Τα στοιχεία πωλήσεων του Μαρτίου από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης υποδηλώνουν ότι η πτώση των πωλήσεων της Tesla μπορεί να είναι διαρθρωτική και όχι συγκυριακή και να αντικατοπτρίζει το καταναλωτικό συναίσθημα προς τον διευθύνοντα σύμβουλο Elon Musk, ο οποίος είναι τώρα στενός σύμβουλος του προέδρου Donald Trump για τη μείωση των κρατικών δαπανών και έχει συνταχθεί με δεξιά και ακροδεξιά κόμματα σε όλη την Ευρώπη.

Οι πωλήσεις μειώθηκαν σε πολλές μεγάλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Ακόμη και εκεί που οι πωλήσεις της Tesla αυξήθηκαν, ακολούθησαν τη γενικότερη τάση στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία επέστρεψε στην ανάπτυξη φέτος καθώς τίθενται σε ισχύ νέοι στόχοι εκπομπών ρυπων της ΕΕ.

Οι πωλήσεις της Tesla υστερούν ξανά σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές τον Μάρτιο. Οι παγκόσμιες τριμηνιαίες παραδόσεις της αμερικάνικης εταιρείας μειώθηκαν κατά 13%, παρά τη δέσμευση του Musk ότι η Tesla θα επιστρέψει στην ανάπτυξη.

Η οργή εναντίον του Musk έχει ξεσπάσει τους τελευταίους μήνες, με διαμαρτυρίες στις αντιπροσωπείες της Tesla που περιλάμβαναν αυτοκίνητα που πυρπολήθηκαν και βανδαλισμούς εναντίον μοντέλων της που ήταν σταθμευμένα στον δρόμο.

Η Tesla πάσχει επίσης από έλλειψη νέων μοντέλων, αν εξαιρέσει κανείς την ανανέωση του Model Y, το οποίο κατασκευάζεται στη Γερμανία, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει μεγαλύτερο ανταγωνισμό από ευρωπαϊκές και κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες μπορούν να ανταγωνιστούν την Tesla σε τιμή και τεχνολογία.

Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει γίνει η μεγαλύτερη αγορά της Tesla στην Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4% τον Μάρτιο και 6% το πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 43% τον Μάρτιο και κατά 43% για το τρίμηνο.

Στη Γαλλία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Tesla στην Ευρώπη, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 37% τον Μάρτιο και κατά 41% για το τρίμηνο. Στη Γερμανία, όπου η Tesla έχει το μοναδικό ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, το οποίο κατασκευάζει το Model Y, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 43% τον Μάρτιο και κατά 62% για το τρίμηνο. Ο Musk έχει επικριθεί για την υποστήριξή του στο ακροδεξιό κόμμα «Εναλλακτική για τη Γερμανία» εκεί.

Η Ιταλία αντέστρεψε την τάση, τουλάχιστον για τον Μάρτιο. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 51% τον Μάρτιο σε 2.217 – μόλις 12 αυτοκίνητα πίσω από τη Γερμανία. Ωστόσο, η Tesla απέτυχε να συμβαδίσει με την ιταλική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία αυξήθηκε κατά 75% για το μήνα.

Οι πωλήσεις της Tesla αυξήθηκαν επίσης στην Ισπανία κατά 34% για τον μήνα και κατά 12% για το τρίμηνο -παρά το γεγονός ότι οι συνολικές πωλήσεις EV σχεδόν διπλασιάστηκαν τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 και οι τριμηνιαίες ταξινομήσεις EV αυξήθηκαν κατά 69%. Η Ισπανία έχει μερικές από τις πιο γενναιόδωρες επιδοτήσεις EV της Ευρώπης και το πρόγραμμα επεκτάθηκε για όλο το 2025.

Η Tesla τα βρήκε σκούρα επίσης σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, με τις πωλήσεις να μειώνονται στη Νορβηγία (-1%), την Ολλανδία (-55%), τη Σουηδία (-64%) και το Βέλγιο (-69%). Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι πωλήσεις της Tesla θα συνεχίσουν να μειώνονται.

«Αυτή είναι η πρώτη μας ματιά στον αντίκτυπο της πρόσφατης ζημιάς στο εμπορικό σήμα – και φαίνεται να είναι η κύρια αιτία για την πτώση των παραδόσεων αυτού του τριμήνου», δήλωσε ο Gene Munster, διευθύνων σύμβουλος της Deepwater Asset Management. «Αυτοί οι ρυθμοί πτώσης πιθανότατα θα επιδεινωθούν περαιτέρω αυτό το τρίμηνο».

Ο Munster εκτιμά ότι οι παραδόσεις του 2025 θα είναι 9% χαμηλότερες από τα 1,79 εκατομμύρια που ανακοίνωσε η Tesla πέρυσι. Οι αναλυτές της Deutsche Bank αναμένουν πτώση 5% φέτος, υποθέτοντας μια κλιμακωτή ανάπτυξη του αναμενόμενου φθηνότερου αυτοκινήτου της Tesla. Η Tesla αναμένεται να δώσει προτεραιότητα στους όγκους παραδόσεων σε βάρος των περιθωρίων κέρδους και πάλι φέτος, με περισσότερα κίνητρα και προσφορές.

Η Tesla πάντως δεν έχει ανακοινώσει πότε θα κυκλοφορήσει ένα φθηνότερο μοντέλο και σε ποια τιμή. Εν τω μεταξύ η μετοχή της  έχει υποχωρήσει κατά 45% από τα μέσα Δεκεμβρίου.

Ο Musk παραδέχτηκε ότι οι δασμοί 25% του Trump στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά που εισάγονται στις ΗΠΑ θα σημαίνουν μεγαλύτερο κόστος, επειδή η Tesla εισάγει σημαντικές ποσότητες υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών. Οι αναλυτές της Morningstar εκτιμούν ότι οι δασμοί σε τέτοια εξαρτήματα θα μπορούσαν να προσθέσουν περίπου 5 έως 10% στο κόστος των οχημάτων της Tesla.

Διαβάστε ακόμη

Κατάρρευση στα αμερικανικά ομόλογα: To ισχυρότερο ράλι στις αποδόσεις από τη δεκαετία του ’80 (γράφημα)

Super deal €700 εκατ. στο real estate: Η Dimand εξαγοράζει από τη REDS το Κτήμα Καμπά και τις Γούρνες στην Κρήτη

Ο εφοπλιστής Πήτερ Νομικός απέκτησε τη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου – Επένδυση €30 εκατ. – Το προφίλ του νέου επενδυτή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα