Αν η ηλεκτροκίνηση πιάσει ή όχι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από την πορεία των B-SUV. Αναλαμβάνουν να κάνουν σχεδόν τα πάντα, οπότε δικαίως καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στο εμπορικό σκέλος. Είτε πρόκειται για μικρή οικογένεια είτε για εργένηδες, ο χρηστικός χαρακτήρας τους είναι ευπρόσδεκτος.
Αυτοκίνητα σαν κι αυτά, του συγκριτικού δηλαδή, που προβάλλουν τις συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις, την πρακτικότητα και το λογικό κόστος αγοράς και χρήσης σε πρώτο πλάνο. Τα δύο συγκεκριμένα έρχονται από διαφορετικούς κόσμους. Η FIAT αναβιώνει έναν θρύλο στο γνωστό ιταλικό φινετσάτο αμπαλάζ, κι από την άλλη τον φιλόδοξο Κινέζο με την περίσσια αυτοπεποίθηση που έρχεται σε μια… γηραιά Ηπειρο σκοπεύοντας να την κατακτήσει.
Το Atto 2 υποδεικνύει πως η BYD αφουγκράζεται την ευρωπαϊκή αγορά και δημιουργεί προϊόντα που έρχονται πιο κοντά στις προτιμήσεις του κοινού της. Η σχεδιαστική προσέγγιση, για παράδειγμα, είναι μια πολύ καλή μαρτυρία αυτής της προσπάθειας, καθώς η σιλουέτα με τις αρκετά τετραγωνισμένες αναλογίες ακολουθεί μια τάση που βλέπουμε να επηρεάζει όλο και περισσότερα νέα SUV στην Ευρώπη.
Δεν λείπουν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, όπως οι ελαφρά τονισμένοι θόλοι που χαρίζουν ένα πιο επιβλητικό εκτόπισμα, η ψευδαίσθηση αιωρούμενης οροφής από το έξυπνο παιχνίδι με τις σκούρες αποχρώσεις στις κολόνες, τα περιμετρικά προστατευτικά πλαστικά στους θόλους και τα μαρσπιέ, που τονίζουν την περιπετειώδη ταυτότητα.
Το 600e έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά που ζητούν οι αγοραστές σήμερα και με γνώμονα αυτά έχουν μονιμοποιήσει εδώ και καιρό τα compact SUV στην κορυφή των εγχώριων πωλήσεων. Προβάλλει σε πολλές περιπτώσεις γοητευτικά στοιχεία προκειμένου να το συμπαθήσεις. Και δεν αναφέρομαι αποκλειστικά στο εμπρός μέρος που θυμίζει πρόσχαρο πρόσωπο, με φώτα που θυμίζουν ορθάνοιχτα μάτια και με το κάτω μέρος του προφυλακτήρα να μοιάζει με χαμόγελο. Αλλά στη συνολική εμφάνιση, η οποία κλέβει περισσότερο τις εντυπώσεις σε σχέση με την αντίστοιχη του Atto 2.
Σε ό,τι αφορά το εσωτερικό, η BYD αποδεικνύει πως η ποιότητα είναι στοιχείο συνδεδεμένο με τη φιλοσοφία της και όχι με την κατηγορία του αυτοκινήτου. Τα μαλακά πλαστικά με τις εικονικές ραφές που δίνουν την ψευδαίσθηση ραμμένου δέρματος, οι αφράτες επενδύσεις σε κάθε σημείο που φτάνει το χέρι, ακόμα και ο συμπαγής ήχος στο κλείσιμο της πόρτας, αλλά και η ανάδραση των φυσικών διακοπτών και των χειριστηρίων, δίνουν την αίσθηση ιδιαίτερα ποιοτικής και προσεγμένης στη λεπτομέρεια κατασκευής.
Αυτή η αίσθηση μάλιστα πλαισιώνεται από μια εργονομία που έχει ως βάση την πολύ βολική και ψηλή θέση οδήγησης, την καλή περιφερειακή ορατότητα και τους ευρύχωρους βοηθητικούς χώρους. Η περιστρεφόμενη (από οριζόντια σε κάθετη θέση) κεντρική οθόνη 10,1” στη βασική έκδοση Active και 12,8” στην πλούσια έκδοση Boost, κλέβει μεμιάς την παράσταση και κερδίζει κατά κράτος τον αντίπαλό της.
Το Android λειτουργικό έχει μια σχετικά απλή αλλά εύχρηστη δομή που ακολουθεί τη λογική των smartphones, ενώ διαθέτει και χρήσιμες συντομεύσεις για βασικές λειτουργίες στο κάτω μέρος της οθόνης, αλλά και στο αναδυόμενο από το επάνω μέρος παράθυρο. Οι επιμέρους μικρές ενδείξεις του ψηφιακού πίνακα οργάνων 8,8”, δυσκολεύουν κάπως την ανάγνωση χωρίς απόσπαση της προσοχής από τον δρόμο.
Το σύστημα πολυμέσων εμπεριέχει ένα πλούσιο περιεχόμενο εφαρμογών, όπως Spotify, YouTube, Zoom και Amazon Music. Σπάνια για την κατηγορία είναι στοιχεία βασικού εξοπλισμού, όπως τα επενδυμένα με συνθετικό δέρμα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, η πανοραμική γυάλινη οροφή και οι 17άρες ζάντες αλουμινίου.
Θετικά συναισθήματα προκύπτουν και στη φιλόξενη καμπίνα του 600e. Οι θήκες και οι χώροι για μικροαντικείμενα θα σας καλύψουν με το παραπάνω, ενώ η ποιότητα κατασκευής και τα πλαστικά δεν επιδέχονται κάτι μεμπτό, χωρίς όμως να φτάνουν στα premium επίπεδα του BYD. Τα πάντα ελέγχονται από τη μακρόστενη οθόνη αφής 10,25” που διαθέτει καλά γραφικά και «τρέχει» ταχύτατα στο περιβάλλον του Uconnect με ασύρματη σύνδεση Android Auto και Apple Carplay.
Το μενού είναι απλό και εύχρηστο, ενώ για ευκολία και άμεση πρόσβαση υπάρχουν από κάτω δύο φυσικοί διακόπτες. Ακόμη χαμηλότερα υπάρχει επίσης μια σειρά από φυσικούς διακόπτες για τη ρύθμιση του συστήματος κλιματισμού. Ο πίνακας οργάνων των 7” παρέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός. Στην άμεση αντιπαράθεσή τους, το Atto 2 αποδεικνύεται πιο λειτουργικό και σύγχρονο στο σύστημα πολυμέσων και τις δυνατότητες συνδεσιμότητας.
Αντίστοιχα νικητής ανακηρύσσεται και στη χωροταξική διαμάχη. Το αναλογικά μεγάλο μεταξόνιο των 2.620 mm, σε συνδυασμό με την αρκετά ψηλή γραμμή οροφής και τους κόμπακτ προβόλους, συνθέτουν μια συνταγή με δεδομένα μεγαλύτερης κατηγορίας. Αντικειμενικά πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο SUV με μπόλικο αέρα αλλά και αρκετό πλάτος για να φιλοξενήσει χωρίς υποχωρήσεις ακόμα και τρεις επιβάτες στα πίσω καθίσματα.
Κάτι που δεν θα κάνει με τόση άνεση το μικρότερο σε διαστάσεις FIAT με τους αποδεκτούς, όμως, χώρους για επιβάτες και αποσκευές και τις μεγάλες και έξυπνες θήκες για μικροαντικείμενα στην καμπίνα. Βλέπετε, η skateboard πλατφόρμα e-Platform 3.0 της BYD είναι σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα προσφέροντας ένα εντελώς επίπεδο δάπεδο που βοηθά στην καλύτερη χωροταξική εκμετάλλευση.
