Η απόφαση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ αντιμετωπίζει τις ανησυχίες των κατασκευαστών και σηματοδοτεί άλλη μία αλλαγή στις εμπορικές πολιτικές που επηρεάζουν τους καταναλωτές, τις εταιρείες και την παγκόσμια οικονομία.
Τα εκτελεστικά διατάγματά του, που εκδόθηκαν στις 29 Απριλίου, έχουν σχεδιαστεί για να αντισταθμίσουν ένα μέρος του τιμολογιακού κόστους των αυτοκινητοβιομηχανιών που προκλήθηκε από τους δασμούς 25%.
Ένα από τα διατάγματα αναφέρει ότι θα επιτρέψει μερική αποζημίωση για εξαρτήματα που αποτελούν το 15% της αξίας ενός οχήματος για το πρώτο έτος και το 10% της αξίας του οχήματος για το δεύτερο έτος. Τα οχήματα είναι επιλέξιμα για επιστροφή χρημάτων μόνο εάν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να υποβάλουν αίτηση για «ένα ποσό αντιστάθμισης προσαρμογής εισαγωγής ίσο με το 3,75% της συνολικής αξίας της προτεινόμενης λιανικής τιμής του κατασκευαστή (MSRP) όλων των αυτοκινήτων που συναρμολογούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες από τις 3 Απριλίου 2025 έως τις 30 Απριλίου 2026», ανέφερε το εκτελεστικό διάταγμα.
Αυτή η αποζημίωση θα μειωθεί στο 2,5% το επόμενο έτος. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δήλωσε ότι θα καταλήξει σε ένα σύστημα εντός 30 ημερών που θα δίνει οδηγίες στους κατασκευαστές πώς να υποβάλουν έγγραφα για αντισταθμίσεις προσαρμογής εισαγωγών. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να παρέχουν λεπτομέρειες, όπως προβλεπόμενους αριθμούς παραγωγής και τοποθεσίες εργοστασίων.
Η αναθεώρηση των δασμών σημαίνει ότι εάν μια αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει ένα όχημα στις ΗΠΑ και το 85% του περιεχομένου κατασκευάζεται στις ΗΠΑ ή συμμορφώνεται με τη συμφωνία Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά, η εταιρεία δεν θα οφείλει δασμούς στην παραγωγή αυτού του οχήματος για το πρώτο έτος.
Εάν μια αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει ένα όχημα στις ΗΠΑ με το 50% του περιεχομένου να προέρχεται από τις ΗΠΑ ή να συμμορφώνεται με την USMCA, η εταιρεία θα πληρώσει δασμούς στο 35% -και όχι για το 50%- του περιεχομένου για το πρώτο έτος.
Όπως δήλωσε ο Τραμπ, οι αλλαγές θα δώσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες περισσότερο χρόνο για να προσαρμόσουν την προμήθεια εξαρτημάτων. «Πήραν κομμάτια από όλο τον κόσμο. Δεν το θέλω αυτό. Θέλω να επιτελέσουν τον ρόλο τους εδώ», είπε. «Τους δώσαμε λίγο χρόνο πριν τους σφάξουμε αν δεν συμμορφωθούν».
Ένα ξεχωριστό εκτελεστικό διάταγμα, που δημοσιεύθηκε επίσης στις 29 Απριλίου, αναφέρει ότι τα οχήματα και τα εξαρτήματά τους δεν θα υπόκεινται σε πρόσθετους δασμούς, όπως αυτοί που επιβάλλουν φόρο 25% στον χάλυβα και το αλουμίνιο.
«Στον βαθμό που αυτοί οι δασμοί ισχύουν για το ίδιο άρθρο, αυτοί οι δασμοί δεν θα πρέπει να έχουν σωρευτικό αποτέλεσμα επειδή ο δασμολογικός συντελεστής που προκύπτει από μια τέτοια συσσώρευση υπερβαίνει αυτό που είναι απαραίτητο για την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων πολιτικής», ανέφερε ο Τραμπ στο διάταγμα.
Ωστόσο, ορισμένοι λένε ότι οι αναθεωρήσεις των δασμών δεν προστατεύουν επί της ουσίας την αυτοκινητοβιομηχανία. Οι τροποποιήσεις των δασμών μπορεί να μειώσουν κάποια από την πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά δεν μετριάζουν τη διαταραχή της αλυσίδας εφοδιασμού, δήλωσε στο Automotive News ο Sam Fiorani, αναλυτής της AutoForecast Solutions.
«Πρόκειται για μια βιομηχανία που έχει δημιουργηθεί με μια παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και οι δασμοί δεν φαίνεται να το λαμβάνουν υπόψη», είπε. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι στο επίκεντρο, αλλά θα έπρεπε να είναι οι εκατοντάδες προμηθευτές».
Οι προμηθευτές θα χρειαστούν βοήθεια από τους πελάτες τους (τις αυτοκινητοβιομηχανίες) για να καλύψουν το κόστος τιμολόγησης ανταλλακτικών. Οι αποστολές θα σταματήσουν εάν οι πελάτες δεν επωμιστούν μέρος του κόστους ή εάν οι προμηθευτές πρέπει να περιμένουν πολύ καιρό για μια πληρωμή.
Οι δασμοί θα ασκήσουν επίσης μεγαλύτερη πίεση στις ταμειακές ροές, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν διαταραχές που σχετίζονται με την πανδημία και την έλλειψη μικροτσίπ τα τελευταία χρόνια. Παρά τις προσαρμογές, εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα σε ολόκληρο τον κλάδο, ο οποίος έχει μακροχρόνιους κύκλους ανάπτυξης και παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ο Λευκός Οίκος δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εισάγουν οχήματα που συμμορφώνονται με την USMCA ούτε για το πώς θα πρέπει να καθορίζουν την αξία του περιεχομένου που κατασκευάζεται στις ΗΠΑ.
Η κυβέρνηση Τραμπ θα πρέπει να διευκρινίσει τη διαδικασία αποζημίωσης για δασμούς που έχουν ήδη καταβληθεί σε ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Και βέβαια η Κίνα εξακολουθεί να περιορίζει τις εξαγωγές σπάνιων γαιών που απαιτούνται για την παραγωγή οχημάτων.
Ο βαθμός στον οποίο οι αλλαγές θα μετατοπίσουν σημαντικά τη μεταποίηση παραμένει ασαφής. Η μεταφορά των εργασιών στα εργοστάσια διαρκεί χρόνια – από την άντληση κεφαλαίων, τον προγραμματισμό, την αδειοδότηση, την κατασκευή, τη στελέχωση, τα εργαλεία. Επιπλέον, η αναδιάταξη των εγκαταστάσεων θα απαιτούσε μια ελάχιστη βεβαιότητα ότι οι νέοι δασμοί ήρθαν για να μείνουν.
Διαβάστε ακόμη
Athens Riviera Falirikon: Μέχρι 9 εκατ. ευρώ για ένα διαμέρισμα sea view
«Έκοψαν» κεφάλια οι Ελβετοί της Landis+Gyr για τους έξυπνους μετρητές
Πλειστηριασμοί: Πόσο πουλήθηκαν 28 γραφεία σε κτήριο της Ερμού (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.