search icon

dark room

Ο Ιβάν, ο έρωτας της τριπλέτας με την tv, η παγωμένη χειραψία του Ν.Α., η πρώτη δουλειά για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και το επιχειρηματικό ασκέρι του Ντουμπάι

–Χαίρετε, λοιπόν στην κυβέρνηση δεν συμβαίνει τίποτα σπουδαίο -πλην του σημερινού υπουργικού συμβουλίου– μετά την επιστροφή του Κ.Μ. από το Λονδίνο και το επεισόδιο Σούνακ, τον οποίο τυχαία θα ξαναβρεί μπροστά του στο Ντουμπάι όπου γίνεται η μεγάλη Σύνοδος «COP28» για την κλιματική αλλαγή και θα συμπέσουν, αλλά φυσικά δεν θα βρεθούν. Είναι πάντως ενδιαφέρον […]

Χαίρετε, λοιπόν στην κυβέρνηση δεν συμβαίνει τίποτα σπουδαίο -πλην του σημερινού υπουργικού συμβουλίου– μετά την επιστροφή του Κ.Μ. από το Λονδίνο και το επεισόδιο Σούνακ, τον οποίο τυχαία θα ξαναβρεί μπροστά του στο Ντουμπάι όπου γίνεται η μεγάλη Σύνοδος «COP28» για την κλιματική αλλαγή και θα συμπέσουν, αλλά φυσικά δεν θα βρεθούν. Είναι πάντως ενδιαφέρον ότι ο Μητσοτάκης με τον Βρετανό ομόλογό του δεν έχουν συναντηθεί ούτε μία φορά. Όχι γιατί ο δικός μας δεν το ήθελε, αλλά γιατί προφανώς ο Σούνακ δεν θέλει να ακούσει για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ούτε σε σύνοδο του ΝΑΤΟ, ούτε σε κάποια άλλη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Λονδίνο και μάλιστα το ραντεβού που ακυρώθηκε κλείστηκε εν τέλει μετά από προσπάθειες, πριν από περίπου δέκα μέρες.

Τηλεοπτικά – Μπάκος – Ιβάν

-Ολίγα τηλεοπτικά που έμαθα από καλή πηγή, λοιπόν με τον Σαββίδη γενικώς δεν ξέρω τι γίνεται, αν και ακούω για κάποια κινητικότητα, αλλά έχω και τις αμφιβολίες μου γιατί εδώ και χρόνια πια έχει γίνει σαν το γνωστό παραμύθι του βοσκού με τον λύκο. Να σημειώσω ότι ο Ιβάν από τον Ιούλιο έχει φέρει «τσούκου-τσούκου» με μεγάλη δυσκολία καμιά 20αριά μύρια ευρώ από τη Ρωσία, με ενδιάμεσους σταθμούς το Ντουμπάι και την Κύπρο, αλλά, αλίμονο, δεν φτάνουν ούτε για «ζήτω». Το Open χρωστάει περί τα 42 εκατ. ευρώ και το νούμερο αυτό όλο και θα… αυγαταίνει, αφού μπαίνει μέσα περί τα 2,5 εκατ. ευρώ κάθε μήνα. Αντιθέτως από τον Ιβάν και το Open που… παιδεύεται, άλλα ακούω για το Action 24 της τριάδας Μπάκος-Καϋμενάκης-Εξάρχου, (μου θυμίζει την ιστορική τριπλέτα της μεγάλης Μπαρτσελόνα, Τσάβι-Μέσι-Ινιέστα, αλλά σε μετρητό). Λοιπόν, τι Φουτζέιρα και μπούρδες, στα Μελίσσια (Στουντίου 10-12) χτυπάει η καρδιά του αρχηγού Δημήτρη Μπάκου, όπου ασχολείται νυχθημερόν (που λέει ο λόγος) με το νέο του μεγάλο παιχνίδι, το Action 24, για το οποίο ξοδεύει και ένα δεκαρικάκι εκατομμύρια – ετησίως, εννοείται. Η πολύ έμπειρη πηγή μου, που τη ρώτησα γι’ αυτό, μου είπε «καλέ, ναι, έτσι είναι ο άνθρωπος, έχει πάθει καψούρα με την tv και όπως το βλέπω αυτός πάει για την έβδομη πανελλαδική άδεια. Τουλάχιστον η προετοιμασία, τα πρόσωπα, το χρήμα που ρέει για εκεί δείχνει. Μάαααλιστα, γλέντια βλέπω και χαίρομαι γιατί εμείς ως δημοσιογράφοι είμαστε φουλ αναφανδόν υπέρ των επενδύσεων (και των επενδυτών) στα media. Εμείς, ε…