Η στιβαρότητα και η ποιότητα που έχει η κύλιση ακόμα και σε οδόστρωμα με έντονο ανάγλυφο, δίνουν προβάδισμα στο Atto 2 σε ό,τι αφορά την άνεση. O συνδυασμός πλαισίου και ρυθμίσεων στην ανάρτηση φαίνεται να λειτουργεί περίφημα, εξασφαλίζοντας ξεκούραστη οδήγηση και ευχάριστη φιλοξενία. To compact SUV της BYD αναδεικνύει με την κίνησή του στοιχεία premium συμπεριφοράς, αφού απομονώνει αποτελεσματικά τους επιβάτες από εξωγενείς παράγοντες.
Η κύλισή του δεν χάνει ποτέ τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της και η ρύθμιση της ανάρτησης δηλώνει ξεκάθαρα την εστίαση στην άνεση χωρίς να χαλάει την ισορροπία. Οι κλίσεις του αμαξώματος και η ρευστότητα των αντιδράσεων, η αδιάφορη αίσθηση που έχουν το κατά τα άλλα ακριβές τιμόνι και τα δυνατά φρένα (η ανάκτηση ακόμα και στην πιο δυνατή βαθμίδα δεν είναι τόσο ισχυρή για οδήγηση one-pedal) δεν το κατατάσσουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θέλεις να οδηγείς έντονα. Σε πείθει όμως να εμπιστευτείς την προοδευτικότητα και την ομοιογένεια που προσδίδει το πάτημα του.
Στον αντίποδα, το 600e είναι ευκολοδήγητο, ήσυχο και εκλεπτυσμένο, τόσο εντός πόλης όσο και εκτός αυτής, αλλά μοιάζει πιο «ρηχό» στους περισσότερους επιμέρους τομείς συγκριτικά με το Atto 2. Στις στροφές αντιμετωπίζει με σαφήνεια τις κινήσεις του αμαξώματος, παρέχοντας περισσότερο αίσθηση supermini. Στην άσκηση πίεσης η υποστροφή θα έρθει νωρίτερα, χωρίς όμως απροειδοποίητες αντιδράσεις.
Το τιμόνι έχει καλή πληροφόρηση παρόλο που θα μπορούσε να είναι πιο άμεσο γύρω από την ευθεία, ενώ πολύ καλά σε αποτελεσματικότητα αποδείχθηκαν και τα φρένα, έστω και με τη χαρακτηριστική αδρανή αίσθηση εξαιτίας της διαδικασίας ανάκτησης ενέργειας. Στον τομέα της άνεσης, στα μέτριας ποιότητας οδοστρώματα διαπιστώνεις ότι η απόσβεση είναι κάπως σφιχτή, γεγονός πάντως που δεν σε ενοχλεί. Ούτε το 600e αποτελεί το αποκούμπι του οδηγού, μιας και αποκαλύπτει έναν διαδικαστικό οδηγικό χαρακτήρα που δεν δημιουργήθηκε για να συναρπάζει. Ανάμεσα στα δύο, το Atto 2 με το πιο πληθωρικό ταμπεραμέντο εν κινήσει είναι εκείνο που διατηρεί το προβάδισμα.
Τι κάνουν όμως τα δυο αυτοκίνητα σε επίπεδο απόδοσης και πραγματικής αυτονομίας; Ο ηλεκτροκινητήρας των 156 PS του 600e υποστηρίζεται από μια μπαταρία συνολικής χωρητικότητας 54 kWh. Στην πόλη η κατανάλωση πέφτει ακόμη και στις 12,6 kWh/100 km, ενώ σε μεικτές συνθήκες ανεβαίνει στις 16,0 kWh, με την πραγματική αυτονομία να ανέρχεται γύρω στα 340 km.
Το σύστημα «Drive Mode» διαθέτει τρία διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, τα «Eco», «Normal» και «Sport». Στο πρώτο προτεραιότητα είναι η εξοικονόμηση ενέργειας, συνεπώς η επιτάχυνση είναι σχετικά αργή, όπως και η απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ. Τα δεδομένα, όμως, βελτιώνονται στις επόμενες δύο επιλογές, προφανώς με τη Sport να είναι η καλύτερη σε ό,τι αφορά την αμεσότητα επιτάχυνσης, όπως και τη συγκριτικά βελτιωμένη αίσθηση του τιμονιού. Εκτός από την επιλογή «D» στον επιλογέα ταχυτήτων υπάρχει και η «B» όπου η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση γίνεται συγκριτικά πιο έντονη. Δεν υπάρχει, ωστόσο, ούτε εδώ η δυνατότητα one-pedal.
