«Το όνομά μου είναι Simon Porte Jacquemus, αγαπώ το μπλε και το λευκό, τις ρίγες, τον ήλιο, τα φρούτα, τη ζωή, την ποίηση, τη Μασσαλία και τη δεκαετία του ’80», γράφει σεμνά η περιγραφή του στα social media.

Αυτή η σεμνότητα, αραιωμένη με παιδική αφέλεια και γνήσια ειλικρίνεια, είναι ίσως ο βασικός παράγοντας της επιτυχίας της Jacquemus. Μέχρι την ηλικία των 31 ετών, ο ιδρυτής της γαλλικής μάρκας Simon Porte Jacquemus είχε εξελιχθεί από έναν «πολλά υποσχόμενο σχεδιαστή» σε έναν από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στη βιομηχανία της μόδας, σύμφωνα με το Business of Fashion.

Το brand Jacquemus (Ζακεμούς) αναμένεται να διπλασιάσει τα ετήσια έσοδα του σε πάνω από 200 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, και με πλάνο να φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ έως το 2025, ανέφερε ο οίκος αποκαλύπτοντας για πρώτη φορά τα οικονομικά του στοιχεία. Η χαρισματική περσόνα του σχεδιαστή και η έξυπνη αφήγηση στα social media συνέβαλαν δημιούργησαν μια στενή επαφή με το ιδιαίτερα αφοσιωμένο, παγκόσμιο κοινό του.
«Οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίσουν το άτομο πίσω από το εμπορικό σήμα», είπε ο Jacquemus. Η μάρκα δίνει τώρα προτεραιότητα στις απευθείας πωλήσεις, ενισχύοντας τις δραστηριότητές της στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ανοίγοντας ένα κατάστημα λιανικής στη Avenue Montaigne ενώ παράλληλα διερευνά επιλογές για την κυκλοφορία καλλυντικών, αρωμάτων και οικιακών ειδών. «Το επόμενο βήμα είναι να γίνουμε μία από τις μεγαλύτερες μάρκες της εποχής μας», είπε ο Jacquemus. «Είναι αυτό που είπα στην Άννα Γουίντουρ πριν από πέντε χρόνια όταν με ρώτησε: “Θέλεις να δουλέψεις για ένα μεγάλο οίκο; Απάντησα πως έχω ένα μεγάλο οίκο και αυτός ονομάζεται Jacquemus».

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Photo: Instagram@jacquemus

Ο Jacquemus κατάφερε να έχει υψηλή ποιότητα σε σύγκριση με το εύρος τιμών. Η μάρκα ακροβατεί μεταξύ υψηλής ραπτικής και «εμπορικής» μόδας. Το brand που απασχολεί πάνω από 150 άτομα και εδρεύει στη Γαλλία, σχεδιάζει να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της από την Πορτογαλία και την Ισπανία στην Ιταλία.
Χάρη στην ταχεία άνοδό του, ο οίκος Jacquemus βρίσκεται στο επίκεντρο της αγοράς συγχωνεύσεων και εξαγορών. «Δεν ψάχνουμε για επενδύσεις αυτή τη στιγμή. Ξέρω ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά δεν το χρειαζόμαστε», λέει ο σχεδιαστής. «Κάποια μέρα θα δούμε. Αλλά δεν θέλω να δουλέψω για κάποιον άλλο στη δική μου εταιρεία. Αυτό είναι σίγουρο».

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Ο σχεδιαστής στα παρασκήνια πριν από την επίδειξη του οίκου Jacquemus στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι, 2018