Χειραψίες…

-Είναι τριών ημερών νέο αλλά καλό, λοιπόν ρωτήθηκε ο Ανδρουλάκης για τη συνάντηση και την «παγωμένη χειραψία» που είχε προ ημερών με τον Κασσελάκη σε εκδήλωση Επιμελητηρίου. «Ρε φίλε, έλεος, ο Κασσελάκης ήρθε μιάμιση ώρα μετά την έναρξη της εκδήλωσης, την ώρα που ήδη τραγουδούσε ο Σκουλάς στη σκηνή, τι να έκανα δηλαδή την ώρα της παράστασης, να σηκωθώ εκεί στην πρώτη σειρά όρθιος, να διακόψω τη συναυλία για να χαιρετήσω τον άνθρωπο;», αναρωτήθηκε διαμαρτυρόμενος ο Ν.Α. Ε, όχι και ότι… κόβει φλέβες για τον Στέφανο.

Στα μπαρ…

-Πάντως ο Στέφανος δεν πτοείται και κυρίως… δεν επιθυμεί life style δραστηριότητα, χθες ας πούμε αντί να πάει να συζητήσει αυτά που συνήθως συζητούν σε κάποιο γραφείο το πρωί ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης με τους βουλευτές του, προπαντός στρατηγική, παραγωγή πολιτικής και λοιπές κοινοτοπίες, ο νέος αρχηγός τούς φώναξε για ποτάκι σε ένα μπαρ στο Παγκράτι. Εννοείται και τις κάμερες μαζί.

Η πρώτη μεγάλη δουλειά των Ναυπηγείων Ελευσίνας

-Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί επισήμως μια -πολύ μεγάλου οικονομικού μεγέθους- επιχειρηματική συμφωνία των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η συμφωνία προβλέπει τη ναυπήγηση νέων πλοίων, για τον στόλο μεγάλης -ελληνικών συμφερόντων- ναυτιλιακής εταιρείας και λόγω του μεγέθους θα έχει μεγάλη διάρκεια. Ουσιαστικά πρόκειται για την πρώτη σημαντική ιδιωτική δουλειά που αναλαμβάνουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, υπό την ιδιοκτησία Ξενοκώστα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι λόγω της εξαιρετικής σημασίας αυτής της συμφωνίας είναι πολύ πιθανό οι υπογραφές να πέσουν παρουσία της πολιτικής ηγεσίας.

Τα νέα σχέδια της Google στην Ελλάδα

-Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σήμερα το απόγευμα είναι προγραμματισμένο να συνομιλήσει στο θεματικό μουσείο «Δημόσιο Καπνεργοστάσιο» στη Λένορμαν με τον Yossi Matias, Vice-President Engineering and Research της Google, στο πλαίσιο εκδήλωσης για τα 15 χρόνια του τεχνολογικού κολοσσού στην Ελλάδα. Η συζήτηση θα περιστραφεί γύρω από τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη για την Ελλάδα και τον κόσμο. Αναμένεται, ωστόσο, να υπάρξουν και αναφορές για τα σχέδια της Google στην Ελλάδα και συγκεκριμένα για όσα ειπώθηκαν χθες στη Μάλαγα για την πρόθεση της πολυεθνικής να υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα δωρεάν εκπαίδευσης και πιστοποίησης φοιτητών στην κυβερνοασφάλεια, το οποίο θα καλύψει και την Ελλάδα, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δημιουργία νέων επαγγελματιών σε έναν χώρο με τεράστιες ανάγκες, αυτό του cybersecurity.

