Από τα Bubble Teas έως τα κοκτέιλ με kombucha, τα ροφήματα και ποτά σήμερα έχουν μετατραπεί σε μια πολύπλοκη διαδικασία γεύσης, που ίσως δεν ταιριάζει σε όλους.
Υπήρχε μια εποχή που η παραγγελία ενός κοκτέιλ σήμαινε να διαλέξεις ανάμεσα σε ένα μαρτίνι ή μια μαργαρίτα -ίσως και ένα old fashioned. Σήμερα ωστόσο, είναι εξίσου πιθανό να σας δώσουν ένα ποτήρι με κάτι που είναι εμποτισμένο με ενεργό άνθρακα, που έχει στην κορυφή του ένα σύννεφο από μαλλί της γριάς ή που περιέχει ένα συστατικό που μοιάζει περισσότερο με εργαστηριακό πείραμα παρά με ποτό. Γιατί τώρα κάθε κοκτέιλ μοιάζει με πείραμα; Και το πιο σημαντικό, θα τελειώσει ποτέ αυτή η στιγμή των “υπερβολικών” ποτών;

Η εποχή του πειραματικού ποτού
Ζούμε σε μια εποχή αδιάκοπης καινοτομίας, και ο κόσμος των ποτών δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι μπάρμαν και οι κατασκευαστές ποτών δεν φτιάχνουν απλώς ποτά, αλλά ξεπερνούν τα όρια, αντιμετωπίζοντας το mixology ως μια μορφή τέχνης όπου το σοκ και η έκπληξη είναι εξίσου σημαντικά με τη γεύση. Αυτό που κάποτε ήταν ένας εξειδικευμένος κόσμος της μοριακής γαστρονομίας -όπου οι σεφ έπαιζαν με υγρό άζωτο, αφρούς και γαλακτώματα- έχει επεκταθεί στα κοκτέιλ, τους καφέδες και τα τσάγια.
Μια βραδινή έξοδος σημαίνει τώρα ότι πρέπει να περιηγηθείτε σε ένα μενού γεμάτο παρασκευάσματα με συστατικά όπως το λουλούδι από μπιζέλι πεταλούδας (butterfly pea flower), που αλλάζει χρώμα, αποστάγματα με λίπος, όπως μπέρμπον με μπέικον, και αφρώδεις σφαίρες που εκρήγνυνται στο στόμα σας. Ακόμη και τα μη αλκοολούχα ποτά έχουν ενταχθεί στη μάχη: Το Kombucha, με το ζυμωμένα βακτήρια και την προβιοτική του απήχηση, έχει μετατραπεί από ένα εναλλακτικό τονωτικό ποτό για την υγεία μας, σε βασικό προϊόν των καφέ και μαγαζιών με vegan και vegetarian προϊόντα. Το Bubble tea από την άλλη, μια εξωτική Ταϊβανέζικη απόλαυση, έχει μετατραπεί τώρα σε μια ατελείωτη παρέλαση από παράξενες παραλλαγές που περιλαμβάνουν τα πάντα, από αφρό τυριού μέχρι popping boba που σκάνε με σιρόπι φρούτων.



Γιατί τα ποτά γίνονται όλο και πιο παράξενα;
Μία λέξη: καινοτομία. Σε έναν κόσμο που καθοδηγείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ποτά δεν είναι πλέον μόνο θέμα γεύσης αλλά πρέπει να μπορούν να γίνουν Instagrammable. Ενα συνηθισμένο μοχίτο δεν θα κάνει κάποιον να σταματήσει να κάνει scrolling, αλλά ένα κοκτέιλ που σερβίρεται σε ποτήρι σε σχήμα λάμπας με καπνό να βγαίνει από το χείλος του; Αυτό είναι κάτι το μοναδικό. Τα μπαρ, οι καφετέριες και οι μάρκες ποτών λοιπόν αναγνωρίζουν πλέον ότι η οπτική ελκυστικότητα μεταφράζεται σε δωρεάν διαφήμιση.
Υπάρχει επίσης μια αυξανόμενη εμμονή με την εξατομίκευση και την εμπειρία. Οι άνθρωποι δεν θέλουν απλώς να πίνουν κάτι καλό, αλλά να αισθάνονται ότι είναι μέρος ενός αποκλειστικού, αισθητηριακού πειράματος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα speakeasies σερβίρουν πλέον ποτά προσαρμοσμένα στο ζώδιο σας και για τον οποίο οι καφετέριες αναμειγνύουν πέντε τύπους matcha σε ένα μόνο φλιτζάνι.
Τα αντι-Instagram κοκτέιλ
Αλλά πριν παραιτηθείτε από ένα μέλλον όπου κάθε ρόφημα θα είναι ένα απρόβλεπτο χημικό project, η ιστορία μάς λέει ότι αυτή η εποχή δεν θα διαρκέσει για πάντα. Οι τάσεις των ποτών έρχονται κατά κύματα. Τον 19ο αιώνα τα κοκτέιλ ήταν απλά και αλκοολούχα, μετά ήρθαν τα εξωπραγματικά γλυκά, πολύχρωμα παρασκευάσματα της δεκαετίας του ’70 και του ’80. Το κίνημα των craft κοκτέιλ της δεκαετίας του 2000 ήταν μια επανάσταση ενάντια σε αυτή την υπερβολή, ευνοώντας τις ισορροπημένες, κλασικές συνταγές.
Τώρα, βρισκόμαστε στην εποχή του μαξιμαλισμού, ποτά δηλαδή που είναι διασκεδαστικά, πειραματικά και, μερικές φορές, απλά περίεργα. Ωστόσο, όπως ακριβώς και οι τάσεις του παρελθόντος, έτσι και αυτή η πιθανότατα θα ξεθωριάσει. Υπάρχει ήδη ένα αντίθετο κίνημα που ετοιμάζεται, ευνοώντας τα κομψά, λιτά κοκτέιλ που εστιάζουν στα ποιοτικά συστατικά και όχι στα τεχνάσματα. Ορισμένα μπαρ μάλιστα διαφημίζουν ακόμη και «αντι-Instagram» κοκτέιλ -ποτά σχεδιασμένα καθαρά για τη γεύση, όχι για την αισθητική.


Τι θα ακολουθήσει;
Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν την επόμενη φορά που θα κοιτάτε ένα μενού προσπαθώντας να αποφασίσετε ανάμεσα σε ένα «glitter negroni» και ένα «foam-aged mezcal old-fashioned»; Απλά θυμηθείτε ότι η καινοτομία είναι εφήμερη. Στο μεταξύ, δέστε τη ζώνη σας. Το επόμενο ποτό σας μπορεί να σερβίρεται σε μια κούφια πιπεριά, να συνοδεύεται από μια αιωρούμενη μαρέγκα ή να παρασκευάζεται με ένα συστατικό που ακούγεται σαν να ανήκει σε φίλτρο μάγου. Στην υγειά της παραδοξότητας – όσο αυτή διαρκεί τουλάχιστον.
Eξωτερική Φωτογραφία: @handshake_bar/Instagram