Η συζήτηση αποτελεί μέρος των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταφέρει μια εμπορική συμφωνία με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ που θα αντικαταστήσει τον βαρύ δασμό 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων που εφάρμοσε η κυβέρνηση των ΗΠΑ τον Απρίλιο.

Αυτό θα ήταν σαφώς θετικό για εκείνους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με μεγάλες εγκαταστάσεις παραγωγής στις ΗΠΑ, οι οποίοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ για να μειώσουν την έκθεσή τους στους δασμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία της ευρωπαϊκής ένωσης αυτοκινήτων ACEA, σχεδόν 758.000 αυτοκίνητα αξίας 39 δισεκατομμυρίων ευρώ εξήχθησαν στις ΗΠΑ από την Ευρώπη το 2024, περισσότερο από τέσσερις φορές περισσότερα από ό, τι προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Ένας διπλωμάτης της ΕΕ δήλωσε ότι τα αυτοκίνητα ήταν μια «κόκκινη γραμμή» για την Ενωση, καθιστώντας μια παραχώρηση εκεί ένα προοίμιο για οποιαδήποτε συμφωνία. Ωστόσο οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον έχουν αντικρουόμενους στόχους, καθώς ο Τραμπ θέλει να αναζωογονήσει την παραγωγή αυτοκινήτων των ΗΠΑ, ενώ οι Βρυξέλλες θέλουν ανοιχτές αγορές για την αυτοκινητοβιομηχανία τους, η οποία αγωνίζεται με το υψηλό ενεργειακό κόστος και τον ανταγωνισμό από την Κίνα.

Η BMW και η Mercedes-Benz θα επωφεληθούν περισσότερο από έναν μηχανισμό καταμέτρησης των εξαγωγών των ΗΠΑ έναντι των εισαγωγών από την ΕΕ, καθώς και οι δύο εταιρείες λειτουργούν μεγάλα εργοστάσια στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η BMW, για παράδειγμα, εξήγαγε περίπου 225.000 οχήματα που παρήχθησαν στο εργοστάσιό της στο Spartanburg της Νότιας Καρολίνας το 2024, ενώ πούλησε περίπου 400.000 αυτοκίνητα στην αγορά των ΗΠΑ. Εισήγαγε περίπου 175.000 αυτοκίνητα από άλλες αγορές, λιγότερα από αυτά που εξήγαγε.

Η Mercedes-Benz εξάγει περίπου τα δύο τρίτα των οχημάτων που κατασκευάζει στο εργοστάσιό της στο Vance της Αλαμπάμα, ή περίπου 170.000 με βάση την παραγωγή του 2024. Πούλησε περίπου 324.528 οχήματα στις ΗΠΑ πέρυσι και εισήγαγε περίπου 235.000 από άλλες χώρες.

Η Volkswagen δεν θα επωφεληθεί, καθώς πουλάει κυρίως αυτοκίνητα που παράγονται στο εργοστάσιό της στην Τσατανούγκα του Τενεσί στην αγορά των ΗΠΑ αντί να τα εξάγει.

Μια πηγή της βιομηχανίας δήλωσε ότι για τον λόγο αυτό υπήρξε επίσης μια προσπάθεια για να πειστεί η Ουάσινγκτον να συμφωνήσει σε επενδυτικές πιστώσεις, οι οποίες θα υποστήριζαν τα σχέδια των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών να επεκταθούν προκειμένου να ενισχύσουν την τοπική παραγωγή.

Το VW Group, για παράδειγμα, πρέπει να αποφασίσει επί του παρόντος τι θα κάνει με την Audi – η οποία εισάγει όλα τα αυτοκίνητά της στην αγορά των ΗΠΑ – είτε μέσω ενός νέου εργοστασίου είτε επεκτείνοντας τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις.

Η Porsche του VW Group δεν θα έβλεπε επίσης κανένα όφελος: δεν έχει τοπική παραγωγή και εισάγει όλα τα αυτοκίνητά της από την Ευρώπη. Η Stellantis, ιδιοκτήτρια εμπορικών σημάτων όπως η Jeep, η Ram και η Chrysler, δεν θα επηρεαζόταν σοβαρά από μια τέτοια συμφωνία.

Η Stellantis λειτουργεί μια σειρά από εργοστάσια στις ΗΠΑ, εξυπηρετώντας κυρίως την τοπική αγορά, ενώ οι ροές εισαγωγών και εξαγωγών των αυτοκινήτων της μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν ιστορικά πολύ χαμηλές – συνήθως μικροί όγκοι φορτηγών αμερικανικής κατασκευής έναντι ευρωπαϊκών μοντέλων από τις μάρκες Alfa Romeo, Maserati και Fiat.

Ο όμιλος είναι πολύ πιο ευάλωτος σε τυχόν δασμούς των ΗΠΑ στο Μεξικό και τον Καναδά, καθώς κατασκευάζει περίπου το 40% των οχημάτων της στη Βόρεια Αμερική σε αυτές τις δύο χώρες, ιδιαίτερα στο Μεξικό.

Η Volvo είναι μία από τις πιο εκτεθειμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στους δασμούς των ΗΠΑ, καθώς τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που πουλάει εκεί εισάγονται από την Ευρώπη. Οι ΗΠΑ αντιπροσώπευαν το 16% των πωλήσεων της εταιρείας πέρυσι.

Η Volvo δήλωσε ότι θα επεκτείνει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, προσθέτοντας ένα νέο μοντέλο παράλληλα με το ηλεκτρικό EX90 που κατασκευάζεται σήμερα εκεί. Η Volvo δήλωσε ότι το νέο όχημα θα είναι πιθανότατα ένα plug-in υβριδικό μεσαίο SUV, μια δημοφιλής επιλογή για τους καταναλωτές των ΗΠΑ.

Πέρυσι, η Polestar, η οποία όπως και η Volvo Cars είναι μέρος του ομίλου Geely της Κίνας, άρχισε να παράγει το SUV Polestar 3 στο εργοστάσιο του Τσάρλεστον για να αποφύγει τους υψηλούς δασμούς των ΗΠΑ στα κινεζικά αυτοκίνητα.

Διαβάστε ακόμη 

Οι δασμοί 30% στην Ευρώπη θα προκαλέσουν ολική αναδιαμόρφωση του οικονομικού της μοντέλου

Αντετοκούνμπο, οικογένεια Σκλαβενίτη και Γιώργος Δασκαλάκης νέοι μέτοχοι στην Premia

Philips: Το παράτολμο σχέδιο της οικογένειας που φώτισε την Ευρώπη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα