Από την Art Deco στην τεχνητή νοημοσύνη και από το Χόλιγουντ των ’30’s στην αυτόνομη οδήγηση, το νέο πρωτότυπο της Mercedes είναι ένα επικό «future nostalgia» γλυπτό σε τέσσερις τροχούς.

«Lord, why don’t you buy me a Mercedes-Benz» τραγουδούσε στις αρχές των 70’s η Τζάνις Τζόπλιν, εκφράζοντας την παγκόσμια λαχτάρα για την κοινωνική καταξίωση που παρείχε απλόχερα η ιδιοκτησία μίας Mercedes. Η γερμανική εταιρεία είχε κατορθώσει από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ύπαρξης του αυτοκινήτου να αποτελεί το σημείο αναφοράς για την πολυτέλεια και την τεχνολογία, να είναι το διαβατήριο για έναν κόσμο υψηλού γούστου και ασυγκράτητης τελειοθηρίας.

Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους

Και αν τα τελευταία χρόνια, η Mercedes -όπως και σύμπασα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία- έχει μπερδέψει τα excel της απέναντι στους Κινέζους, υπάρχει πάντα εκείνο το DNA της μάρκας που θα μας υπενθυμίζει ότι η πολυτέλεια και η τεχνολογική υπεροχή δεν είναι απλά υλικά αγαθά, αλλά μία πνευματική τελετουργία, από μύστες σχεδιαστές και ιεροφάντες μηχανικούς που γνωρίζουν την τέχνη του ωραίου και του υψηλού (και του πανάκριβου, φευ…).

Για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους απέναντι στους εισβολείς από τη μακρινή Ανατολή, η Mercedes δίνει στον κόσμο το αυτοκίνητο των φωτογραφιών. Ενα πρωτότυπο με την ονομασία Vision Iconic, το οποίο αποτελεί μία «πλατφόρμα» ιδεών και αισθητικών αναζητήσεων για το πώς θα μπορούσε να είναι ένα luxury σπορ μοντέλο στο μέλλον. Και για να γίνει αυτό, οι σχεδιαστές της βούτηξαν τα πινέλα και τα AI προγράμματά τους στο παρελθόν. Στο μακρινό παρελθόν, στις δεκαετίες του ’20 και του ’30 αλλά και αργότερα, σε διαχρονικές αξίες της Mercedes, όταν ήταν με διαφορά το πάνω-πάνω κουμπί στο κοινωνικό ασανσέρ σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Η Mercedes γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον ότι ο χρόνος είναι το πιο πολύτιμο υλικό σχεδιασμού. Από την εποχή της θρυλικής 540K, όταν οι σταρ του Χόλιγουντ φορούσαν γούνες και οδηγούσαν με γάντια, έως το σήμερα, όπου οι οθόνες αντικαθιστούν τα όργανα και οι σιωπηλές μπαταρίες τον βαρύ ήχο του κινητήρα, η εταιρεία πορεύεται με μια σταθερή πυξίδα: την αισθητική υπεροχή.

Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους

Το παρελθόν και το μέλλον μαζί
Το αμάξωμα μοιάζει σαν να είναι σκαλισμένο πάνω σε ένα κομμάτι μέταλλο, με τις γραμμές του να «ρέουν» ηδονικά και τη νέα «Iconic Grille» να φωτίζεται με ελεγχόμενο animation, θυμίζοντας την αίσθηση του χρωμίου εκείνων των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Αναφορές στις W108, W111 και την πολυτελή 600 Pullman των αρχηγών κρατών και των δικτατόρων του 20ού αιώνα συνυπάρχουν με την ψηφιακή λεπτομέρεια, ενώ οι καθαρές, ρευστές γραμμές παραπέμπουν στις 300 SL Gullwing, το πιο καθηλωτικό σπορ μοντέλο που φτιάχτηκε ποτέ. Οι πλαϊνές γρίλιες, η μακριά κουπέ γραμμή και η οροφή που χαμηλώνει απότομα δημιουργούν μια σιλουέτα που μοιάζει να αιωρείται πάνω από τον δρόμο, γεμάτη δυναμισμό και εσωτερική ένταση.