Αρκεί να ζητηθεί επισήμως

Για να ξέρουμε τι λέμε για τις τράπεζες και τις μετοχές του ΤΧΣ, σημειώστε πως εφόσον το Ταμείο δεχθεί επισήμως πρόταση αγοράς που υπερβαίνει (κατ’ ελάχιστον έστω) το 5% μιας τράπεζας, είναι υποχρεωμένο από τον νόμο να πάει σε διαδικασία πώλησης, εφόσον η τιμή είναι ελκυστική. Οπότε απλά είναι τα πράγματα, αρκεί βέβαια το ενδιαφέρον να διατυπωθεί επισήμως.

Μετεγγραφή (με σχέδιο) στον Όμιλο Sunlight

-Ένα εξαιρετικά έμπειρο στέλεχος, με «ειδική αποστολή» να ηγηθεί των επενδύσεων σε στοιχεία λιθίου, με στόχο την προσέλκυση και αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων και προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων εντάσσει από τις αρχές Ιανουαρίου στο δυναμικό της η Sunlight. Πρόκειται για τον Νίκο Μαντζούφα, στέλεχος που πρωταγωνίστησε σε κρίσιμες αποφάσεις σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ήταν το πρόσωπο-κλειδί στην καθιέρωση και εξέλιξη των ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Ως o μακροβιότερος Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ, μαθαίνουμε ότι επιστρέφει στον ιδιωτικό τομέα με στόχο την προσέλκυση και αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων και προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων, που θα φέρουν τη Sunlight να πρωταγωνιστήσει στην επόμενη ημέρα της παραγωγής στοιχείων λιθίων σε κλίμακα giga factory. Ήδη ο όμιλος έχει υλοποιήσει σημαντικές επενδυτικές κινήσεις διεθνών προδιαγραφών τα τελευταία χρόνια, υπό τον CEO, Λάμπρο Μπίσαλα, και πλέον με την προσθήκη του Ν. Μαντζούφα στόχος είναι να ανοίξει την πόρτα σε επενδύσεις που θα υποστηρίξουν τα σχέδια του Ομίλου.

Νέες επενδύσεις (αλλά και πληθωριστικές πιέσεις) για την «Υφαντής»

-Σε πωλήσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ προσβλέπει φέτος ο όμιλος Υφαντής, έχοντας ως παρακαταθήκη τα 190,1 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε το 2022. Η περυσινή χρονιά μπορεί να ήταν καλή σε επίπεδο τζίρου, με αύξηση 16,5% έναντι του 2021, ωστόσο η κερδοφορία πιέστηκε αισθητά. Έτσι, για την περυσινή χρήση σε επίπεδο ομίλου τα EBITDA ανήλθαν σε 12,6 εκατ. μειωμένα σε ποσοστό 35,5% και τα αποτελέσματα προ φόρων μειώθηκαν πάνω από το μισό (6,8 εκατ., από 14 εκατ. το 2021). Επίσης ο όμιλος είχε αύξηση του μακροπρόθεσμου δανεισμού του, από 23 εκατ. σε 39 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της γνωστής αλλαντοβιομηχανίας ήδη από την περυσινή χρήση ανέφερε πως οι πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα αγαθά, σε συνδυασμό με τις συνεχόμενες αυξήσεις επιτοκίων στις οποίες προχωρούν οι κεντρικές τράπεζες, επηρεάζουν σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας και ανασφάλειας. Πάντως το επενδυτικό του πλάνο προχωρά και συνέχισε τις επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της μονάδας στην Αλεξανδρούπολη, μεταξύ άλλων. Ο όμιλος διαθέτει εργοστάσια σε Αθήνα, Βουκουρέστι, Αλεξανδρούπολη και Γαλλία, και μονάδα παραγωγής στα Τρίκαλα.