Tα πρώτα βήματα
Ο Simon Porte Jacquemus γεννήθηκε το 1990 και μεγάλωσε σε μια μικρή πόλη κοντά στη Μασσαλία. Οι γονείς του ήταν αγρότες και πέρασε όλη τη παιδική και εφηβική ζωή του στο αγρόκτημα, πουλώντας φρούτα και λαχανικά στην τοπική αγορά μαζί με τους παππούδες του. Σε αυτή την αγορά ξεκίνησε και η εμμονή του με το Παρίσι. Έμαθε να αναγνωρίζει τους Παριζιάνους από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους και απέκτησε πραγματική εμμονή όταν κάποιος του είπε: «Αν τα καταφέρεις στο Παρίσι, μπορείς να τα καταφέρεις παντού». Και έτσι συνέβη. Η επιθυμία να δημιουργεί ρούχα εγκαταστάθηκε στο μυαλό του Simon από παιδί σε ηλικία 7 ετών, ;όταν δημιούργησε την πρώτη του φούστα από μια κουρτίνα σπιτιού, ειδικά για τη μητέρα του.
Από νεαρή ηλικία, ο Jacquemus απαθανατίζει τη ζωή του και τη μοιράζεται. Όταν ήταν 13 ετών, είχε μάλιστα ένα blog στο οποίο αφηγείτο ιστορίες για τον εαυτό του. Και εξακολουθεί να το κάνει -κάθε συλλογή του αφηγείται μια προσωπική ιστορία ή βασίζεται σε έμπνευση από τη ζωή του.

Μόλις τελείωσε το σχολείο, μετακόμισε στο Παρίσι για να εκπληρώσει τα όνειρά του και να ξεκινήσει μια καριέρα στον κινηματογράφο. Ως εκκολαπτόμενος σινεφίλ, γύριζε πάντα ταινίες, στις οποίες μερικές φορές πρωταγωνιστούσε ο τρίχρονος ξάδελφός του Louis ντυμένος με τις πρώτες δημιουργίες του Jacquemus. «Η εικόνα ήταν πάντα κάτι που με ενδιέφερε – από την αρχή, ήταν πραγματικά σαφές για μένα ότι κάθε συλλογή θα είχε έναν τίτλο όπως μια γαλλική ταινία».
Πάντα τον ενδιέφερε να αφηγείται ιστορίες, κυρίως για γυναίκες για τις οποίες έχει εμμονή. Μια άλλη εντυπωσιακή εμμονή του είναι η βαθιά αγάπη του για τις στολές. Σε μικρότερη ηλικία, ο Jacquemus ήθελε να γίνει ιερέας, καθώς ερωτεύτηκε τη στολή – όχι λόγω της αγάπης για τον Θεό.

Στα πρώτα του βήματα έστειλε επιστολή στον Jean Paul Gaultier προσφέροντας του τις υπηρεσίες του ως στυλίστας. «Ξέρετε ποιο ήταν το επιχείρημά μου; Πώς στην ηλικία μου, θα είμαι ο νεότερος στυλίστας, οπότε ίσως αυτό θα του προσέφερε μεγάλη δημοσιότητα», θυμάται γελώντας.
Ο Jacquemus εξακολουθεί να ασχολείται ο ίδιος με το οπτικό merchandising, την καλλιτεχνική διεύθυνση και τις διαφημιστικές καμπάνιες της μάρκας και λέει ότι αυτά τα καθήκοντα είναι από τις μεγαλύτερες απολαύσεις του. «Στην αρχή, όταν δεν είχα χρήματα για να φτιάξω ρούχα που ήταν πραγματικά ακριβά, η αφήγηση της ιστορίας ήταν πιο δυνατή από τα ρούχα. Τα πάντα έλεγαν μια ιστορία για αυτό το γαλλικό κορίτσι -όχι το παριζιάνικο κορίτσι, αλλά το γαλλικό κορίτσι» λέει.

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Ο Jacquemus ασχολείται ο ίδιος με το οπτικό merchandising, την καλλιτεχνική διεύθυνση και τις διαφημιστικές καμπάνιες της μάρκας / Photo: Intagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Photo: Instagram@jacquemus

