Το wrap dress -που σύμφωνα με τη σχεδιάστριά του, Diane von Furstenberg, είναι ταυτόχρονα σέξι και καθώς πρέπει, αφού μπορεί να αρέσει σε έναν άντρα όσο και στη μητέρα του- γιορτάζει τα 50 του χρόνια.

Υπάρχουν κάποια ρούχα που έχουν αντέξει στη δοκιμασία του χρόνου και εξακολουθούν ακόμα και μετά από 50 χρόνια να είναι επίκαιρα. Ένα από αυτά είναι το wrap dress της Diane von Furstenberg, που συνδυάζει το στυλ με την πρακτικότητα και έγινε σύμβολο ελευθερίας και ενδυνάμωσης, όπως το οραματίστηκε η σχεδιάστρια κατά τη σύλληψή του.

Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Η σχεδιάστρια Diane von Furstenberg ποζάρει μπροστά από τα πολυπόθητα wrap dresses, πριν ξεκινήσει η έκθεση “Journey of A Dress”, 2014.

Η ιδέα ξεκίνησε στο Κόμο της Ιταλίας, όταν η Diane Halfin εργαζόταν ως ασκούμενη στη βιοτεχνία Manufactura Ferretti. Εκεί έμαθε τα πάντα για τα υφάσματα και τα prints από τον ιδιοκτήτη Angelo Ferretti. Όταν πήγε στην Αμερική για να επισκεφτεί τον πρίγκιπα Egon von Furstenberg με τον οποίο είχε σχέση και αργότερα παντρεύτηκε, συνάντησε τους σχεδιαστές Giorgio di Sant’Angelo και Stephen Burrows, οι οποίοι σχεδίαζαν ρούχα από ζέρσεϊ ύφασμα. Με την επιστροφή της στην Ιταλία και μαγεμένη από την ιδέα του υφάσματος, το μόνο που μπορούσε να σκεφτεί ήταν πώς θα επιστρέψει στην Αμερική. Έτσι άρχισε να φτιάχνει τα πρώτα μικρά δείγματα σε εκείνο το εργοστάσιο, «στη μέση του πουθενά», όπως συνηθίζει να λέει.

Η σύλληψη του wrap dress
Όλα ξεκίνησαν με ένα wrap top, το οποίο εμπνεύστηκε από τις ζακέτες που φορούσαν οι μπαλαρίνες πάνω από τις τουτού φούστες τους. Πρώτα το συνδύασε με μια φούστα, έπειτα με ένα παντελόνι και τελικά το μετέτρεψε σε φόρεμα. Το 1972, η Diane von Furstenberg έφτασε τελικά στη Νέα Υόρκη με μια βαλίτσα γεμάτη ζέρσεϊ φορέματα που είχε φτιάξει στην Ιταλία. Δύο χρόνια αργότερα και με την ενθάρρυνση της διευθύντριας της Vogue, Diana Vreeland, το απλό αλλά όπως αποδείχθηκε διαχρονικό σχέδιο του wrap dress κατέκτησε τον κόσμο της μόδας.
«Στα 27 μου έφτιαχνα 25.000 φορέματα την εβδομάδα», έχει δηλώσει σε συνέντευξή της στο WWD. Μέχρι το 1976 -είχαν πουληθεί ένα εκατομμύριο κομμάτια έκαστο αξίας 80 δολαρίων, τότε- το όνομα της Diane von Furstenberg ταυτίστηκε με τη γυναικεία απελευθέρωση και την ίδια χρονιά εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του περιοδικού Newsweek. Με το πέρασμα των χρόνων το wrap dress καθιερώθηκε ως το φόρεμα που σε πάει “από το γραφείο στο εστιατόριο” ενώ άρχισε να ελκύει όλο και περισσότερους celebrities της εποχής εκτινάζοντας τη δημοφιλία του στα ύψη.

Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Μοντέλο ποζάρει στο σαλόνι της von Furstenberg, φορώντας ένα wrap dress μέρος της ανοιξιάτικης συλλογής του 1975. Ο πίνακας στον τοίχο είναι του Andy Warhol.
Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Η ηθοποιός Cybill Shepherd με φόρεμα Diane von Furstenberg στην ταινία του Martin Scorsese “Taxi Driver”, 1975.
Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Το μοντέλο Jerry Hall στην πασαρέλα για τη συλλογή Φθινόπωρο-Χειμώνας, 1975.

Η επανάσταση του wrap dress
Τη δεκαετία του ’70 φορέθηκε από τις Patti Hansen, Janice Dickinson, Lisa Taylor και βεβαίως την Cybill Shepherd στην ταινία “Taxi Driver”, ενώ πιο πρόσφατα από την Amy Adams στο “American Hustle” και την Penelope Cruz στο “Broken Embraces”. Το wrap dress, σύμφωνα με τη σχεδιάστρια, έχει τόση επιτυχία για έναν κύριο λόγο, που δεν είναι άλλος από την ποιότητα του υφάσματος: «Μπορεί να μην του φαίνεται αλλά η ποιότητά του είναι κορυφαία. Είναι φτιαγμένο από 100% μεταξωτό ζέρσεϊ και είναι άφθαρτο», δηλώνει περήφανα στις συνεντεύξεις της.
Επιπλέον, ο σχεδιασμός του ήταν επαναστατικός, κολακευτικός και λυτρωτικός προσφέροντας ταυτόχρονα μια εναλλακτική στα πιο δομημένα και βαριά ρούχα της εποχής. Το wrap dress δεν ήταν απλώς άλλο ένα ρούχο, αλλά σχεδιάστηκε με τρόπο τέτοιο ώστε να ταιριάζει σε κάθε σωματότυπο και να είναι ευέλικτο και κομψό, ενώ την ίδια στιγμή ήταν απλό και πρακτικό. Ήταν η νέα στολή της εργαζόμενης γυναίκας της δεκαετίας του 1970, που ενσάρκωνε την ανεξαρτησία και μια διάθεση ελευθερίας. Η εταιρεία της έκανε μια βουτιά την επόμενη δεκαετία, η von Furstenberg την αναγκάστηκε να την πουλήσει (για ένα τεράστιο ποσό) και επέστρεψε θριαμβευτικά στα ’90s, όταν ξανασύστησε το brand και το προϊόν της από την αρχή.

Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Η σχεδιάστρια παρέδωσε στη φίλη της Oprah Winfrey το βραβείο «Lifetime Leadership» στα ετήσια βραβεία DVF. Τα βραβεία DVF τιμούν τις γυναίκες που είναι θαρραλέες και αγωνίζονται για τη δικαιοσύνη.
Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Όταν η Kate Middleton φόρεσε το wrap dress “Patrice” για μια εμφάνιση το 2014, το φόρεμα εξαντλήθηκε μέσα σε λίγα λεπτά στην επίσημη ιστοσελίδα της σχεδιάστριας.
Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Τόσο ο χαρακτήρας της Carrie Bradshaw στο “Sex & the City” όσο και η Diane von Furstenberg έγιναν σύμβολα της γυναικείας απελευθέρωσης και ενδυνάμωσης.

Μέχρι το 1999, οι πωλήσεις των φορεμάτων είχαν ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια δολάρια. Η απήχησή του συνεχίστηκε και το wrap dress φορέθηκε ξανά από μια σειρά διασημοτήτων και γυναικών με επιρροή, αποδεικνύοντας τη διαρκή γοητεία του: Από την Michelle Obama, την Madonna, τις αδερφές Hilton, την Oprah Winfrey, την Jerry Hall και την Kendall Jenner, μέχρι την πριγκίπισσα της Ουαλίας Kate Middleton. «Αυτό το φόρεμα έχει επιβιώσει τόσο καιρό γιατί τονίζει την γυναικεία αυτοπεποίθηση. Το μυστικό της επιτυχίας ενός σχεδιαστή έγκειται στο πώς κάνει να νιώθει μια γυναίκα φορώντας το ρούχο του. Το wrap dress το τυλίγεις γύρω σου, τα prints τυλίγουν το σώμα σου και ξαφνικά ξυπνά η γλώσσα του σώματος και αρχίζει να μιλά. Είναι σέξι και καθώς πρέπει την ίδια στιγμή, γιατί μπορεί να αρέσει τόσο στον φίλο σου όσο και στη μητέρα του», δήλωσε η σχεδιάστρια στην εφημερίδα The Guardian.

Η επετειακή συλλογή
Σήμερα η 77χρονη von Furstenberg έχει πλέον αποτραβηχτεί από την εταιρεία της, εστιάζοντας κυρίως στο φιλανθρωπικό της έργο και στις ομιλίες της με θέμα την στήριξη των γυναικών. Ωστόσο, με αφορμή της επετείου των 50 χρόνων του wrap dress, ξεκίνησε μια σειρά από πρωτοβουλίες για να τιμήσει την παγκόσμια αναγνώριση του εμβληματικού φορέματος που την τοποθέτησε στην πρώτη γραμμή της μόδας. Σχεδίασε μία capsule συλλογή που περιλαμβάνει 19 δημιουργίες, βασισμένες στα κλασικά ζέρσεϊ φορέματα που είχαν την μεγαλύτερη επιτυχία και την αναβίωση του Python print. Οι τιμές κυμαίνονται από 265€ έως 905€.

Το φόρεμα-φαινόμενο έγινε 50 ετών
Από αριστερά: Από την συνεργασία της Furstenberg με το brand Target. Το “Julian Silk Jersey Wrap Dress” είναι μία από τις 16 δημιουργίες της επετειακής σειράς “Wrap 50”. Μεταξωτό φουλάρι που απεικονίζει ένα σταυρόλεξο με τις λέξεις-mantra της σχεδιάστριας, από την capsule συλλογή “Wrap 50”. Photo: Targe.com, dvf.com

Μία πιο οικονομική σειρά δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το brand Target (η σειρά έχει τίτλο DVF-Target), που έχει ήδη κυκλοφορήσει, και περιέχει περισσότερα από 200 είδη σε γυναικεία, παιδικά και βρεφικά ρούχα και αξεσουάρ, μαζί με μία σειρά ομορφιάς και διακόσμησης για το σπίτι. Όλες αυτές οι δραστηριότητες ακολουθούν την έκθεση «Women Before Fashion», που έγινε στην ιδιαίτερη πατρίδα της, στο Βέλγιο, η οποία ήταν αφιερωμένη στο συνολικό έργο της Diane von Furstenberg.
Τέλος, αναμένεται ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της πετυχημένης σχεδιάστριας, που δεν σπούδασε ποτέ σχέδιο μόδας αλλά κατάφερε να χτίσει μία ολόκληρη αυτοκρατορία, σε σκηνοθεσία της βραβευμένης με Όσκαρ Sharmeen Obaid-Chinoy. «Αυτό που έμεινε ζωντανό όλες αυτές τις δεκαετίες ήταν η σχέση μου με τις γυναίκες, το ίδιο ισχύει και για το brand. Τιμώ τις γυναίκες. Το ίδιο κάνει και το φόρεμα».
Info: europe.dvf.com/collections/wrap50

Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image