Αξιοθέατο αποτελούν τα κινεζικά αυτοκίνητα στη Γερμανία καθώς αυτή τη στιγμή δεν ξεπερνούν το 0,2% του συνόλου των οχημάτων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία που αφορούν τον Ιανουάριο του 2025, στη Γερμανία κυκλοφορούν συνολικά 49,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, εκ των οποίων μόλις 70.046 είναι κινεζικής προέλευσης. Από αυτά το μεγαλύτερο «μερίδιο» αγοράς έχει η αυτοκινητοβιομηχανία MG Roewe, με 49.557 οχήματα.

Μπορεί λοιπόν η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία να συναγωνίζεται την αντίστοιχη γερμανική στις διεθνείς αγορές και να θέλει να κατακλύσει την Ευρώπη, αλλά δεν διαθέτει ακόμη ισχυρή παρουσία στην ίδια τη γερμανική αγορά. Όπως επισημαίνει μάλιστα στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa) ο ειδικός σε θέματα αυτοκίνησης Στέφαν Μπράτσελ, ακόμα και η περίπτωση της MG Roewe, που ανήκει στον κινεζικό όμιλο Saic, είναι ιδιαίτερη. Και αυτό γιατί πολλοί Γερμανοί δεν γνωρίζουν καν ότι πρόκειται για κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία ή τη συγχέουν ακόμη με τη βρετανική εταιρεία που οι Κινέζοι είχαν εξαγοράσει πριν από δεκαετίες.

Ατέλειες της στατιστικής;

Την MG Roewe ακολουθούν οι εταιρείες Lynk και Great Wall Motor (GWM), που έχουν διαθέσει στη γερμανική αγορά από 6.000 αυτοκίνητα, ενώ η επίσης κινεζική BYD έχει πουλήσει 4.500 αυτοκίνητα. Περίπου 1.700 πωλήσεις καταγράφει η Nio και μόλις μερικές εκατοντάδες οι υπόλοιπες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Aiways, η Xpeng, η Leapmotor και η Maxus. Πάντως η καταγραφή δεν θεωρείται πλήρης, καθώς είναι πολλές οι εταιρείες με λίγες πωλήσεις που δεν εμφανίζονται καν ως ξεχωριστή κατηγορία στην στατιστική, αλλά εντάσσονται στην κατηγορία «Διάφορα…».

Επιπλέον, ο αριθμός των κινεζικών οχημάτων στη στατιστική θα αυξανόταν σημαντικά, αν συνυπολογίζαμε τις «κινεζικές εταιρείες υπό την ευρεία έννοια», για παράδειγμα την Polestar και τη Volvo, οι οποίες ανήκουν πλέον στον όμιλο Geely. Στην ίδια κατηγορία θα μπορούσαν να ενταχθούν όμως και τα Smart, που αποτελούν πλέον joint venture της γερμανικής Mercedes-Benz με την Geely.

Με «σημαία» την ηλεκτροκίνηση

Το στοιχείο που ξεχωρίζει στη στατιστική είναι ότι τα περισσότερα από τα κινεζικά οχήματα που κυκλοφορούν στους γερμανικούς δρόμους (50.196, δηλαδή το 72% του συνόλου) είναι ηλεκτροκίνητα. Γίνονται όλο και περισσότερα, αλλά οι πωλήσεις προχωρούν με αργούς ρυθμούς. Και αυτό παρότι οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα κινεζικά οχήματα δεν υπολείπονται σε ποιότητα. Υπάρχουν όμως κάποιοι ανασταλτικοί παράγοντες, που δυσχεραίνουν τη διείσδυση στη γερμανική αγορά.

Πρώτος και κύριος είναι το ελλιπές δίκτυο εξουσιοδοτημένων διανομέων και επισκευαστών. Ο πελάτης αντιμετωπίζει δυσκολίες όταν θέλει να ανταλλάξει το παλαιό του αυτοκίνητο με ένα νέο ή να συζητήσει κάποιες λύσεις χρηματοδότησης. Επιπλέον, όταν υπάρχουν ελλείψεις στο δίκτυο των αντιπροσώπων, πολλές επιχειρήσεις διστάζουν να επιλέξουν τις συγκεκριμένες αυτοκινητοβιομηχανίες για εταιρικά οχήματα. «Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν υποτιμήσει το πόσο πολύπλοκη είναι η γερμανική αγορά», λέει ο Στέφαν Μπράτσελ, υπογραμμίζοντας ότι, για να εδραιωθεί κανείς, απαιτείται συστηματική ενασχόληση και υπομονή.

Διαβάστε περισσότερα στην Deutsche Welle