Και εγένετο Jacquemus
Στη σχολή μόδας στο Παρίσι, τα βρήκε «σκούρα». Οι καθηγητές του έλεγαν να μην είναι τόσο επιτηδευμένος. Μετά από λίγους μήνες, η μητέρα του Jacquemus πέθανε. Αυτό τον έκανε να συνειδητοποιήσει ότι η ζωή μπορεί να τελειώσει σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Ως αποτέλεσμα, εγκατέλειψε τη σχολή και ξεκίνησε τον δικό του οίκο σε ηλικία μόλις δεκαεννέα ετών. Την ονόμασε από το πατρικό όνομα της μητέρας του: Jacquemus. Για να χρηματοδοτήσει την επιχείρησή του, ο νεαρός σχεδιαστής εργάστηκε στην μπουτίκ Comme des Garcons στο Παρίσι. Ηταν μια σπουδαία κίνηση, αφού η σχεδιάστρια Rei Kawakubo έγινε αργότερα σημαντική υποστηρίκτρια των σχεδίων και της μάρκας του. Η μινιμαλιστική εμφάνιση της μάρκας γεννήθηκε από ανάγκη και εξελίχθηκε σε μια πιο θηλυκή εκδοχή με την πάροδο των χρόνων.

Το 2014 ήταν φιναλίστ για το βραβείο LMVH’S Price for Young Designers και το 2015 έλαβε το ειδικό βραβείο της κριτικής επιτροπής LMVH. Η μινιμαλιστική εκδοχή του στην παριζιάνικη μόδα, εμπνευσμένη από τις ρίζες του στη νότια Γαλλία, έφερε μια νέα άποψη στη μόδα και ο κόσμος το πρόσεξε. Η δουλειά του περιγράφεται συχνά ως αποδομημένη και σουρεαλιστική.
Το 2017 ο σχεδιαστής παρουσίασε την πρώτη από τις επαναστατικές τσάντες του την Le Chiquito. Η οποία αναμφίβολα κατέληξε στην αγκαλιά A-listers όπως της Kim Kardashian και της Rhianna. Ηταν η αρχή της τάσης των μικροσκοπικών τσαντών που έσπασε το διαδίκτυο. Η απίστευτη χρωματική του σύνθεση, τα δημιουργικά του σχέδια και η μίνιμαλ αισθητική του τον έκαναν όνομα στη βιομηχανία. Την ίδια χρονιά έγινε επίσης αντιληπτός από τους μεγαλύτερους διαδικτυακούς λιανοπωλητές και τα μεγαλύτερα πολυκαταστήματα, από το Selfridges μέχρι το Net-A-Porter. Η «χαριτωμένη» προσέγγισή του να ξεπερνά τα όρια της διάσημης γαλλικής μόδας έχει κερδίσει τον σεβασμό των γνώστες του κλάδου. Το 2018 επέκτεινε τον οίκο μόδας του στην ανδρική ένδυση, η οποία αγκαλιάστηκε αμέσως από τον κλάδο.

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Στο κατάστημα του στην Avenue Montaigne στο Παρίσι / Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Στην Galerie Lafayette στο Παρίσι / Photo: Instagram@jacquemus

Το 2019 ο Jacquemus ανακοίνωσε ότι θα επιβραδύνει τους κύκλους του. «Πριν από ένα χρόνο, αποφασίσαμε να επιβραδύνουμε τον κύκλο μας παρουσιάζοντας γυναικεία και ανδρική ένδυση μαζί τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο. Αυτό μας επέτρεψε να μειώσουμε τον αριθμό των επιδείξεων». Ο Jacquemus ήταν ένας από τους πρώτους σχεδιαστές που πήραν αυτή την τολμηρή απόφαση. Το 2020, όμως, και άλλοι σχεδιαστικοί οίκοι αναγκάστηκαν να το πράξουν αυτό λόγω της πανδημίας. Μεταξύ άλλων, οι Gucci, Pyer Moss, Michael Kors, Armani, Dior, Marc Jacobs και Saint Laurent αποφάσισαν επίσης να παραλείψουν τους γρήγορους ρυθμούς που υπαγορεύει το ημερολόγιο μόδας.

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Η συλλογή Jacquemus Φθινόπωρο/2023, παρουσιάστηκε σε ένα από τα πιο εμβληματικά μέρη στον κόσμο, το Παλάτι των Βερσαλλιών / Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Η Gigi Hadid στην πασαρέλα στο Παλάτι των Βερσαλλιών υπό το βλέμμα των Μπέκαμ. Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Aπό την συλλογή Le Chouchou / Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Από την συνεργασία Jacquemus x Nike Air Force 1 “JF1”
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Aπό την συλλογή Locus Solus σε συνεργασία με την Exteta

«Ιστορικός» οίκος
Η συλλογή του “L’ ΑMOUR” SS21 αφορούσε την αγάπη και την απουσία αγάπης κατά τη διάρκεια της πανδημίας του 2020. «Ως ιδέα για αυτή τη συλλογή, το L’Amour ξεκίνησε ως κάτι διαφορετικό. Φαντάστηκα τους ανθρώπους να συγκεντρώνονται μαζί για να γιορτάσουν την αγάπη. […] Αλλά αυτό που είναι τόσο όμορφο στο L’Amour είναι το πώς η αγάπη μπορεί να αντέξει χωρίς οι άνθρωποι να είναι μαζί. Λίγο καιρό αφότου η ομάδα μου χωρίστηκε, γίναμε μια ανθρώπινη αλυσίδα, με κάθε βήμα της δημιουργικής διαδικασίας να εκτελείται με αγάπη. Κάθε απόφαση που παίρνω σχετικά με την Jacquemus υποκινείται πρώτα από την αγάπη και την κοινή λογική». Τόσο η γιορτή της αγάπης όσο και η γοητεία των σχεδίων του Jacquemus φαίνεται να είναι καθολική. Για περισσότερα από έντεκα χρόνια, ό,τι αγγίζει μετατρέπεται σε χρυσό.

Ορισμένοι κριτικοί έχουν αμφισβητήσει τη φορεσιμότητα των ρούχων του, αλλά παρά τις προκλητικές σιλουέτες τους, τις υπερβολές και τα έγχρωμα και ριγέ μπαλώματα, οι δημιουργίες του συνεχίζουν να εξαντλούνται στο Le Bon Marché, στο Dover Street Market και στο Net-a-porter. «Είναι πάντα τα πιο εξωπραγματικά μας κομμάτια που κάνουν την καλύτερη δουλειά», λέει ο Jacquemus. Ενώ η Lady Gaga έχει φορέσει Jacquemus και η Miley Cyrus είναι επίσης λάτρης, τέτοιες διακρίσεις δεν ήταν ποτέ ο στόχος του σχεδιαστή. «Σίγουρα, δανείζουμε σε διάσημους ανθρώπους και χαίρομαι όταν βλέπω τη Marion Cotillard να φωτογραφίζεται με τα ρούχα μου», λέει. «Αλλά όλη αυτή η μηχανή του κόκκινου χαλιού έχει τελειώσει για μένα. Προτιμώ να ανεβάζω στο Instagram τη φωτογραφία ενός πραγματικού κοριτσιού με τα ρούχα μου, γιατί αυτό μιλάει στους ανθρώπους και αγγίζει τη ζωή τους».

Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Custom made δημιουργία του Jacquemus για την περιοδεία Renaissance της Μπιγιόνσε / Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Mε την αγαπημένη του φίλη Dua Lipa / Photo: Instagram@jacquemus
Αυτό είναι το brand φαινόμενο στη Μόδα – Γιατί επιμένει να λέει “όχι” στις θηριώδεις προτάσεις εξαγοράς
Με τον σύντροφό του Marco Maestri στο δημαρχείο του Charleval

Προσωπική ζωή
Ο Jacquemus είναι ανοιχτά ομοφυλόφιλος. Παντρεύτηκε τον Ιταλό, υπεύθυνο μάρκετινγκ, Marco Maestri, στις 28 Αυγούστου 2022 στο δημαρχείο του Charleval, στο Bouches-du-Rhône σε ένα σκηνικό που θύμιζε πασαρέλα ή μια γλυκιά ταινία αγάπης. Οι καλεσμένοι, μεταξύ των οποίων τα μοντέλα Mica Argañaraz και Tina Kunakey, μαζί με τη Dua Lipa και τη Jeanne Damas, οι περισσότερες από τους οποίες φορούσαν λευκό μαζί με κομμάτια από τη συλλογή Φθινόπωρο 2022. Ο σχεδιαστής περπάτησε κατά μήκος των χωματόδρομων αγκαλιά με τη γιαγιά του, Liline, ενώ ο Maestri έφτασε με ένα κρεμ κάμπριο MG της δεκαετίας του 1950 με τη μητέρα του, Catherine.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image, Instagram@jacquemus