Στο απέναντι στρατόπεδο, ο ηλεκτροκινητήρας των 177 PS και 290 Nm ροπής του Atto 2 βοηθά στην εξασφάλιση καλύτερων (σε σχέση με το 600e) επιδόσεων (0-100 km/h σε 7,9”) κάτι που γίνεται αντιληπτό στην πράξη. Η μέση κατανάλωση όμως κυμάνθηκε ψηλότερα, στις 17 kWh/100 km, παρότι μέσα στην πόλη στο πρόγραμμα ECO, είδαμε αρκετές φορές μικρότερες τιμές (14,6 kWh).
Η μπαταρία των 45,1 kWh δεν αφήνει περιθώρια προσδοκιών για πραγματική αυτονομία πάνω από τα 296 km, κάτι που αφενός αδικεί ένα τόσο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, αφετέρου δίνει το προβάδισμα στο 600e. Αυτός είναι ο μοναδικός ανασταλτικός παράγοντας να μην προτείνεις σε κάποιον το BYD. Οχι βέβαια ότι πίσω από το τιμόνι του FIAT θα πας πολύ πιο μακριά με μία φόρτιση, αλλά πιθανότατα θα αγχωθείς λιγότερο με την υπολειπόμενη αυτονομία.
Στο διά ταύτα, το Atto 2, με εξαίρεση τη μικρότερη αυτονομία και το λίγο πιο αδιάφορο σχήμα, είναι καλύτερο από το 600e του και δικαίως κόβει πρώτο το νήμα του τερματισμού. Πιο ποιοτικό (στα όρια του premium), ευρύχωρο, πρακτικό, τεχνολογικά προηγμένο, γρήγορο αλλά και άνετο στον δρόμο, αφήνει πιο πίσω το ηλεκτρικό 600αράκι. Το τελευταίο συγκαταλέγεται στις πιο εύστοχες υλοποιήσεις της FIAT τα τελευταία χρόνια, ποντάρει όμως περισσότερο στον life style χαρακτήρα, χωρίς φυσικά η συγκεκριμένη επιλογή να υποδηλώνει υστέρηση ή χτυπητή αδυναμία σε κάποιο τομέα.
TECH
BYD ATTO 2
ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.310/1.830/1.675 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.620 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 400 lt
FIAT 600e
ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.171/1.781/1.523 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.562 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 360 lt
ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
BYD: 177 PS, 290 Nm
FIAT: 156 PS, 260 Nm
ΒΑΡΟΣ
BYD: 1.570 kg
FIAT: 1.520 kg
0-100 km/h
BYD: 7,9”
FIAT: 9,0”
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100 km)
BYD TEST: 17,0 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ: 16,0 (WLTP)
FIAT TEST: 16,0 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ: 15,2 (WLTP)
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
BYD: 160 km/h
FIAT: 150 km/h
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
BYD: ΛΙΘΙΟΥ ΦΩΣΦΟΡΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΥ 45,1 kWh
FIAT: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 54 kWh
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
BYD: 296 km, (ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 312 ΚΜ WLTP)
FIAT: 339 km (ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 402 ΚΜ WLTP)
ΦΟΡΤΙΣΗ
BYD: AC: 11 kW, DC: 65 kW
FIAT: AC: 11 kW, DC: 100 kW
ΤΙΜΗ
BYD: Από €29.990 (€22.735 ME ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ)
FIAT: Από €31.500 (€23.879 ME ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ)
Διαβάστε ακόμη
UBS: Οι λόγοι για το νέο ανοδικό κύμα στις μετοχές – Τι προβλέπει για χρυσό και ομόλογα
Ποτό σε πλαστικό ποτήρι – Γιατί οι νέοι προτιμούν να διασκεδάζουν στα πεζοδρόμια
KLM: Μία διαδρομή 95 ετών από το αεροδρόμιο Χασάνι στην Αθήνα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