Μπαίνοντας στην καμπίνα, η ατμόσφαιρα σε μεταφέρει σε σαλόνια κινηματογραφικών εποχών. Τα πάντα είναι ντυμένα σε ένα εκπληκτικής ποιότητας βελούδο σε ένα εκτυφλωτικό μπλε σκούρο χρώμα. Το Art Deco ταμπλό σε μορφή «Zeppelin» θυμίζει τα βελούδινα σαλόνια των εμβληματικών ξενοδοχείων του Παρισιού και της Ρώμης, ενώ οι διακοσμήσεις σε στιλ mother-of-pearl και τα βελούδινα καθίσματα παραπέμπουν σε κοσμικές δεξιώσεις του ’60. Το δάπεδο είναι κατασκευασμένο από μία εκπληκτικής δεξιοτεχνίας μαρκετερί, σε ένα πανέμορφο μοτίβο που ένας θεός ξέρει πόσες εργατώρες χρειάστηκαν για να κατασκευαστεί. Οι αναλογικοί δείκτες με κίνηση σαν πανάκριβα ρολόγια, συνδυασμένοι με έναν AI σύντροφο σε ένα από τα τέσσερα κεντρικά ρολόγια, μετατρέπουν το αυτοκίνητο σε κινηματογραφικό σκηνικό όπου τεχνολογία και στιλ συνυπάρχουν.

Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους

Πίσω από αυτή τη νέο-ρετρό σχεδίαση, κρύβεται ότι πιο σύγχρονο και εξελιγμένο έχει να παρουσιάσει στις μέρες μας (και σε αυτές που έρχονται) η αυτοκινητοβιομηχανία. Η τεχνολογία παραμένει τόσο τολμηρή όσο και διακριτική. Ο συνδυασμός steer-by-wire και τετραδιεύθυνσης προσφέρει μια αίσθηση οδήγησης ακριβή και ταυτόχρονα χαλαρωτική. Η αυτονομία επιπέδου 4 επιτρέπει στους επιβάτες να χαλαρώσουν εν κινήσει. Μπορούν να απολαύσουν μουσική, να παρακολουθήσουν ταινίες σε υψηλή ανάλυση ή να διαβάσουν το αγαπημένο τους βιβλίο.

Τα πάντα μελετημένα στο έπακρο
Το μαύρο χρώμα που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι κάτι απλό. Πρόκειται για μία ειδική βαφή που εξελίσσει τα τελευταία χρόνια η Mercedes και λειτουργεί ως συλλέκτης ηλιακής ενέργειας. Σε χώρες όπως η δική μας με μεγάλη ηλιοφάνεια, μπορεί να παρέχει δωρεάν ρεύμα έως και για 20.000 χιλιόμετρα τον χρόνο. Πίσω από όλα αυτά βρίσκεται ένα εξελιγμένο σύστημα «νευρομορφικών» υπολογιστών, οι οποίοι βασίζονται στη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου και μπορούν να διαχειριστούν δέκα φορές περισσότερα δεδομένα από τους πιο γρήγορους συμβατικούς υπολογιστές με πολύ μικρότερη κατανάλωση ενέργειας.
Η Mercedes-Benz δεν περιορίζεται μόνο στο αυτοκίνητο: η capsule collection με έξι κομμάτια μόδας για άνδρες και γυναίκες αποτυπώνει τα χρώματα και τις γεωμετρικές γραμμές του Vision Iconic. Σκούρο μπλε με ασημένιο-χρυσές λεπτομέρειες, μίνιμαλ και Art Deco ταυτόχρονα, η συλλογή μεταφέρει την πολυτέλεια των ’20s και ’30s στο σήμερα, ενώ παράλληλα συνδέεται με τη Shanghai Fashion Week, όπου η τέχνη της οδήγησης και της μόδας συναντιούνται.

Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους
Μια Mercedes επίδειξη δύναμης των Γερμανών απέναντι στους Κινέζους

Τι είναι τελικά το Vision Iconic. Τίποτα λιγότερο από μία συνομιλία ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, μια χρονοκάψουλα που σε ταξιδεύει στην κληρονομιά και την καινοτομία. Είναι ένα σχεδιαστικό μανιφέστο, ένα γλυπτό εν κινήσει, όπως το χαρακτήρισε ο επικεφαλής σχεδίασης, Gorden Wagener. Είναι επίσης μία επίδειξη δύναμης προς τους Κινέζους ότι έχουν πολύ δρόμο ακόμα να κάνουν για να καλύψουν την απόσταση που χωρίζει ένα προϊόν Temu, όπως είναι τα άπειρα κινεζικά μοντέλα από μία μάρκα με παράδοση 130 και πλέον ετών.
Μα πάνω από όλα είναι αυτός ο παγκόσμιος καημός που δεν φαίνεται να σβήνει: «Αχ Θεέ μου, γιατί δεν μου χαρίζεις και εμένα μια Μερσέντες;».