Κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό αλλά το Πεκίνο δεν το βάζει κάτω. Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε στις 7 Ιουνίου «ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός» στην επίλυση των εμπορικών διαφορών μετά από «μια επαγγελματική και εις βάθος συζήτηση» μεταξύ του υπουργού Γουάνγκ Γουεντάο και του Μάρος Σέφκοβιτς, του Ευρωπαίου Επιτρόπου για το Εμπόριο και την Οικονομική Ασφάλεια, στο Παρίσι στις 3 Ιουνίου.
Οι δύο πλευρές «έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων σχετικά με τη δέσμευση των τιμών», δήλωσε το κινεζικό υπουργείο. Τι κάνει το Πεκίνο να πιστεύει ότι μπορεί να ωθήσει τις Βρυξέλλες να εξετάσουν το ενδεχόμενο αντικατάστασης των δασμών με δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής από τους εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας;
Δύο παράγοντες ξεχωρίζουν, δεδομένων των πληροφοριών που δημοσίευσε το υπουργείο. Το Πεκίνο έχει σηματοδοτήσει την προθυμία του να αποδεχθεί ελάχιστες τιμές όσα ευρωπαϊκά προϊόντα διαπίστωσε ότι έχουν επιδοτηθεί άδικα, εάν οι Βρυξέλλες συμφωνήσουν σε παρόμοιες δεσμεύσεις για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Αυτή η προθυμία αντικατοπτρίζεται στην προσέγγιση που έχει υιοθετήσει η Κίνα για να αντιμετωπίσει τις εξαγωγές κονιάκ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Υπουργείο Εμπορίου στις 5 Ιανουαρίου ξεκίνησε έρευνα κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές κονιάκ από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η κίνηση αντιποίνων είχε ως στόχο τη Γαλλία, έναν ισχυρό υποστηρικτή των δασμών της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα.
«Γαλλικές εταιρείες και σχετικές ενώσεις έχουν υποβάλει εθελοντικά αιτήσεις ανάληψης υποχρεώσεων ως προς τις τιμές στην κινεζική αγορά και οι ερευνητικές αρχές στην Κίνα έχουν καταλήξει σε συμφωνία μαζί τους σχετικά με τους βασικούς όρους των δεσμεύσεων για τις τιμές», ανέφερε το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας στις 7 Ιουνίου.
Οι κινεζικές αρχές επανεξετάζουν το πλήρες κείμενο των δεσμεύσεων ως προς τις τιμές —νομική ορολογία για δεσμεύσεις ελάχιστης τιμής— από γαλλικές εταιρείες. Εάν εγκριθεί, η τελική απόφαση θα εκδοθεί πριν από τις 5 Ιουλίου.
Το ερώτημα τώρα είναι σε ποιο βαθμό οι Βρυξέλλες έχουν πειστεί να αντικαταστήσουν τους επιπλέον δασμούς στα κινεζικά EV με προσφορές ελάχιστης τιμής από την κινεζική πλευρά.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν δημοσιοποίησε τη θέση της για το βασικό θέμα μετά την τελευταία συνάντηση μεταξύ του υπουργού Εμπορίου της Κίνας και του κορυφαίου εμπορικού αξιωματούχου της. Κρίνοντας από τις πληροφορίες που δημοσίευσε το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, οι Βρυξέλλες εξακολουθούν να έχουν επιφυλάξεις σχετικά με τον καλύτερο τρόπο επίλυσης των εμπορικών διαφορών σχετικά με τους δασμούς EV με τον τρόπο που επιθυμεί το Πεκίνο.
«Η ευρωπαϊκή πλευρά έχει προτείνει τη διερεύνηση νέων τεχνικών προσεγγίσεων και η κινεζική πλευρά θα αξιολογήσει τη σκοπιμότητα της πρότασης της ευρωπαϊκής πλευράς τόσο από νομική όσο και από τεχνική άποψη», ανέφερε το κινεζικό υπουργείο, χωρίς να επεκταθεί στις νέες τεχνικές προσεγγίσεις που πρότειναν οι Βρυξέλλες.
Τι θα συμβεί αν οι Βρυξέλλες απορρίψουν τελικά τις δεσμεύσεις του Πεκίνου για ελάχιστη τιμή στα EV, όπως έκαναν τον Σεπτέμβριο, με το σκεπτικό ότι τέτοιες προσφορές θα ήταν δύσκολο να παρακολουθούνται και να επιβάλλονται αποτελεσματικά;
Σε αυτή την περίπτωση, το Πεκίνο έχει έναν άλλο μοχλό αντιποίνων για να εξωθήσει τις Βρυξέλλες να συμφωνήσουν με τους όρους του. Το Υπουργείο Εμπορίου διεξάγει τώρα έρευνα αντιντάμπινγκ για το χοιρινό κρέας και τα προϊόντα χοιρινού κρέατος από την ΕΕ. Αναμένεται να εκδώσει τελική απόφαση στις 16 Δεκεμβρίου.
Η Κίνα μπορεί επίσης να ενισχύσει τους ελέγχους στις εξαγωγές σπάνιων γαιών στην ΕΕ – μια απειλή που έφερε τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ πιο κοντά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και οδήγησε σε μια συμφωνία-πλαίσιο.
Στην πραγματικότητα, οι εξαγωγές σπάνιων γαιών της Κίνας συζητήθηκαν ευρέως μαζί με το θέμα των δασμών EV της ΕΕ όταν κορυφαίοι εμπορικοί αξιωματούχοι από τις δύο πλευρές συναντήθηκαν στο Παρίσι στις 3 Ιουνίου. Κατά τη συνάντηση, η κινεζική πλευρά συμφώνησε να επιταχύνει την έγκριση των εξαγωγών σπάνιων γαιών σε επιλέξιμους αιτούντες στην ΕΕ.
«Η Κίνα έχει αποδείξει πλήρως την ειλικρίνειά της στην επίλυση εμπορικών διαφορών με την Ευρώπη μέσω διαλόγου και διαβούλευσης», ανέφερε το υπουργείο στην ανακοίνωση της 7ης Ιουνίου. «Ελπίζουμε επίσης ότι η ευρωπαϊκή πλευρά θα συναντήσει την Κίνα στα μισά του δρόμου, θα αντιμετωπίσει σωστά τις ανησυχίες της χώρας μας και θα δημιουργήσει συνθήκες για περαιτέρω επέκταση της συνεργασίας Κίνας-ΕΕ».
Μια τέτοια δήλωση μπορεί να ερμηνευθεί ως έκφραση καλής θέλησης. Μπορεί ωστόσο να θεωρηθεί και ως μια συγκαλυμμένη απειλή. Εάν οι Βρυξέλλες επιμείνουν στη διατήρηση των δασμών κατά των επιδοτήσεων στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, το Πεκίνο μπορεί να περιορίσει τις εξαγωγές σπάνιων γαιών -υλικών κρίσιμων για την παραγωγή οχημάτων- στην Ευρώπη.
Διαβάστε ακόμη
Aufguss: Η νέα τελετουργία ευεξίας στις ευρωπαϊκές σάουνες
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Αρχίζει η μαζική παραγωγή μπαταρίας που επαναφορτίζεται σε 18 δευτερόλεπτα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.