Και του χρόνου με υγεία, Γιάννο

Τα χρήματα των άλλων είναι πάντα πιο γλυκά, για αυτό και στην ΕΧΑΕ o γαλαντόμος Γιάννος, στα πλαίσια του επενδυτικού συνεδρίου έδωσε ένα welcome party στο Hakkasan και ένα dinner στο 34 Mayfair. Με 1/20 των λογαριασμών που πλήρωσε το Χρηματιστήριο ή ακόμη και λιγότερο, θα μπορούσαν να φροντίσουν για live streaming στις δημόσιες συζητήσεις του συνεδρίου, αλλά δεν βαριέσαι, αφού δούλεψε η καραμέλα “δεν μας αφήνει η Μorgan Stanley” (που επίσης πληρώνει η ΕΧΑΕ) ας πάει και το παλιάμπελο. Άντε, γεια μας και του χρόνου πάλι με υγεία.

Άλλο Σαρμ ελ-Σέιχ (Αίγυπτος), άλλο Ντουμπάι (ΗΑΕ)

-Ούτε ένας ούτε δύο αλλά περίπου 200 είναι οι κυβερνητικοί παράγοντες, επιχειρηματίες και στελέχη εταιρειών που απαρτίζουν την ελληνική αποστολή η οποία θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στη διεθνή συνδιάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (COP28). Καμία σχέση με την περσινή ολιγομελή αντιπροσωπεία μας στο… ταπεινό… Σαρμ ελ Σέιχ της Αιγύπτου. Φέτος, στο λαμπερό Ντουμπάι κατεβαίνουν δεκάδες κυβερνητικά στελέχη, ανώτατα στελέχη κορυφαίων ενεργειακών και κατασκευαστικών ομίλων της χώρας (ΤΕΡΝΑ, Μytilineos, Motor Oil, όμιλος Κοπελούζου, ΔΕΣΦΑ, ΑΔΜΗΕ, TITAN, Αρχιρόδον) αλλά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση απορριμμάτων.

Άνοιξε το παράθυρο να μπει… η ΜΕD

-Οι μετοχές της εταιρείας MED A.B.E.E. -με διευθύνοντα σύμβουλο τον Λεωνίδα Ζησιάδη– διαπραγματεύονται, από τον περασμένο Ιούλιο, στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΕΝ.Α. PLUS). Από εκείνη την πρώτη μέρα της εισαγωγής στην ΕΝ.Α., ο εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενος Ζησιάδης δήλωσε ευθαρσώς ότι στόχος του είναι η εισαγωγή στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου. Οι φήμες στην αγορά τώρα αναφέρουν ότι ο επιχειρηματίας βρήκε ένα «καθαρό όχημα», μια εισηγμένη στην Κύρια Αγορά εταιρεία την οποία και θα εξαγοράσει για να εντάξει εκεί τις δραστηριότητές του. Αυτά κατά τη φημολογία της αγοράς επειδή, για να είμαι απολύτως ειλικρινής, δεν καταλαβαίνω γιατί χρειάζεται μια εταιρία-όχημα, όταν το ΧΑ παρακαλάει για νέες εισαγωγές. Του ανοίγουν την πόρτα, αλλά προτιμά να μπει από το παράθυρο; Τι να σας πω; Μυστήρια πράγματα.

