Η οικονομική οδήγηση έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια σε μια από τις μεγαλύτερες προτεραιότητες για τους οδηγούς. Η άνοδος των τιμών στα καύσιμα, που ξεκίνησε με την ενεργειακή κρίση και εντάθηκε μετά την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία, έκανε πολλούς να ψάχνουν τρόπους να «κάψουν» λιγότερο.
Παρότι οι τιμές έχουν σταθεροποιηθεί, το κόστος μετακίνησης παραμένει υψηλό, οδηγώντας εκατομμύρια οδηγούς να αναζητούν τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και την κατανάλωση. Όμως ποια είναι τελικά η ιδανική ταχύτητα για να εξοικονομήσει κανείς καύσιμο;
Η απάντηση έρχεται από την Ισπανία
Η Γενική Διεύθυνση Τροχαίας της Ισπανίας (DGT), σε πρόσφατη ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποκάλυψε τα ιδανικά όρια ταχύτητας και τις σωστές οδηγικές πρακτικές που βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης.
Σύμφωνα με την DGT, το πρώτο βήμα είναι να χρησιμοποιούμε την υψηλότερη δυνατή σχέση μετάδοσης, ανάλογα με την ταχύτητα και τις συνθήκες του δρόμου. Σε επίπεδες ή ελαφρώς κατηφορικές διαδρομές, ο οδηγός μπορεί να έχει βάλει 4η ή 5η ταχύτητα ήδη στα 50 χλμ./ώρα, αποφεύγοντας τις υψηλές στροφές κινητήρα που καίνε περισσότερο καύσιμο.
Αντίθετα, οι χαμηλές σχέσεις πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο στην εκκίνηση ή σε δρόμους με ανηφόρα, όπου χρειάζεται περισσότερη ροπή.
90 έως 100 χλμ./ώρα
Η πιο αποδοτική ζώνη ταχύτητας, σύμφωνα με τα στοιχεία, βρίσκεται μεταξύ 90 και 100 χλμ./ώρα. Σε αυτό το εύρος, ο κινητήρας λειτουργεί στο βέλτιστο σημείο ροπής, με σταθερή καύση και χωρίς περιττό φορτίο.
Η DGT υπολογίζει ότι μείωση ταχύτητας από τα 110 στα 100 χλμ./ώρα μπορεί να εξοικονομήσει έως και 9% καυσίμου, ενώ στα 120 χλμ./ώρα η κατανάλωση εκτοξεύεται έως και 30% σε σχέση με την ταχύτητα των 90 χλμ./ώρα.
Η σημασία της σταθερότητας και της ήπιας οδήγησης
Η ομαλή και σταθερή κίνηση είναι το «κλειδί» για οικονομία. Οι απότομες επιταχύνσεις ή φρεναρίσματα και το «βαρύ πόδι» στο γκάζι αναγκάζουν τον κινητήρα να δουλεύει πιο σκληρά, αυξάνοντας άσκοπα την κατανάλωση. Αντίθετα, η ήπια οδήγηση με μικρές μεταβολές ταχύτητας βοηθά όχι μόνο στη μείωση της κατανάλωσης, αλλά και στη μακροζωία του κινητήρα.
Αντίστοιχη προσοχή χρειάζεται και στις αλλαγές ταχυτήτων:
- Η πολύ πρόωρη αλλαγή αυξάνει την κατανάλωση, γιατί ο κινητήρας δεν έχει προλάβει να αποδώσει τη ροπή του.
- Η πολύ καθυστερημένη αλλαγή κατά την επιτάχυνση καταπονεί τον κινητήρα και ανεβάζει περιττά τις στροφές.
Το σωστό φάσμα λειτουργίας του κινητήρα
Οι περισσότεροι σύγχρονοι κινητήρες λειτουργούν αποδοτικά μεταξύ 1.500 και 3.000 στροφές ανά λεπτό. Σε αυτό το φάσμα, ο κινητήρας επιτυγχάνει το καλύτερο μείγμα ισχύος και κατανάλωσης, διατηρώντας παράλληλα την ομαλή λειτουργία και τις χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Η εξίσωση, επομένως, είναι απλή: σταθερή ταχύτητα, υψηλή σχέση μετάδοσης και ομαλό πάτημα στο γκάζι. Αυτά τα τρία στοιχεία, σε συνδυασμό με σωστή συντήρηση του οχήματος, μπορούν να μειώσουν αισθητά το κόστος μετακίνησης — και να κάνουν κάθε χιλιόμετρο να αξίζει περισσότερο.
Διαβάστε ακόμη
Από την Prada και τη LVMH, στην Kering και τη L’Oréal: Τα 10 κορυφαία deals στον κλάδο πολυτελείας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.