όσο νομίζεις. Ομως ο V6, εκτός από μελωδικός είναι και απίθανα εύστροφος, ενώ το ταχύτατο 7άρι S tronic διπλού συμπλέκτη δεν είναι μόνο ελαφρύτερο από το παλαιότερο αυτόματο 8άρι αλλά έχει περισσότερο νεύρο και μεγαλύτερη δεκτικότητα στις εντολές για χειροκίνητα κατεβάσματα, ακόμα και πολλών διαδοχικών σχέσεων.
Η κλιμάκωση, δε, της 3ης και 4ης σχέσης είναι ιδανική ώστε σε μια σχετικά σφιχτή χάραξη ο κινητήρας να δουλεύει στην πιο γεμάτη περιοχή, μεταξύ 3.000 και 5.000 rpm, χωρίς πολλά ανεβοκατεβάσματα στο κιβώτιο. Τα φρένα δεν σε προδίδουν ποτέ και το τιμόνι, παρόλο που δεν είναι πολύ γρήγορο ή ιδιαίτερα επικοινωνιακό, έχει ακρίβεια.

Αναμφίβολα όμως το πιο δυνατό χαρτί του S5 είναι η ευκολία με την οποία εκμαιεύει ταχύτητα παντού. Είναι πιο πιθανό να αιφνιδιαστείς βλέποντας τις ενδείξεις του ταχυμέτρου παρά να αιφνιδιάσεις το S5 με την αισιοδοξία σου, ακόμα και αν το «πετάξεις» σε μια στροφή. Πολλά αυτοκίνητα με αντίστοιχες ικανότητες απαιτούν χειρουργικές κινήσεις, άλλα επιβάλλουν να προσαρμόσεις την οδήγησή σου στις ιδιαιτερότητές τους.
Το S5 ζητά να είσαι απλά αποφασιστικός. Φρενάρεις δυνατά, σημαδεύεις και περνάς στο γκάζι σχεδόν αμέσως μετά την κορυφή χωρίς να χρειαστεί να τιθασεύσεις τη μούρη ή να ζυγίσεις κάποιο γλίστρημα του πίσω μέρους. Το μυστικό είναι η πρόσφυση που αφενός πετυχαίνει η αναθεωρημένη γεωμετρία και η ενισχυμένη δομή της ανάρτησης και αφετέρου εξασφαλίζει η τετρακίνηση.
Πρόκειται για την πιο προηγμένη έκδοση του συστήματος quattro με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό που ρυθμίζει τη ροπή και μεταξύ των πίσω τροχών. Επικουρικά σε αυτό δρα και το σύστημα Torque Vectoring, όπου μέσω επιλεκτικής επενέργειας στο φρένο κάθε τροχού δημιουργεί δυνάμεις αντίδρασης στο γλίστρημα του εμπρός ή πίσω μέρους.

Μπορεί λοιπόν να μην έχει το ξυραφένιο μπροστινό μιας Alfa Romeo Giulia ή το παιχνιδιάρικο ζύγισμα μιας BMW 3, αλλά το S5 σου δίνει μια αξεπέραστη αίσθηση σιγουριάς πως αυτό που έχεις σκεφτεί θα εκτελεστεί με απόλυτη ακρίβεια, είτε ορμήσεις σε ένα σφιχτό κομμάτι είτε αποφασίσεις να εκμεταλλευτείς όλη τη φόρα σου σε ένα γρήγορο εσάκι ή μια πατημένη καμπή, χωρίς στο πίσω μέρος του μυαλού να σκέφτεσαι τους περιορισμούς της Φυσικής από το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου.
Οι δυνατότητες του S5 Avant σε πραγματικές συνθήκες είναι τόσο υψηλές που εύκολα μπορούν να φέρουν σε δύσκολη θέση αυτοκίνητα με θεωρητικά πιο εστιασμένο και σκληροπυρηνικό χαρακτήρα. Αυτό είναι εν τέλει και το μεγάλο ατού του.
Ενα station wagon που βγάζει τη γλώσσα στις σπορ μπερλίνες και ντροπιάζει τα δήθεν καυτά SUV χωρίς να «φωνάζει» και να προκαλεί, που θα σε πάει στο γραφείο και το super market αλλά θα σε μπριζώσει και για το road trip σε κάποιο αλπικό πάσο… με όλη την οικογένεια.
Μια άρτια εκτέλεση της ιδέας για τη γεφύρωση δύο κόσμων: αυτού της πολυτελούς οικογενειακής μετακίνησης με χώρους και πρακτικότητα και αυτού των σπορ επιδόσεων που όμως δεν χρειάζονται ειδικές περιστάσεις ή συνθήκες για να αποτυπωθούν.

KEY TECH
Ο 3.0 V6 TFSI με τον κωδικό EA839evo φέρει μια σειρά σημαντικών αναβαθμίσεων σε σχέση με την προηγούμενη εκδοχή του. Μεταξύ των βασικότερων είναι η υιοθέτηση του κύκλου Miller, οι κοντύτεροι αυλοί εισαγωγής, ο αναθεωρημένος χρονισμός και η αύξηση της συμπίεσης με στόχο τη βελτιστοποίηση του βαθμού απόδοσης της καύσης.
Πρόσθετα σε αυτό, ο κινητήρας διαθέτει νέο υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας, ενώ έχει γίνει μετάβαση από μονό Intercooler αέρα – αέρα σε διπλά intercooler έμμεσης ψύξης νερού – αέρα. Τροποποιήσεις έχουν γίνει και στο σύστημα ψεκασμού.

Tech
Audi S5 Avant
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.994 cc, V6, TURBO, 367 PS @ 5.500-6.300 rpm, 550 Nm @ 1.700-4.000 rpm (H/K: 24 PS, 230 Nm)
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (E/Π)
0-100 KM/H: 4,5”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 10,5 lt/100 km
CO2: 171 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.829/1.860/1.424 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.892 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 448 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.965 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ 88.980 ευρώ
Διαβάστε ακόμη
Παροχές 900 εκατ. ευρώ τον Νοέμβριο 2025 και άλλα 1,7 δισ. από τον Ιανουάριο 2026
Η νέα εποχή στο ποτό: Πώς οι μάρκες χτίζουν κέρδη άνευ… αλκοόλ (γράφημα)
Κι όμως, το μυστικό για λιγότερους καβγάδες κρύβεται στη διατροφή
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.