Σήμερα η αναδιάρθρωση του Δείκτη MSCI

-Συμβαίνουν πολλά στη χρηματιστηριακή αγορά και θα συμβούν πολλά περισσότερα τις αμέσως επόμενες μέρες. Χθες, συμπληρώσαμε τρεις διαδοχικές συνεδριάσεις με πολύ αυξημένες συναλλαγές σε πακέτα. Πρωταγωνιστές οι 4 τράπεζες, η ΔΕΗ, η Ενέργεια (Motor Oil, Mytilineos) και ο ΟΠΑΠ. Οι αγορές μετοχών σε πακέτα, είναι ο τρόπος που ξένοι επενδυτές αποφάσισαν να μπουν στην αγορά για να μην προκαλέσουν μεγάλη άνοδο των μετοχών. Χθες, ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 1.271,2 μονάδες (+0,51%) με τζίρο στα 107,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 16,24 εκατ. σε πακέτα. Σήμερα, θα δούμε αξία συναλλαγών μεγαλύτερη των 200 εκατ. ευρώ, αφού πραγματοποιείται η αναδιάρθρωση του Δείκτη MSCI με κεντρικό πρωταγωνιστή τη μετοχή της Εθνικής Τράπεζας, το ειδικό βάρος της οποίας θα αυξηθεί στον Δείκτη. Ερωτηματικό παραμένει αν αυτή η αύξηση της στάθμισης της μετοχής Εθνικής προκαλέσει ισόποση και ισομερή μείωση της στάθμισης των άλλων 9 ελληνικών μετοχών που απαρτίζουν τον Δείκτη ή αν απλώς αυξηθεί το βάρος του Ελληνικού Δείκτη στον Ευρωπαϊκό MSCI. Αύριο, έχουμε την ανακοίνωση της FITCH για την επενδυτική βαθμίδα. Την ερχόμενη εβδομάδα έχουμε τη δημόσια εγγραφή της Orilina και αμέσως μετά, στις 6 Δεκεμβρίου, ξεκινά η διάθεση του πακέτου μετοχών HelleniQ Energy σε θεσμικά χαρτοφυλάκια του εξωτερικού. Επιπλέον, τη Δευτέρα έχουμε την κρίσιμη γενική συνέλευση μετόχων του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας όπου θα μάθουμε λεπτομέρειες για την είσοδό του στο ΧΑ.

Τουρκικός προστατευτισμός

-Παρουσιάζει ενδιαφέρον ο τρόπος με τον οποίο οι γείτονές μας οι Τούρκοι υποδέχονται και διαχειρίζονται τις ξένες επενδύσεις στη χώρα τους. Προσπαθώντας να προστατεύσουν την «εθνική τους αυτοκινητοβιομηχανία» από την κινεζική εισβολή, δημοσιεύτηκε προχθές στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ένα αυστηρό θεσμικό πλαίσιο για να επιτραπούν οι εισαγωγές. Για την απόκτηση άδειας εισαγωγής, ο εισαγωγέας πρέπει να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις: 1) Το προς εισαγωγή όχημα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον 20 πρατήρια εξυπηρέτησης μετά την πώληση σύμφωνα με το πρότυπο TSE σε 7 περιοχές. 2) Τα άτομα που είναι υπεύθυνα για την αγορά, την πώληση, τη συντήρηση και την επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης. 3) Για το εισαγόμενο όχημα πρέπει να δημιουργηθεί τηλεφωνικό κέντρο τουρκικής γλώσσας με τουλάχιστον 40 άτομα προσωπικό, το οποίο θα υπηρετεί στην Τουρκία. 4) Το εισαγόμενο όχημα πρέπει να έχει εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο του κατασκευαστή εγκατεστημένο στην Τουρκία. 5) Ο εισαγωγέας πρέπει να παράσχει γραπτή δέσμευση ότι αποδέχεται τις διαδικασίες που σχετίζονται με την επιθεώρηση συστημάτων μπαταριών.

Μνημόνιο που τους χρειάζεται…

-Το Ασφαλιστικό Σύστημα της Γερμανίας βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση. Για να διατηρηθεί, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πρέπει στο εξής να συνεισφέρει περισσότερα από 100 δισ. ευρώ ετησίως. Έκαναν και οι Γερμανοί μια προσπάθεια να εισάγουν ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα απονομής συντάξεων (ανάλογο με το δικό μας ΤΕΚΑ που θα αφορούσε τους νεοεισαγόμενους στην αγορά εργασίας) αλλά τελικά το σχέδιο αναβλήθηκε. Για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια… των ειδικών, δηλαδή του Προέδρου της Συνομοσπονδίας Γερμανικών Εργοδοτικών Ενώσεων: «Το συνταξιοδοτικό σύστημα της Γερμανίας βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης. Δεν θα είναι οικονομικά βιώσιμο σε πέντε χρόνια χωρίς μεταρρύθμιση. Το κόστος θα είναι εκρηκτικό…».

Exit mobile version